Mohmelo kirjoitti:
@Joulupukki: Täällä kuviteltiin, että pseudotieteellinen näyttö riittää markkinointiväittämien tekemiseen ja valtion Virassa olevat voivat markkinoida tuotteita kun terveysväittämiä koskeva direktiivi ei näitä henkilöitä koske.
Terveysväittämät pitää toimittaa EFSAn arvioitaviksi ennen niiden käyttöä. Eikä riitä pseudotieteellinen näyttö, koska ainoa väite joita Suomen viljateollisuus on saanut läpi on se, että ruiskuitu lisää paskan määrää. Ehkä ei ollut juuri täsmällinen sanamuoto mutta tuli varmaan selväksi
Lähinnä tarkoita fosfaattia raakalihavalmisteissa. Ei saa käyttää, mutta käytetään Eviran siunauksella, ja vieläpä ihan suunnattoman suuressa määrässä tuotteita. Enempi katetta jalostusportaaseen, samalla vähempi kaloriaa ja rasvaa ihmisille. Viranomaisten kannalta siis win-win vaikka rikotaan lakia. Lisäksi uus pakkausmerkintäasetus antaa mahdollisuuden piilottaa juurikin sitä fosfaattia vähän joka paikkaan ilman että sitä tarvitsee merkitä, ns. carry over-lisäaineena.
Terveysväittämiä koskeva lainsäädäntö koskee kaikkia ja kaikkea syötävää, sen lisäksi terveydenhuollon ammattihenkilöstö ei saa suositella mitään omalla naamallaan. Eikä opiskelijat, eikä näyttelijä saa edes esittää terveydenhuoltohenkilökuntaa ja kertoa terveysväitteitä tai omia kokemuksiaan. Siksi käytetään kaikenmaailman Marion Rungeja mainostamaan pillereitä. Mitä ihmettelen kovasti koska yhtä repsahtanutta ja vyötärölihavaa kuin Marion saa hakemalla hakea.