Koska tarkoitukseni ei ole rakentaa minkäänlaista vastakkainasettelua tai kuilua - tai mitään muutakaan julkista turpaanlyöntikisaa - ravintoon liittyvissä keskusteluissa, tai toimialalla Suomessa, haluan korjata aiempaa tällä sivulla kirjoittamaani viestiä.
Kävin siis katsomassa Tomi Kokon paljon keskustelua herättäneen dokumentin lauantaina, ja kirjoitin siitä lyhyen mielipiteeni - kerroin mm. että ravitsemusterapeutti Jan Verho olisi ollut mukana suunnittelemassa Tomi Kokon ruokavaliota, jotta ruokavalio noudattaisi mahdollisimman tarkasti lautasmallia.
En väittänyt alkuperäisessä tekstissäni, että Jan Verho olisi rakentanut ruokavaliota kokonaan. Oletin dokumentissa näkemäni kohtauksen perusteella, että Tomi olisi saanut ruokavalioonsa vinkkejä Jan Verhon vastaanotolla - jonka perusteella sitten käytin sanamuotoa ”oli mukana suunnittelemassa”.
Tämä kommenttini on herättänyt keskustelua muutamissa FB-ryhmissä, ja Jan Verho on kommentoinut ettei Tomin ruokavalio ole hänen suunnittelemansa.
Pyysin Jan Verholta kommenttia tapahtuneeseen - jotta asia tulisi mahdollisimman selväksi ja väärinkäsitysten mahdollisuus olisi minimoitu. Jan kommentoi itse asiaa minulle seuraavasti :
"En ole ollut minkäänlaisessa kontaktissa Kokon kanssa ennen ihmiskokeen loppuvaihetta. Osa tapaamisesta näkyy elokuvassa, mutta ei toki kaikki. Kuvattua kohtausta ei ole puoleltani mitenkään etukäteen valmisteltu tai suunniteltu.”
Olen siis saanut dokumentista väärän käsityksen asiasta, ja pahoittelen luonnollisesti aiemman viestini sisältöä - jos Jan Verho ei ole ollut mukana ruokavaliota suunnittelemassa Tomi Kokon ruokavaliota, arvosteluni oli luonnollisesti täysin aiheeton.
https://www.facebook.com/sundviksami