Lainaa:
-öö,eli liikunta ei siis laihduta?
En tunne kovin montaa kestävyysurheilijaa, mutta ne jotka tunnen, eivät aloittaessaankaan ole olleet ylipainoisia. Mutta tiedän henkilöitä myös jotka ovat urheilu-uransa jälkeen saaneet kerättyä kroppaansa ylimääräistä massaa kun sitä jatkuvaa treenaamista ja vatkaamista joka suuntaan ei enää ole siinä määrin kuin aktiiviaikana, syömiset sen sijaan edelleen saattavat olla melko energiapitoisia.
Lainaa:
tässä keskustelussa ei käsittääkseni erityisesti keskitytty kotijumppaajiin ja sauvakävelijöihin?Eihän?Vaan siihen laihduttaako liikunta vai ei?
Juu, ei keskitytä kotijumppaajiin. Mutta itse otit esiin nuo kestävyysurheilijat ja hiihtäjät, ei ole varmaan eka kerta kun tämän foorumin keskustelut välillä rönsyilee suuntaan jos toiseenkin, mikä mun mielestäni on vaan hyvä, asioita voi tarkastella monesta näkökulmasta ja monenlaisen väännönkin kautta.
Edelleen mulla on se käsitys, että urheilijoilla liikunta auttaa siinä painonhallinnassa, ei varsinaisesti laihduta, kuten ylempänä kirjoitin, en muista nähneeni yhtään lähtökohtaisesti ylipainoista (runsaasti ylipainoista) aloittelevaa nuorta urheilijan alkua. Ja olettaisin että jos on joku valmentajana, hänen tehtäviinsä kuuluu myös ruokapuolen neuvonta ja huolenpito siinä, ettei syödä miten sattuu vaan myös syömisten pitää olla treeniä tukevaa ja tavoitteellista. Varmaan tähän kaikkeen liittyy myös riittävä lepo ja lihashuolto, hierontoineen ja hoitoineen päivineen.
Ja kuten täällä on tosimonessa yhteydessä sanottukin, liikunta on hyvä tukimuoto kunhan ruokavalioasiat on kunnossa ja kun painoa on saanut tiputettua, on painonhallinta helpompaa jatkossa, olettaen, että sitä ruokavaliota edelleen ylläpidetään järkevänä, eli ne hiilarit edelleen kohtalaisen matalina.
Tramppa sanoi hyvin myös että: "Ja lenkin jälkeen sitten hiukookin mukavasti, ja 500kcal hujahtaa hetkessä kitusiin."
Juu, näin voi tehdä tosi helposti.
Ja FatFan sanoi: "2300 kalorin perusaineenvaihdunnan omaava mies syö VHHmaisesti 2000 kaloria päivässä. Lisäämällä päivittäistä kulutusta 500 kaloria per päivä (kävelemällä, hakkaamalla halkoja, kirjoittamalla seisaaltaan blogia...) laihtuminen yleensä tehostuu. Toki tiettyyn pisteeseen asti...mistä päästäänkin aikamoiseen suohon ja väittelyyn mutta ainakin näin periaatteessa"
Juu, tuo on selvä, että jos kulutusta on enemmän alkaa laihtua, tuo kohta "tiettyyn pisteeseen asti" käsitän tuon niin, että siinä vaiheessa kun painon putoaminen pysähtyy, jos sen haluaa edelleen jatkuvan on joko sitä tulevaa polttoainetta vähennettävä tai liikuntaa lisättävä, mikä käytännössä monelle tavan sauvakävelijälle ajan puutteen vuoksi voi olla mahdoton yhtälö, huom. siis keskiverto tallaajalle, ei nyt sekoiteta tähän enempää kestävyys- ja huippu-urheilijoita, joilla on erilailla aikaa jatkuvaan kovaan treenaamiseen kuin niillä jotka käyvät 8-10 h + kulkemiset päälle töissä päivittäin.
Mulla on se käsitys että keskimäärin laihduttamiseen (about 0,5 kg / vko) tarvitaan n.-500 kcal:n vähennys lähtötilanteeseen. Jotta tavoite saavutetaan, pitää sitä peruskulutusta aina muutaman kilon pudotuksen jälkeen vähän tsekkailla, että miten paljon pitää polttoainetta vähentää/kulutusta lisätä, jotta tuo -500 kcal per päivä toteutuu ja edelleen laihtuu.
Energiansaannin (ainakin naisilla) alimpana rajana pidetään min. 1500 kcal per päivä, sen alle enrgiansaanti ei saisi mennä, tai laihdutukseen siitä ei taida olla hyötyä kun kroppa alkaa säästelemään olemassaolevia energioita, ja aika vaikea on kaikenlaisia vitamiineja ja hivenaineita saada alle tuon kalorimääärän. Mutta tämä tieto perustuu siihen, mitä mulle on aikoinaan opetettu ns.virallisterveellisestä laihdutustavasta. Käsittääkseni vhh:lla laihdutettaessa tilanne on jokseenkin toinen, kun kyse on enemmänkin siitä, miten paljon energiaa elimistöön "annetaan" jäädä, hiilihydraattikuorman ja insuliinin erittymisen kautta. Eli vhh:lla ei periaatteessa tarvi tarkkailla kaloreita siinä määrin kuin jos käyttää hiilareita ns.normitapaan.
Täältä foorumin syövereistä varmaan jostain löytyy tuo metabolian systeemin kulku, en tähän ehdi sitä nyt kaivelemaan, mutta perusajatus lienee, että jos kroppa saa hiilareita enemmän kuin tarve on, kaikki ylimäärä tallennetaan mahdollista myöhempää käyttöä varten rasvaksi, ja jos kroppa saa kaiken tarvitsemansa energian hiilareista (niiden käyttö on ensisijaista ja helpointa) niin kaikki muukin saatu (rasvat ja proteiinit) menee varastoon myöhempää käyttöä varten. Tuon takia tuo san martinon :"40 prosentilla normaalipainoisia on "metabolisia oireita"" pitänee paikkaansa monella. Sitä ylimääräistä ei ihan kauhean paljoa tarvi ympärilleen kerätä, että alkaa tuo metabolia häiriintyä. Sen tähden nykyjään jo nuorilla on 2-tyypindiabeteksen oireita kun sokerilla/hiilareilla on metabolia sotkettu, ilman, että ois kovin paljon ylipainoinen.
Pyydän anteeksi että kirjoitan niin monen mutkan kautta, joka ei jaksa lukea, hypätköön yli

mutta edelleen olen sitä mieltä, että liikunta ei laihduta, ei yksistään. Ruokavalio on ykkönen ja vasta sen jälkeen tulee mukaan liikuntaa, monelle todella ylipainoiselle tämä on ainoa mahdollisuuskin, joidenkin ylipaino on sitä luokkaa, että jo pelkkä käveleminen voi runnella polvet ja nivelet siihen kuntoon, että sitten ei liikuta sitäkään vähää. Ehkä mä kumminkin nyt jätän tämän ketjun vääntämisen tähän ja lähden vääntämään johniinkin toiseen keskusteluun