karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 15:36:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-04-05 14:12:41 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kuva

”Äidin ruuan haju sai karvat nousemaan pystyyn” (SVT/Opinion 31.3. 2015)

Vanhusten ateriapalvelun ruoka näyttää olevan Ruotsissa yhtä kelvotonta kuin Suomessakin. Sokeria, valkoista jauhoa, margariinia ja lisäaineita säästämättä tehtyä.

Suomalaisen laitosruokasuosituksen kriteerit täyttyvät millä tahansa epäterveellisellä ja ravinneköyhällä hötöllä, kunhan siinä ei ole kuin korkeintaan nimeksi tyydyttynyttä rasvaa.

Laitosruokasuositusten mukaisesti meitä pakkoruokitaan HCLF-ruualla vauvasta vaariin päivähoidossa, koulussa, armeijassa, työpaikkaruokalassa, sairaalassa, kotihoidossa ja vanhusten hoitopaikassa.

Annika Dahlqvist: Socker och vit mjöl till äldre


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-09 13:30:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-03-02 22:25:09
Viestit: 55
Tuli tuosta mieleen se, kun poikani tuli armeijasta lomille, ja kysyin millaista ruoka on. Vastasi, että semmoistahan se on hiilarimössöä, ei vihanneksia eikä pahemmin lihaakaan, mutta menee se paremman puutteessa. Ja kotona aina on valittanut minun kummallisista ruuista, kun niissä on vihanneksia liikaa, vaikka yleensä keitin hänelle erikseen perunoita tai riisiä, koska halusi. Eli äidin opetukset oli menneet sittenkin perille. Tunnisti hiilarimössön kun sellaisen näki =D>

Halpojen hiilarien syöttö varusmiehille ja koululaisille on tietenkin valtiolle kannattavaa, mutta mitä se tekee nuorten ravintotottumuksille jatkossa? Ja tämä vanhuksille syötettävä ruoka! Mikä osuus sillä on ikäihmisten hyvinvoinnissa ja toimintakyvyssä? Joku vois laskea näidenkin todelliset kustannukset pidemmällä tähtäimellä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-09 13:32:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
En tunnista rasiassa olevaa ruokaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-09 15:30:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Lybia kirjoitti:
Ja tämä vanhuksille syötettävä ruoka! Mikä osuus sillä on ikäihmisten hyvinvoinnissa ja toimintakyvyssä? Joku vois laskea näidenkin todelliset kustannukset pidemmällä tähtäimellä.

Eikös tuollainen ruoka sada kultamunia suoraan lääkeyhtiöiden ja "terveydenhoidon" kassaan?
Kuka sitä nyt kansanterveydestä tai yhteisestä eli valtion kassasta...
...ja vanhoista ihmisistäkin vain juhlapuheissa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-09 15:39:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Annos näyttää siltä, että ainoa mitä siitä suostuisin syömään ovat nuo juustoviipaleet, tosin nekin ovat luultavasti vähärasvaista tiesuolalla höystettyä juustoa, joten ei ehkä niitäkään...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-09 17:40:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Ei hoitokotiin ilman älypuhelinta ja siinä appi joka haistaa ruoan, aktivoi kameran ja kun lautaselta näyttävä on kuvassa rajaa sen lautaseen, kuvaa ja twiittaa, instagrammaa, facettaa ja laittaa vielä hoitokoti FB support sivulle kuvan.

Edit: niin ja lasten sähkopostiin ja.

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-10 06:49:55 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Oisko lasagnea, hyvin aneemista sellaista. Vaikea noita "ruokia" on tunnistaa. Kumijuustokin ihan läpinäkyvää.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-15 10:22:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Vastaava kuva Suomesta löytyy täältä: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 74455.html
Tuosta sentään tunnistan, että pääruoka on lihakeittoa. Ovatko punaiset kuutiot paprikaa? Ruotsin mallista poiketen tähän ateriaan eivät kuulu leivät eivätkä niiden päälliset, vaan vanhuksen odotetaan itse lisäävän ateriaan leivän, levitteen ja juoman.

(En osannut liittää kuvaa suoraan tähän viestiin.)

Muistan, kun edesmennyt mummoni söi ruokapalvelun tuomaa lihakeittoa ja valitti, että ei maistu miltään. Itsetehtyjä lihakeittoja mummo kyllä söi hyvillä mielin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-15 19:14:43 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-08-12 10:11:25
Viestit: 82
Omaisen suusta; "kyllä äidillä on hyvä olla siellä hoivakodissa, on laihtunut reippaasti, saa hyvää ja terveellistä ruokaa, ja kävelee rollaattorin kanssa ympyrää käytävällä!" #-o :roll:
Eikö nähdä totuutta/haluta nähdä, vai otetaan paine omilta harteilta pois?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-03 09:10:16 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14390
En söis miekää noita. Vähemmästäkin menee ruokahalu. :shock:
Mut vanhuksilla ei ole varaa valita, se on syötävä sitä, mitä nenän eteen tuodaan, jos ei asu kotona enää.

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 11:06:58 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Vanhusten haurastumisoireyhtymä eli gerastenia yleistyy. Ihmekö tuo noilla laitosruokasuosituksten mukaisilla sapuskoilla. Ja epäilty on pantu rikosta tutkimaan. Strandbergin saarnaama kovarasvatappaa-uskomus kun on merkinnyt pannaa kaikkein ravinteikkaimmille ruuille.

Yle: Haurastuminen uhkaa ikäihmisiä – testaa oma kuntosi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 11:14:34 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Täällä Ruotsin puolellakin on laitosruoasta keskusteltu ja niinpä kunnan poliitikot sitten menivät syömään vanhuksille tarjottavaa ruokaa ja kehuivat kovasti. Sitten vain joku ilkeä journalisti paljasti että heille oli keittiö tehnyt ihan omat fetajuustojauhelihapihvit kun vanhuksille tarjottiin pölsaa joka on sellainen pyttipannun tyyppinen mössö. Voihan sekin olla ihan ok, mutta tuo poliitikkojen ateria nyt vain oli muuta.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 13:59:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-13 23:28:05
Viestit: 1329
Lainaa:
Oletko viimeksi kuluneen vuoden aikana menettänyt vähintään 5 kg tai vähintään 5 % edellisen vuoden painosta?


Ei
Oletko viimeksi kuluneen kuukauden aikana ollut täynnä tarmoa vain vähän aikaa tai ei lainkaan?

Kyllä

Oletko viimeksi kuluneen vuoden aikana ollut vuoteenomana tai viettänyt suurimman osan ajasta istuen ja käynyt vain harvoin lyhyellä kävelyllä tai harrastanut muuta kevyttä toimintaa?


Ei
Kuluuko sinulta neljän metrin kävelymatkaan 5 sekuntia tai enemmän?


Ei
Onko sinulla vaikeuksia nostaa tai kantaa tavanomaista ruokaostoskassia?


Ei
Sinulla on gerastenian esiaste


Olen kuoleman oma!!!

_________________
http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/ ... vamme.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-24 14:56:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Jurpolukki kirjoitti:
Olen kuoleman oma!!!

Niin kuin me kaikki.
Kysymys on vain siitä kauanko tämä elämäksi kutsuttu välivaihe kestää :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-25 08:17:16 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3464
Jos jotain jäi vuosien takaisesta sairaalan kesätyöstä mieleen, niin se oli nimenomaan se karmea haju. Keijusilmä aamupuurossa --> puuro ei maistu --> puurolautanen keittiöön täysinäisenä --> haiseva jäähtynyt puuro biojätteeseen. Voileivät voideltiin keijulla. Ne eivät vielä voiteluvaiheessa haisseet, mutta kun valmiiksi tehdyt voikkarit pidettiin kierrosten välissä jääkaapissa kannellisessa rasiassa niin sen rasian avaaminen aiheutti aina välittömästi tavaran nousemisen kurkkuun. Biojäteastia lemusi keijulta. Toiset työntekijät tykkäsivät keittiövuorosta, koska siinä ei tarvinnut rampata niin paljon. Minä taas tykkäsin enemmän siitä ramppaamisesta tuon hajun takia. Tulikin vaihdettua vuoroja aina kun se oli mahdollista...

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 08:46:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-05 15:11:43
Viestit: 475
meli kirjoitti:
Vastaava kuva Suomesta löytyy täältä: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 74455.html
Tuosta sentään tunnistan, että pääruoka on lihakeittoa. Ovatko punaiset kuutiot paprikaa? Ruotsin mallista poiketen tähän ateriaan eivät kuulu leivät eivätkä niiden päälliset, vaan vanhuksen odotetaan itse lisäävän ateriaan leivän, levitteen ja juoman.

(En osannut liittää kuvaa suoraan tähän viestiin.)

Muistan, kun edesmennyt mummoni söi ruokapalvelun tuomaa lihakeittoa ja valitti, että ei maistu miltään. Itsetehtyjä lihakeittoja mummo kyllä söi hyvillä mielin.


Porkkanoita varmaan nuo kuutiot. En tiedä mikä tuossa oli vikana, vähäinen määräkö? Vanhukset syövät uskomattoman vähän, jotkut jopa ahdistuvat jos eteen tuodaan suuri lautasellinen, koska ovat oppineet ettei ruokaa saa jättää lautaselle. Ruoissa ei ole kyllä nimeksikään suolaa, mikä tietysti aiheuttaa mauttomuutta, mutta sitähän voi itse lisätä.

Minä syön töissä usein samaa ruokaa kuin vanhukset ja minusta se on ihan hyvää ruokaa. Työpaikka on kyllä kunnallinen hoivakoti, eikä meillä käytetä keijua (paitsi jos on maitoallergikko asukas) vaan oivariinia, puuron voisilmä on ihan oikeata voita. Olen kyllä kuullut että yksityisillä hoivakodeilla ruoka on paljon kurjempaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-02-27 10:21:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-12-10 00:36:50
Viestit: 94942
Yksityisyys ei ole laadun tae, se on totta. Se hoivakoti, jota olen seuraillut läheltä, on Attendon, joka on firma, jolta kunta ostaa hoivapalveluita. Kyllä se ruoka ihan kohtalaiselta näyttää ja tuoksuu, ja läheiseni sanoo sen olevan hyvää. Tosin hänellä on liki 70 vuoden tupakointihistoria takana, että tiedä häntä, mitä maistaa enää. Ei erota sherryä viskistä esimerkiksi (oma pullo, ei kuulu hoivakodin tarjoomuksiin :mrgreen: ). Se mikä on päältä havaiten vuorenvarmaa, on, että ruoka kaikkineen (pääruoka+väli- ja ilta- sekä aamupalat) on ainakin 85-prosenttisesti hiilihydraattia ja erittäin vähärasvaista. Mitä se tekee aineenvaihdunnalle ja aivojen terveydelle - siitähän ei viranomaisen mukaan ole mitään näyttöä. Eipä kai, kun ei ole tutkittu Suomessa ainakaan. Ulkomaanpelletutkimuksiin ei pidä luottaa. THL on sinun ravitsemusjumalasi, älä kumarra muita jumalia tai Hänen kostonsa on oleva hirmuinen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-14 15:14:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Lybia kirjoitti:
Tuli tuosta mieleen se, kun poikani tuli armeijasta lomille, ja kysyin millaista ruoka on. Vastasi, että semmoistahan se on hiilarimössöä, ei vihanneksia eikä pahemmin lihaakaan, mutta menee se paremman puutteessa. Ja kotona aina on valittanut minun kummallisista ruuista, kun niissä on vihanneksia liikaa, vaikka yleensä keitin hänelle erikseen perunoita tai riisiä, koska halusi. Eli äidin opetukset oli menneet sittenkin perille. Tunnisti hiilarimössön kun sellaisen näki =D>

Halpojen hiilarien syöttö varusmiehille ja koululaisille on tietenkin valtiolle kannattavaa, mutta mitä se tekee nuorten ravintotottumuksille jatkossa? Ja tämä vanhuksille syötettävä ruoka! Mikä osuus sillä on ikäihmisten hyvinvoinnissa ja toimintakyvyssä? Joku vois laskea näidenkin todelliset kustannukset pidemmällä tähtäimellä.


Siitä on jo aikaa kun itse olin armeijassa, enkä tietenkään siihen aikaan karpannut. No, joka tapauksessa ero on hurja kuvissa inttiin mennessä ja sieltä pois päästessä. Maha kasvoi ja naama leveni, vaikkei paino kovin paljoa kilomääräisesti noussutkaan. Surkealaatuinen eväs teki tehtävänsä.

Ja tuosta vanhusten syömisestä vielä ylipäätänsä... ostoskorikyttäilyssä olen huomannut vanhusten ruokakorien olevan todella irstaita, yleensä niissä ei ole mitään syömisen arvoista ruokaa vaan pelkkää pullaa, keksiä, eineksiä yms.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-30 18:58:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-06 10:58:11
Viestit: 225
Joo, mutta vankiloissa on kunnon sapuskat! Melkeen gourmeeta.

Täytyyhän nyt nuorten vankien pysyä hyvässä kunnossa että sitten muutamien vuosien kuluttua jaksaa taas tehdä bisnestä; vankiloissa on paljon älykkäitä nuoria ihmisiä joita Suomen liike-elämä tarvitsee sitten kun ne vapautuu. Vanhuksilla niin väliä.

http://www.iltasanomat.fi/ruokala/uutis ... 11494.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-30 19:08:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-12-10 00:36:50
Viestit: 94942
Vt-mittapuulla erinomaista pöperöä. Jos olisin vankilassa, ottaisin tuon tyynesti osana rangaistusta. Leipää ja ravintorasvaa :smt019 Onneksi olen melko nuhteeton kansalainen, mitä nyt karppaan.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)