KP:n ”ihmiskoe” oli mielenkiintoinen, ja vaikka tässä vain yhden henkilön kokemus, niin olen vastaavia kokemuksia kuullut muiltakin.
Tuntuu että jossain määrin jengi jakautuu sen suhteen uskooko laihduttamisessa enemmän treenin voimaan vai ruokavalion. Loppujen lopuksi molemmat varmasti vaikuttavat, ja kyse on kai siitä millainen kombo on painonpudottajalle luontevin. Koska dietithän kaatuvat usein juuri siihen omaan mahdottomuuteensa – on koitettu muuttaa omaa elämää radikaalisti, ja aika harvoin se on pitkälle kantava ratkaisu.
Itse en missään tapauksessa pystyisi pudottamaan painoa liikuntaa lisäämällä. Kävelylenkkejä ja pientä lihastreeniä lukuunottamatta liikunta ei kiinnosta pätkääkään vaan tuntuu jopa todella vastenmieliseltä ajatukselta. Kyllä, en häpeä sanoa etten ole pätkääkään kiinnostunut mistään fitness-buumista mikä tuntuu nyt olevan valloillaan (treenaatreenaa, pumppaapumppaa...ja pyh).
Ja noiden liikuntamuotojen joita harrastan tuomalla kalorien polttamisella ei vuorokaudessa tunnit riittäisi jos koittaisin liikunnalla lähteä painoa pudottamaan...
Mutta onneksi on vaihtoehtoja, koska toisaalta ruokavalion muokkaaminen ei taasen ole esim. minulle vastaavanlainen ylitsepääsemätön haaste. Osoittautui aikaisemmin tehokkaaksi keinoksi pudottaa painoa (ilman liikuntaa), ja toivottavasti toimii nytkin. Ja samoin kuin jotkut täällä ovat kommentoineet liikunnan muista vaikutuksista, niin hiilareiden vähentäminenkin ei ainoastaan autanut painon pudottamisessa vaan pitemmän päälle toi muutenkin hyvän olon. Vatsa kunnossa, olo virkeämpi jne.
Mutta onneksi kaikkien ei tarvitse pudottaa painoa samalla tavalla, vaan valinnanvaraa keinoissa löytyy