Testi paljasti: Suuri lautanen houkuttaa syömään enemmän – annoskoossa hurja ero
http://www.iltasanomat.fi/ruokala/ajank ... 66734.htmlTässä "laillistettu" ravintoterapeutti kommentoi liian isoista lautasista ja pakkauksista.
Terapeutin olisi hyvä muistaa, että ihmisten energian kulutuksissa on myös todella hurjia eroja. 80..100 kiloinen ruumillsta työtä tekevä mies tulee vain vihaiseksi näistä minilautasen herkuista. Olihan tuo varsin kansanomaista referointia tulitikkuaskin kokoinen juustonokare ja korttipakan kokoinen mini-pihvi, parisataa grammaa perunoita ja/tai pastaaa ym.
Tuo enrgiajakauma on tuossa referenssilautasessa reippaasti hiilaripainotteinen, se lienee selvä. Tässä ikään kun selvitetään lapselle kuinka paljon tai vähän saa/pitää syödä. Puhutaan ahmimisesta ja liikasyönnistä, mutta ei sanallakaan selvitetä mikä on normaalin aikuisen naisen/miehen peruskulutus päivässä.
Jos ihminen latikoi naamaansa minilautasilta minikokoisia hiilaripainotteisia aterioita se varmaan pienentää ahmimista ja nälkää? Nämä "the laillistetut" ravintoterapeutit ovat edelleen sillä linjalla, että ihmisen energiansaantti on 3/4 osaa erilaisia hiilihydraatteja (viljat, peruna, hedelmät ja kasvikset) lopput 1/4 osaa rasvaa ja proteiinia.