karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 02:18:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-09-13 09:28:55 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Talouselämä on lukenut NYT:nsä:

http://www.talouselama.fi/uutiset/soker ... en-6582026

Lainaa:
Sokeriteollisuus maksoi 1960-luvulla tutkijoille, jotta nämä vähättelisivät yhteyttä sokerin ja sydänsairauksien välillä ja
nostaisivat sen sijaan tyydyttyneet rasvat tikunnokkaan, kertoo New York Times.

Tiedot käyvät ilmi julki tulleista asiakirjoista, jotka löysi Kalifornian yliopiston tutkija.
Asiakirjoista selviää, että viiden vuosikymmenen ajalta ravinnon rooli sydänsairauksissa
on ollut pitkälti juuri sokeriteollisuuden muokkaamaa. Tähän kuuluu myös osa tämän päivän ruokasuosituksista.

”He pystyivät viemään keskustelua sokerista sivupoluille vuosikymmenien ajan”,
kertoo lääketieteen professori Stanton Glantz, joka julkaisi löydöksen maanantaina.

Dokumenttien mukaan kaupallinen ryhmittymä Sugar Research Foundation, joka kulkee nykyään nimellä Sugar Association,
maksoi kolmelle Harvardin tutkijalle 50 000 dollaria vastaavan summan, jotta nämä julkaisivat vuonna 1967 tutkimuksen sokerista,
rasvasta ja sydänsairauksista.

Tutkimukset, joita julkaisussa käytettiin, olivat sokeriryhmittymän valitsemia, ja artikkeli, joka julkaisusta tehtiin arvostetussa
New England Journal of Medicinessä, minimoi yhteyden sokerin ja sydänsairauksien välillä ja sälytti sen sijaan syyn rasvan niskoille.

Sokeriteollisuuden vaikutus ulottuu vielä nykyäänkin ruokateollisuuteen ja ravintotieteeseen.

Viime vuonna New York Times paljasti artikkelissaan, että Coca-Cola, joka on maailman suurin sokeristen juomien tuottaja,
oli tarjonnut miljoonia dollareita rahoitusta tutkijoille, joiden tarkoitus oli vähätellä sokeristen juomien ja ylipainon välistä yhteyttä.

Kesäkuussa Associated Press kertoi, että karkkivalmistajat rahoittivat puolestaan tutkimuksia, joissa väitettiin, että lapset,
jotka syövät karkkia painavat yleensä vähemmän kuin lapset, jotka eivät syö karkkia.

Harvardin tutkijat ja sokeriteollisuuden johtohenkilöt, jotka tekivät asiassa yhteistyötä, eivät ole enää elossa.
Sen sijaan yksi tutkijoista, jolle sokeriteollisuus maksoi, oli Mark Hegsted, josta tuli Yhdysvaltojen maatalousministeriön
ravintojohtaja, jolloin hän vuonna 1977 auttoi luonnostelemaan Yhdysvaltojen hallituksen ravintolinjauksen edeltäjän.

Toinen tutkija oli Fredrick J. Stare, jonka on Harvardin yliopiston ravinto-osaston puheenjohtaja.

Sugar Association sanoo puolestaan, että alan olisi pitänyt ”harjoittaa parempaa läpinäkyvyyttä kaikissa tutkimukseen liittyvissä asioissa”.

Glantzin mukaan esiin nousseet paljastukset ovat tärkeitä, sillä väittely sokerin ja tyydyttyneiden rasvojen haitoista jatkuu yhä.
Monien vuosikymmenien ajan terveysviranomaiset ovat rohkaisseet amerikkalaisia vähentämään rasvan kulutusta,
mikä on johtanut monet ihmiset syömään vähärasvaisia ja korkeasokerisia ruokia, joita jotkut asiantuntijat syyttävät nyt vallitsevasta ylipaino-ongelmasta.

”Se oli hyvin fiksu veto sokeriteollisuudelta, sillä arviointijulkaisut, etenkin jos ne saa julkaistua hyvämaineisissä julkaisuissa, muokkaavat yleensä yleistä tieteellistä keskustelua”, Glantz sanoo.


Ei tämä meille mikään uutinen oo :D

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-15 06:08:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-12-10 00:36:50
Viestit: 94942
Ei ole uutinen meille :) Juttu on perustellisempi kuin hesarin juttu samasta aiheesta. Hesari oli lisäksi haastatellut omia asiantuntijoitamme :mrgreen: joiden mielestä moinen pikkujuttu on merkityksetön...

Se siis, että länsimaiset ruokasuositukset ja massaruokastandardit perustuvat vääristeltyyn tutkimustietoon samaan aikaan, kun samassa paikassa ihmiset tukehtuvat omaan ihraansa. Ei ongelmaa!

Ai niin... se, että kesällä syödään paljon jäätelöä ja hukutaan joukolla, ei tarkoita, että jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumiskuolemia :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-15 06:38:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Lainaa:
Ai niin... se, että kesällä syödään paljon jäätelöä ja hukutaan joukolla, ei tarkoita, että jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumiskuolemia

Juuei.
Mutta sokerin aiheuttama terveysriski ei ole vain korrelaatio, vaan jo kymmenissä/sadoissa kokeissa näytetty juttu.
Hiirillä, ihmisillä, apinoilla...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-15 17:16:35 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Liittynyt: 2004-05-25 08:11:35
Viestit: 4830
Tuhannet tutkimukset, mm- yhden saamamiehen rojekti taisi olla osa tätä vyörytystä.

Eniten surettaa lehtikeskusteluissa, että tavallispulliaiset luulevat jonkun sokeritehtaan olevan se lobby ja samalla ostetaan Elovenapatukkaa, kun ei ole lisättyä valkeaa.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=z8tl2GSNxpo
KILO LÄSKIÄ ON ÄMPÄRILLINEN KUSTA.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-17 16:48:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Nyt proffesoorit ja Iltalehdet syyttävät sokerin kulutuksesta normi ihmisiä eikä sokeri teollisuutta

Professori Mustajoki : Sokeririippuvuus on kokonaan mielestä kiinni

- Onhan niistä haitoista puhuttu vuosikausia. Keskimäärin suomalaisten sokerin käyttö ei ole kaukana suosituksista, mutta keskiarvo ei koskaan kerro totuutta. Suuri osa ihmisistä käyttää edelleen sokeria epäterveellisiä määriä.

http://www.iltalehti.fi/elintavat/20160 ... 1_el.shtml
--

keskimäärin OK tilanne vaikka suurin osa ihmisistä käyttää liikaa <--- miten ton nytten ymmärtäis, suurin osa ihmisistä käyttää liikaa sokeria mutta heitä ei lasketa jotta saadaan keskiarvo hyväksi?

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-17 16:58:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Uskon noita professoreja sitten kun laitosruoan laatukriteereihin ilmestyy selkeä sokerirajoitus.
Ja kun kunnan ja valtion kanttiineista katoavat karkit ja keksit ja limpparit.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-17 18:07:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-23 12:29:49
Viestit: 10345
Foogeli muuttaa mustaa valkoiseksi jonkun mtv tai iltapulujen sivuilla.
Eihän meillä ole sokeria suositeltu, ainaskaan niin paljon...
( Juokaa kuka kolaa! ).
Aina on suomalaisia opastettu oikein.
Nih

Ps. Se juttu häboisi nettilehdistä taas nopeasti, tilalle tuli syökää jatkuvasti juttuja....

_________________
Kuva

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-17 18:29:16 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Liittynyt: 2004-05-25 08:11:35
Viestit: 4830
Kyllä vielä pitkään kurria juotetaan ja sipaisua kuiduille syötetään.

Kovarasvabuumia virallisesti ajetaan alas ja työnnetään joka tuutista vegebuumia, että voidaan myydä sokeritonta soijamargariinistabiloituasuperfoodia vitamiinilla.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=z8tl2GSNxpo
KILO LÄSKIÄ ON ÄMPÄRILLINEN KUSTA.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-27 08:37:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Muotitrendistä puhuu myös ravitsemusterapian professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopiston kampukselta.

Schwabin mukaan ilmiössä on myös riskinsä. Jos gluteenitonta dieettiä ryhtyy kokeilemaan ilman, että asiaa on omalta kohdalta tutkittu, voi pimentoon jäädä joku sairaus, johon pitäisi saada hoitoa.
Savon sanomat

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-27 12:42:28 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Joo, eihän sitä leivän syöntiä tietenkään saa ilman lääkärin lupaa lopettaa. Vähintään yhdeksän viipaletta on puputettava päivässä, mieluiten rypsäritahralla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-27 12:54:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Itä-Suomen yliopiston asiantuntemuksesta ja puolueettomuudesta ei tarvitse tietää kuin tämä:

Kun LCHF on Ruotsissa jo hyväksytty käypä hoito suosituksiin tyypin 2 diabeteksen yhdeksi hoitomuodoksi, Itä-Suomen yliopiston esitys siitä mitä lääkäreiden tulee tietää vaihtoehto- ja uskomushoidoista listaa sen uskomushoitojen joukkoon.

Niin se käy, kun yliopistot joutuvat hakemaan rahoitusta yksityissektorilta: Kenen ruisleipää ja rypsiöljyä syöt, sen lauluja laulat...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-27 13:28:44 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Toisinsyöjä kirjoitti:
Kenen ruisleipää ja rypsiöljyä syöt, sen lauluja laulat...

Juurikin noin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-27 14:11:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Tän aamun radio ykkösen ohjelmassa keskusteltiin toimittaja Sari Valton johdolla millaisissa paikoissa elää pitkäikäisiä ihmisiä.
Siinä sivuttiin myös ruokavalion vaikutuksesta terveyteen jne. Virallinen edustaja totesi rypsiöljyn olevan terveyden kannalta parempi vaihtoehto kuin oliiviöljy.
Mitä tule pitkäikäisyyteen, niin tri Wallance:n mukaa kaikilla pitkäikäisillä kansoilla on yksi yhteinen nimittäjä He kaikki asuva vuorten rinteellä ja ottavat käyttövetensä kirkkaista paljon mineraaleja sisältävistä puroista/joista.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-27 15:09:35 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kuva

Ohjelman, jonka lähtökohtana on tiedetoimittaja Henrik Ennartin ja kokki Niklas Ekstedtin kirja nimeltään Maailman paras keittokirja, voi kuunnella täällä: http://areena.yle.fi/1-3052166

Jonas Konstigin mukanaolosta huolimatta ohjelma on ärsyttävä. Siitä pitää huolen toinen vieras, elintarviketieteiden tohtori Merja Suominen, joka katselee maailmaa virallisterveellisten tynnyrinpohjalasien vääristämänä ylistäen joka välissä virallisia ravitsemusohjeita ja väenväkisin tulkiten kaikki tosiasiat niiden kannalta parhain päin. Sattumalta samainen Suominen on ollut laatimassa Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksina julkaistuja ravitsemussuosituksia ikääntyneille:

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi ... ositus.pdf

Muuten eräs yhteinen piirre niille "sinisille alueille", joilla eletään poikkeuksellisen vanhoiksi, on muuten sokerin ja valkoisen jauhon lähes täydellinen puuttuminen ruokavaliosta. Lisäksi niille ovat tyypillisiä fyysinen aktiivisuus ja rento elämänasenne. Luultavasti myös hyvät geenit.

Tekijöiden tiivistelmä sinisten alueiden ruokafilosofiasta:

Lainaa:
1.Älä syö liikaa: sinisten alueiden ihmiset syövät mieluummin vähän mutta hyvää ruokaa.
2.Syö eniten kasvikunnan antimia: vihannesten, lähinnä vihreiden lehtivihannesten pitäisi peittää suuri osa lautasta. Syö kasviksia sateenkaaren väreuissä, kukin väri edustaa tärkeitä ravintoaineita.
3.Syö paljon erilaisia yrttejä: sinisillä alueilla syödään usein noin 20:tä eri kasvilajia päivittäin.
4.Vähennä sokeria ja vehnää: sinisillä alueilla viljat käytretään kokojyvinä tai täysjyväjauhoina.
5.Kasvata yrttisi itse: sinisillä alueilla ollaan kiinnostuneita yrttien parantavasta voimasta ja kasvatetaan itse vihanneksia sekä tee- ja maustekasveja.
6.Syö lähialueen ruokaa: vanhimmiksi eläneet ihmiset ovat elättäneet itsensä täysin erilaisilla raaka-aineilla. Jollakin alueella ruoka on sisältänyt paljon kalaa, toisilla viljojen tai juuresten hiilihydraatteja. Yhtäällä on syöty lähinnä kasvisravintoa, toisaalla runsaasti lihaa ja juustoa. Siniset alueet todistavat, että ei ole yhtä tehokasta ruokavaliota – niitä on useita.
7.Älä juo liikaa lehmänmaitoa: sinisillä alueilla on käytetty jogurtteja, piimää, voita ja juustoa. Maito on saatu useimmiten lampaista ja vuohista, paitsi Smoolannissa.
8.Syö kalaa – tai juustoa: rannikolla kala on ollut tärkeä osa ruokavaliota, mutta monet siniset alueet sijaitsevat vuorilla. Kalan sijasta niillä on syöty jogurttia, piimää ja juustoja, jotka on saatu heinää laiduntavista eläimistä.
9.Anna vatsan levätä yöllä: suurin osa päivän energiasta saadaan lounaalla. Kun raskainta ateriaa ei syö illalla, vatsa saa levätä melkein puoli vuorokautta.
10.Syö yhdessä muiden kanssa: sinisillä alueilla ateria on yhteinen tilanne, johon perhe ja ystävät kokoontuvat.

Jos tuon perusteella jotain voi ennustaa, niin pätkäpaastoileva sosiaalinen karppi on pitkäikäinen.

Sitä rypsiöljyä ei muuten tietääkseni Okinawalla, Ogliastrassa, Ikariassa tai Nicoyassa käytetä lainkaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-27 19:06:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Tuskin edes oliivipuita tarttee myrkyttää siinä mitä rypsiä pitää tuholaisia vastaan.

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-27 19:21:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-23 12:29:49
Viestit: 10345
Mitä tule pitkäikäisyyteen, niin tri Wallance:n mukaa kaikilla pitkäikäisillä kansoilla on yksi yhteinen nimittäjä He kaikki asuva vuorten rinteellä ja ottavat käyttövetensä kirkkaista paljon mineraaleja sisältävistä puroista/joista.

Toinen yhteinen nimittäjä, ja kolmas sitten viellä perään.
Eivät varmasti käyttäneet rypsiöljyä, eikä ( valmistautukaa järkyttymään! ) RUISTA!

_________________
Kuva

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-27 20:26:14 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Etteivät syöneet ruista?!? Ilman ruista EI voi pysyä hengissä .


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)