Leenuliinutiinu kirjoitti:
Monelle on käynyt niin, että puolukka ei enää sovi, koska on tullut saatua niitä lisäaineita liikaa. Tulee yliherkkyys, joka ei enää poistukaan. Ei ole "luonnollista" saada bentsoehappoa aamulla, päivällä, illalla ja vielä välipalana. Kukaan ei söisi puolukkaa, lakkaa ja pihlajanmarjaa niin monta kertaa päivässä ympäri vuoden. Lisäaineena se on mahdollista. Tuli yllättäen ja pyytämättä kuten entisellä ministerillä.
Tuotanoin, olen viisikymppinen ja jo lapsena lisäaineetonta kotiruokaa (ja silloin suht lisäaineetonta kouluruokaa joka valmistettiin paikan päällä) syödessä PIENINÄKIN MÄÄRINÄ huomasin tuon ihan saman suu-tulee-kipeäksi ilmiön syödessäni kyseisiä marjoja.
Olen viimeiset 30 vuotta jo vältellyt elintarviketeollisuuden tuotteita ja sitä myöten myös lisäaineita ja silti suu tulee kipeäksi natriumbentsoaatista, vaikka se olisi tuoreissa marjoissa.
Teoriasi ei siis pidä paikkaansa: Minun kroppani ei ole koskaan tykännyt natriumbentsoaatista edes pieninä määrinä edes tuoreissa marjoissa, edes silloin kun en taatusti saanut juurikaan lisäaineita - varsinkaan kyseistä natriumbentsoaattia - muusta ruuastani.
Kaikki ei nyt vaan sovi kaikille, minulle ei sovi natriumbentsoaatti edes pieninä määrinä edes tuoreiden marjojen luonnollisena ainesosana.
On muuten kohtuullisen turhauttavaa, kun on porukkaa joiden mielestä luonnollisten käsittelemättömien ruoka-aineiden tulisi kaikkien sopia kaikille ihan noin vain. Sama juttu kookosöljyn kanssa: Sitä tuputetaan minulle vedoten herxheimer-reaktioon ja muuhun vastaavaan, vaikka kookos missään muodossa ei nyt vaan minun kropalleni sovi. Kaikkien ei minun mielestäni kuulukaan kyetä syömään kaikkea - edes tuoreena, puhtaana ja käsittelemättömänä.