|
Aamupalaksi puuroa, leipää, keijua yksi siivu leikkelettä tai juustoa, joskus siivu molempia. Juomaksi kahvia/teetä, pieni lasi maitoa, pieni lasi tuoremehua tai mehua, vettä. Noin kerran viikossa keitetty kananmuna.
Lounaaksi joku kevyt keitto, esim. jauhelihakeitto, jossa liha etsii toista. Leipää, keijua, ehkä yksi siivu leikkelettä. Juomaksi pieni lasi maitoa/piimää/mehua, vettä.
Välipalaksi kahvia/teetä/mehukeittoa ja pulla, keksi tai jäätelö.
Päivälliseksi perunaa, riisiä tai pastaa, tärkkelyspohjaista kastiketta, jossa taas liha tai kala etsii kaveriaan, noin 1dl keitettyjä kasviksia. Leipää, keijua. Noin 1dl salaattia/raastetta, 1,5dl tärkkelyspohjaista marjakeittoa. Ruokajuomaksi pieni lasi mehua, maitoa tai piimää, vettä.
Iltapalaksi sokeroitu jugurttia tai viiliä, hedelmä, leipä keijulla ja leikkeleellä tai juustolla, joskus molemmilla. Juomaksi teetä, mehukeittoa tai mehua, vettä.
Tässä runko perusaterioista vanhustenhoitolaitoksissa. Kun olen maininnut, että juomaksi annetaan pieni lasi esim. maitoa, se tarkoittaa sitä, että sitä noin 2dl vetävää lasia ei laiteta täyteen. Säästetään. Jokainen voi itse miettiä, mitä tuollainen ruokavalio tarkoittaa. Lisäksi, lääkärit määräävät iäkkäille esim. leikkaus- ja haavapotilaille proteiinilisää, mikä herättää kysymyksen, että jos sairaalaruoka olisi niin terveellistä ja siitä saisi kaiken, niin miksi lisää tarvitaan?
|