| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=15&t=69860 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | vikkari [ 2016-03-31 02:02:20 ] |
| Viestin otsikko: | Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia |
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1459310207980?ref=suositeltu-aihe Palvelutalossa syödään kotia huonommin "Yllättävää tutkimuksessa oli se, että pitkäaikaishoidossa olevat vanhukset saivat proteiinia jopa vähemmän kuin kotona asuvat. Palvelutaloissa asuvat vanhukset saivat ruokavaliostaan myös runsaammin sokeria ja huonolaatuisia hiilihydraatteja kuin kotona asuvat. ”Se huononsi proteiinin ja muiden ravintoaineiden tiheyttä ruokavaliossa”, Jyväkorpi toteaa." Vai yllättävää.... t. Kari |
|
| Julkaisija: | Greda Carpo [ 2016-03-31 08:43:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia |
Ei yllättänyt minuakaan. |
|
| Julkaisija: | River [ 2016-03-31 08:50:39 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia |
Aamupalaksi puuroa, leipää, keijua yksi siivu leikkelettä tai juustoa, joskus siivu molempia. Juomaksi kahvia/teetä, pieni lasi maitoa, pieni lasi tuoremehua tai mehua, vettä. Noin kerran viikossa keitetty kananmuna. Lounaaksi joku kevyt keitto, esim. jauhelihakeitto, jossa liha etsii toista. Leipää, keijua, ehkä yksi siivu leikkelettä. Juomaksi pieni lasi maitoa/piimää/mehua, vettä. Välipalaksi kahvia/teetä/mehukeittoa ja pulla, keksi tai jäätelö. Päivälliseksi perunaa, riisiä tai pastaa, tärkkelyspohjaista kastiketta, jossa taas liha tai kala etsii kaveriaan, noin 1dl keitettyjä kasviksia. Leipää, keijua. Noin 1dl salaattia/raastetta, 1,5dl tärkkelyspohjaista marjakeittoa. Ruokajuomaksi pieni lasi mehua, maitoa tai piimää, vettä. Iltapalaksi sokeroitu jugurttia tai viiliä, hedelmä, leipä keijulla ja leikkeleellä tai juustolla, joskus molemmilla. Juomaksi teetä, mehukeittoa tai mehua, vettä. Tässä runko perusaterioista vanhustenhoitolaitoksissa. Kun olen maininnut, että juomaksi annetaan pieni lasi esim. maitoa, se tarkoittaa sitä, että sitä noin 2dl vetävää lasia ei laiteta täyteen. Säästetään. Jokainen voi itse miettiä, mitä tuollainen ruokavalio tarkoittaa. Lisäksi, lääkärit määräävät iäkkäille esim. leikkaus- ja haavapotilaille proteiinilisää, mikä herättää kysymyksen, että jos sairaalaruoka olisi niin terveellistä ja siitä saisi kaiken, niin miksi lisää tarvitaan? |
|
| Julkaisija: | els [ 2016-03-31 10:19:36 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia |
Mikään siis ei ole muuttunut vuodesta 2006, jolloin saattohoitelin isää |
|
| Julkaisija: | Yufina [ 2016-03-31 10:20:41 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia |
Aika surullista. Laskin että tuhatta kaloria kohden proteiinia olisi noin 20g ehkä jopa 25g. Siihen sitten mahdollisesta lihasta ja maitotuotteista saatu proteiini. Voitaisiin saada toiset 20g. 1500 kaloria taitaa olla sellainen tyypillinen jokamikä olisi suht normaali päivittäinen määrä? Proteiinin saanti jää helposti alle 50g päivässä? Kun tarve olisi jotain 80g päivässä. |
|
| Julkaisija: | River [ 2016-03-31 10:31:17 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia |
Harva vanhus myöskään jaksaa, ehtii tai pystyy syömään kaikkea ruuastaan. Tosiasiassa siis ruuasta tulee vielä vähemmän niin kaloreita, proteiinia kuin rasvaa. Vitamiineista ei kannata edes puhua... Jos en ihan väärin muista, niin ihan kotimaisten tutkimusten mukaan laitoksissa asuvista vanhuksista vain noin 25% on hyvin ravittuja. Loput kärsivät joko aliravitsemuksesta tai ovat siinä kiikun kaakun, riskirajoilla. Rikastettua ruokaa (rasvalisä) olisi mahdollisuus tilata, mutta vain harvoin sitä tehdään. Sama tosiaan proteiinilisien kanssa. Ja ei, valitettavasti mikään ei oikeastaan ole muuttunut, els. Olen myös nähnyt sosemaista ruokaa saavien vanhusten puuroannokseen sekoitetun voisilmän, marjakeiton kuin sosemaisen kinkun/makkaran, kaikki "sulassa sovussa" eli kaikki yhdessä siinä puuron seassa. Söisitkö itse? |
|
| Julkaisija: | Catharsis [ 2016-04-01 18:54:40 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia |
Täällä se munapaasto tarvittais! |
|
| Julkaisija: | Jurpolukki [ 2016-04-01 19:31:07 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia |
Kuten River kirjoitti, Samoin meni Kuopiossa KYSsissä muutama päivä mun mun osalta. Onneksi en tunne mitään nälänhädän tunnetta vaikka jätin suurimmaksi osaksi syömättä. Lainaa: Aamupalaksi puuroa, leipää, keijua yksi siivu leikkelettä tai juustoa, joskus siivu molempia. Juomaksi kahvia/teetä, pieni lasi maitoa, pieni lasi tuoremehua tai mehua, vettä. Noin kerran viikossa keitetty kananmuna.
|
|
| Julkaisija: | els [ 2016-04-01 20:40:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia |
Voi säilyy yllättävän hyvin ihan suomalaisessa huoneenlämmössäkin, ja on mukavan riittoisaa ja halpaakin. Sairaalaa ei ole onneksi tarvinnut omakohtaisesti kokea naismuistiin, mutta sillä voi kohentaa säälliset osat muista yv-aterioista ihan järjelliseksi kokonaisuudeksi. ... ja jos syötävänä ei ole mitään järjellistä, voikahvillakin pääsee pitkälle : ) |
|
| Julkaisija: | Motion [ 2016-04-01 21:11:44 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vain viidennes vanhuksista syö riittävästi proteiinia |
Dr. Donald Layman If you eat less than 30 grams of protein at each meal, there is no protein synthesis effect. The protein is then wasted as simple calories. It gets converted to glucose or fat. http://www.ketogenic-diet-resource.com/ ... ement.html |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|