HS 28.8.2016:
Maanviljely oli ihmiskunnan pahin virhe, historioitsija väittää – oli pakko kysyä, onko hän tosissaan
Lainaa:
Miten maanviljelykseen siirtyminen sitten vaikutti ihmiseen? Onko Harari oikeassa? Kysytään muiltakin.
Bioantropologi Markku Niskanen on tutkinut muinaisten metsästäjä-keräilijöiden ja varhaisten maanviljelijöiden luita ja luurankoja.
”Merkitys terveyteen oli valtava”, Niskanen sanoo.
Maanviljelykseen siirtyminen siis heikensi ihmisten terveyttä, Niskanen tarkentaa.
Myös hänen mukaansa ihmiset alkoivat voida huonommin muun muassa siksi, että ravinto oli liian yksipuolista.
Niskanen on mukana kansainvälisessä suurtutkimuksessa, jonka tulokset ovat jo selvät: Kun maanviljely alkoi, ihmisten keskimitta lyheni ja luumassa heikkeni.
Maanviljelyyn siirtyminen alkoi jo muovata ihmisiä pullamössöksi.
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1472181623552