| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Kari Salminen Professori s. 22.9.1937 k. 1.7.2016 http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=15&t=70166 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | vikkari [ 2016-08-09 10:39:23 ] |
| Viestin otsikko: | Kari Salminen Professori s. 22.9.1937 k. 1.7.2016 |
Kuolinuutinen Professori Kari Salminen kuoli 1. heinäkuuta 2016 tapaturmaisesti kesäasunnollaan Juvalla. http://www.hs.fi/muistot/a1306064008402 Osanottoni t. Kari |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2016-08-09 13:01:02 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kari Salminen Professori s. 22.9.1937 k. 1.7.2016 |
Osanottoni. http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1467422309165 |
|
| Julkaisija: | jussi [ 2016-08-09 14:25:55 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kari Salminen Professori s. 22.9.1937 k. 1.7.2016 |
Kari Salminen ei tainnut saada koskaan niitä tuhansia tutkimuksia joita hän vuosia Pekka Puskalta peräsi. |
|
| Julkaisija: | els [ 2016-08-09 14:31:59 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kari Salminen Professori s. 22.9.1937 k. 1.7.2016 |
Tyhjästä on Puskankaan paha nyhjästä. Onkohan tuo ylemmän linkin Jukka Huttunen se Jukka Huttunen? Eikun siis onko Jussi Huttunen se JUSSI Huttunen Tekstin varovaisuudesta päätellen voisi hyvin olla, mutta jos on, niin maailma tosiaan on muuttumassa. Lainaus "Vuosien kuluessa ja erityisesti viimeisen vuosikymmenen aikana osa alan johtavista tutkijoista on lähestynyt Salmisen käsityksiä. Hän oli ensimmäisiä suomalaisia asiantuntijoita, joka 1990-luvun alkuvuosina kiinnitti huomiota margariinien valmistuksessa yhteydessä syntyneisiin transrasvahappoihin." Edit: korjattu nimivihre, kiitos Iineksen siskontyttärille o/ |
|
| Julkaisija: | Leenuliinutiinu [ 2016-08-09 16:01:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kari Salminen Professori s. 22.9.1937 k. 1.7.2016 |
els kirjoitti: Onkohan tuo ylemmän linkin Jukka Huttunen se Jukka Huttunen? Tarkoittanet Jussi Huttunen? Osanotot omaisille! Valtava menetys suomalaisille voinkuluttajille. Ihan oikeasti. |
|
| Julkaisija: | els [ 2016-08-09 17:34:47 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kari Salminen Professori s. 22.9.1937 k. 1.7.2016 |
Korjasin, kiitos huomautuksesta. |
|
| Julkaisija: | Kasari [ 2016-08-12 17:38:24 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kari Salminen Professori s. 22.9.1937 k. 1.7.2016 |
Sami Uusitalo kirjoitti Chrisun blogissa Lainaa: Sami 20.7.2016 23:06 Harmillista. Kari Salminen kävi rasvakeskustelua vuosikymmenet. Ainakin minun tietooni hän keskusteli aina herrasmiestyyliin ja tutkimuksiin vedoten. Soitin Karille ensimmäisen kerran vuonna -08. Lukuisia kertoja soittelin ja laiteltiin viestiä. En tavannut Karia kuin kerran. Jussi Huttunen, entinen KTL:n johtaja, jolle Kari edusti oppositiota, oli Karin henkilökohtainen ystävä. Kari kertoi minulle useammankin kerran Huttusen saunassa todenneen: ”oikeassa sinä Kari olet ollut….kaikki nämä vuodet”. Huttunen ei tuota julkisesti kerro, on sen verran salaista puoluepoliittista puuhaa nämä rasvojen terveysvaikutukset. Kari oli loppuun asti hyväkuntoinen niin fyysisesti kuin henkisesti. Karin elämäntyötä kunnioittaen, Sami Uusitalo dipl. ins. Espoo Vastaa http://turpaduunari.fi/professori-kari- ... -memoriam/ |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2016-08-28 07:27:14 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kari Salminen Professori s. 22.9.1937 k. 1.7.2016 |
Timo Kuusela muisteli suuresti arvostamaani professori Kari Salmista VHH-terveysravinto-sivustolla: http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskus ... 203#p45203 Lainaa: Alkukesästä vapaa-ajan asunnolla tapaturmaisesti menehtynyt työelämässä mm Valion tutkimusjohtajana toiminut Kari Salminen sai ansaitsemansa nekrologi-huomion HS:ssa (09.08.), kun eläkeläiset professorit Jussi Huttunen (KTL:n nyk. THL) pääjohtaja sekä Hgin Yliopiston johtoviroissa palvellut Risto Ihamuotila juuri unohtamisen kynnyksellä tulivat esille muistokirjoittajina.
Kohteliaiden ilmaisujen lomasta paljastui iäkkäämmillä hyvin muistissa säilynyt HS:ssa kesällä -88 Valion koko sivun ilmoitus-jippona kerrottu Salmisen "totuus", että maitorasvoja pelättiin turhaa. "Totuus" loukkasi raskaasti Ancel Keys´iin ja Pohjois-Karjala Projektiin lujasti luottavia rasvatutkijoitamme ja lääketieteen edustajia. Yksipuolinen Ancel Keysin yhdessä Pohjois-Karjala projektin aikaansaama "kovan" eläinrasvan pelko läheni tuolloin jo hysteriaa. Asiaan kuului, että silloin runsaasti ns trans-rasvoja sisältänyt margariini oli juoksevien siemenöljyjen ohella tie "ikuiseen terveyteen" ja varsinkin, kun niitä täydennettiin ihmisen energiantarpeen kattamiseksi ylisuurilla hiilihydraattimäärillä (toimivat elimistössä sokereina). Uuden virallisen totuuden arvostelu on vieläkin virhe. Tilastoja ei passaa arvostella siitä huolimatta, että kansantautiemme (ylipaino, sv-taudit, tyypin 2 diabetes ym) ovat räjähtäneen käsiin. Todettakoon, että Kari Salminen hyvänä ammattimiehenä tunnisti varhain kasviöljyjen margariineiksi kovettamisessa muodostuvien trans-rasvojen vaarallisuuden. Sen lisäksi hän ensimmäisten joukossa maailmanlaajuisesti nosti keskusteluun nykyisten margariinien valmistuksen potentiaaliset vaarat ymmärrettyään prosessissa syntyvän rasvahappoja, joihin ihmisen elimistö ole törmännyt koko kehityshistoriansa aikana. Samasta aiheesta kirjoitti tänään (18.08.) HS:n mielipide-osiossa vielä Valion pääjohtajana 1985 - 1992 toiminut Iikka Haka ("Mainosoperaatio" tasapainotti keskustelua). Suorat tekstilainaukset aikaisemmasta nekrologista ja niiden "tasoittelu" vihjaavat kesän -88 olleen pääjohtajalle "haasteellista aikaa". Monet tulkitsivat aikanaan Valion esilletulon sille itselleen rökäletappioksi. Mutta mitä sitten tapahtuikaan? Rankka päähän potkiminen herätti konservatiivisen maidonjalostajan pohtimaan tuotteittensa menekkiä, kilpailukykyä, terveellisyyttäkin. Alkoi sinänsä terveellisen luonnontuotteen alasajo. Maitorasvat poistettiin prosentti kerrallaan ja päädyttiin rasvattomaan sinertävään "terveystuotteeseen". Kaikenkarvaisessa julkisessa ravitsemuksessa onnettomien ravitsemusohjeiden säätelemä pakko estää rasvaisempien maitotuotteiden käytön. Mahtaako mennä pääjohtaja Hakan kontolle se Valion toistaiseksi raskain erhe, kun rasvan puutteen vuoksi mauttomiksi muuttuneet tuotteet saatiin taas kelvollisiksi lisäämällä niihin sellaisia sokerin määriä, joita kukaan täysjärkinen ei milloinkaan käyttäisi kahviinsa / teehensä. Kansakunta on koukutettu pahimmalla mahdollisella "sokeri-tauti-peikolla". Varsinkin lasten kohtalo hirvittää. Millainen mahtaa olla se separaattori, jolla Valio (ja muut) erottavat puhtaasta luonnon tuotteesta pois heitettäväksi MORAALIN ahneuden ja kilpailukyvyn tunkiolle? |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|