oulaliina kirjoitti:
Oma kokemus liikunnasta on kyllä vahvasti se, että se laihduttaa. Mutta liikunta on tällöin ollut 8 tunnin fyysisesti kuormittavaa siivoustyötä. Olen kahtena kesänä tehnyt kyseisiä hommia sellaiset 2 kuukauden pätkät, ja kummallakin kerralla paino tippui vähän turhankin paljon. Toisella kerralla onneksi vähän vähemmän, kun tietoisesti pyrin syömään rekkamiesannoksia. Mutta jos puhutaan liikunnasta, niin harvalle se tarkoittaa 7,5 h liikuntaa viisi kertaa viikossa. Tuosta voinee päätellä vaan sen, että jotta liikunnalla olisi laihduttava vaikutus, sitä pitäisi olla niin paljon, että tavallisella töissä käyvällä ei sellaisiin liikuntamääriin olisi aikaa, ja tuollainen määrä liikuntaa ei ole enää kovin terveellistä (esim. rasitusvammat ja ylikuormitustilat).
Samaa kokemusta olen itsekin kohdannut. Talven aikana, vaikka kuinka yrittää käydä kävelemässä jne, niin painoa tuppaa tulemaan 2-3 kiloa lisää. Tämähän ei nyt sinällään ole mikään katastrofaalinen määrä,. Tosin vaimo kiukuttelee jo puolesta kilosta. Kuten kirjoitit, niin kesällä on sitä puuhaa runsaasti, niinpä nämä extra kilot lähtee huomaamatta. Tämä prosessi on jo koettu muutamana kesänä.
Talvella olimme Kanarialla pari kuukautta, jossa oli mukavia mäkiä (polkuja) kivuta, niin syksyn kilot häipyi.