karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 17:05:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-09-24 20:23:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Mohmelo kirjoitti:
Sen verran tähän, että deekakkosten kromitasot veressä ovat terveitä verrokkeja matalammat ja kromilla on vaikutusta siihen miten keho käsittelee verensokeria.


Kiitos, voi olla hyödyllinen tieto.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-24 20:30:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
mlv kirjoitti:
Minähän olen seniorikansalainen ja nyt kun itse olen jo pitkään diabetes kakkosen kanssa elänyt niin tulee kiinnittäneeksi huomiota omiin tuttuihin, samanikäisiin entisiin työkavereihin jne ja minulle kyllä on tullut se käsitys niin omakohtaisesti kuin useimpien tuntemieni ikätovereiden kohdalta että hiilarien sietokyky näyttäisi heikkenevän vanhemmiten ja myös riippuu altistuksesta, itsellä insuliiniresistenssin oireet alkoivat pitkästi yli kuusikymppisenä ja näin on käynyt melkein kaikille ikätovereille, ne jotka ovat vaihtaneet LCHF ruokavalioon pärjäävät ilman lääkkeitä tai metformiinilla, muutama on saanut jopa jättää jo aloitetut inskat pois, mutta ne jotka ovat noudattaneet viralliserheellistä vähärasvaista ovat olleet jo insuliinilla useamman vuoden. Meillä sotavuosien sokeriköyhässä maailmassa lapsuuden ja nuoruuden eläneenä se hiilariherkistys on tullut paljon myöhemmin kuin nuoremmille sukupolville, eli se diabetes kakkosen alkamisikä alenee, eli se ei enää olekkaan vanhuusdiabetes. Omalla sukupolvella näyttäisi se pulla olevan tärkeää, ei niinkään irtsarit.

Minä olen myös siinä iässä, että lähes kaikilla tuttavilla on diabetes tai jokin muu krooninen sairaus. Moni tuttava on niin itsetietoinen, etteivät he halua edes kuulla muista vaihtoehdoista. On niitäkin jotka arvelivat, että olisi ehkä viisasta kokeilla. Ei kait siihen leivän pois jättämiseen voi kuolla arvelevat. Kiitosta on tullut heidän kohdalta. Itse luultavasti siirryin VHH:le ajoissa.
Heikkilä sanoi blogissaan, että elämme valheiden maailmassa.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-24 20:31:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
mlv kirjoitti:
Meillä sotavuosien sokeriköyhässä maailmassa lapsuuden ja nuoruuden eläneenä se hiilariherkistys on tullut paljon myöhemmin kuin nuoremmille sukupolville, eli se diabetes kakkosen alkamisikä alenee, eli se ei enää olekkaan vanhuusdiabetes. Omalla sukupolvella näyttäisi se pulla olevan tärkeää, ei niinkään irtsarit.


Miellä viiskytluvun alun lapsilla sokeri oli jo vapautettu säännöstelystä ja sitä sokerivettä meille syötettiin äidinmaidon lisukkeena... Neuvolan tätien mielestä sokerivesi oli ilmeisesti erityisen terveellistä. Taisin olla sokeriaddikti jo ennen kuin opin kävelemään. Nimim. "syntymäläski".

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-24 20:39:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Catharsis kirjoitti:
mlv kirjoitti:
Meillä sotavuosien sokeriköyhässä maailmassa lapsuuden ja nuoruuden eläneenä se hiilariherkistys on tullut paljon myöhemmin kuin nuoremmille sukupolville, eli se diabetes kakkosen alkamisikä alenee, eli se ei enää olekkaan vanhuusdiabetes. Omalla sukupolvella näyttäisi se pulla olevan tärkeää, ei niinkään irtsarit.


Miellä viiskytluvun alun lapsilla sokeri oli jo vapautettu säännöstelystä ja sitä sokerivettä meille syötettiin äidinmaidon lisukkeena... Neuvolan tätien mielestä sokerivesi oli ilmeisesti erityisen terveellistä. Taisin olla sokeriaddikti jo ennen kuin opin kävelemään. Nimim. "syntymäläski".

Minun mielestä silloin oli ajatus, että pitäähän sitä lapselle antaa sokeria, tosin kohtuulisesti

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-24 21:15:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-01-26 17:04:23
Viestit: 272
artoheikki kirjoitti:
Catharsis kirjoitti:

Miellä viiskytluvun alun lapsilla sokeri oli jo vapautettu säännöstelystä ja sitä sokerivettä meille syötettiin äidinmaidon lisukkeena... Neuvolan tätien mielestä sokerivesi oli ilmeisesti erityisen terveellistä. Taisin olla sokeriaddikti jo ennen kuin opin kävelemään. Nimim. "syntymäläski".

Minun mielestä silloin oli ajatus, että pitäähän sitä lapselle antaa sokeria, tosin kohtuulisesti


Olen viisikymmentäluvun puolenvälin lapsonen, ja minun muistini mukaan, tai siis mitä olen antanut itseni jälkeenpäin ymmärtää, sokeri oli tuolloin viisikymmentä luvulla sittenkin harvinaisempaa herkkua. Ei voida oikein verratakaan siihen sokerikuormaan mitä kaksituhatta luvun piltit kiskovat naamaansa heti kynnelle kyettyään. Kyllä se oli vielä kuusikymmentä luvullakin melkoinen tapahtuma jos saunan jälkeen sai yhden pullollisen (1/3 litraa) makiata limonadia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-26 11:33:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-07-05 13:35:04
Viestit: 225
Kiminkinen oli radio Puheessa varmaan kuukausi sitten. Puoli tuntia yksinpuhelua.
Ärsyttävä on. Hänen puhetapansa oli niin nopea ja sotkuinen, että
ei-karpilta Karpeille suunnatut pilkat meni varmaan monilta ohi.
Minun oli helppo kuulla monta sivallusta.
Toki hänen olisi kannattanut terästää puhetapaansa.
Tietenkin toisinajattelevat ammattilaisetkin saivat osansa.

_________________
Mukana Karpeissa noin 1.12.2003 alkaen
Elämäntapana myös päihteettömyys ja AA
http://aatieto.info/linkit.html

1.6.2010 alkaen http://www.foorumi.info/hiilaritietoiset/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-27 07:33:52 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-03-26 14:31:16
Viestit: 20
50-luvun lopulla syntyneenä ja 60-luvulla kasvaneena ei vielä silloinkaan ollut karkit eikä muut makeat edes jokaviikkoista herkkua. Ne pienet rusinarasiat oli ainoat makeat, mitä äiti suostui ostamaan ja minä inhosin niitä hirveästi. Äiti oli varmaan tietämättään jonkin sortin karppi, koska en muista milloinkaan syöneeni aamupuuroa, vaan aina oli joko munakasta tai munavelliä aamupalalla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-09-27 07:59:46 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Meillä kotona syötiin paljon kalaa, kun isä kalasti vuoden ympäri. Ruoka-ajoista myös pidettiin kiinni eli aamiainen, lounas oli aika runsas ja sitten päivällinen. Päiväkahvin kanssa saattoi saada pullapalan. Ei ollut telkkaria joten ruoka syötiin aina pöydässä joka oli katettu.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-05 17:46:44 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14390
Mitä mie muistan -70 luvulta, ni ei meilläkää herkuteltu kuin silloin tällöin, karkkia ei syöty kuin leipää ja limsaakin join tosi harvoin... ainoat herkkupäivät oli lauantaina mummolassa saunan jälkeen, kun sai jätskiannoksen, mikä ei ollut iso. Mutta pieneen masuun riittävä.

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-19 13:58:50 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Pekka Puska Iltalehdessä:

Lainaa:
- Tänä päivänä elämykset ovat tärkeitä. Monet eivät edes väitä, että heillä on asiantuntemusta, vaan kertovat omasta kokemuksestaan: kun minä söin näin, voin hyvin.


Puskaa harmittaa, kun häntä - ASIANTUNTIJAA - ei aina uskota.

Tähän on saattanut vaikuttaa se, että hän on usein ollut väärässä, vaikka en ole havainnut hänen koskaan myöntäneen olleensa missään asiassa väärässä. Puska oli väärässä esimerkiksi ohjeistaessaan suomalaisia syömään margariinia aikana, jolloin margariini sisälsi runsaasti teollisia transrasvoja. Hän oli väärässä esimerkiksi saarnatessaan voita vastaan, vaikka voi on tutkitusti neutraalia sydäntautien suhteen. Hän oli väärässä ottaessaan itselleen kunnian suomalaisten terveyden paranemisesta, joka on tapahtunut Pohjois-Karjala-projektista huomimatta, ei sen ansiosta. Ja Puska oli väärässä esimerkiksi vainotessaan karppausta, joka on ylivoimaisesti terveellisin ruokavalio mm. diabeetikoille. Niin, ja hän oli väärässä väittäessään, että rotanmyrkylläkin laihtuu. Toivottavasti kukaan ei kokeillut.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-19 14:40:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Puska parka :smt056

Vaikka vielä pahempaa taitaa olla se, että asiantuntijoistakin moni nykyisin tietää jotain ihan muuta.
Heistäkin moni on tosin huomannut asian oikean laidan vasta sairastuttuaan,
muttei oma kokemus poista asiantuntijuutta...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-21 23:09:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-09-13 08:37:03
Viestit: 107
Hikikomori kirjoitti:
Lainaa:
-
Hän oli väärässä ottaessaan itselleen kunnian suomalaisten terveyden paranemisesta, joka on tapahtunut Pohjois-Karjala-projektista huomimatta, ei sen ansiosta..


Miksi suomalaisten terveys parani??


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-21 23:25:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Hyvänä kandidaattina voisi olla margariinien teknotranssipitoisuuden asteittainen vähentäminen,
joka ajallisesti sattui juurikin samaan aikaan
... siinä runsasteknotranssillisten margariinien käytön lisäys sopii yhteen karsean sydänkuolemapiikkimme kanssa.

Teknotranssien vaikutus sydänkuolleisuuteen on jo todistettu muualla juuri tuollaiseksi.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-28 17:16:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
els kirjoitti:
Hyvänä kandidaattina voisi olla margariinien teknotranssipitoisuuden asteittainen vähentäminen,
joka ajallisesti sattui juurikin samaan aikaan
... siinä runsasteknotranssillisten margariinien käytön lisäys sopii yhteen karsean sydänkuolemapiikkimme kanssa.

Teknotranssien vaikutus sydänkuolleisuuteen on jo todistettu muualla juuri tuollaiseksi.


Myös tupakoinnin väheneminen valistuksen ansiosta oli jossain vaiheessa varmasti terveyden paranemisen takana. Siitä Pekalle pisteet.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-28 17:41:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Keuhkosyövän, ehkä.
Syöpäsairastuvuus ylipäätään on noista ajoista suorastaan kasvanut, kiitos ainakin hormonihoitojen.

Ja... Japanissa olitiin hyvin sydänterveitä silloinkin kun yli 80% kansasta (tai ainaikn miesväsetä) poltti tupakkaa,
ja paljon meitä terveempiä ne ovat nyktin (vaikka tupakoijia on kuulemma edelleen noin 40 prossaa...)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-28 17:42:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
mlv kirjoitti:
Meillä kotona syötiin paljon kalaa, kun isä kalasti vuoden ympäri. Ruoka-ajoista myös pidettiin kiinni eli aamiainen, lounas oli aika runsas ja sitten päivällinen. Päiväkahvin kanssa saattoi saada pullapalan. Ei ollut telkkaria joten ruoka syötiin aina pöydässä joka oli katettu.

Tätini ei koskaan syönyt kalaa syynä allergia,. kuoli 96 V. Muuten heidän huushollissa oli hyvää puhdasta ruokaa, ei juuri harrastettu mitään keinotekoisia ruoka-aineita, kuten kemianteollisuuden valmistamaa levitettä puhumattakaan mistään rasvattomista maitotuotteista.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-28 17:48:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Leenuliinutiinu kirjoitti:
Myös tupakoinnin väheneminen valistuksen ansiosta oli jossain vaiheessa varmasti terveyden paranemisen takana. Siitä Pekalle pisteet.


Tosin eikös tämäkin vähentynyt muualla enemmän?

Ylipäätään Suomessa tapahtui hirveän radikaaleja muutoksia tuolla aikavälillä, joten kaikkien positiivisten terveysmuutosten attribuoiminen pelkästään P-K-projektiin on täysin hölmöä. Ennen kaikkea huomattavaa on, että P-K-projektin tuloksia on Suomessa katsottu vaaleanpunaisten lasien läpi, ehkä siitä syystä, että Puska on itse se, joka on voimakkaimmin niitä tulkinnut. Samankaltaiset projektit (osana CCCP(!)-ohjelmaa) eivät tuottaneet samanlaisia tuloksia, ja jos muuta Suomea pidetään epävirallisena kontrollina, niin pohjoiskarjalaisten terveys ei parantunut yhtään sen enempää. Toisin sanoen Pohjois-Karjala-projektin nk. tuloksia voidaan oikein hyvin pitää ykköstyypin virheenä (nollahypoteesin virheellinen hylkääminen eli "false positive").

Esimerkiksi tupakointi, joka on vähentynyt huikeasti kaikkialla lännessä. Onko se P-K-projektin ansiota, että tupakointi Suomessa/Karjalassa on vähentynyt? No ei varmasti ole. Tuskin siitä suurta haittaakaan on ollut, mutta luullakseni ei kovin suurta hyötyäkään, koska tupakointi on muuallakin vähentynyt niin huomattavasti. Ironista kyllä, tupakointi on romahtanut juuri sopivasti P-K-projektin jälkeen: toki se oli syöksykierteessä jo ennen projektia, mutta vasta tällä vuosituhannella se on todella romahtanut:

Kuva

Kuten siis kuvasta näkyy, tupakointi junnasi jotakuinkin paikallaan läpi 80- ja 90-lukujen (miesten tupakointi on laskenut sitä myöten, kun tupakoitsijat ovat kuolleet), mutta 2000-luvun aikana se on suorastaan romahtanut.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-29 14:21:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-10-14 21:57:51
Viestit: 918
Malcolm Kendrik teotetisoi, että stressi olisi syy sydänkohtauksiin (kirjassa Ei sittenkään kolesteroli). Toipuminen sodasta, olojen helpottuminen ja sitä myöden stressin väheneminen, myös muualla länsimaissa, olisi syy sydäntautien vähenemiseen. Hyvä kirja. Kannattaa lukea kuten myös Uffe Ravnskovin Kolesterolimyytti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-29 17:25:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
On aivan varmaa, että tressi kohottaa verenpainetta, mihin se sitten taas johtaa on toinen asia.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-01-19 12:24:21 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Niille,jotka uskovat insinööriä:



Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)