Leenuliinutiinu kirjoitti:
Myös tupakoinnin väheneminen valistuksen ansiosta oli jossain vaiheessa varmasti terveyden paranemisen takana. Siitä Pekalle pisteet.
Tosin eikös tämäkin vähentynyt muualla enemmän?
Ylipäätään Suomessa tapahtui hirveän radikaaleja muutoksia tuolla aikavälillä, joten kaikkien positiivisten terveysmuutosten attribuoiminen pelkästään P-K-projektiin on täysin hölmöä. Ennen kaikkea huomattavaa on, että P-K-projektin tuloksia on Suomessa katsottu vaaleanpunaisten lasien läpi, ehkä siitä syystä, että Puska on itse se, joka on voimakkaimmin niitä tulkinnut. Samankaltaiset projektit (osana CCCP(!)-ohjelmaa) eivät tuottaneet samanlaisia tuloksia, ja jos muuta Suomea pidetään epävirallisena kontrollina, niin pohjoiskarjalaisten terveys ei parantunut yhtään sen enempää. Toisin sanoen Pohjois-Karjala-projektin nk. tuloksia voidaan oikein hyvin pitää ykköstyypin virheenä (nollahypoteesin virheellinen hylkääminen eli "false positive").
Esimerkiksi tupakointi, joka on vähentynyt huikeasti kaikkialla lännessä. Onko se P-K-projektin ansiota, että tupakointi Suomessa/Karjalassa on vähentynyt? No ei varmasti ole. Tuskin siitä suurta haittaakaan on ollut, mutta luullakseni ei kovin suurta hyötyäkään, koska tupakointi on muuallakin vähentynyt niin huomattavasti. Ironista kyllä, tupakointi on romahtanut juuri sopivasti P-K-projektin jälkeen: toki se oli syöksykierteessä jo ennen projektia, mutta vasta tällä vuosituhannella se on todella romahtanut:

Kuten siis kuvasta näkyy, tupakointi junnasi jotakuinkin paikallaan läpi 80- ja 90-lukujen (miesten tupakointi on laskenut sitä myöten, kun tupakoitsijat ovat kuolleet), mutta 2000-luvun aikana se on suorastaan romahtanut.