karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-08 16:38:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 79 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-01-30 20:40:10 
Poissa
sintti
sintti

heradi kirjoitti:
Ja mikäli oikein ymmärsin kantasi kirjoittamastasi blogista, olet sitä mieltä että juuri stressi on suurempi haitta kuin väärä ruokavalio. Olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Stressaamaton ihminen elää varmasti paremman elämän(vaikka pienissä vatsavaivoissa) kuin koko ikänsä ruuasta stressannut.

Mutta tosiaan kiitokset kun tulit keskustelemaan asioista rahvaan luo. Toivottavasti blogisi on vastaisuudessa luettavissa myös jossain muualla kuin keltaisen juorulehden sivuilta. Ainakaan terveysmyrskyn sivuilta en vielä löytänyt kyseistä blogia.

Kyllä, pidän stressiä ja siihen (kuten moneen muuhunkin asiaan) asennoitumista paljon suurempana haittana kuin ruokavaliota. Tähän videoon (englanninkielinen) te olette varmaan jo tutustuneet? Samanlaista rahvasta minä olen kuin muutkin, ei ole minkäänlaista tarvetta nousta jalustalle. Minun toiveeni on tosin joskus vaikuttaa positiivisesti varsinkin lasten ja nuorten terveyteen, että siinä mielessä voin nousta näkyvästikin esille jos on tarpeen, ja jos pystyn mielipiteilläni vaikuttamaan asioihin.

Voin toki harkita noiden tekstien laittamista myös omille sivuilleni, mutta teen sen varmaan aina pienellä viiveellä suhteessa Iltalehteen.

els kirjoitti:
Ok. Valmius mielipiteiden tarkistukseen on aina lupaava juttu, eikä opiskelukaan ole pahasta :)

Ymmärtääkseni sinun perusajatuksiasi on, että ruoan monipuolisuus on yksilölle tärkeä osa ruoan terveellisyydessä.
Ja perustelit tämän sillä, että maailmassa eri ihmiset ovat voineet ja voivat hyvin hyvin erilaisilla ruokakokonaisuuksilla.
Toiseksi sanoit että ihminen ei ole lehmä vaan että ihminen on kehittyneempi kuin lehmä.
Vahvistathan nämä ennen kuin jatkan?

Niin, en voi tyrmätä kai asiaa jos en ole tutustunut siihen :D En voi muuten myöskään väittää että olisin ehdottoman oikeassa, se olisi hölmöä.

En halua sanoa että ruoan monipuolisuus on ehdottoman tärkeä osa, mutta se on mielestäni iso osa. Sanotaan näin, että yksipuolisella ruoalla pärjää, mutta monipuolinen on parempi. Tosin tässä on toki se pieni ongelma, että me emme ole määritelleet mitä yksipuolinen tai monipuolinen tarkoittaa... pidetään sitä tässä vaiheessa epäoleellisena seikkana ja katsotaan mihin tämä johtaa. Yllä mainitsemasi perustelut pätevät minun perusajatuksiini. Perustelen myös henkisellä kapasiteetilla, eli ihminen tarvitsee vaihtelua. Tuon tässä yhteydessä esille myös kokemusaspektin, eli olemme saaneet ruoka-aineita syklittämällä asiakkailta suolisto-oireita poistettua ilman ruoka-ainerajoituksia.

Mikrobeista en sano mitään ennen kuin kuulen sinun kantasi asiaan. Ilmoitan kuitenkin jo tässä vaiheessa, että olen koko huomisen päivän töissä enkä ehdi käydä ainakaan ennen iltaa täällä kuikuilemassa. Ei siis hätää vastauksen kanssa :)

ViestiLähetetty: 2014-01-30 20:59:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Timo Kettunen kirjoitti:
Minä olen opiskellut terveysalalla nyt viitisen vuotta, ja katson että vielä toiset viisi pitää opiskella (vähintään) ja 100-200 kirjaa lukea.

Entäpä, jos lukisit ensin tämän ja kertoisit mitä mieltä olet siitä?
Alena Stancáková et al. kirjoitti:
Hyperglycemia is closely related to lipid and lipoprotein metabolism. Elevated levels of fasting and 2-h plasma glucose or the presence of type 2 diabetes are associated with an increase in total triglyceride (TG) concentrations, a decrease in HDL cholesterol, and the formation of small, dense LDL cholesterol particles. Several population-based studies have shown that high levels of TG and low levels of HDL cholesterol predict the development of type 2 diabetes. Therefore, hyperglycemia and dyslipidemia are likely to share similar pathophysiologic mechanisms, at least in part. One of these mechanisms is insulin resistance, which leads to hepatic overproduction of VLDL particles (especially large, TG-rich VLDL), attributable to an increased flux of free fatty acids from adipocytes into the liver, an increased rate of apolipoprotein B synthesis and degradation in the liver, and enhanced hepatic de novo lipogenesis by hyperinsulinemia

Proton nuclear magnetic resonance (NMR) spectroscopy was used to measure lipid, lipoprotein subclass, and particle concentrations in native serum samples

Effects of 34 Risk Loci for Type 2 Diabetes or Hyperglycemia on Lipoprotein Subclasses and Their Composition in 6,580 Nondiabetic Finnish Men

Suomessa on tällä hetkellä arviolta puoli miljoonaa t2-diabeetikkoa ja luku tuplaantuu seuraavien vuosikymmenien aikana. Siinä olisi työsarkaa osaajalle....

SANIN LUUPPI

ViestiLähetetty: 2014-01-31 09:15:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Timo Kettunen kirjoitti:
En väitä että sinun kohdallasi asia oli näin, mutta monet lankeavat tähän harhaan. Eli jos jotain ruoka-ainetta välttelee pitkään ja aloittaa sen sitten uudestaan, tulee hyvin usein kuvailemiasi oireita, koska elimistön täytyy tottua ruokaan uudestaan.

Olen ylläolevasta niin eri mieltä kuin vain voi olla!

Kun siedätyshoito - elimistön pakottaminen jotenkuten sietämään jotain mikä oikeasti ei sille sovi - lakkaa, tulee sitten juuri tasan ne aidot oikeat oireet jotka osoittavat kuinka huonosti kyseinen ravintoaine juuri sille nimenomaiselle kropalle sopii.

Elimistö ei vaadi mitään tottumista mihinkään sellaiseen ruokaan joka sille oikeasti sopii. Minä pystyin vetämään kasvissyöntivuosinakin sen pihvin vuodessa ilman että vatsa sanoi mitään muuta kuin kauniit kiitokset. Arseniikkinkin voi muuten totutella jolloin voi syödä isompia annoksia ilman että henki lähtee, samoin moniin muihin myrkkyihin totuttelu oli entisaikain assassiinin hommia. Toleranssiaan voi nostaa myös asioihin joita oikeasti ei kannattaisi syödä.

Nykyisin siedätyshoidon lakattua saan vesiripulin mm. tomaatista ja seistä, järkyttävän närästyksen sianlihasta ja vaikka mitä reaktioita kylmäpuristetusta kookosöljystä (ja ei, älkää tarjoilko minulle herxheimeriä selitykseksi, siitä ei ole kyse). Aiemmin kun söin piittamatta kropan signaaleista kaikki nuo vaivat olivat pienempiä ja kun vielä siihen päälle söin viljaa, niin koko ajan oli ihan lievästi pakki sekaisin ja ilmavaivoja sun muuta, niin eihän siitä edes voinut tietää mikä ruoka-aine moisen aiheuttaa.

En ole allerginen millekään yllämainituille ruoka-aineille, selitys on LEKTIINIT.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-31 16:20:04 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Timo Kettunen kirjoitti:
En väitä että sinun kohdallasi asia oli näin, mutta monet lankeavat tähän harhaan. Eli jos jotain ruoka-ainetta välttelee pitkään ja aloittaa sen sitten uudestaan, tulee hyvin usein kuvailemiasi oireita, koska elimistön täytyy tottua ruokaan uudestaan.

Kun siedätyshoito - elimistön pakottaminen jotenkuten sietämään jotain mikä oikeasti ei sille sovi - lakkaa, tulee sitten juuri tasan ne aidot oikeat oireet jotka osoittavat kuinka huonosti kyseinen ravintoaine juuri sille nimenomaiselle kropalle sopii.

Veit jalat suustani. Komppaan!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-02-03 01:24:38 
Poissa
sintti
sintti

san martino kirjoitti:
Timo Kettunen kirjoitti:
Minä olen opiskellut terveysalalla nyt viitisen vuotta, ja katson että vielä toiset viisi pitää opiskella (vähintään) ja 100-200 kirjaa lukea.

Entäpä, jos lukisit ensin tämän ja kertoisit mitä mieltä olet siitä?
Alena Stancáková et al. kirjoitti:
Hyperglycemia is closely related to lipid and lipoprotein metabolism. Elevated levels of fasting and 2-h plasma glucose or the presence of type 2 diabetes are associated with an increase in total triglyceride (TG) concentrations, a decrease in HDL cholesterol, and the formation of small, dense LDL cholesterol particles. Several population-based studies have shown that high levels of TG and low levels of HDL cholesterol predict the development of type 2 diabetes. Therefore, hyperglycemia and dyslipidemia are likely to share similar pathophysiologic mechanisms, at least in part. One of these mechanisms is insulin resistance, which leads to hepatic overproduction of VLDL particles (especially large, TG-rich VLDL), attributable to an increased flux of free fatty acids from adipocytes into the liver, an increased rate of apolipoprotein B synthesis and degradation in the liver, and enhanced hepatic de novo lipogenesis by hyperinsulinemia

Proton nuclear magnetic resonance (NMR) spectroscopy was used to measure lipid, lipoprotein subclass, and particle concentrations in native serum samples

Effects of 34 Risk Loci for Type 2 Diabetes or Hyperglycemia on Lipoprotein Subclasses and Their Composition in 6,580 Nondiabetic Finnish Men

Suomessa on tällä hetkellä arviolta puoli miljoonaa t2-diabeetikkoa ja luku tuplaantuu seuraavien vuosikymmenien aikana. Siinä olisi työsarkaa osaajalle....

Kyllä, olenhan minä aikanani apteekissa niitä tyypin 2 diabeetikkoja ihan tarpeeksi nähnyt. Insuliinia ja metformiinia menee valtavia määriä, mutta kun se on niin helppoa. Aika monelle 100-150 kiloa painavalle yritin selittää ruokavaliosta, mutta vastaus oli yleensä ”no pitäisi kai sitä” tai ”anna nyt vaan ne lääkkeet”. Osa pääsee ruokavaliohoidolla onneksi oireettomaksi, jos vain löytyy osaava ohjeistaja ja ihminen haluaa ottaa ohjeita vastaan. Tunnen paljon osaavia ravitsemusterapeutteja jotka ohjeistavat diabeetikoita syömään oikein (ja ei, en puhu virallisista suosituksista koska ne eivät liity yksilötason ruokailuun millään tavalla). Tosin tiedän myös asiantuntijoita joilla ei tunnu olevaan mitään hajua asiasta. Olen törmännyt lääkäreihin, jotka yksien kokeiden perusteella (ei siis tarkistusta tai seurantaa) määräävät lääkkeet diabetekseen/verenpainetautiin/kolesteroliin vaikka ihminen on selvästi ylipainoinen. Asianhan ei todellakaan pitäisi mennä näin!

Diabeetikoille voisi tehdä ihan oman ruokapyramidin, jossa olisi proteiinipohjainen runko joka sisältäisi kasviksia sietokyvyn mukaan ja jonkin verran resistenttiä tärkkelystä pitämään verensokeria kurissa. Koska rasva-arvot ovat monilla mitä ovat ja verisuonet ovat saattaneet olla kovilla, niin rasvojen kanssa tulisi olla alkuvaiheessa varovainen. Tärkeintä olisi hoitaa suolisto kuntoon, joten hapanvalmisteita jossain muodossa (maitohappobakteereita) ja suolisto kuormittavat ruoka-aineet pois. Tuosta voisi lähteä kehittämään johonkin suuntaan.

Toisinsyöjä kirjoitti:
Timo Kettunen kirjoitti:

En ole allerginen millekään yllämainituille ruoka-aineille, selitys on LEKTIINIT.

Eri mieltä oleminen on rikkaus. Olisikin tylsää jos kaikki olisivat ihan lampaita mielipiteidensä kanssa.

Voit tosiaan olla herkkä lektiineille, jos tomaatitkin aiheuttavat oireita. Lektiinit ovat monilla syypää suolisto-oireisiin, mutta eivät nekään kaikilla oireita aiheuta, joskin pidän itse suurten lektiinikuormien välttämistä aiheellisena. En tarkoittanut allergiaa tai yliherkkyyttä, vaan ihan mikrobikannan nopeaa tottumista uuteen/poissa olleeseen ruoka-aineeseen.

Ruoka-aineiden aiheuttamien oireiden kanssa diagnostiikka on usein ongelmallista, koska lähteitä voi olla useita. Muutamia mainitakseni:

- jo mainitut lektiinit
- yliherkkyys
- allergiat
- suolistosairaudet jotka eivät johdu yllä mainituista syistä
- stressi ja psykologiset oireet)

Koska on näin monta syytä (ja osa voi olla psyykkisiä), niin on vaikea sanoa mikä on aiheuttaja, varsinkin kun jollain voi olla useita. Jos tähän lisätään geneettinen alttius suoliston solukon hitaalle korjaukselle/uudismuodostukselle, niin ongelma on valmis. Tärkeintä mielestäni on, että olipa ruokavalio mikä hyvänsä, oireet pysyvät poissa ja ihminen voi hyvin - ja se löytyy vain itsetutkiskelun ja oman kehon tuntemusten opettelun kautta.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 08:55:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Timo Kettunen kirjoitti:
Kyllä, olenhan minä aikanani apteekissa niitä tyypin 2 diabeetikkoja ihan tarpeeksi nähnyt. Insuliinia ja metformiinia menee valtavia määriä, mutta kun se on niin helppoa. Aika monelle 100-150 kiloa painavalle yritin selittää ruokavaliosta, mutta vastaus oli yleensä ”no pitäisi kai sitä” tai ”anna nyt vaan ne lääkkeet”. Osa pääsee ruokavaliohoidolla onneksi oireettomaksi, jos vain löytyy osaava ohjeistaja ja ihminen haluaa ottaa ohjeita vastaan. Tunnen paljon osaavia ravitsemusterapeutteja jotka ohjeistavat diabeetikoita syömään oikein (ja ei, en puhu virallisista suosituksista koska ne eivät liity yksilötason ruokailuun millään tavalla). Tosin tiedän myös asiantuntijoita joilla ei tunnu olevaan mitään hajua asiasta. Olen törmännyt lääkäreihin, jotka yksien kokeiden perusteella (ei siis tarkistusta tai seurantaa) määräävät lääkkeet diabetekseen/verenpainetautiin/kolesteroliin vaikka ihminen on selvästi ylipainoinen. Asianhan ei todellakaan pitäisi mennä näin!

Miten on mahdollista, että on ihmisiä jotka ovat päässeet kokonaan, ainakin väittämänsä mukaan, eroon kiloistaan ja diabeteslääkkeistään plus muistakin lääkkeistä, syömällä oikeastaan juuri niin kuin ei pitäisi syödä, eli hiilien ja rasvojen suhteen. Eli siis valehtelevatko nämä ihmiset, vai ovatko he niitä kuuluisia "yksittäistapauksia" joita ei kannata tutkia kun muutakin tutkittavaa on.

Niin ja mitä ihmettä se yksilöllinen ruokailu on, eikö jokainen ihminen ole yksilö ja näin ollen suosituksetkin pitäisi olla yksilöitä varten suunniteltu, eli keitä varten nämä suositukset on laadittu.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 09:02:21 
Poissa
sintti
sintti

Gaviaari kirjoitti:
Miten on mahdollista, että on ihmisiä jotka ovat päässeet kokonaan, ainakin väittämänsä mukaan, eroon kiloistaan ja diabeteslääkkeistään plus muistakin lääkkeistä, syömällä oikeastaan juuri niin kuin ei pitäisi syödä, eli hiilien ja rasvojen suhteen. Eli siis valehtelevatko nämä ihmiset, vai ovatko he niitä kuuluisia "yksittäistapauksia" joita ei kannata tutkia kun muutakin tutkittavaa on.

En ymmärrä mitä tarkoitat. Tiedänkin paljon ihmisiä jotka ovat päässeet eroon kiloistaan ja lääkkeistään. Syömällä juuri niin kuin ei pitäisi kenen mukaan syödä? Tapoja syödä on aika paljon.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 09:46:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:D Minä olen yksi tapaus!
Lyhyesti.
Pistin insuliinia 108 yksikköä vielä elokuussa. Aloitin vhh:n ja silloin oli painono 85.5kg pituutta 163cm. Olen nainen.
Pikkuhiljaa n 2 vkon jälkeen alkoi sokerit laskemaan ja paino myös.
Lisänä käytin kahta eri tabletti lääkettä diabetekseen ja lisänä verenpaine lääkettä.
Alkuun jätin tabletit pois kaikki. Sitten aloin, kun sokerit alkoi tasaantumaan, tiputtaa inskan määrää. Pikkuhiljaa.
Lääkärini oli hyvin mielissään asiasta.
Joulun jälkeen jätin inskan pois ja sokerit pysyneet aisoissa.
Minulta otetun haima kokeen tulos oli, että haimani on alkanut toimimaan itse. Sain terveen paperit, vaikkakin lääkäri käski tarkkailla sokereita että ei tule takapakkia.
Siis olen terve vaikka diabetes oli viedä voimat.
Melko pian elokuussa loppui säryt jaloista ja käsistä. Ei ollut vatsa kramppeja enää. Oloni kohentui ja painoni on nyt 71kg, ja syön 2 tukevaa annosta vhh ruokaa päivässä + aamu ja iltapalat. Syön myös suklaata toisinaan.

Siitä voi parantua ja sitä paitsi, hemoglobiini nousi elokuun lukemista 99 140:een. =D>
Olen hyvin ylpeä omasta saavutuksesta. =D> =D> =D>

ViestiLähetetty: 2014-02-03 10:17:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

san martino kirjoitti:

Timo Kettunen kirjoitti:

Diabeetikoille voisi tehdä ihan oman ruokapyramidin, jossa olisi proteiinipohjainen runko joka sisältäisi kasviksia sietokyvyn mukaan ja jonkin verran resistenttiä tärkkelystä pitämään verensokeria kurissa. Koska rasva-arvot ovat monilla mitä ovat ja verisuonet ovat saattaneet olla kovilla, niin rasvojen kanssa tulisi olla alkuvaiheessa varovainen. Tärkeintä olisi hoitaa suolisto kuntoon, joten hapanvalmisteita jossain muodossa (maitohappobakteereita) ja suolisto kuormittavat ruoka-aineet pois. Tuosta voisi lähteä kehittämään johonkin suuntaan.

Ihan oikeansuuntainen vastaus paitsi että proteiinikin nostaa verensokeria. Ruotsissa on jo käytössä uudet "ruokapyramidit"(SBU: Kost vid Diabetes). Kannattaa tutustua....

Mutta kysyin toisesta asiasta: Oletko kuullut Proton nuclear magnetic resonance (NMR) spectroscopy-tutkimuksista? Onko niistä kerrottu opinahjossasi?
santikka kirjoitti:
Siis olen terve vaikka diabetes oli viedä voimat.

Olisiko parempi sanoa: Olen t0-diabeetikko?

SANIN LUUPPI

ViestiLähetetty: 2014-02-03 10:41:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Timo Kettunen kirjoitti:
Gaviaari kirjoitti:

En ymmärrä mitä tarkoitat. Tiedänkin paljon ihmisiä jotka ovat päässeet eroon kiloistaan ja lääkkeistään. Syömällä juuri niin kuin ei pitäisi kenen mukaan syödä? Tapoja syödä on aika paljon.

Taisin hieman epätäydellisesti tuoda esiin sen mitä tarkoitan, eli miten on mahdollista päästä eroon lääkkeistä syömällä vastoin ohjeita. Siis toistan mutta eri tavalla, eikö hoitajien pitäisi tuoda esiin ihmisille esim. VHH:n mahdollisuuksia, eikä heti suoralta kädeltä tyrmätä koko LCHF.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 10:52:44 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Asun Ruotsissa, itse olen LCHF ruokavaliolla jo kohta kuusi vuotta saanut verensokerit kuriin, paastot nykyisin sellaista 5,4. Syön normaali LCHF ruokavalion mukaisesti 20-25 gr hiilareita vrk, proteiinia n 1 gr painokilo ja loput rasvaa. Täällä Ruotsissahan LCHF on yksi ruokavalio joka on Sosiaalihallituksen toimesta hyväksytty diabeteksen hoitoon. Minulla on useita ystäviä jotka ovat päässeet insuliineista ja osa uusia joiden ei koskaan ole tarvinnut aloittaa lääkitystä, D2 han ei ole yleensä puutetta insuliinista vaan insuliiniresistenssi aiheuttaa isomman ja isomman insuliinin tarpeen kun hiilareita syödään yli sen mitä elimistö pystyy käsittelemään. LCHF normalisoi nopeasti verensokerit ja ne jotka käyttävät insuliinia saavat olla tarkkana ettei sokerit laske liian alas. Eli tuolla verensokerien laskulla ei ole tekemistä edes laihtumisen kanssa vaikka se tietysti ylipainoisille on mukava sivuvaikutus LCHF ruokavaliosta.

Muitakin terveysvaikutuksia on tullut mutta ennenkaikkea olen välttynyt kaikilta D2 komplikaatioilta. Minulle totuus ruokavaliosta on toinen kuin Timo Kettuselle.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 11:02:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minähän aloitin vhh:n ainoostaan siksi että saisin sokerit tasapainoon. Mutta siinä sivussa alkoi paino pudota. Oli ja on se kyllä ihan hyvä saada kiloja pois, kun ne on aika raskaita välillä kantaa!

ViestiLähetetty: 2014-02-03 11:14:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Lainaa:
Diabeetikoille voisi tehdä ihan oman ruokapyramidin, jossa olisi proteiinipohjainen runko joka sisältäisi kasviksia sietokyvyn mukaan ja jonkin verran resistenttiä tärkkelystä pitämään verensokeria kurissa.

Miksi ihmeessä.
Parhaiten diabetestä (niin ykköstä kuin kakkosta) on toistaiseksi onnistuttu hoitamaan
ja jopa korjaamaan normisokerikseksi naapurimaan LCHF'llä.
Se ei tod. ole proteiinipohjainen vaan jotain ihan muuta :D

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-02-03 11:19:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tiedän kokemuksesta, että liika proteiini nostaa sokereita.
Alkuun oli hankalaa, mutta kyllä sitä oppii ajan kanssa. Vähän käyttää älliä ja sokeri mittaria!

ViestiLähetetty: 2014-02-03 21:16:38 
Poissa
sintti
sintti

Gaviaari kirjoitti:
Taisin hieman epätäydellisesti tuoda esiin sen mitä tarkoitan, eli miten on mahdollista päästä eroon lääkkeistä syömällä vastoin ohjeita. Siis toistan mutta eri tavalla, eikö hoitajien pitäisi tuoda esiin ihmisille esim. VHH:n mahdollisuuksia, eikä heti suoralta kädeltä tyrmätä koko LCHF.

Eipä tuo minullakaan aamupäivällä näköjään lauseiden muodostus oikein irronnut. Kyllä, olen samaa mieltä, että hoitajien pitäisi tuoda esille VHH:n mahdollisuuksia. Se on ihan oikeasti toimiva ruokavalio monelle, mutta rasvan ja proteiinin suhteen sitäkin joutuu hieman yksilöllisesti viilaamaan.

els kirjoitti:
Lainaa:
Diabeetikoille voisi tehdä ihan oman ruokapyramidin, jossa olisi proteiinipohjainen runko joka sisältäisi kasviksia sietokyvyn mukaan ja jonkin verran resistenttiä tärkkelystä pitämään verensokeria kurissa.

Miksi ihmeessä.
Parhaiten diabetestä (niin ykköstä kuin kakkosta) on toistaiseksi onnistuttu hoitamaan
ja jopa korjaamaan normisokerikseksi naapurimaan LCHF'llä.
Se ei tod. ole proteiinipohjainen vaan jotain ihan muuta :D

Tiedän että proteiinikin nostaa verensokeria (moni muukin sitä kyseli tässä ketjussa). Minä lähtisin siitä, että se verensokerin nousu ei ole se ongelma, vaan sen liiallinen nousu/verensokerin epätasapaino. Proteiini myös tasaa verensokeria tasoittamalla glykeemistä kuormaa. Minä en jättäisi diabeteksen hoitoa vain ruokavalion varaan, vaan pistäisin diabeetikot sen verran usein kuntosalille, että proteiinin tarve nousee. Kun saadaan rakennettua hieman lisää lihasta, sekä insuliini- että rasvametabolia tehostuvat. Proteiini on kehon rakennuspalikka. Siksi proteiinipohjainen. Minä en suostu ajattelemaan, että mitään sairautta voisi hoitaa vain ruoalla, vaan liikunta (ja mieluiten vastusharjoittelu) on pakollinen lisä.

LCHF on kyllä monissa tapauksissa runsasproteiininen, mutta ehkäpä tässä menee meillä taas terminologia ristiin...

ViestiLähetetty: 2014-02-03 22:00:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ ON onneksi tuo ei ole ainoa trapa hoitaa hommaa.
Eikä uskoa ole tietty pakko mitään, ei edes faktoja :)
Minä puolestani uskon, että systeemisi toimii yhtä hyvin kuin LCHF tai kawailu vasta kun näen sillä saadun
samanlaisia tuloksia kuin mitä LCHFllä ja kawalla on diabeetikoille saatu.
LCHF'llä ja Kawalla tehdään diabeetikoista sekä normisokerisia että muidenkin labrojen mukaan oireettomia.
Ja normisokeri (ynnä matala pitkäsokeri) korreloivat terveyteen paremmin kuin oikeastaan mikään muu terveysindikaattori. Ne eivät vain kerro että keho toimii kuten pitää, vaan myös sen, että hapetusstressi on aisoissa, ja kehon oma signalistit (superantiokdidantteineen) voivat toimia rauhassa.

Puhua toki saa mitä haluaa, mutta ilman tuloksia se on, sori nyt vaan, vain puhetta.
Nimmarilla "viikonloppuna taas yksi urheilijatuttu heräsi ikävän karuun todellisuuteen"

Ps. Missä tai kenen sanomana LCHF on runsasproteiininen?
Suurin osa ruotsalaislääkäreistä (joiden termi LCHF on) puhuu suositusten mukaisista valkuaismääristä eli 10-20 E% isokalorisella eli laihduttamattomalla sapuskalla.
... ja samanlaisista tai vielä karvan verran matalammista valkuaismääristä puhuu Kwasnieski,
jonka sapuskoilla on varsin monta diabeetikkoa kuntoutettu normisokereille. Jopa pari tuoretta ykköstä.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 22:22:59 
Poissa
ruutana
ruutana

Timo Kettunen kirjoitti:

LCHF on kyllä monissa tapauksissa runsasproteiininen, mutta ehkäpä tässä menee meillä taas terminologia ristiin...

Ainakaan kansanliikkeeksi noussut ruotsalainen läärivetoinen runsasrasvainen karppaus LCHF ei missään tapauksessa ole runsasproteiininen. Tai toisinpäin, jos ruokavalio on runsasproteiininen, se ei ole LCHF:ää.

Kun runsasrasvaista karppausta ryhdyttiin Ruotsissa nimittämään LCHF:ksi, otettiin HF nimitykseen nimenomaan tekemään kaikille selväksi, ettei ruokavaliosta vähennettäviä hiilihydraatteja korvata proteiineilla vaan luonnollisella eläirasvalla. Juuri siihen, että Ruotsissa tämä asia yleisesti ymmärretään, perustuvat ruokavalion erinomaiset tulokset ja niihin puolestaan sen saavuttama valtava suosio.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 22:47:43 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mistä tuo jatkuva jäkätys siitä että diabeetikoja pitäisi ajaa kuntosalille johtuu? Tuntemani diabeetikot ovat aktiivisia ihmisiä jotka esimerkiksi täällä maalla tekevät työpäivänsä lisäksi lumityöt, puuhommat, kesällä puutarha- ja tonttihommat. Itse liikun mieluimmin ulkona ja uskon että halonhakkuu kirveen kanssa vastaa aika hyvin jotain kuntosalikeikkaa muun liikunnan lisäksi. Mutta vastaavat jutut eivät VT ruokavaliolla estäneet diabetes kakkosta, mutta ruokavalio LCHF sen sai remissioon parissa viikossa.

ViestiLähetetty: 2014-02-04 01:45:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minuu kanssa ärsyttää toi, et diabeetikkojen pitäis salille mennä ja sitä ja tätä.
Minä liikun koiran kanssa lähes 10km päivässä, ja mielestäni liikuntaa saa sekä koira että minä tarpeeksi.

Kyllä se on se ruoka valio. No kokemus tässä puhuu. En muuta voi sanoo kuin että ensin tulee ruoka valio sitten liikunta.
Liikuntaahan me kaikki tarvitsemme, ainakin jonkin verran.
Ei pelkästään diabeetikot. :D

ViestiLähetetty: 2014-02-04 07:49:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Oletkos, Timo, tutustunut siihen tuoreen tutkimukseen (olikohan sen nimi Look AHEAD?) jossa uskottiin ja toivottiin elämäntavoilla tehtävän vaikka mitä diabeetikoille. Eivätkä ne "terveet elämäntavat" auttaneet tippaakaan sen enempää diabeteksessä kuin komplikaatioissakaan, satunnaistettuun verrokkiryhmään verrattuna.

Kotimaisessa vasteessa, verrokkiryhmättömässä DEHKOssa välillä väitetään saadun tuloksia kaikkein tottelevimmille, mutta mitättömien tulosten ja verrokkiryhmän puutteessa ja yo tuoreen ja pitkän tutkimuksen valossa todennäköisin tulos on, ettei terveet elämäntavat auttaneet taaskaan, eivät edes sitä tottelevaisinta A-luokkaa. Eikä DEHKO todellakaan kertonut paluusta normiarvoihin edes satunnaisesti; siellä puhuttiin "elämän laadusta" ja "diabeteksen komplikaatioiden hidastamisesta", jos kohta vain harvoille sekin. Tällaisen kosmeettisen muka-avun ainoa tarkoituksena lienee että että lääkitys ja ylemmän ohjaus (eli päänsilittely tottelevaisille ja tukistelu muille) voi taas jatkua rauhassa.

Ei elämänlaadun kohottamisessa ole mitään pahaa. Mutta se kohoaa parhaiten, kun saadaan oireet pois. Vähän niinkuin levyllä kiehuvaan kattilaan VOI heittää jääpaloja ja sillä tavalla vähän viilentää kiehuntaa, mutta levyn sammuttaminen toimii sittenkin pitkän päälle paljon paremmin. Ja diabetes on pitkän linjan tauti, jota on selkeästi ja tutkitusti onnistuttu hoitamaan... Sellaisessa tapauksessa päänsilittely kuullostaa kovasti diabeetikkojen julmalta kyykytykseltä. Tai vielä julmemmalta hyväksikäytöltä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 79 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00