Kun en tiedä mihin neljästä paastopuolen päiväkirjastani tämän laittaisin, niin laitan yhteenvedon omistani tänne:
- Pari 2-5 päivän mehupaastoa kauan ennen karppia, 18-30 vuoden väillä. Nälkä tuli ja sassiin. Terveyskokeiluja nuo, mm ripuliin ja köyhäilyyn (laihdutustarvetta ei ollut).
- Pätkäpaastoilua (24h syöden, 24h syömättä, mutta vesi sallittu) melko tarkkaan kuukauden syksyllä 2006. Pitkään hyvä olo, sitten iho alkoi kuivua liikaa
- Soturointia eli iltavoittoista syömistä pari vuotta (keväästä 2007 kevääseen 2009)
- Sen jälkeen olen syönyt (näemmä jo neljättä vuotta) rasva-prode aamiaisen, kevyen lounaspalan (vähän juustoa/pähkinöitä ja juomaa) ja yhden ison iltasyömisrupeaman, ja tämä tuntuu edelleen sopivan sielulle hyvin.
Ja joo, tämä viimeinenkin on aika monen paastogurun mukaan vielä IFää eli pätkäilyä, vaikkei taukoa tule juuri koskaan yli 12 tuntia: näin koska kalorit ovat selvästi painottuneet vain tiettyyn vuorokaudenaikaan, koska syömisvälit ovat pitkiä ja koska veren sokeritasot pysyvät aisoissa. Eli tavalla tai toisella tämä ihmiskoe jatkuu jo kuudetta vuotta

Ja jooei, tämäkään EI sovi läheskään kaikille. Kannattaa testailla ihan itse, minkä kanssa kroppa ja sielu tulee toimeen.
Suopursulle:
Olen kuullut karppilääkärien kertovan, että diabeetikoille paasto EI toimi yhtä helpolla, koska pitkien syömättömien jaksojen aikana maksan sokerituotanto voi villiintyä, eikä kehossa ole sitä omaa insuliinia tasaamaan tilannetta. Toisaalta san martino on diabeetikko, ja hänellä paastoilu toimii, vaikkei hän olekaan (vielä) paljoa kertonut sen enempää kokeilun kestosta kuin sokeritasapainostaan. Ja mitä tulee kirjallisuuteen, niin kitukaloreita on käytetty diabeteksen hoitoon (mutta pakosta vain väliaikaisesti, eikä se yksin näytä riittävän pitkässä juoksussa), ihmiskokeet näyttävät tehdyn terveille ja hiiret eivät ehkä kerro ihan koko totuutta mistään - paitsi tietysti jos satut itse olemaan samalla tavalla geenimuunneltu hiiri.
Oma kokeilu oman sokerimittarin kanssa kertonee enemmän, aivan kuten muutenkin, on kyseessä sitten paasto, LCHF'ää tai jotain ihan muuta