karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-08 18:57:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 79 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-02-04 08:11:10 
Poissa
ruutana
ruutana

^Kyllä, tutkimuksen nimi on Look AHEAD ja siitä löytyy foorumin uumenista juttua vaikka milla mitalla sekä omasta ketjustaan että haulla lukuisista muista ketjuista.

ViestiLähetetty: 2014-02-04 20:12:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Timo Kettunen kirjoitti:
Minä en suostu ajattelemaan, että mitään sairautta voisi hoitaa vain ruoalla, vaan liikunta (ja mieluiten vastusharjoittelu) on pakollinen lisä.

Ymmärsinkö nyt oikein että suosittelet kaikkiin sairauksiin pakkoliikuntaa?

ViestiLähetetty: 2014-02-04 21:00:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meidän piti onnistua - kirjoittaa toinen Timo
http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskus ... 739#p39739

ViestiLähetetty: 2014-02-05 01:38:32 
Poissa
sintti
sintti

Näköjään vähän turhan kiirettä pitää tässä, joten vastaan nyt lyhyesti.

Kyllä, suosittelen lähes jokaiselle sairaalle ja terveelle ihmiselle liikuntaa. Älkää olettako, että liikunnan pitää olla hampaat irvessä vetämistä, vaan jokaiselle sopivalla intensiteetillä tehtyä liikuntaa. Enkä halua puhua pakkoliikunnasta, sillä ihminen on luotu liikkumaan. Ei sen ole mikään pakko olla kuntosalia, vaan nimenomaan mainitsemanne pihatyöt ja muut käyvät todella hyvin. Tärkeintä on, että liikunta on mielekästä. Miksi sitten suosittelin juuri salia? Yksinkertaisesti siksi, että vastusharjoittelun hyödyt diabeteksen hoidossa ovat kyllä tutkimusten mukaan kiistattomat, ja tutkimuksia löytyy vaikka kuinka paljon. Tämä ei tarkoita sitä, että vastusharjoittelu olisi ainoa keino, mutta kun pitäisi saada porukka liikkumaan edes jollain tasolla.

Kuntosalia myös siksi, että iso osa diabeetikoista asuu kaupungeissa ja vaikka kuinka haluaisitte että ihminen liikkuisi luonnossa, niin osa on valitettavasti omasta tahdostaan niin laiskoja, että niitä ei lenkille tai ylipäätään liikkumaan helposti saa. Kuntosalilla saa melko helpolla edes jotain hyötyjä aikaan. Olen muuten sitä mieltä, että siinä vaiheessa kun ihminen keksi automaation, alkoi fyysinen alamäki. Entisaikaan liikuttiin paljon, mikä varmasti on osasyy sille miksi elintasosairauksia ei ollut niin paljon kuin nyt.

Terveen ihmisen saa laihtumaan todella helposti:

1. valitaan mieleinen liikuntamuoto
2. asetetaan kalorivaje

Sairaan ihmisen veriarvojen ja oireiden ja terveen/sairaan ihmisen kehonkoostumuksen muuttamiseen tarvitaan sitten hieman ns. hifistelyä, eli makroravinteiden säätöä tilannekohtaisesti.

Se että suosittelen kuntosalia ei pois sulje sitä faktaa, että ruokavalio on äärimmäisen tärkeä - se on minunkin mielestäni tärkeämpi kuin liikunta. Uskon kyllä, että moni diabeetikko on saanut sokeriarvot kohdalleen LCHF-ruokavaliolla, mutta en sitä että se kävisi kaikille.

Ja tämä on juuri se mitä tarkoitan terminologialla. En muista nyt kuollaksenikaan missä, mutta jossain yhteydessä törmäsin LCHF-dieettiin joka oli runsasproteiininen versio. Koska internetissä ruokavaliotermit eivät ole vakioita (paleokin voi olla melkein mitä vain), niin en tykkää puhua ruokavalioista nimillä. Hoitaisin itse mieluummin sairauksia ihan vain sillä oletuksella, että niitä nyt pystyy yksinkertaisesti sopivalla ruokavaliolla hoitamaan. En toisaalta myöskään suostu sanomaan ruokaa lääkkeeksi, sillä sitä ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole.

Vaikka farmaseutti olenkin, vastustan kaikkea turhaa lääkitystä. Olen itse asiassa värkkäämässä pian pientä raporttia siitä, että aineistossa jonka pohjalta tein gradun oli viitteitä siitä, että statiinit nostavat paastosokereita. Terveet elämäntavat ovat suhteellinen käsite, ja tarvitaan aika monta tutkimusta ennen kuin voidaan vakioida tietyt terveet elämäntavat (luultavasti ei koskaan). Minä pidän lähtökohtana sitä että lääkehoito pois jos vain mahdollista, mutta ei omin päin vaan asiantuntevan lääkärin ohjaksissa. Sellaisen, joka ymmärtää ruokavalion ja ravintolisien päälle.

Ja minulla ei ole mitään systeemiä. Tuo olisi se mistä lähtisin liikkeelle, se luultavasti kehittyisi vuosien varrella muottiinsa. Pääasia että sitä kehittäisi koko ajan. Minä en edusta niin sanottua virallisterveellistä linjaa, mutta en silti suosittele esim. suuria määriä eläinrasvoja.

ViestiLähetetty: 2014-02-05 08:13:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Lainaa:
Se että suosittelen kuntosalia ei pois sulje sitä faktaa, että ruokavalio on äärimmäisen tärkeä - se on minunkin mielestäni tärkeämpi kuin liikunta. Uskon kyllä, että moni diabeetikko on saanut sokeriarvot kohdalleen LCHF-ruokavaliolla, mutta en sitä että se kävisi kaikille.

Ja tämä on juuri se mitä tarkoitan terminologialla. En muista nyt kuollaksenikaan missä, mutta jossain yhteydessä törmäsin LCHF-dieettiin joka oli runsasproteiininen versio. Koska internetissä ruokavaliotermit eivät ole vakioita (paleokin voi olla melkein mitä vain), niin en tykkää puhua ruokavalioista nimillä. Hoitaisin itse mieluummin sairauksia ihan vain sillä oletuksella, että niitä nyt pystyy yksinkertaisesti sopivalla ruokavaliolla hoitamaan. En toisaalta myöskään suostu sanomaan ruokaa lääkkeeksi, sillä sitä ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole...

No tulihan se sieltä, kiitos.

Ensimmäiseen kappaleeseen:
Voi hyvinkin olla ettei LCHF toimi kaikille diabeetikoille, muttei tuo silti ole vastaus kysymykseeni. Vitsi on siinä, ettei minkään ole vielä näytetty toimivan lähellekään yhtä hyvin, saati paremmin kuin LCHF'n. Jos aiot ehdottaa korjausta muulla tavalla, tällä palstalla joudut perustelemaan sen toisen tavan (kuten vaikka protauksen yhdistettynä liikuntaan) paremmuuden jo sairastuneelle, LCHF'ään verrattuna. Tätä et ole vielä edes yrittänyt tehdä, sanonut vaan että haluat kokeilla jotain ihan muuta.
- Toistaiseksi en ole etsinnästä huolimatta nähnyt sellaista, niin että tervetuloa kaatamaan hypoteesia :)

- Jos et ole vielä tutustunut ylemäpänä esitettyyn materiaaliin, jossa diabeteksen hoitoon on jo monesti ja tarkastikin harrastettu elämäntapahoitoja runsaalla liikunnalla, niin lue toki.
- Lisäksi tutkimuksissa löytyy liikunnan yhdistelyä myös muuhun kuin suositussapuskaan, eikä missään tulokset ole olleet järin hyviä, sen jälkeen kun päästään isokaloriselle sapuskalle. Johon aina ennen pitää päästään, koska diabetes on krooninen tila eikä mikään tuleva ja menevä vaiva.
- Ja kannattaa tutustua myös SBU'n tuoreeseen raporttiin ylipainon hoidosta, vaikka tuletkin liikuntaa suosittelemaan. Se kertoo liikunnan aika vähäisestä vaikutuksesta laihtumiseen, vaikka se muuten varmaan hyväksi onkin.

Määritelmistä:
Koska LCHF on selkeästi määritelty karppiruokavalio (siinä missä sairaudet ja lääkenimikkeetkin), ja koska et itse asiassa edes tiennyt mitä se on, kehotan tästä eteenpäin käyttämään tuota nimeä vain sen määritellyssä merkityksessä, niin internetissä kuin reaalielämässäkin. Poliitikot sotkevat sanoilla, ja sellaisen yritys kertoo herkästi muillekin, miten ohuellä pohjalla menään. Sovitaan siis että sinullekin tällä palstalla (ja mieluiten muuallakin) LCHF on erittäin niukkahiilarinen, erittäin runsasrasvainen, selvästi eläinrasvaa suosiva, eikä runsasproteiininen karppityyli. Ok?

Ja vielä lisää termeistä
Kai tiidät, että lääketieteen isä Hippokratees sanoi ruokaa lääkkeeksi.
Olen vuosi vuodelta enemmän samaa mieltä hänen kanssaaan.
Tervetuloa palstallekin katsomaan miten ruoalla ja vain ruoalla saa niin monta kroonikkoakin kuntoon.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-02-05 08:21:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hieman tuosta liikunnasta ja sen tarpeesta. Huom. kirjoitettu hieman ns. kieli poskessa eli ei aivan vakavasti.

Eli siis en missään tapauksessa ole liikuntaa vastaan mutta en näkisi sitä nyt aivan ehdottoman välttämättömänäkään, ja nyt alkaa se hieman "kieli poskessa" osuus.

Tunnen läheisesti henkilön, joka liikkuu vuorokaudessa noin sataa metriä, jos aivan sitäkään, ja lopun aikaa nukkuu. Henkilö on kaikesta huolimatta suhteellisen hyvässä kunnossa, paitsi ei anna minulle pahaakaan rauhaa, nimittäin huutaa välillä yöllä kuin palosireeni, ja vaatii murkinaa kippoonsa. Kuten ehkä jo arvannettekin, niin kyseinen henkilö on kissa, ja iältään hän on noin 17 vuotta. Eikä tuo perheen kolmaskaan jäsen, seropi rotuinen koira, niin hirveästi tunnu liikuntaa kaipaavan, ja kunto hänelläkin on kohtalaisen hyvä ja vaikka ikää hälläkin jo 12,5 vuotta, niin selvisi juuri ison kasvaimen poistosta kokolailla hyvin. Niin miksikö sitten kyseessä on vain hieman "kieli poskessa" kirjoitettu, no se hieman tullee siitä, että samaisen evoluution luomia me kaikki pallon jäsenet olemme.

Ja vielä kerran, en missään tapauksessa ole liikkumista, siis lihasvoimin, vastaan mutta kyllä se kaiken tärkein liike taitaa sittenkin olla se mikä tapahtuu käden ja suun välillä, niin ja se mitä siinä lusikassa on vaikuttaa varmasti enemmän kuin "kahvakuulailu".

Lisäys: Ja eikö tärkeintä kuitenkin ole lähteä hoidoissakin siitä liikkeelle minkä tietää onnistuvan helpoiten, ja kaiken lisäksi tuottavan näkyviä tuloksia parhaiten. Ja kuten Timokin sanoi, niin ihminen on harvinaisen laiska otus, ja yrittää saada kaiken niin helpolla kuin mahdollista ja vielä mahdollisimman paljon, paitsi selkäänsä, sekä mieluiten vielä hyvin nautittavassa muodossa. Ja mikä se kaikkein mukavinta tämän olion mielestä on, no syödä hyvää ruokaa paljon, ja hyvä ruoka ei taida onnistua ilman oikeata rrrrasvaa ja suolaa mutta makuasioista ei kuitenkaan voine kiistellä.

ViestiLähetetty: 2014-02-05 08:32:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sadat kerrat minäkin hypin aerobic- videon tahdissa.
Koirien kanssa pitkät lenkit, pyöräilyä, yms.
Paino kun ei tippunut.
Karppaus auttanut ja lisänä ne koiralenkit, jopas on tää nainen muuttunut. =D>

ViestiLähetetty: 2014-02-05 09:10:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Minä pidän lähtökohtana sitä että lääkehoito pois jos vain mahdollista, mutta ei omin päin vaan asiantuntevan lääkärin ohjaksissa. Sellaisen, joka ymmärtää ruokavalion ja ravintolisien päälle.

Tuollaisia lääkäreitä ei taida kovin montaa olla? Eli lääkkeillä mennään.
Esimerkkinä vaikka Jope Ruonansuun kohtalo.

ViestiLähetetty: 2014-02-05 09:28:12 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Niitä lääkäreitä jotka ymmärtävät ruokavalioita ja ravintolisiä ei kasva puussa, minulle esimerkiksi lääkäri varoitti lchf ruokavaliosta koska se nostaa kolesterolia.Minulla varmaan nostanut HDL koska nyt kuusi vuotta myöhemmin lääkäri kehui arvoja. Eli jouduin aloittamaan ruokvaliohoidon ilman lääkärin tukea, mutta verensokerimittari kertoi nopeasti missä mennään. Insuliinihoitoisille lääkäriseuranta on tärkeää koska insuliinin tarve vähenee nopeasti ja täällä Ruotsissa on Sosiaalihallitus nyt velvoittanut sairaanhoidon tukemaan potilaita jotka haluavat käyttää LCHF ruokavaliota, ongelmana on vain vielä ettei lääkäreillä ja diabeteshoitajilla ole tarvittavaa koulutusta muusta kuin lääkkeiden titraamisesta eli usein joutuu täälläkin potilaat ohjeistamaan sairaanhoitohenkilökuntaa.

Diabetes ykkösen hoito on sitten eri asia, silloinhan insuliinista ei pääse eroon.

Tuntemistani diabeetikoista noin puolet noudattavat LCHF ruokavaliota, puolet pistävät inskaa enenevässä määrin.
Karppaustyyleja on useita, LCHFn määritelmä löytyy täältä karpilastakin
Lainaa:
LCHF taulukko (huom!, grammaa, jos syöt 2000kcal/päivä):

Max ca 10 gr (2E%) hiilihydraatteja päivässä = Tiukka LCHF
Max ca 25 gr hiilihydraatteja päivässä (5 E%) = alaraja LCHF
Max ca 50 gr hiilihydraatteja päivässä (10 E%) = yläraja LCHF
100-150 gr hiilihydraatteja päivässä (ca 20-30 E%) = hiilihydraattirajoitettu ruokavalio
>30 E% (150gr hiilihydraatteja päivässä tai enemmän) = Hiilihydraattiruokavalio
Hiilihydraattirajoitettu ruokavalio
Korkeintaan 20% energiajakaumasta tulee hiilihydraateista. Jos syöt 2000kcal päivässä niin määrä vastaa 150gr hiilihydraatteja. Ei LCHF, mutta todennäköisesti hyvä ruokavalio terveelle ja liikuntaa harrastavalle.

ja ruokavaliossa siis suositaan eläinrasvoja, kookosrasvaa, vähähiilihydraattisia kasviksia jne.

Kovalla liikunnalla ja kitukaloreilla on moni saanut hormoonitoimintansa sekaisin ja jojoilukierteen parhaassa tapauksessa aikaan. Ihminen on luotu liikkumaan mutta sairaana se ei aina onnistu.

ViestiLähetetty: 2014-02-08 11:59:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minun lääkäri ensi alkuun oli epäilevä, kun kerroin muuttaneeni täysin ruoka valioni. Sanoi että kannattaa olla rasvojen kanssa varovainen.
3kk vhh:lla ja oli lekuri kummissaan.
6kk ja kolesteroli kokeet muiden lisänä. Kappas, kolesterolini tippunut aika paljon. Onneksi on näitä lääkäreitä, jotka ovat hyvillään, että joku omista potilaista on uskaltanut tehdä jotain muuta kuin työntää inskaa kehoonsa. =D> =D> =D>

ViestiLähetetty: 2014-02-08 18:42:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meidän perhe lääkäri ei tajunnut alkuunkaan selvitettyämme ruokavaliomme muutoksesta.
Olemme käyneet samalla lääkärillä 12 vuotta, joten hän tunsi hyvin taustamme. Käynnit lisääntyivät vuosien varrella ja sitten ne loppuivat VHH:n myötä. Eniten hän ihmetteli verenpainettani. Perhelääkärimme kysyi vielä myöhemmin vaimoltani, että onko miehesi lisännyt liikuntaa, kun verenpaine on normaalissa lukemissa. Mielestämme hän oli hyvä lääkäri eikä mikään pillereiden tyrkyttäjä, mutta tästä ruoka hommasta hän oli täysin pihalla.

ViestiLähetetty: 2014-02-08 19:44:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oli mullakin 2v verenpaine lääkitys.
Oli lisäksi kummia sydämen tykytyksiä. Lopetin itse lääkkeet ja sydän filmini oli ok ja verenpaineet olleet hyvät.
Mun oma D- hoitaja oli kauhuissaan ja pöpötti mulle "huonojen rasvojen" vaarallisuudesta. Käytiin vääntöä sen kanssa ja oli hoitaja naama punaisena kun katseli mun sokeri mittaus tuloksia vihkostani. Ja pitää sokeria. Ja myönsihän hän, että hyvältä näyttää, mutta jos kuitenkin niitä hiilareita käyttäisit kun ne ovat niiiin tarpeellisia.
Jos vaikka ruisleipää ja banaania söisit?
Naureskellen kävelin pois sieltä. :lol:

ViestiLähetetty: 2014-02-10 11:07:38 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Tarpeellisia :?: Pystykö perusteleen miten?

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-02-10 11:25:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Timo Kettunen kirjoitti:
Minä en suostu ajattelemaan, että mitään sairautta voisi hoitaa vain ruoalla, vaan liikunta (ja mieluiten vastusharjoittelu) on pakollinen lisä.

Kun roiskii noin yleistävää tekstiä, niin sitten käy todella nolosti:

Minun atooppiseen ihottumaani ja hengitystieallergiaani auttoi viljojen poisjättäminen ja reipas eläinrasvan lisääminen tilalle. Liikunnalla ei mitään osaa eikä arpaa asiaan, sillä liikun ihan yhtä paljon ennen ja jälkeen allergiaoirieden poistuminen.

Sama koskee lihas- ja nivelkipuja, vatsavaivoja ja vanhojen urheiluvammojen jatkuvaa juilimista, jotka myös jäivät ruokavaliomuutoksen myötä pois.

Että kannattaisikohan vähän pohtia ennen kuin roiskii peliin sellaisia käsitteitä kuin 'mitään sairautta.' :D

Eipä taida myöskään spitaaliin ja kuppaan liikunta paljoa auttaa. :lol:

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-02-10 11:40:34 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Timo Kettunen kirjoitti:

Minun atooppiseen ihottumaani ja hengitystieallergiaani auttoi viljojen poisjättäminen ja reipas eläinrasvan lisääminen tilalle.
Sama koskee lihas- ja nivelkipuja, vatsavaivoja ja vanhojen urheiluvammojen jatkuvaa juilimista, jotka myös jäivät ruokavaliomuutoksen myötä pois.

Eipä taida myöskään spitaaliin ja kuppaan liikunta paljoa auttaa. :lol:

Eikä esim. epilepsiaan. Meitä on täällä paljon erilaisia kroonikkoja ja sairaita, joita vain luonnollisempi ruokavalio on auttanut, ei liikunta, vaikka moni sitäkin on kovasti harrastanut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2014-02-10 11:46:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Tarpeellisia :?: Pystykö perusteleen miten?

Siis hoitajan mielestä on tarpeellista syödä päivittäin hedelmä ja leipää. Hän kun ei osannut perustella kantaansa. Kun niitä kuituja pitää saada. Sanoi hän siis. Aika tyhmä hoitajaksi. Siksi muo siellä niin naurattikin.

ViestiLähetetty: 2014-02-27 14:32:23 
Poissa
sintti
sintti

Moro.

Ei sillä että olisin teille tilivelvollinen, mutta väärinkäsitysten välttämiseksi halusin tulla selvittämään miksi katosin. Lähipiirissä on nyt sattunut reilun kuukauden sisään onnettomuus, kaverini on kuollut ja oma henkinen kasvu joutunut hakemaan vähän uusia rajoja. Internetin keskustelupalstat eivät ole nyt olleet varsinaisesti prioriteetti ykkösenä.

Palaan tähän ketjuun ensi viikolla - jotain taisi jäädä vielä kesken ;)

ViestiLähetetty: 2016-03-05 08:18:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eipäs palannut kettunen
mutta Kokon koittaa pyydystää
Lainaa:
Tämä ei ole minkäänlainen hyökkäys tai vänkäys vain siksi että asiasta pitää vängätä, vaan aito huoli ihmisten terveydestä. Siksi aloitankin tästä samalla blogisarjan, jossa tulen kysymään julkisesti monelta suomalaiselta terveys-, ravitsemus-, mentaali- ja liikunta-alalla hääräävältä gurulta, sivustolta ja suksisauvalta perusteluja omalle toiminnalleen. Jos ette vastaa, se kertoo että toimintanne ei kestä päivänvaloa. Jos vastaatte vittuilemalla, se kertoo että toimintanne ei kestä päivänvaloa. Jos vastaatte ympäripyöreitä selittäen, se kertoo että toimintanne ei kestä päivänvaloa.

ViestiLähetetty: 2016-03-05 09:03:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voi tuota Kettusta. Olisipa henkinen kasvu nyt tarkoittanut sitäkin, että olisi jotain käsitystä siitä, millaista on olla sairas. Todella sairas ja silti sinnitellä täyspäivätyössä ja perheenäitinä.

Ei kai täysin terve ihminen voi ymmärtää, mikä merkitys ruokavaliolla on. Tai miksei liikunta onnistu, tai onnistuu vain tiettyyn rajaan asti.

En siis toivo, että Kettunen sairastuisi vakavasti. Mutta jos hänellä olisi aitoa kiinnostusta seurata meidän sairaiden ihmisten kertomuksia, yrittää ymmärtää ja ottaa opiksi.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 79 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4

Kaikki ajat ovat UTC+02:00