karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-01 19:26:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 273 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1214 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-06-01 20:15:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voiskohan joku sivistää mitä tuo rt3 nousu tekee?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-06-01 22:13:32 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

rT3 on elimistön keino hidastaa aineenvaihduntaa kun nälkä uhkaa eli aiheuttaa kilpparinpuutosoireet vaikka itse kilpparissa ei ole vikaa, T4 on tavallaan varastohormooni jota muunnetaan aktiiviseksi T3 (lio) tai sitten rT3 joka tukkii reseptorit ja siten säästää energian käyttöä ja varmaan niitä lihaksiakin paaston aikaan. Tutkimusta löytyy paljon, siksi se kaloriteoria toimii vain haaveissa kun se tosiasia monelle on että mitä vähemmän syö niin sitä vähemmän myös kuluttaa.

ViestiLähetetty: 2015-06-13 11:42:33 
Poissa
ruutana
ruutana

The Ancient Secret of Weight Loss – Fasting Part 8

ViestiLähetetty: 2015-06-13 11:49:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

san martino kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Kun miehen normaali rasvaprosentti on 10-15 ja ihanteena pidetään sitä 15%:a, niin voidaan olettaa että hoikalla kaverillani se oli vähän alle, sanotaan nyt varmuuden vuoksi vaikka se alakantti 10%. Tuolla rasvaprosentilla se kuukauden-puolentoista paasto vei kilokaupalla lihasmassaa.

Tuo paastohan oli täysin ylimitoitettu! Minä kirjoitin 5-10 pvä. Toisaalta voi kysyä, miksi noin hoikan miehen piti/pitää paastota?

Tarkistin asian kaverilta, koska aiemmin kirjoittelin muistinvaraisesti:
Paasto jolla lihasmassaa lähti kilokaupalla, olikin kestoltaan vain kymmenisen päivää, mutta toisaalta rasvaprossa oli kuulemma tuolloin todella matalalla (silmämääräisesti siis). Eli alhaisella rasvaprossalla ei näemmä kannata paastota edes sitä kymmentä päivää...

Lisähuomiona kuitenkin, että kyseessä mitä ilmeisimmin luonnostaan aika kiihkeän aineenvaihdunnan henkilö: normaali ruumiinlämpö suht korkea, mistä syystä kaveri on hyvää seuraa kesäiseen hyttysmetsään; itikat ovat aina mieluiten hänen kimpussaan. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-06-15 15:18:11 
Poissa
ruutana
ruutana

Intermittent fasting eli pätkäpaasto - hyödyt ja haitat (Terve.fi 15.6. 2015)

Kris Gunnars: What is Intermittent Fasting? Explained in Human Terms

ViestiLähetetty: 2015-06-15 22:18:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Kuten muissakin dieeteissä, intermittent fastingin tarkoituksena on vähentää kaloreiden saantia kulutukseen nähden."

Ei ole, vaan kyse on nimenomaan hormonikikkailusta.

ViestiLähetetty: 2015-07-02 22:36:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä olis kivasti lisää luettavaa: http://www.dietdoctor.com/qa-what-kind- ... hould-i-do

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-09-27 20:21:11 
Poissa
ruutana
ruutana

Useimmat amerikkalaiset näyttävät tuoreen tutkimuksen mukaan tekevän lähes tasan päinvastoin kuin pätkäpaastoilussa 16:8 on ideana. Heidän systeeminsä näyttää olevan 9:15, eli vuorokausi jakautuu 9 tunnin paastoon (yöllä) ja 15 tunnin ruokinta-aikaan. Tiedot tutkimukseen kerättiin älypuhelinsovelluksella.

LATimes: Longer fasts might help with weight loss but Americans eat all day long

Diet Doctor: Most Americans Eat More Than 15 Hours Per Day

ViestiLähetetty: 2015-10-13 19:08:16 
Poissa
ruutana
ruutana

Kuva

Aftonbladetin mukaan uusin trendi Ruotsissa on tuplalaihdutus eli LCHF yhdistettynä pätkäpaastoiluun. Andreas Eenfeldt kertoo itsekin yhdistävänsä näitä, vaikka ei pyrikään pudottamaan painoaan.

Andreas Eenfeldt: Nya trenden enligt Aftonbladet: Dubbelbanta

Monique Forslund: Jag på löpsedeln om att dubbelbanta(?)!

ViestiLähetetty: 2015-10-13 21:08:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä en laihduta, vaikka olen laihtunut reippaasti (30+ Kg) parissa vuodessa.
Pätkäpaasto on oikeastaan aika välimeren diettiä, mitä paikallisten kanssa Espanjassa elelin 8 kuukautta niin useimilla normaalipainoisilla oli aamiainen kahvia tai teetä, toisilla joku pieini satsi jotain hiilari tai proteini juttua paikalisessa siinä klo 10 aikaan aamulla ennen töihin menoa, mutta yleensä mitä seurasin niin ei muuta kun se kahvi tai tee, pääsääntöisesti ainakin alempi tuloiset joiden kanssa hengailin söivät vaan kerran päivässä 20-21:30 välillä ja aamu kahvin kanssa ei syöty. (ennen siestaa ottivat lasin viiniä)
Pullamössön syöjät sitten erikseen mutta ne vetivät sitten mössöä pitkin päivää, adiktoituneet siihen.

Oma juttuni jota en mitenkään "noudata" vaan syön kun on haluan, on se puoli kiloa lihaa kerralla iltaisin 21 aikaan, siihen ruokalusikkallinen riisiä tai porkkanaa ja loppu päivän rasvat, aamulla vedän suht reippaasti rasvaa teen ja tai kahvin kanssa klo 6 aikoihin.

klo 6 - 21 on 15 tuntia paastoa ja 21-06 on 9 tuntia paastoa, mikä lie pätkä paasto , no ei ole mikään paasto on vaan tapa syödä.

Niin siihen välimeren pätkäpaasto diettiin kuului myös olellisena osana pätkä unet eli vuorokauden aikana nukuttiin kaksi kertaa, vähän niinkuin kissat ja koirat, lehmät ja possut, luulen että se on hyvin olellinen osa terveellistä elämää.

Pätkäunipaasto :)

ViestiLähetetty: 2015-10-13 21:08:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä en laihduta, vaikka olen laihtunut reippaasti (30+ Kg) parissa vuodessa.
Pätkäpaasto on oikeastaan aika välimeren diettiä, mitä paikallisten kanssa Espanjassa elelin 8 kuukautta niin useimilla normaalipainoisilla oli aamiainen kahvia tai teetä, toisilla joku pieini satsi jotain hiilari tai proteini juttua paikalisessa siinä klo 10 aikaan aamulla ennen töihin menoa, mutta yleensä mitä seurasin niin ei muuta kun se kahvi tai tee, pääsääntöisesti ainakin alempi tuloiset joiden kanssa hengailin söivät vaan kerran päivässä 20-21:30 välillä ja aamu kahvin kanssa ei syöty. (ennen siestaa ottivat lasin viiniä)
Pullamössön syöjät sitten erikseen mutta ne vetivät sitten mössöä pitkin päivää, adiktoituneet siihen.

Oma juttuni jota en mitenkään "noudata" vaan syön kun on haluan, on se puoli kiloa lihaa kerralla iltaisin 21 aikaan, siihen ruokalusikkallinen riisiä tai porkkanaa ja loppu päivän rasvat, aamulla vedän suht reippaasti rasvaa teen ja tai kahvin kanssa klo 6 aikoihin.

klo 6 - 21 on 15 tuntia paastoa ja 21-06 on 9 tuntia paastoa, mikä lie pätkä paasto , no ei ole mikään paasto on vaan tapa syödä.

Niin siihen välimeren pätkäpaasto diettiin kuului myös olellisena osana pätkä unet eli vuorokauden aikana nukuttiin kaksi kertaa, vähän niinkuin kissat ja koirat, lehmät ja possut, luulen että se on hyvin olellinen osa terveellistä elämää.

Pätkäunipaasto :)

ViestiLähetetty: 2015-11-02 20:33:24 
Poissa
ruutana
ruutana

Jason Fung: The 7 Benefits of Fasting

Paastoilulla on sen seitsemän etua. Tai useampia.

Jason Fung: Fasting Lowers Cholesterol – Fasting 16

ViestiLähetetty: 2016-01-07 11:35:27 
Poissa
ruutana
ruutana

Pätkäpaastoilun suosion kasvusta maailmalla on osoituksena tämä Washington Postin juttu, jossa ehdotetaan joulunaikaan kertyneiden kilojen karistamista sillä.:

WP: Intermittent fasting to compensate for those holiday pounds

Andreas Eenfeldt on puolestaan kokeillut 48 tunnin paastoa. Koska hän on LCHF-ruokavaliolla, se sujui tietenkin vaivattomasti:

“Intermittent Fasting to Compensate for Those Holiday Pounds”

ViestiLähetetty: 2016-01-09 12:08:44 
Poissa
ruutana
ruutana

Dagens Nyheter: Halvfasta kan förlänga livet – så fungerar metoden

Pätkäpaastoilu toimii kuin junan vessa kun syö karpisti silloin kun syö - ja pääateriat aina samaan aikaan.

ViestiLähetetty: 2016-01-10 18:01:42 
Poissa
ruutana
ruutana

Hyvä yhteenveto laihduttamisesta pätkäpaastoillen:

Diet Doctor: Lose Weight Using Intermittent Fasting

ViestiLähetetty: 2016-01-31 18:01:42 
Poissa
ruutana
ruutana

Pätkäpaastoilun terveyshyödyistä juttu virallisterveellisellä Diabetes in Control-sivustolla:

http://www.diabetesincontrol.com/interm ... dy/?xtor=-[Issue%20#818%20(1)]--[www_diabetesincontrol_com_intermitt]-[MTExNjQyMzg5MTY5S0]--

Lainaa:
Hypertension, cardiovascular disease, obesity, and even diabetes become the end result of those behaviors. Fasting could be the new savior to these conditions, with the benefits going through the roof.

ViestiLähetetty: 2016-02-01 08:59:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun itse olen käsittänyt, että aina kun syö, olisi hyvä olla mukana proteiinia.
Ihan vain siksi että jo maksa tarvii verenpuhdistamiseen aminohappoja.

Että esim. mehupaastot on haitaksi, koska elimistö kyllä alkaa puhdistua, mutta niitä myrkkyjä ei saa niin helposti ulos ilman aminohappoja.
Eli jos paastoat elimistö ottaa lihaksista ne tarvitsemansa aminohapot.

Itse aloitan nykyään aamun rasvakahvilla. Mutta juuri tämän Eadesin säännön mukaan otan kahvinkin kanssa aina jotain proteiinipitoista.
Itse pidän monen päivän paastoja ihan humpuukina

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2016-02-01 10:45:52 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tuo proteiinien aineenvaihdunta on ihan mielenkiintoinen juttu. Minä taas ajattelen sitä sellaisen ns aminohappopoolin kautta eli kun meillä aineenvaihdunnassa koko ajan puretaan ja rakennetaan elimistöä, proteiineista tehdään hormooneja ja ne sitten myös hajoavat, niin elimistöllä on kyky käyttää aminohappoja uusiksi, osa sitten lopuksi poltetaan energiaksi, osa ketokarpilla käytetään ns aivohiilarien ja ketoaineiden tekoon. Mutta jos ei ole polttoaineeksi rasvaa tai keho on hiilaripolttoinen (vaikkapa inskat korkealla) eikä rasvaa saa energiakäyttöön, niin ne aminohapot menevät energiapolttoon ja sitten ehkä napsitaan elimistöstä lisää.
Mutta tottakai sitten päivän mittaan on hyvä saada täydennystä ja varsinkin niistä lähteistä joissa on kaikki välttämättämät aminohapot. Laihtuessa puretaan myös niitä tukirakenteita joilla se rasvakudos pidetään kasassa eli silloinkaan ei se ylimääräinen proteiini ole välttämätöntä. Minä ajattelen tuosta puhdistumisesta niin että kun ei niitä myrkkyjä sinne töki niin maksa joka ei ole insuliiniresistentti kyllä hoitaa hommat ilman erillisiä protskulatauksia. Eli ottaa energian rasvoista, syödystä tai varastoista ja keittelee puretuista ja syödyistä aminoista kaikkea tarvittavaa.

ViestiLähetetty: 2016-02-01 17:56:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun itse olen käsittänyt, että aina kun syö, olisi hyvä olla mukana proteiinia.
Ihan vain siksi että jo maksa tarvii verenpuhdistamiseen aminohappoja.

Normaalitilanteessa tuo proteiinin nauttiminen on näin suositeltu tehtäväksi, paitsi paastojen suosituksissa.
Paasto on monissa kultuureissa perinne. Olisiko havaitut terveyshyödyt alkujaan sen takana, tuskin kuitenkaan laihtuminen?

Minulla ei ole esittää yhtään näyttöä tästä, mutta esitän kuitenkin ajatuksen:
Syöpäaihioita syntyy tavan takaa kropassa. Paastossa elimistö joutuu turvautumaan vararavintoon, rasvaan ja proteiiniin. Jos elimistö käyttäytyy tässäkin fiksuimmalla tavallaan, kuten uskon, niin se käyttää hyödykseen ensisijaisesti tarpeettomia kudososia. Tässä taitaa nuo syöpäaihiot saada kyytiä?
Jos näin on, niin paastossa kannattaisi olla joku jakso ilman proteiiniakin?

Vaikka tämä olisi täyttä potaskaa, niin itse siihen uskon kunnes muuta todistetaan. Tällöin saan ainakin lumehyödyn, jos sellainen toimii tässä(kin).
Lisäksi kuntoilija pystyisi tekemään minipaastoja alustaen tapahtumasarjan hiilarivarastojen tyhjennyksellä. Halutessaan voi rasituksella pakottaa elimistön myös radikaalimpiin elimistön putsauksiin. Olen tätä varovaisesti kokeillut.

ViestiLähetetty: 2016-02-01 18:37:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Martti Syväniemi kirjoitti:
Paastossa elimistö joutuu turvautumaan vararavintoon, rasvaan ja proteiiniin. Jos elimistö käyttäytyy tässäkin fiksuimmalla tavallaan, kuten uskon, niin se käyttää hyödykseen ensisijaisesti tarpeettomia kudososia. Tässä taitaa nuo syöpäaihiot saada kyytiä?
Jos näin on, niin paastossa kannattaisi olla joku jakso ilman proteiiniakin?

Jos teoriasi pitää paikkansa,täydellinen vesipaasto olisi paras ratkaisu? Sitä ei tosin kukaan suosittele syöpäsairaalle....

SANIN LUUPPI

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 273 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1214 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00