Kyllä, minä mittaan ruokien sopivuutta ihan omalla "kuuntelen miten kroppani ruokaan reagoi" -menetelmällä.
Olen niin pitkän aikaa (siis jo kauan ennen karppausta) tehnyt ruokani puhtaista raaka-aineista ja ruokani ovat niin yksinkertaisia (vain muutama ruoka-aine per ateria, en tykkää sekasotkusillisalaatista) että on hyvin hyvin helppoa huomata ikävät reaktiot, kun jotain uutta lisää aterialle.
Ja ei, en ole millekään niistä allerginen, allergiat on aikoinaan lapsena tutkittu ja noita ei löytynyt sieltä joukosta.
Perusterveenä ihmisenä, joka yleensä säästyy myös flunssilta yms, en viitsi ihan puhdasta uteliaisuuttani mennä kuormittamaan terveyskeskusta asialla. Sitäpaitsi luulen että nauraisivat minut sieltä ulos, jos kysyisin: "Hei, voisinko saada tulehdusarvojen mittaukset vaikka en ole ollenkaan sairas, kun epäilen että ruoka-aine X aiheuttaa minulle autoimmuunireaktion."
Tervemenoa kokeilemaan terkkariin miten tuollaiseen suhtaudutaan, minä luotan kehoni signaalein, kun olen niitä jo yli 2 vuosikymmentä huolella kuunnellut. Yksityispuolella toki mitataan mitä vaan jos rahaa löytyy, mutta kun ei löydy.
Mutta hei, jos kertokaa toki, jos apteekista saa ilman reseptiä jonkun tulehdusarvotestin, voisin olla kiinnostunutkin kokeilemaan. Paitsi että ei kuitenkaan: En viitsi enää uteliaisuuttani syödä asioita joista tulee sairas olo. Plaseboefekti on poissuljettu myöskin, sillä pari kertaa on käynyt niin että olen ihmetellyt miksi mukamas ihan ok aineista tehty ruoka teki ripulin ja pahan olon, kunnes sitten on selvinnyt että se sisälsikin jotain mitä ei olisi pitänyt syödä.