| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Karppaus ehkäisee ja tarvittaessa korjaa rasvamaksan http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=14&t=64179 |
Sivu 1/16 |
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2012-12-11 09:44:43 ] |
| Viestin otsikko: | Karppaus ehkäisee ja tarvittaessa korjaa rasvamaksan |
Annika Dahlqvist kertoo blogissaan pienestä amerikkalaisesta satunnaistetusta ja kontrolloidusta (RCT) tutkimuksesta, jossa maksan rasva väheni vhh-ryhmässä enemmän kuin kalorirajoitteisessa normiruuan ryhmässä. Vaikka tutkimus kesti vain kaksi viikkoa, ero oli selvä. Täällä kerrotaan samasta tutkimuksesta ja täällä samasta tutkimuksesta plus epäonnistuneesta kokeesta, jossa pyrittiin saamaan aikaan sama vaikutus lääkkeellä. Omaa ihmiskoettaan rasvamaksan hoidosta vhh-ruokavaliolla tekevä Rasvamaksa kirjoittaa blogissaan: Lainaa: Maksa ei ala rasvoittua itsekseen, vaan on seuraus huonosta ruokavaliosta. Valitettavasti virallinen ruokavaliosuositus rasvamaksan hoitoon suosittelee runsaasti hiilihydraatteja ja vain vähän rasvaa – eli juuri niitä ruokia joiden myötä vyötärölihavuus ja maksan rasvoittuminen saivat alunperin alkunsa. Rasvamaksan syntyyn liitetään hyvin vahvasti insuliiniresistenssi ja metabolinen oireyhtymä – mutta toisin kuin luullaan, rasvoittunut maksa ei aiheuta insuliiniresistenssiä – vaan insuliiniresistenssi aiheuttaa rasvamaksaa. Insuliiniresistenssi (josta lisää myöhemmissä postauksissa) syntyy, kun insuliinin toiminta kehossa häiriintyy verensokerin ollessa jatkuvasti koholla. Mikä sitten kohottaa verensokeria? Hiilihydraatit, erityisesti sokeri ja tärkkelys. Tämän vuoksi runsashiilihydraattinen ravintosuositus on omiaan vain pahentamaan tilannetta rasvamaksasta jo kärsivillä.
Vähähiilihydraattinen ruokavalio on todettu tehokkaaksi tavaksi hoitaa rasvoittunut maksa terveeksi, sillä kehon siirtyessä käyttämään varastorasvojaan polttoaineena ravinnosta saatavien hiilihydraattien sijasta, vähenee myös sisäelimiä ympäröivä (viskeraalinen) rasva sekä maksan soluihin kertynyt rasva. Jotta maksalla olisi tarpeeksi energiaa alkaa muodostaa glukoosia varastorasvoista, täytyy sen ensimmäisenä polttaa rasva itsestään. Noin 10% painonpudotuksella hyvin ylipainoisilla (120-kiloisella siis 12 kilon pudotus) on havaittu olevan selvästi parantava vaikutus S-ALAT -arvon paranemiseen. |
|
| Julkaisija: | kotihiironen [ 2013-04-23 14:39:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
Mitäs kun maksa-arvo nousi juuri sopivasti tämän karppauksen alkamisen jälkeen? En syö paljon hiilareita 20-40g/vrk ja hedelmät ovat out kokonaan eli fruktoosi on pois kuvioista. Olen viljatonkin. Siis koitin katsella noita rasvamaksa juttuja ympäriinsä,mutta tämä tuntui oikemmalta kirjoittaa. Maksa-arvo nousi 30:stä 64:äänU/l. Lääkäri oli sitä mieltä että tämä karppaus aiheuttaa rasvamaksan. Niin ja painoakaan ei ole enää runsain mitoin yli normaalin vaikka vähän onkin (86,5kg). |
|
| Julkaisija: | els [ 2013-04-23 15:50:01 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
^^ Voivat arvot noustakin jos yrität "virallisterveelliskarpata" eli karpata suhteellisen vähällä rasvalla, enimmäkseen kasviöjyillä ja sitten vähää rasvaa kompensoidaksesi runsaalla valkuaisella. Mutta samat arvot saa tutkitusti paremmaksi, jos karppaat vähän toisella tavalla. Tutkimuksista lisää täältä, linkki: viewtopic.php?f=17&t=43671 |
|
| Julkaisija: | Korpiketo [ 2013-04-23 16:05:56 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
kotihiironen kirjoitti: Mitäs kun maksa-arvo nousi juuri sopivasti tämän karppauksen alkamisen jälkeen? En syö paljon hiilareita 20-40g/vrk ja hedelmät ovat out kokonaan eli fruktoosi on pois kuvioista. Olen viljatonkin. Siis koitin katsella noita rasvamaksa juttuja ympäriinsä,mutta tämä tuntui oikemmalta kirjoittaa. Maksa-arvo nousi 30:stä 64:äänU/l. Lääkäri oli sitä mieltä että tämä karppaus aiheuttaa rasvamaksan. Niin ja painoakaan ei ole enää runsain mitoin yli normaalin vaikka vähän onkin (86,5kg). Tarkoitatko arvoa P-ALAT? Maksaentsyymiarvot voivat kyllä nousta monesta muustakin syystä... ja oma käsitykseni on ollut se, että rasvamaksa voidaan todeta luotettavasti vain kaikututkimuksella/biopsialla. Tässä hyvää tietoa aiheesta http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo97384.pdf |
|
| Julkaisija: | malttikarppi [ 2013-04-23 17:16:57 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
Epigeneettinen kirjoitti: Tarkoitatko arvoa P-ALAT? Maksaentsyymiarvot voivat kyllä nousta monesta muustakin syystä... ja oma käsitykseni on ollut se, että rasvamaksa voidaan todeta luotettavasti vain kaikututkimuksella/biopsialla. Tässä hyvää tietoa aiheesta http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo97384.pdf Mielenkiintoinen artikkeli kyllä. Laihdutus näyttäisi olevan tehokas rasvamaksan häätäjä (ylipanoisilla jo ~10 %:n laihdutus pienentää ~50 % maksan rasvaisuutta ja II-diabeetikolla peräti 80 %). Tämä ehkä vähän yllätti: Lainaa: Omassa pienessä tutkimuksessamme vertasimme kahden energiamäärältään samanveroisen ruokavalion vaikutuksia. Runsasrasvainen ruokavalio (56 % energiasta rasvasta) lisäsi maksan rasvan prosenttiosuutta 35 % ja vähärasvainen (16 % energiasta rasvasta) vähensi sitä 20 % kahdessa viikossa (Westerbacka ym. 2005). http://jcem.endojournals.org/content/90/5/2804.full Enpä taida silti ruveta vähärasvaiselle |
|
| Julkaisija: | els [ 2013-04-23 17:19:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
^^ Olethan sentään mittauttanut omasi? Evoluutioteknisistä syistä Pufa tuppaa ikävästi kertymään juurikin maksaan. Vastaisen varalle |
|
| Julkaisija: | Korpiketo [ 2013-04-23 17:25:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
Törmäsin vahingossa Sundqvistin artikkeliin aiheesta http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2013/04/19/osta-laakkeet-ja-maksa-kirroosi/ |
|
| Julkaisija: | malttikarppi [ 2013-04-23 17:32:21 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
els kirjoitti: ^^ Olethan sentään mittauttanut omasi? Evoluutioteknisistä syistä Pufa tuppaa ikävästi kertymään juurikin maksaan. Vastaisen varalle No en tietenkään ole mittauttanut, koska terveempää pukkia ei olekaan Lainaa: We have previously found a correlation between the percent saturated and total fat in the diet and liver fat content (5). Diet intervention studies have suggested that insulin sensitivity is impaired in nondiabetic subjects on a diet containing a high proportion of saturated fat compared with monounsaturated (16) or polyunsaturated (17) fat. muoks |
|
| Julkaisija: | els [ 2013-04-23 18:12:43 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
Kaikkea kaunista pelottelua siellä(kin) Mutta munailu auttaa kyllä pitkälle, toisin kuin vaikka oliiviöljy, jota mufailijat niinikään silloin tällöin ehdottavat. Insuliiniresistanssi on mielenkiintoinen juttu; varsinkin jos sitä EI erottele lihasten (fysiologiseen) ja maksan (patologiseen) insuliiniresistenssiin. Samaan tapaan "kovat rasvatkin" ovat mielenkiintoinen juttu, jos niitä ei jaa teknotranssillisiin raffinoituihin ja sitten noihin muutakin kuin rasvaa sisältäviin luonnonrasvoihin... Kai luit rotta- JA kliiniset ihmiskokeet edellisessä linkissäni. Tai no, omahan on tietysti asiasi. Eikä siinä mitään, kun kerran ongelimia ei ole. Vai olisko sittenkn vähintäin pelkoa sellaisesta, kun noita luet ja lainaat |
|
| Julkaisija: | Korpiketo [ 2013-04-23 18:29:53 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
Riippunee millainen standardiapina on. Geeneilläkin on merkityksensä http://www.snpedia.com/index.php/Rs2228603 |
|
| Julkaisija: | san martino [ 2013-04-23 18:34:46 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
Epigeneettinen kirjoitti: Riippunee millainen standardiapina on. Geeneilläkin on merkityksensä http://www.snpedia.com/index.php/Rs2228603 Tunnuslauseesta päätellen näyttäisi olevan kaksineuvoinen? Lainaa: Maltilla karpaten
http://i2.aijaa.com/b/00913/12107038.jpg (19.4.2013) http://i7.aijaa.com/b/00925/12038363.jpg |
|
| Julkaisija: | malttikarppi [ 2013-04-23 19:54:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
els kirjoitti: Eikä siinä mitään, kun kerran ongelimia ei ole. Vai olisko sittenkn vähintäin pelkoa sellaisesta, kun noita luet ja lainaat Ei tämmöinen valioyksilö mitään osaa pelätä |
|
| Julkaisija: | malttikarppi [ 2013-04-23 19:59:46 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
san martino kirjoitti: Tunnuslauseesta päätellen näyttäisi olevan kaksineuvoinen? Lainaa: Maltilla karpaten http://i2.aijaa.com/b/00913/12107038.jpg (19.4.2013) http://i7.aijaa.com/b/00925/12038363.jpg Heh, alemmassa kuvassa on osa rakasta vaimoani ja lasteni äitiä. Ei hullumpi uuma 45 vuotiaalle muutaman kerran synnytäneelle, eihän? Täydellisen ruokavalion ansiota, luonnollisesti |
|
| Julkaisija: | Korpiketo [ 2013-04-23 20:35:16 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
san martino kirjoitti: Epigeneettinen kirjoitti: Riippunee millainen standardiapina on. Geeneilläkin on merkityksensä http://www.snpedia.com/index.php/Rs2228603 Tunnuslauseesta päätellen näyttäisi olevan kaksineuvoinen? Liero sopiikin tähän hyvin Eukaryota; Metazoa; Chordata; Craniata; Vertebrata; Euteleostomi; Mammalia; Eutheria; Euarchontoglires; Primates; Haplorrhini; Catarrhini; Hominidae; Homo sopisi paremmin. |
|
| Julkaisija: | rasvamaksa [ 2013-04-23 22:19:41 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
Itselläni laski aikoinaan karppauksen aloitettuani kahdessa viikkossa aika nopeasti maksa-arvo 100 -> 76. Kyseisistä mittauksista on kohta jo vuosi, voisi pyytää että ko. arvot mitataan uusiksi. Ylävatsan ultraäänenkin voisi pyytää, itsellä kun todettu sappikivet aikoinaan mutta nyt ei ole kohtauksia ollut aikoihin. Ja niin kovasti kun lääkäri pelotteli että sappikohtauksia tulee heti jos syö runsaammin rasvaa |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2013-04-23 23:21:28 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
Naapurin rouva kertoi eilen, että hänen äitinsä ruumiinavauksessa oli todettu rasvamaksa. Tätä hän ihmetteli, sillä aiti ei ollut koskaan juonut alkoholia ja oli aina syönyt äärimmäisen terveellisesti. Rasvaakaan ei juuri lainkaan. |
|
| Julkaisija: | rasvamaksa [ 2013-04-24 01:51:41 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
Runsas fruktoosin syönti on yksi keskeinen tekijä rasvamaksan takana. Tässä jutussa ei ole eritelty mistä sokerityypistä on kyse, mutta jutussa mainittu alkuperäistutkimus mainitsee fruktoosin. Englanniksi aiheesta löytyy enemmänkin: Abundance of fructose not good for the liver, heart Dietary fructose in nonalcoholic fatty liver disease Fructose in Non-alcoholic Fatty Liver Disease |
|
| Julkaisija: | san martino [ 2013-04-24 08:55:40 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
malttikarppi kirjoitti: Heh, alemmassa kuvassa on osa rakasta vaimoani ja lasteni äitiä. Ei hullumpi uuma 45 vuotiaalle muutaman kerran synnytäneelle, eihän? Täydellisen ruokavalion ansiota, luonnollisesti ...siis aivan päätöntä ekshibitionismia! Tosin alan harrastelijoilla on tapana paljastella muutakin....mutta älä vaan pane lisää kuvia...ei uskota kuitenkaan! PS. Rasvamaksa puhuu asiaa, mutta suomalaisilla tuppaa kyllä fruktoosin sekaan uppoavan myös alkomaholia.. |
|
| Julkaisija: | malttikarppi [ 2013-04-24 10:53:12 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
san martino kirjoitti: malttikarppi kirjoitti: Heh, alemmassa kuvassa on osa rakasta vaimoani ja lasteni äitiä. Ei hullumpi uuma 45 vuotiaalle muutaman kerran synnytäneelle, eihän? Täydellisen ruokavalion ansiota, luonnollisesti ...siis aivan päätöntä ekshibitionismia! Tosin alan harrastelijoilla on tapana paljastella muutakin....mutta älä vaan pane lisää kuvia...ei uskota kuitenkaan! Etkö siis usko että maltillisella hiilihydraattirajoituksella, pitkälle prosessoitujen elintarvikkeiden välttelyllä ja liikunnallisella elämäntavalla voi vielä keski-ikäisenäkin olla hoikka ja terve? Voin toki lähettää sinulle lisää kuvia vaikkapa yksityisviestillä kun tunnut olevan noin kiinnostunut...kumpi kiinnostaa enemmän, minun vai vaimoni vartalo? |
|
| Julkaisija: | san martino [ 2013-04-24 11:34:59 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vhh ja rasvamaksa |
malttikarppi kirjoitti: malttikarppi kirjoitti: Heh, alemmassa kuvassa on osa rakasta vaimoani ja lasteni äitiä. Ei hullumpi uuma 45 vuotiaalle muutaman kerran synnytäneelle, eihän? Täydellisen ruokavalion ansiota, luonnollisesti Etkö siis usko että maltillisella hiilihydraattirajoituksella, pitkälle prosessoitujen elintarvikkeiden välttelyllä ja liikunnallisella elämäntavalla voi vielä keski-ikäisenäkin olla hoikka ja terve? Voin toki lähettää sinulle lisää kuvia vaikkapa yksityisviestillä kun tunnut olevan noin kiinnostunut...kumpi kiinnostaa enemmän, minun vai vaimoni vartalo? Lähinnä huvittavat nuo kuvat. Minä en ainakaan laittaisi vaimostani kuvia millekkään foorumille... Ilman muuta vaimosi! Kerro terveisiä! Esimerkiksi tällainen kuva kiinnostaisi: Wikipedia Lähde |
|
| Sivu 1/16 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|