els kirjoitti:
1. Oletko todellakin tuota mieltä ruokavalion monipuolisuudesta ja monipuolisuuden hyödyllisyydestä?
Olen tästä täsmälleen päinvastasta mieltä, sekä arkelogisen että muun todistusaineiston perusteella.
Eikä nyt puhuta siitä pikkujutusta että dinot ja ihmiset elivät pallollamme ihan eri vuosimiljoonien aikaan

2. Entä arvaatko tai näetkö (alan ihmisenä) miksi vastakkainenkin loppupäätelmä on looginen?
Kyllä, olen sitä mieltä että ihminen on sekasyöjä. Tai no, suurin osa meistä on, riippuen vähän mistä päin maailmaa tulee. Ja minäkin perustelen tämän evoluution kautta. Evoluutio kuvaa nimenomaan muutosta, eikä ihmisen genomi ole enää samanlainen kuin kivikaudella. Siitä kertovat vuosituhansien aikana tapahtuneet erilaiset geenimuutokset kuten laktoosi-intoleranssi. En myöskään ymmärrä kuinka joku voi väittää, että kivikauden ihmiset söivät paljon yrttejä. Siltä ajalta ei ole mitään dokumentoitua tietoa ja suurin osa tiedosta on oletuksia. Ja kyllä, kivikauden ihmisten jäännöksistä on löydetty viitteitä erilaisista ruokavalioista, mutta eivät ne esim. viljan käyttöä kumoa vain nykyaikaiseksi ”vitsaukseksi”. Viljojen käytöstä on löytynyt jälkiä työkaluista jopa yli 100 000 vuoden takaa.
Eihän eri mantereilla ole ollut kaikkina vuodenaikoina edes samanlaisia ruokia tarjolla. Ei kukaan ole voinut syödä koko aikaa samalla tavalla.
Ihmiset syövät – ja ovat syöneet – ympäri maailmaa täysin eri tavalla ja elävät pitkän ja hyvän elämän. Olisi hullua väittää, että yksi, aina samanlainen ruokavalio sopisi kaikille. Vaihtelu ruokavalioiden välillä on suurta, ja muun muassa seuraavat asiat vaikuttavat ruokavalion soveltuvuuteen:
• Genetiikka. Kaiken alku. Elimistömme ovat ainutlaatuisia ja pienikin muutos vaikuttaa ravinnon hyväksikäyttöön.
• Suoliston toiminta. Imeytyvätkö ruoka-aineet vai tuleeko osa läpi? Syötkö enemmän kuin pitäisi? Vai olisiko jotkin ruoat hyvä kypsentää tai pureskella paremmin, jotta kehosi voisi hyödyntää niitä?
• Kehontyyppi. Oletko atleettinen, pitkä, lihaksikas, laiha, pullea, lyhyt…
• Sukupuoli. No tässä ei toki montaa vaihtoehtoa ole.
• Ikä. Fyysinen ikä vaikuttaa aineenvaihduntaan ja ravintoaineiden tarpeeseen. Suuria muutoksia tulee tosin yleensä ennen kaikkea iän myötä muuttuvissa liikunta- ja ruokailutottumuksissa.
• Vakaumus. Syötkö lihaa ollenkaan? Arvotatko ympäristön tärkeämmäksi?
• Taloudellinen tilanne. Oletko opiskelija? Yksinhuoltaja? Kuulutko talouden eliittiin?
• Aika. Onko sinulla aikaa syödä riittävän usein? Pitäisikö sitä olla? Vai paikkaatko tekemisen ja seuran puutetta syömällä?
• Sosiaaliset suhteet. Syötkö usein yksin vai aina seurassa?
• Sairaudet. Diabetes, verenpainetauti, reuma… kaikki tuovat omat rajoitteensa ruokavalioon.
• Liikunnan määrä. Makaatko sohvalla vai juoksetko maratonin kerran viikkoon?
• Työn fyysisyys. Istutko päivän toimistossa vai kaadatko metsässä puita?
• Ravintotietous. Mitä sinä yleensä tiedät? Luuletko syöväsi oikein, vai syötkö vain jotain paremman tiedon puutteessa? Onko sinulla liikaa tietoa, jolla et lopulta tee yhtään mitään?
Kun on näinkin monta muuttujaa, ei yksi malli voi olla paras.
Ja yllä olevaa ei pidä lukea siten, että ihminen voisi syödä jatkuvasti ihan mitä vain. Totean vain että vaihtelua täytyy olla. Uskon jopa, että jos ihminen söisi vuosikymmeniä samalla tavalla päivittäin, voisimme nähdä lisää geenimuutoksia… ja niin saattaa käydäkin, tosin suunta on huono (nopeat sokerit, energiaköyhä ruoka).
Mutta sillä ei oikeastaan ole väliä, sillä ihmisen ei pitäisi rakentaa identiteettiään ruokavalion ympärille. Ruoka on perustarve, ruokavalio ei, ja sillä ei ole merkitystä millä nimellä ruokailutottumuksiaan kutsuu. Ruokailuun kuuluu niin paljon muutakin kuin vain itse ravinto, ja yhä enemmän alkaa olla viitteitä siitä että psyykkiset tekijät ovat yllättävän tärkeitä. Psykosomatiikka puhuu. En itse edusta mitään ennalta määrättyä linjaa tai suuntausta, vaan kehotan ihmisiä kyseenalaistamaan ja ajattelemaan omilla aivoillaan (eli ei anneta dieettigurujen tai valtion päättää omasta puolesta). On aina hienoa että ihmiset näkevät vaivaa terveytensä eteen, ja se ei ole minulta pois jos joku on tietyllä ruokavaliolla onnellinen.
Se vain tahtoo olla niin, että tällaiset keskustelut pyrkivät aina niputtamaan ihmisen tiettyyn muottiin, mikä ei näin isolla planeetalla vain toimi. Ei minulla ole mitään tarvetta alkaa kinastella kuka on oikeassa ja kuka väärässä, kun luultavasti kukaan ei ole.
Olin vielä jokin aika sitten sitä mieltä, että on olemassa esim. urheilijalle optimaalinen ruokavalio, mutta tajusin että ei se niin vain voi mennä, koska olemme kaikki niin erilaisia. On olemassa jokaiselle optimoitu ruokavalio, muut ohjeet ovat vain suuntaviivoja. Älkääkä tehkö yhden satiirisen tekstin perusteella päätelmiä minun oikeista mielipiteistäni, kiitos. Tai no, osa teistä varmaan tekee - sehän on minun riskini kun Iltalehteen kirjoitan...
Mutta, luonnollisesti eri mieltä saa olla. Asenteet ja ennakkoluulot eivät kyseenalaistamatta koskaan muutu
Ja mitä muuten tulee vähähiilihydraattiseen ruokavalioon (onhan tämä karppifoorumi), niin karppaaminen on järkevästi toteutettuna yksi parhaista keinoista alentaa painoa ilman että lihasmassa häviää. Se sopii monille.