karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 18:29:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-01-19 20:26:16 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Insinööriä uskoville hyvä sivusto Kwasnievskin optimaalisesta ruokavaliosta:

http://www.homodiet.co.za/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-01-20 22:56:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-10-14 21:57:51
Viestit: 918
Kiitos linkistä. Tämä on kiinnostanut, kun Peter on blogissaan kehunut menetelmää tehokkaaksi, vaikka sitä ei ole tieteellisesti testattukaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-24 15:54:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Kosti kertoo, että muuallakin uskotaan insinööriä.
Lainaa:
Kan en ingenjör veta mer om hur man botar sig själv än hans läkare, eller rentav mer än tre av hans läkare?

Nu finns en ny och mycket populär intervju på vår engelska sida Diet Doctor. Se en försmak av den här: The Engineer Who Knows More Than Your Doctor

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 22:21:03 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Kivittääkö fundamentalistijihadistit yms. natsiälykääpiöt lääkärin kuoliaaksi, virkavirheestä tai muusta epäortodoksisuudesta?


Onko kaikki vaikeeta? Lääkäritkin on, niinku tavallaan, ihmisiä.

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 23:48:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-13 23:28:05
Viestit: 1329
Mitä tulee tohon insinööri koulutukseen .(insinööri on ranskankielinen sana sotilas kielestä ja tarkoittaa.. neuvon viisaan antaja). niin olenhan minäkin sitä saanut. Luotan täysin kaikkiin lujuus opillisiin laskelmiin... Mutt ku mennään rakenteisiin joita ei ole ennen... voimme tehä kokeita..

Kyllä minutkin lekuriin vierään ku kipiä olen.. tuossa tyttö ompeli valtimoita .. hermoo ja jännettä. Joten .. paranemaan päin ja mitä parasta Roope virpoi sen terveeks. (noita oppeja?)
Kuva

Tuon käpälän ompelee vain koulutettu "suutari" sellaasella hiustakin ohuemmalla langalla.. silleen mikroskoopilla. Kiitos hänelle.

Luotan Utriaisen tilastoihin kuiteskin enempi ku proffien lausuntoihin.

_________________
http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/ ... vamme.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-31 15:35:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Janne Huovilan väikkäri
Lainaa:
Tavisten kokemukset murentavat ravitsemusasiantuntijoiden auktoriteettia – ”Syömisiään voi vielä kontrolloida”
Ruoka 31.3.2016 15:03

Jos ravitsemustutkijat haluavat saada viestinsä paremmin perille, heidän tulee mukautua muuttuneeseen viestintäympäristöön, toteaa elintarviketieteiden maisteri Janne Huovila huhtikuussa tarkastettavassa ravitsemustieteen väitöskirjassaan.

Huovila tutki väitöskirjaansa varten ravitsemusymmärryksen yksilöllistymistä 2000-luvun mediateksteissä. Lähdeaineistona hän käytti Helsingin Sanomia, Suomen Lääkärilehteä ja ravitsemusblogeja.

Huovilan mukaan ihmisten omakohtaiset kokemukset ovat murentamassa tutkijoiden auktoriteettia ravitsemuskeskustelussa.

”Elämme moniäänisessä maailmassa. Kaikki tieto on saatavilla internetin kautta ja samalla ravitsemuspuhe on siirtynyt väestöajattelusta yksilöajatteluun. Ihmiset samaistuvat yhä enemmän globaaleihin vaikutteisiin eivätkä kansallisiin suosituksiin. Se on iso muutos”, Huovila sanoo.

Uutta on Huovilan mukaan se, että kun aiemmin ravitsemuskeskustelua dominoivat tutkijat tutkimustietoineen ja tilastoineen, niin viime aikoina ääneen ovat päässeet myös tavalliset kansalaiset, niin sanotut kokemusasiantuntijat, jotka korostavat puheessaan yksilöllisyyttä eivätkä isoja, koko väestöä koskevia suosituksia.

”Auktoriteetit muuttuvat. Uusia tulee ja vanhoja haastetaan”, sanoo Huovila.

Kokemusasiantuntijat saavat äänensä kuuluviin, koska he osaavat hyödyntää yksilöön vetoavia retorisia keinoja. Tällaista omakohtaisuutta Huovila toivoo myös tutkijoiden ravitsemusviestintään pelkkien tilastojen lisäksi.

”Viestintään pitää ujuttaa yksilöllisyyttä. Ajatus siitä, että kaikkien pitäisi syödä samalla tavalla, aiheuttaa ihmisissä torjuntaa.”

Huovilan mukaan julkisuudessa painotus on siirtynyt tutkimusasiantuntijuudesta kliinikkoasiantuntijuuteen. Kliinikot ovat tottuneet puhumaan yksilötasolla ja ratkaisemaan käytännön ongelmia.

Huovilan mukaan ravitsemustieteilijät ovat viime vuosina aktivoituneet sosiaalisessa mediassa, jossa maallikkoasiantuntijoiden viestit leviävät tehokkaasti.

”Asiantuntijat verkottuvat keskenään sosiaalisessa mediassa. Se tuo uudenlaista voimaa ja tavoittaa isompia yleisöjä. Haaste on siinä, että somessa ei voi toimia institutionaalisesta asemasta vaan persoonan kautta”, sanoo Huovila.

Myös perinteisellä medialla on osansa ravitsemusasiantuntijoiden auktoriteetin murtumisessa. Jos samaan keskusteluohjelmaan on otettu vieraaksi vaikkapa professori ja bloggari, heidän sanomansa saatetaan esittää samanarvoisina, vaikka toinen perustuu tutkittuun tietoon ja toinen yksilölliseen käytännön kokemukseen.

”Pitäisi olla paljon erikoistoimittajia, jotka pystyvät toimimaan filtterinä välissä. Toimittajien pitää pystyä erottamaan erilaiset tiedon muodostumisen tavat: keitä nämä ihmiset ovat ja mikä heidän tietämyksensä on”, sanoo Huovila.

Ravitsemus kiinnostaa ihmisiä tällä hetkellä valtavasti. Samalla ruokakeskustelu on muuttunut entistä aggressiivisemmaksi. Ravitsemussuosituksia puolustava professori voi saada jopa tappouhkauksia.

”Ruoka ja terveys ovat hyvin henkilökohtaisia asioita. Maailma muuttuu vauhdilla, mutta elämäntapojaan voi vielä kontrolloida. Ihmiset hakevat nykyään ruuasta ratkaisuja moneen asiaan aina ulkonäöstä terveyteen”, arvioi Huovila.

Kun ravitsemuspuhe yltyy, lisääntyy myös väärä, jopa valheellinen tieto. Ravitsemuskeskusteluja lukiessa kannattaa olla terveen kriittinen.

”Ravitsemukseen liittyy valtavia kaupallisia intressejä. Jos joku lupaa liikoja ja ihmeitä, pitäisi hälytyskellojen soida”, sanoo Huovila.

Elintarviketieteiden maisteri Janne Huovilan väitöskirja Tapauskohtaisuuden taju – Julkisen ravitsemusymmärryksen yksilöllistyminen ja ravitsemusasiantuntijuus 2000-luvun mediateksteissä tarkastetaan Helsingin yliopistossa 16.4.2016.


_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-31 19:28:55 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Aikas moni työpaikka on kytköksissä erinäisten tuotteiden myyntiin.
Rajoita rahkahyllyä, viet työpaikan...
Jukurttia joka jepelle, laveasti leipää lissulle, rusinoita reiskalle

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-01 16:48:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-10-14 21:57:51
Viestit: 918
Aivan kuin tuo Huovila ei olisi perehtynyt mitä muunmaalaiset asiantuntijat viestivät. Siellä on pätevää väkeä, jotka osaavat analysoida tutkimuksia ja kertoa niistä niin, että tavallinenkin ihminen tajuaa (jos ymmärtää kielen). On hirveä huoli siitä, ettei meidän fogelholmeja uskota enää. Voi voi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-04 13:52:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Kannattaisi jonkun kertoa noillekin, minkä takia ne niiden heikot korrelaatiot eivät toimi. Vuosikymmenten saatossa hiilari lihottaa. Lihavuus tappaa. Ei voi "vakioida" esim. painoindeksin perusteella, koska ruokavalion koostumuksella on ratkaiseva merkitys painoindeksiin.

No okei, väestötasolla näitä tuskin nähdään, koska riittävän moni ei ole rajoittanut hiilareita. Mutta virallisterveilijän pitäisi ymmärtää, että heidän väestötutkimuksensa eivät missään tapauksessa voi osoittaa mitään. Aina voi sanoa, ettei voi suositella (mikä pitää paikkansa), mutta uskomus täysin aukottomaan tieteeseen on aivan naurettavaa, koska tuollaisia vertailuja ei koskaan ole tehty. Vähän sama kuin vertailisi sadetanssin vaikutusta sateen määrään, kun kaikki heimot harrastavat sadetansseja. Mikä järki?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-05 09:12:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-01-28 17:54:44
Viestit: 1112
Lainaa:
Kokeiluasteella ollut uusi lääke laski huonon kolesterolin määrää ja nosti hyvää kolesterolia. Tulos oli silti pettymys.
Kokeiluasteella ollut uusi kolesterolilääke Evacetrapib ei välttämättä suojaakaan sydäntaudeilta, kertoo uutistoimisto AFP. Tulos on pettymys tutkijoille.

Lääketeollisuus paikkaa insinöörien jälkiä mutta huonolla menestyksellä:
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2 ... 52168.html

_________________
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-05 12:56:31 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Mitäs viklaa insinöörissä on? Onhan media tehnyt ravitsemus- ja lääketieteellisen asiantuntijan entisestä ternimaitokauppiaasta ja entisestä fitness-missistä, nykyisestä valmentajasta ja muotivaateketjun osakkaasta.

Yle: Miksi niin harva noudattaa virallisia ravintosuosituksia? Viisi vastausta kysymykseen
Lainaa:
Miksi ravintosuositusten tavoitteet toteutuvat vain harvan ruokavaliossa? Ainakin kahdesta syystä, vastaa televisio-ohjelmista tuttu fitnessvalmentaja Jutta Gustafsberg.

– Ihmiset syövät einesruokaa, itse ei viitsitä tehdä mitään. Siinä mennään vikaan.

– Toinen syy on se, että ihmiset rakastavat herkuttelua. Sokeria ja huonoja rasvoja syödään paljon, Gustafsberg sanoo.

Jos yhä useampi söisi ravintosuositusten mukaan, myönteisiä vaikutuksia olisi useita.

– Meillä ei olisi ylipaino-ongelmaa. Terveydentilamme olisi parempi, Gustafsberg luettelee ja jatkaa:

– Jos söisimme hyvin, olisimme positiivisempia ja iloisempia ja koko Suomen kansa voisi huomattavasti paremmin.

Asiakkaaksi ei ole koskaan tullut sellaista, joka olisi lihottanut itsensä puurolla ja riisillä.

Ravitsemussuosituksia on silloin tällöin arvosteltu, mutta "meidän mielestämme ne näyttävät pääsääntöisesti hyviltä", Gustafsberg arvioi.

– Se, mistä on ollut kohua, on se, että hiilihydraatteja ei saisi syödä niin paljon.

Monia suomalaisia laihduttamaan auttanut fitnessvalmentaja sanookin:

– Me emme pääsääntöisesti pelkää hiilareita. Asiakkaaksi ei ole koskaan tullut sellaista, joka olisi lihottanut itsensä puurolla ja riisillä. Ongelma on huonoissa hiilareissa: valkoisessa vehnässä ja sokerissa. Ne ovat ongelman ydin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-05 14:44:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Hetkinen. Mistäköhän jutta nyt puhuu??

Einesruoka ja laitosruoka (usein eineksistä sekin) täyttävät kaikin puolin vt-laatumääritykset.
Ne tieten tahtoen tehdään suositusten mukaiseksi (niukkarasvaisuus, rypsi ja sensellainen on kaikki kohdallaan).
Eikä yksikään julkisuuden vt-ravitsemusperäteippi väitä, että ruoka pitäisi tehdä itse.
Ei edes juhlapuheissa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-06 17:37:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-10-14 21:57:51
Viestit: 918
Lainaa:
Kokeiluasteella ollut uusi lääke laski huonon kolesterolin määrää ja nosti hyvää kolesterolia. Tulos oli silti pettymys.
Kokeiluasteella ollut uusi kolesterolilääke Evacetrapib ei välttämättä suojaakaan sydäntaudeilta, kertoo uutistoimisto AFP. Tulos on pettymys tutkijoille.


Jos tutkijat olisivat sidoksista vapaat, he voisivat päätyä tulokseen, että kolesteroleilla ei olekaan mitään tekemistä sydäntautien kanssa. Puh... Valtavat rahavirrat veronmaksajilta lääketehtaille kuivuisivat saman tien.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-06 21:21:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
JR62 kirjoitti:
Jos tutkijat olisivat sidoksista vapaat, he voisivat päätyä tulokseen, että kolesteroleilla ei olekaan mitään tekemistä sydäntautien kanssa. Puh... Valtavat rahavirrat veronmaksajilta lääketehtaille kuivuisivat saman tien.


Tuosta tutkimuksesta voidaan tehdä täsmälleen kaksi vaihtoehtoista johtopäätöstä:
1) Kolesterolilla ei ole kauheasti merkitystä, tai
2) Kolesterolilla on merkitystä, mutta CETP-lääkkeet ovat niin kauheaa myrkkyä, että edes kolesterolin pudotus/muokkaus ei auta.

Olen taipuvainen uskomaan vaihtoehtoon yksi, koska tämä oli käsitykseni jo aiemmin, eikä tutkimustulos sitä haasta, ja toiseksi siksi, että lukemat olivat niin lähellä toisiaan (olisi melkoinen sattuma, että lääke ja kolesterolimuutos osuisivat täsmälleen kohdilleen).


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-09 07:14:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-03-17 14:39:14
Viestit: 1874
Tässä virallistieteilijöiden(Ohukainen ja kumppanit) aseet huhaata vastaan....

Lainaa:
(1.) Median tehtävä ei ole enään antaa jokaiselle ääni. Aikana ennen internettiä tämä saattoi olla tärkeää. Mielipidekirjoituksilla yms oli paljon suurempi rooli. Nykyään on blogeja ja sosiaalinen media. Jos on sanottavaa, jokainen saa kyllä äänensä kuuluviin.

Kohta (1) pitää yhdistää seuraavaan huomioon:

(2.) Medialla on lupa nostaa rimaa korkeammalle. Näkemyksiltä on oikeus vaatia paljon muutakin, kuin vain se että se poikkeaa valtavirrasta. Mitä jos vaadittaisiin, että näkemyksen esittää alan asiantuntija tai edes henkilö jolla on alalta tutkinto? Pelkkä omakohtainen kokemus on kyllä mielenkiintoista ja joissakin yhteyksissä sellaisiakin voi esittää; mutta ei samanarvoisena vastakkaisena näkemyksenä. Riman nostaminen liittyy muihinkin keskusteluihin, kuten ’klikkijournalismiin’.

(3.) Aina on hyvä selvittää mikä on alan tutkijoiden konsensus. Se johtaa siihen että on helpompaa nähdä…

(4.) Kenellä on asiassa todistustaakka? Jos tutkijoiden valtavirran näkemys haastetaan, se tulee tehdä vähintään yhtä painavin perustein, kuin millä yksimielisyys on saavutettu. Vaikka poikkeavan näkemyksen lääketieteellisessä aiheessa esittääkin lääkäri, hän on se jolta on lupa vaatia enemmän. Tulee myös muistaa, että mikäli hän on oikeassa, hän voi argumentoida kantansa myös tieteellisillä foorumeilla. Siellä ei omakohtaiset kokemukset paljoa paina, vaan kiistat ratkotaan tieteellisen näytön avulla.

(5.) Pysytään aiheessa.

Uskoisin että näillä kohtalaisen yksinkertaisilla perussäännöillä pystyttäisiin jo vähentämään tasapainoharhan riskiä merkittävästi. Mitä mieltä itse olet?

http://www.xn--tervettskeptisyytt-rtbl. ... oharhasta/

_________________
Kaikenlaista pohdintaa terveys/sairausriskeistä....

SANIN LUUPPI


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-10 19:22:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-10-14 21:57:51
Viestit: 918
Annetaan erheilijöiden jäädä yksin omaan hämärään huoneeseensa pohtimaan näitä. Joku päivä vielä säikähtävät, kun huomaavat, että muu maailma on mennyt menojaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-11 19:11:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-03-17 14:39:14
Viestit: 1874
Edellisellä sivulla Pauli Ohukainen kirjoitti:
(4.) Kenellä on asiassa todistustaakka? Jos tutkijoiden valtavirran näkemys haastetaan, se tulee tehdä vähintään yhtä painavin perustein, kuin millä yksimielisyys on saavutettu. Vaikka poikkeavan näkemyksen lääketieteellisessä aiheessa esittääkin lääkäri, hän on se jolta on lupa vaatia enemmän. Tulee myös muistaa, että mikäli hän on oikeassa, hän voi argumentoida kantansa myös tieteellisillä foorumeilla. Siellä ei omakohtaiset kokemukset paljoa paina, vaan kiistat ratkotaan tieteellisen näytön avulla.

Lainaa:
Suomalaisten tutkimuksessa selvitettiin kolesteroli- ja verenpainelääkitysten noudattamisen ja aivoverenkiertohäiriöistä aiheutuvien kuolemien yhteyttä seuraamalla 58 000 yli 30-vuotiasta kolesteroliongelmaista ja yhtä montaa tervettä verrokkia lähes kuuden vuoden ajan. Tuona aikana 530 potilasta menehtyi aivoverenkiertohäiriöön.

Tutkijat selvittivät rekistereistä kuinka hyvin potilaat olivat noudattaneet kolesterolilääkityksiään. Kun nämä tiedot yhdistettiin kuolleisuustietoihin, lääkityksen laiminlyöneiden kuolleisuus havaittiin 1,3–2 kertaa suuremmaksi kuin potilaiden, jotka olivat ottaneet lääkkeensä.

http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskus ... 473#p44473

Vahvaa suomalaista tutkimustietoa. Nyt käy taas lääkkeet kaupaksi,kun tutkijat ryhtyivät kolesterolipoliiseiksi.... :lol:

_________________
Kaikenlaista pohdintaa terveys/sairausriskeistä....

SANIN LUUPPI


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-11 19:54:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-13 23:28:05
Viestit: 1329
Eipä ole tullut terkkarilta paimenkirjettä. Statiineita käytin jopa neljä kuukautta tulpan jälkeen. Vaan ei lääkäritkään tuntuneet pitävän kolesterolia syyllisenä. On muuten sydänlääkäreiden keskuudessa sitä yksimielisyyttä?

_________________
http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/ ... vamme.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-21 07:42:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-03-17 14:39:14
Viestit: 1874
YLE on taas otttanut asiakseen valistaa kansaa....

YLE kirjoitti:
Milloin terveellisestä ruoasta tuli uskon asia?

Karppajat ovat uskovaisia?
YLE kirjoitti:
Karppaus, paleoruokavalio ja superfoodit ovat sosiaalisen median aikakauden lapsia. Kun kansainväliset ruokatrendit leviävät verkossa ennennäkemättömällä vauhdilla, syöminen yksilöllistyy ja ihmiset löytävät netistä vahvistusta omille ajatuksilleen ja samaistuvat uudenlaisiin yhteisöihin.

Olemme aikakauden lapsia ja saamme netistä vahvistusta ajatuksillemme? Emme tutkimuksista?
YLE kirjoitti:
Ravitsemussuositukset henkivät aikaa, jolloin terveysinstituutioilla oli yksinoikeus tietoon. Nyt jokaisesta on tullut oman elämänsä täysverinen ravitsemusasiantuntija. Enää ei tarvita viranomaista kertomaan, mitä saa tai pitää syödä, sillä oman kropan kuunteleminen on se juttu ja jokainen voi löytää oman tapansa syödä terveellisesti.

VT-ohjeet ovat mennyttä aikaa?
YLE kirjoitti:
Suosituksia ei perusteta yksittäisten ihmisten kokemuksiin vaan tieteelliseen näyttöön, kirjoittaa Jussi Riekki blogissaan

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/20 ... uskon-asia

YLE päästää ääneen personal trainerin,jolla ei ole mitään loppututkintoa ravitsemustieteessä, eikä jutun kirjoittaja Tiia Nurmilaaksollakaan?

_________________
Kaikenlaista pohdintaa terveys/sairausriskeistä....

SANIN LUUPPI


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-21 08:16:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
^^Vain aniharva noudattaa suosituksia
Ettei asialle kuitenkaan kannattaisi tehdä yhtään mitään? Mitä virkaa tai iloa on sellaisista mahdottomista suosituksista joita kukaan ei kuitenkaan noudata? Mistä meillä on takeita, että noudattamalla 100% homma yhtään sen enempää paranisi? Eikö meillä koko aika kuitenkin menty siihen suuntaa että suosituksia olisi noudatettu enemmän, mutta silti harva voi hyvin. Tai sairaudet tässä ovat nousseet huimaa vauhtia. Vai mikä tässä mättää?

Ja jos suomalaiset söisivät puolikiloa kasviksia tai hedelmiä, niin mihin se auttaisi? Niillä kun ei oikein voi korvata niitä huonoja ruokia. Lähes sama energia määrä tarvittaisiin edelleen.

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)