karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-30 05:18:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-11-11 19:44:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

san martino kirjoitti:
....oliiviöljyn monityydyttymättömien rasvahappojen määrä on yhteensä 10.9 grammaa/100g. Siis vain yksi kolmasosa rypsiöljyyn verrattuna ja lisäksi puolet vähemmän omega-6 rasvaa

Nousu on vain 200%. Ilmeisesti sitä ei tarvitse selvittää mihin väliin se rypsi kuluu. Ursula olisi voinut ottaa kantaa, mikä on turvallinen raja ko. myrkyn suhteen.

Kuva

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-11-23 09:52:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Idän arvaamo tiedottaa Lady Schwab vauhdissa
http://www.iltalehti.fi/terveys/2015111 ... 9_tr.shtml

Lainaa:
- Kookosrasva sisältää erittäin paljon kovaa rasvaa, muistuttaa apulaisprofessori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta.
Jotkut välttelevät kasvirasvalevitteitä niiden sisältämien lisäaineiden vuoksi. Lisäaine kuulostaa pahalta. Schwabin mukaan tätä pohtiessa kannattaisi muistaa, että myös muun muassa metsästä poimitussa puolukassa on puolisen tusinaa lisäainetta, mustikassa lähes tusina
.

Näin taannoin Schwabin oppi-isä Professori Matti Uusitupa - kovien rasvojen määritelmä.
"Kovia rasvoja ovat kaikki jotka kovettuvat jääkaapissa"

Tuon testin läpäisee vain:

- rypsiöljy

- jääkappimargariini

- kevyt polttoöljy

- diesel-polttoaine

- kerosiini(lentokoneiden polttoaine)

- täyssynteettinen moottoriöljy

ViestiLähetetty: 2015-11-23 11:07:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienehkö ongelma: Elävä ihminen ei ole jääkaappi, vaikka olisi täynnä kylmää kaljaa...

ViestiLähetetty: 2015-11-23 11:22:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Catharsis kirjoitti:
Pienehkö ongelma: Elävä ihminen ei ole jääkaappi, vaikka olisi täynnä kylmää kaljaa...

Ei niin. Aikanaan kun olin panimon palveluksessa, siellä oli slogani: "viini tarjoillaan huoneen lämpöisenä, mutta olut viilennetään ruumishuoneen lämpöön"
Usein näiltä tutkijoilta inohtuu se, että ihminen on tasalämpöinen nisäkäs jonka ruuminlämpö on noin 37 astetta. Ehkä Kuopio tutkii matelijoiden verenkiertoa...no kuuluisa "tietäjä" (David Icke) Britannista väittää, että heidän rakas Lissu-kuningattarensa onkin lisko :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2015-11-23 17:47:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ursula sotkee asioita ja kirjoittaa kookosRASVASTA.
Siis munkkien paistossa käytettävästä...
Lukijat taas kääntää sen mielessään kookosÖLJYKSi.
Mutku.
En saa mielipidettä kirjattua lehteen.
Ei ole naamakirja jäsenyyttä. 8)

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2015-11-23 23:12:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
myös muun muassa metsästä poimitussa puolukassa on puolisen tusinaa lisäainetta, mustikassa lähes tusina.

Häh? Eikös mustikka ole mustikka ja puolukka puolukka jos ei mehupurkista osta, sitten on lisäaineita.

ViestiLähetetty: 2015-11-24 09:16:53 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
että myös muun muassa metsästä poimitussa puolukassa on puolisen tusinaa lisäainetta, mustikassa lähes tusina.

Ei voi kutsua lisäaineiksi sellaista, mikä kuuluu luonnontuotteeseen luontaisesti. :evil: Lisäaineet on lisättyjä aineita. :twisted:

ViestiLähetetty: 2015-11-24 09:20:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Lainaa:
että myös muun muassa metsästä poimitussa puolukassa on puolisen tusinaa lisäainetta, mustikassa lähes tusina.

Ei voi kutsua lisäaineiksi sellaista, mikä kuuluu luonnontuotteeseen luontaisesti. :evil: Lisäaineet on lisättyjä aineita. :twisted:

En voi syödä puolukkaa, pihlajanmarjaa enkä lakkaa, koska kroppa ei siedä natriumbentsoaattia edes silloin kun se on tuoreen marjan ihan oma luontainen aine. Tulee suu kipeäksi sekä em. marjoista, että sitten sellaisista elintarvikkeista, joissa on ko. ainetta käytetty.

Tämä natriumbentsoaatti onkin juuri se, mitä otan esiin kun joku järkiheitto selittelee että samoja kemikaaleja löytyy myös luonnonkasveista:
Niin löytyy ja silloin kun kyseessä on tämä natriumbentsoaatti, ei minun kroppani tykkää siitä yhtään enempää myöskään sen marjan luonnollisena osana.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-11-24 10:54:16 
Poissa
ruutana
ruutana

Korvaa oheisessa kirjoituksessa Mai-Lis Hellenius Ursula Schwabilla ja siinä on täydellinen tutkittuun tietoon perustuva vastaus Schwabin epätieteellisille väitteille kookosrasvasta.

Ralf Sundberg: Kokosolja – uselt för hälsan enligt Mai-Lis Hellenius

ViestiLähetetty: 2015-11-24 11:06:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:

En voi syödä puolukkaa, pihlajanmarjaa enkä lakkaa, koska kroppa ei siedä natriumbentsoaattia edes silloin kun se on tuoreen marjan ihan oma luontainen aine. Tulee suu kipeäksi sekä em. marjoista, että sitten sellaisista elintarvikkeista, joissa on ko. ainetta käytetty.

Tämä natriumbentsoaatti onkin juuri se, mitä otan esiin kun joku järkiheitto selittelee että samoja kemikaaleja löytyy myös luonnonkasveista:
Niin löytyy ja silloin kun kyseessä on tämä natriumbentsoaatti, ei minun kroppani tykkää siitä yhtään enempää myöskään sen marjan luonnollisena osana.

Monelle on käynyt niin, että puolukka ei enää sovi, koska on tullut saatua niitä lisäaineita liikaa. Tulee yliherkkyys, joka ei enää poistukaan. Ei ole "luonnollista" saada bentsoehappoa aamulla, päivällä, illalla ja vielä välipalana. Kukaan ei söisi puolukkaa, lakkaa ja pihlajanmarjaa niin monta kertaa päivässä ympäri vuoden. Lisäaineena se on mahdollista. Tuli yllättäen ja pyytämättä kuten entisellä ministerillä.

Lisäaine on lisätty aine. Luulisi, että Ursulakin tietäisi tämän.

ViestiLähetetty: 2015-11-24 11:11:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

[Poistettu tuplaviesti]

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-11-24 11:12:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Leenuliinutiinu kirjoitti:
Monelle on käynyt niin, että puolukka ei enää sovi, koska on tullut saatua niitä lisäaineita liikaa. Tulee yliherkkyys, joka ei enää poistukaan. Ei ole "luonnollista" saada bentsoehappoa aamulla, päivällä, illalla ja vielä välipalana. Kukaan ei söisi puolukkaa, lakkaa ja pihlajanmarjaa niin monta kertaa päivässä ympäri vuoden. Lisäaineena se on mahdollista. Tuli yllättäen ja pyytämättä kuten entisellä ministerillä.

Tuotanoin, olen viisikymppinen ja jo lapsena lisäaineetonta kotiruokaa (ja silloin suht lisäaineetonta kouluruokaa joka valmistettiin paikan päällä) syödessä PIENINÄKIN MÄÄRINÄ huomasin tuon ihan saman suu-tulee-kipeäksi ilmiön syödessäni kyseisiä marjoja.

Olen viimeiset 30 vuotta jo vältellyt elintarviketeollisuuden tuotteita ja sitä myöten myös lisäaineita ja silti suu tulee kipeäksi natriumbentsoaatista, vaikka se olisi tuoreissa marjoissa.

Teoriasi ei siis pidä paikkaansa: Minun kroppani ei ole koskaan tykännyt natriumbentsoaatista edes pieninä määrinä edes tuoreissa marjoissa, edes silloin kun en taatusti saanut juurikaan lisäaineita - varsinkaan kyseistä natriumbentsoaattia - muusta ruuastani.

Kaikki ei nyt vaan sovi kaikille, minulle ei sovi natriumbentsoaatti edes pieninä määrinä edes tuoreiden marjojen luonnollisena ainesosana.

On muuten kohtuullisen turhauttavaa, kun on porukkaa joiden mielestä luonnollisten käsittelemättömien ruoka-aineiden tulisi kaikkien sopia kaikille ihan noin vain. Sama juttu kookosöljyn kanssa: Sitä tuputetaan minulle vedoten herxheimer-reaktioon ja muuhun vastaavaan, vaikka kookos missään muodossa ei nyt vaan minun kropalleni sovi. Kaikkien ei minun mielestäni kuulukaan kyetä syömään kaikkea - edes tuoreena, puhtaana ja käsittelemättömänä.

ViestiLähetetty: 2015-11-24 14:13:49 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

On varmasti ihan mahdollista olla allerginen, oli sitten luonnollinen aine tai lisäaine kysymyksessä. Mutta edelleenkin lisäaine on lisätty aine. Jostain syystä kuopiolaiset haluavat demonisoida luonnolliset ruoka-aineet. Muistaako kukaan Uusituvan lausuntoa, että margariini on luonnollisempi rasva kuin voi? :lol: Siitä oli foorumillakin aikoinaan keskustelua.

ViestiLähetetty: 2015-11-24 14:18:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
On varmasti ihan mahdollista olla allerginen, oli sitten luonnollinen aine tai lisäaine kysymyksessä.

Ei, en ole allerginen natriumbentsoaatille. Kroppani ei muuten vaan pidä siitä. Tässä EI nimenomaan ole kyse allergiasta, kuten ei ole myöskään aiemmin mainitsemani kookoksen suhteen. Muita vastaavia ovat minulla tomaatti, sianliha ja sei. En ole allerginen millekään edellämainituille, mutta niistä tulee silti jotain ikäviä oireita.

Tätä juuri yritän sanoa: Kaikki luonnolliset käsittelemättömät asiat eivät ILMAN ALLERGIAAKAAN sovi kaikille.

ViestiLähetetty: 2015-11-24 14:20:42 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
Tätä juuri yritän sanoa: Kaikki luonnolliset käsittelemättömät asiat eivät ILMAN ALLERGIAAKAAN sovi kaikille.

Ymmärretty. Sopimattomuus ei kuitenkaan muuta niitä lisäaineiksi. :)

ViestiLähetetty: 2015-11-24 14:24:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei se muuta ei ja minä olen itse asiassa nimenomaan käyttänyt tätä natriumbentsoaatti-juttua niiden dissaamiseen, jotka puolustelevat lisäaineiden käyttöä elintarviketeollisuudessa sillä että samoja aineita löytyy luonnollisista ruoka-aineista, kuten esim. juuri puolukasta. Siinähän menee sitten suu mutrulle lisäaine-agitaattorilta, kun kerron että kyseinen kemikaali ei ole minulle kiva edes suoraan puolukassa, joten miten voisin syödä sitä lisäaineenakaan. :D

ViestiLähetetty: 2015-11-24 14:26:23 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Greda kirjoitti:
Jostain syystä kuopiolaiset haluavat demonisoida luonnolliset ruoka-aineet. Muistaako kukaan Uusituvan lausuntoa, että margariini on luonnollisempi rasva kuin voi? :lol: Siitä oli foorumillakin aikoinaan keskustelua.

Juu, voi se vasta Uusituvan mukaan rankasti prosessoitua olikin, kun se ihan ruohosta voiksi asti muuttui. :lol:

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2015-11-24 14:26:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä, en tarkoittanutkaan, että sinunkin tarvitsisi olla tällainen, joista kirjoitin, vaan että sellaista viestiä tulee yhä enemmän. Pääasiassa ihmisiltä, joilla on suolistosairauden takia rikkinäinen suoli. Syyt ovat moninaiset, mutta usealla sopimattomuus tai allergia on "paukahtanut päälle" suht yhtäkkiä eikä sen jälkeen enää siedä sitä luonnollistakaan lisäainetta.

En ollenkaan väitä, että kaikki maailman aineet sopisivat kaikille. Minun ruuansulatukseni ei siedä sipulia. Varsinkaan raakana. Tiede tietänee tähän ihan syynkin: lapsilla ei ole entsyymiä, joka pilkkoo sipulin jotain osaa. Minä lienen lapsellinen.

Ja jotkut ruoka-aineet ovat sellaisia, joita suolisto oppii sietämään, toisia ei.

ViestiLähetetty: 2015-11-24 14:55:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja jotkut ruoka-aineet ovat sellaisia, joita suolisto oppii sietämään, toisia ei.

Pidän itse siedätyshoitoa sopimattomiin ruoka-aineisiin hulluna puuhana: Sillä kropalla on mielestäni aina oikea todellinen syy olla tykkäämättä jostain ja jos sen siedätyshoidolla pakottaa sopetumaan ko. ruoka-aineeseen, niin siitä saa sitten maksaa joka tapauksessa.

Lähden itse oletuksesta, että mikä tahansa mihin vatsa reagoi negatiivisesti saattaa periaatteessa aiheuttaa vuotavaa suolta ja sitä kautta vieraiden proteiinien pääsyä vääriin paikkoihin elimistössä niin, että syntyy autoimmuunireaktioita. Niinpä vaikka vatsa alkaisikin sietää pakotettuna jotain ruoka-ainetta niin että oireet helpottavat tasolle jota ei tule juuri noteerattua, saattaa tuota kautta tulla sitten jotain muita vaivoja jotka ovat potentiaalisesti vielä paljon ikävämpiä kuin se että on vesiripulilla pari tuntia (tuo on meikäläinen + tomaatti).

ViestiLähetetty: 2015-11-25 13:20:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:

Pidän itse siedätyshoitoa sopimattomiin ruoka-aineisiin hulluna puuhana: Sillä kropalla on mielestäni aina oikea todellinen syy olla tykkäämättä jostain ja jos sen siedätyshoidolla pakottaa sopetumaan ko. ruoka-aineeseen, niin siitä saa sitten maksaa joka tapauksessa.

Lähden itse oletuksesta, että mikä tahansa mihin vatsa reagoi negatiivisesti saattaa periaatteessa aiheuttaa vuotavaa suolta ja sitä kautta vieraiden proteiinien pääsyä vääriin paikkoihin elimistössä niin, että syntyy autoimmuunireaktioita. Niinpä vaikka vatsa alkaisikin sietää pakotettuna jotain ruoka-ainetta niin että oireet helpottavat tasolle jota ei tule juuri noteerattua, saattaa tuota kautta tulla sitten jotain muita vaivoja jotka ovat potentiaalisesti vielä paljon ikävämpiä kuin se että on vesiripulilla pari tuntia (tuo on meikäläinen + tomaatti).

Riippuu aivan ruoka-aineesta ja ihmisestä. Jos kyse on siitä, että on haitallisia bakteereja suolistossa, jotka kuolevat yhtä aikaa aiheuttaen oireita, niin kyse on parantumisesta. Jos taas kyse on jostain entsyymistä tms., jotka eivät uusiudu tai yhtäkkiä "ala vain toimia", niin eiväthän ne sitten ala.

Jos kyse on ruoka-aineallergiasta, niin siedätyshoito ei mielestäni ole hyvä juttu, sillä suolisto alkaa vuotaa tosiaankin vain enemmän eli suolen seinämän solujen väliset liitokset löystyvät.

Ns. antibioottiset aineet saattavat vähentää huonoja bakteereja ja hiivoja suolistossa ja nämä aiheuttavat ikäviä oireita ensin. Valkosipuli voi olla tällainen. Myös kookosöljy voi olla sellainen. Mutta kookosöljyssä, samoin kuin valkosipulissa, on paljon muitakin juttuja, joihin keho reagoi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00