karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 23:56:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-03-31 02:02:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-07-29 19:32:13
Viestit: 424
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1459310207980?ref=suositeltu-aihe
Palvelutalossa syödään kotia huonommin

"Yllättävää tutkimuksessa oli se, että pitkäaikaishoidossa olevat vanhukset saivat proteiinia jopa vähemmän kuin kotona asuvat. Palvelutaloissa asuvat vanhukset saivat ruokavaliostaan myös runsaammin sokeria ja huonolaatuisia hiilihydraatteja kuin kotona asuvat. ”Se huononsi proteiinin ja muiden ravintoaineiden tiheyttä ruokavaliossa”, Jyväkorpi toteaa."

Vai yllättävää....

t. Kari


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-31 08:43:08 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Ei yllättänyt minuakaan. :( Kun laitoskeittiössä säästetään, sattumat ruuissa pienenee ja harvenee. Salaatit on usein kuivia ja mielenkiinnottomia, sekä kastikkeettomia, oliiviöljyä ei ole saatavana.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-31 08:50:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Aamupalaksi puuroa, leipää, keijua yksi siivu leikkelettä tai juustoa, joskus siivu molempia. Juomaksi kahvia/teetä, pieni lasi maitoa, pieni lasi tuoremehua tai mehua, vettä. Noin kerran viikossa keitetty kananmuna.

Lounaaksi joku kevyt keitto, esim. jauhelihakeitto, jossa liha etsii toista. Leipää, keijua, ehkä yksi siivu leikkelettä. Juomaksi pieni lasi maitoa/piimää/mehua, vettä.

Välipalaksi kahvia/teetä/mehukeittoa ja pulla, keksi tai jäätelö.

Päivälliseksi perunaa, riisiä tai pastaa, tärkkelyspohjaista kastiketta, jossa taas liha tai kala etsii kaveriaan, noin 1dl keitettyjä kasviksia. Leipää, keijua. Noin 1dl salaattia/raastetta, 1,5dl tärkkelyspohjaista marjakeittoa. Ruokajuomaksi pieni lasi mehua, maitoa tai piimää, vettä.

Iltapalaksi sokeroitu jugurttia tai viiliä, hedelmä, leipä keijulla ja leikkeleellä tai juustolla, joskus molemmilla. Juomaksi teetä, mehukeittoa tai mehua, vettä.

Tässä runko perusaterioista vanhustenhoitolaitoksissa. Kun olen maininnut, että juomaksi annetaan pieni lasi esim. maitoa, se tarkoittaa sitä, että sitä noin 2dl vetävää lasia ei laiteta täyteen. Säästetään. Jokainen voi itse miettiä, mitä tuollainen ruokavalio tarkoittaa. Lisäksi, lääkärit määräävät iäkkäille esim. leikkaus- ja haavapotilaille proteiinilisää, mikä herättää kysymyksen, että jos sairaalaruoka olisi niin terveellistä ja siitä saisi kaiken, niin miksi lisää tarvitaan?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-31 10:19:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Mikään siis ei ole muuttunut vuodesta 2006, jolloin saattohoitelin isää :(

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-31 10:20:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Aika surullista. Laskin että tuhatta kaloria kohden proteiinia olisi noin 20g ehkä jopa 25g. Siihen sitten mahdollisesta lihasta ja maitotuotteista saatu proteiini. Voitaisiin saada toiset 20g.
1500 kaloria taitaa olla sellainen tyypillinen jokamikä olisi suht normaali päivittäinen määrä? Proteiinin saanti jää helposti alle 50g päivässä? Kun tarve olisi jotain 80g päivässä.

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-31 10:31:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Harva vanhus myöskään jaksaa, ehtii tai pystyy syömään kaikkea ruuastaan. Tosiasiassa siis ruuasta tulee vielä vähemmän niin kaloreita, proteiinia kuin rasvaa. Vitamiineista ei kannata edes puhua...

Jos en ihan väärin muista, niin ihan kotimaisten tutkimusten mukaan laitoksissa asuvista vanhuksista vain noin 25% on hyvin ravittuja. Loput kärsivät joko aliravitsemuksesta tai ovat siinä kiikun kaakun, riskirajoilla. Rikastettua ruokaa (rasvalisä) olisi mahdollisuus tilata, mutta vain harvoin sitä tehdään. Sama tosiaan proteiinilisien kanssa.

Ja ei, valitettavasti mikään ei oikeastaan ole muuttunut, els.

Olen myös nähnyt sosemaista ruokaa saavien vanhusten puuroannokseen sekoitetun voisilmän, marjakeiton kuin sosemaisen kinkun/makkaran, kaikki "sulassa sovussa" eli kaikki yhdessä siinä puuron seassa. Söisitkö itse?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-01 18:54:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Täällä se munapaasto tarvittais!

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-01 19:31:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-13 23:28:05
Viestit: 1329
Kuten River kirjoitti, Samoin meni Kuopiossa KYSsissä muutama päivä mun mun osalta. Onneksi en tunne mitään nälänhädän tunnetta vaikka jätin suurimmaksi osaksi syömättä.

Lainaa:
Aamupalaksi puuroa, leipää, keijua yksi siivu leikkelettä tai juustoa, joskus siivu molempia. Juomaksi kahvia/teetä, pieni lasi maitoa, pieni lasi tuoremehua tai mehua, vettä. Noin kerran viikossa keitetty kananmuna.

_________________
http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/ ... vamme.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-01 20:40:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Voi säilyy yllättävän hyvin ihan suomalaisessa huoneenlämmössäkin, ja on mukavan riittoisaa ja halpaakin.
Sairaalaa ei ole onneksi tarvinnut omakohtaisesti kokea naismuistiin,
mutta sillä voi kohentaa säälliset osat muista yv-aterioista ihan järjelliseksi kokonaisuudeksi.
... ja jos syötävänä ei ole mitään järjellistä, voikahvillakin pääsee pitkälle : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-01 21:11:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Dr. Donald Layman
If you eat less than 30 grams of protein at each meal, there is no protein synthesis effect. The protein is then wasted as simple calories. It gets converted to glucose or fat.
http://www.ketogenic-diet-resource.com/ ... ement.html

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)