Ei se elele se jäykkäkouristus ihmiskehossa, mutta sen voi saada silti ihan vaan saamalla multaa haavaan. On totta, että se asuu syvemmällä maaperässä, ojankaivuu on hieno keino saada sekä jäykkäkouristus, että sen sukulainen kaasukuolio - jälkimmäinen oli I maailmansodan suurin tappaja asemasotavaiheessa, kun asusteltiin niissä juoksuhaudoissa. Mutta: Kastemadot ja maamyyrät kuitenkin kuljettavat ihan jatkuvasti maa-ainesta sieltä syvemmistä maakerroksista pintaan!
Sitä en millään tässä asiassa ymmärrä, miksi ihmeessä se jäykkäkouristusmikrobi viihtyisi maaperää paremmin
eläimen suussa? Yhtä vieras paikka se eläimen suu on sille, kuin ihmisen haavakin. Suurin todennäköisyys on nimenomaan syvemmältä maaperästä, esim. juuri ojankaivuuhommissa. Sellaisesta se minun sukulaisenikin taisi taudin saada. Siitä syystä minun on tosi vaikea tajuta, miksi vaikka ihan kesyn kotikoiran pureman jälkeen on hirveä kiire ottaa tetanusrokote, mutta aktiivinen puutarhassa möyrijä ei välttämättä aina koe siihen tarvetta.
Minun muutenkin turboahdettu immuunipuolustukseni ei ole hätkähtänyt vähääkään kerran 8 vuodessa toistuvasta jäykkäkouristustehosteesta. Minä treenaan joka kesä 5-7 päivää ulkona, välillä mennään ihan umpimetsään. Ja treenailuun kuuluu kaatuileminen koko ajan. Ja aina kesäleirillä on lukuisan mustelmamäärän lisäksi kaikenlaisia naarmuja ja pikku palkeenkieliä, joita en edes yleensä laastaroi. Jokainen päättää ihan itse riskinottonsa määrän, minä koen tetanusrokotteen itselleni tarpeelliseksi.