| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terveyden http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=15&t=70277 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Zee [ 2016-09-13 09:28:55 ] |
| Viestin otsikko: | Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terveyden |
Talouselämä on lukenut NYT:nsä: http://www.talouselama.fi/uutiset/soker ... en-6582026 Lainaa: Sokeriteollisuus maksoi 1960-luvulla tutkijoille, jotta nämä vähättelisivät yhteyttä sokerin ja sydänsairauksien välillä ja nostaisivat sen sijaan tyydyttyneet rasvat tikunnokkaan, kertoo New York Times. Tiedot käyvät ilmi julki tulleista asiakirjoista, jotka löysi Kalifornian yliopiston tutkija. Asiakirjoista selviää, että viiden vuosikymmenen ajalta ravinnon rooli sydänsairauksissa on ollut pitkälti juuri sokeriteollisuuden muokkaamaa. Tähän kuuluu myös osa tämän päivän ruokasuosituksista. ”He pystyivät viemään keskustelua sokerista sivupoluille vuosikymmenien ajan”, kertoo lääketieteen professori Stanton Glantz, joka julkaisi löydöksen maanantaina. Dokumenttien mukaan kaupallinen ryhmittymä Sugar Research Foundation, joka kulkee nykyään nimellä Sugar Association, maksoi kolmelle Harvardin tutkijalle 50 000 dollaria vastaavan summan, jotta nämä julkaisivat vuonna 1967 tutkimuksen sokerista, rasvasta ja sydänsairauksista. Tutkimukset, joita julkaisussa käytettiin, olivat sokeriryhmittymän valitsemia, ja artikkeli, joka julkaisusta tehtiin arvostetussa New England Journal of Medicinessä, minimoi yhteyden sokerin ja sydänsairauksien välillä ja sälytti sen sijaan syyn rasvan niskoille. Sokeriteollisuuden vaikutus ulottuu vielä nykyäänkin ruokateollisuuteen ja ravintotieteeseen. Viime vuonna New York Times paljasti artikkelissaan, että Coca-Cola, joka on maailman suurin sokeristen juomien tuottaja, oli tarjonnut miljoonia dollareita rahoitusta tutkijoille, joiden tarkoitus oli vähätellä sokeristen juomien ja ylipainon välistä yhteyttä. Kesäkuussa Associated Press kertoi, että karkkivalmistajat rahoittivat puolestaan tutkimuksia, joissa väitettiin, että lapset, jotka syövät karkkia painavat yleensä vähemmän kuin lapset, jotka eivät syö karkkia. Harvardin tutkijat ja sokeriteollisuuden johtohenkilöt, jotka tekivät asiassa yhteistyötä, eivät ole enää elossa. Sen sijaan yksi tutkijoista, jolle sokeriteollisuus maksoi, oli Mark Hegsted, josta tuli Yhdysvaltojen maatalousministeriön ravintojohtaja, jolloin hän vuonna 1977 auttoi luonnostelemaan Yhdysvaltojen hallituksen ravintolinjauksen edeltäjän. Toinen tutkija oli Fredrick J. Stare, jonka on Harvardin yliopiston ravinto-osaston puheenjohtaja. Sugar Association sanoo puolestaan, että alan olisi pitänyt ”harjoittaa parempaa läpinäkyvyyttä kaikissa tutkimukseen liittyvissä asioissa”. Glantzin mukaan esiin nousseet paljastukset ovat tärkeitä, sillä väittely sokerin ja tyydyttyneiden rasvojen haitoista jatkuu yhä. Monien vuosikymmenien ajan terveysviranomaiset ovat rohkaisseet amerikkalaisia vähentämään rasvan kulutusta, mikä on johtanut monet ihmiset syömään vähärasvaisia ja korkeasokerisia ruokia, joita jotkut asiantuntijat syyttävät nyt vallitsevasta ylipaino-ongelmasta. ”Se oli hyvin fiksu veto sokeriteollisuudelta, sillä arviointijulkaisut, etenkin jos ne saa julkaistua hyvämaineisissä julkaisuissa, muokkaavat yleensä yleistä tieteellistä keskustelua”, Glantz sanoo. Ei tämä meille mikään uutinen oo |
|
| Julkaisija: | Regina [ 2016-09-15 06:08:47 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Ei ole uutinen meille Se siis, että länsimaiset ruokasuositukset ja massaruokastandardit perustuvat vääristeltyyn tutkimustietoon samaan aikaan, kun samassa paikassa ihmiset tukehtuvat omaan ihraansa. Ei ongelmaa! Ai niin... se, että kesällä syödään paljon jäätelöä ja hukutaan joukolla, ei tarkoita, että jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumiskuolemia |
|
| Julkaisija: | els [ 2016-09-15 06:38:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Lainaa: Ai niin... se, että kesällä syödään paljon jäätelöä ja hukutaan joukolla, ei tarkoita, että jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumiskuolemia Juuei. Mutta sokerin aiheuttama terveysriski ei ole vain korrelaatio, vaan jo kymmenissä/sadoissa kokeissa näytetty juttu. Hiirillä, ihmisillä, apinoilla... |
|
| Julkaisija: | karpaasi [ 2016-09-15 17:16:35 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Tuhannet tutkimukset, mm- yhden saamamiehen rojekti taisi olla osa tätä vyörytystä. Eniten surettaa lehtikeskusteluissa, että tavallispulliaiset luulevat jonkun sokeritehtaan olevan se lobby ja samalla ostetaan Elovenapatukkaa, kun ei ole lisättyä valkeaa. |
|
| Julkaisija: | Motion [ 2016-09-17 16:48:53 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Nyt proffesoorit ja Iltalehdet syyttävät sokerin kulutuksesta normi ihmisiä eikä sokeri teollisuutta Professori Mustajoki : Sokeririippuvuus on kokonaan mielestä kiinni - Onhan niistä haitoista puhuttu vuosikausia. Keskimäärin suomalaisten sokerin käyttö ei ole kaukana suosituksista, mutta keskiarvo ei koskaan kerro totuutta. Suuri osa ihmisistä käyttää edelleen sokeria epäterveellisiä määriä. http://www.iltalehti.fi/elintavat/20160 ... 1_el.shtml -- keskimäärin OK tilanne vaikka suurin osa ihmisistä käyttää liikaa <--- miten ton nytten ymmärtäis, suurin osa ihmisistä käyttää liikaa sokeria mutta heitä ei lasketa jotta saadaan keskiarvo hyväksi? |
|
| Julkaisija: | els [ 2016-09-17 16:58:20 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Uskon noita professoreja sitten kun laitosruoan laatukriteereihin ilmestyy selkeä sokerirajoitus. Ja kun kunnan ja valtion kanttiineista katoavat karkit ja keksit ja limpparit. |
|
| Julkaisija: | iso isä [ 2016-09-17 18:07:03 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Foogeli muuttaa mustaa valkoiseksi jonkun mtv tai iltapulujen sivuilla. Eihän meillä ole sokeria suositeltu, ainaskaan niin paljon... ( Juokaa kuka kolaa! ). Aina on suomalaisia opastettu oikein. Nih Ps. Se juttu häboisi nettilehdistä taas nopeasti, tilalle tuli syökää jatkuvasti juttuja.... |
|
| Julkaisija: | karpaasi [ 2016-09-17 18:29:16 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Kyllä vielä pitkään kurria juotetaan ja sipaisua kuiduille syötetään. Kovarasvabuumia virallisesti ajetaan alas ja työnnetään joka tuutista vegebuumia, että voidaan myydä sokeritonta soijamargariinistabiloituasuperfoodia vitamiinilla. |
|
| Julkaisija: | artoheikki [ 2016-09-27 08:37:36 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Muotitrendistä puhuu myös ravitsemusterapian professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopiston kampukselta. Schwabin mukaan ilmiössä on myös riskinsä. Jos gluteenitonta dieettiä ryhtyy kokeilemaan ilman, että asiaa on omalta kohdalta tutkittu, voi pimentoon jäädä joku sairaus, johon pitäisi saada hoitoa. Savon sanomat |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2016-09-27 12:42:28 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Joo, eihän sitä leivän syöntiä tietenkään saa ilman lääkärin lupaa lopettaa. Vähintään yhdeksän viipaletta on puputettava päivässä, mieluiten rypsäritahralla. |
|
| Julkaisija: | Toisinsyöjä [ 2016-09-27 12:54:32 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Itä-Suomen yliopiston asiantuntemuksesta ja puolueettomuudesta ei tarvitse tietää kuin tämä: Kun LCHF on Ruotsissa jo hyväksytty käypä hoito suosituksiin tyypin 2 diabeteksen yhdeksi hoitomuodoksi, Itä-Suomen yliopiston esitys siitä mitä lääkäreiden tulee tietää vaihtoehto- ja uskomushoidoista listaa sen uskomushoitojen joukkoon. Niin se käy, kun yliopistot joutuvat hakemaan rahoitusta yksityissektorilta: Kenen ruisleipää ja rypsiöljyä syöt, sen lauluja laulat... |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2016-09-27 13:28:44 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Toisinsyöjä kirjoitti: Kenen ruisleipää ja rypsiöljyä syöt, sen lauluja laulat... Juurikin noin. |
|
| Julkaisija: | artoheikki [ 2016-09-27 14:11:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Tän aamun radio ykkösen ohjelmassa keskusteltiin toimittaja Sari Valton johdolla millaisissa paikoissa elää pitkäikäisiä ihmisiä. Siinä sivuttiin myös ruokavalion vaikutuksesta terveyteen jne. Virallinen edustaja totesi rypsiöljyn olevan terveyden kannalta parempi vaihtoehto kuin oliiviöljy. Mitä tule pitkäikäisyyteen, niin tri Wallance:n mukaa kaikilla pitkäikäisillä kansoilla on yksi yhteinen nimittäjä He kaikki asuva vuorten rinteellä ja ottavat käyttövetensä kirkkaista paljon mineraaleja sisältävistä puroista/joista. |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2016-09-27 15:09:35 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
![]() Ohjelman, jonka lähtökohtana on tiedetoimittaja Henrik Ennartin ja kokki Niklas Ekstedtin kirja nimeltään Maailman paras keittokirja, voi kuunnella täällä: http://areena.yle.fi/1-3052166 Jonas Konstigin mukanaolosta huolimatta ohjelma on ärsyttävä. Siitä pitää huolen toinen vieras, elintarviketieteiden tohtori Merja Suominen, joka katselee maailmaa virallisterveellisten tynnyrinpohjalasien vääristämänä ylistäen joka välissä virallisia ravitsemusohjeita ja väenväkisin tulkiten kaikki tosiasiat niiden kannalta parhain päin. Sattumalta samainen Suominen on ollut laatimassa Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksina julkaistuja ravitsemussuosituksia ikääntyneille: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi ... ositus.pdf Muuten eräs yhteinen piirre niille "sinisille alueille", joilla eletään poikkeuksellisen vanhoiksi, on muuten sokerin ja valkoisen jauhon lähes täydellinen puuttuminen ruokavaliosta. Lisäksi niille ovat tyypillisiä fyysinen aktiivisuus ja rento elämänasenne. Luultavasti myös hyvät geenit. Tekijöiden tiivistelmä sinisten alueiden ruokafilosofiasta: Lainaa: 1.Älä syö liikaa: sinisten alueiden ihmiset syövät mieluummin vähän mutta hyvää ruokaa. 2.Syö eniten kasvikunnan antimia: vihannesten, lähinnä vihreiden lehtivihannesten pitäisi peittää suuri osa lautasta. Syö kasviksia sateenkaaren väreuissä, kukin väri edustaa tärkeitä ravintoaineita. 3.Syö paljon erilaisia yrttejä: sinisillä alueilla syödään usein noin 20:tä eri kasvilajia päivittäin. 4.Vähennä sokeria ja vehnää: sinisillä alueilla viljat käytretään kokojyvinä tai täysjyväjauhoina. 5.Kasvata yrttisi itse: sinisillä alueilla ollaan kiinnostuneita yrttien parantavasta voimasta ja kasvatetaan itse vihanneksia sekä tee- ja maustekasveja. 6.Syö lähialueen ruokaa: vanhimmiksi eläneet ihmiset ovat elättäneet itsensä täysin erilaisilla raaka-aineilla. Jollakin alueella ruoka on sisältänyt paljon kalaa, toisilla viljojen tai juuresten hiilihydraatteja. Yhtäällä on syöty lähinnä kasvisravintoa, toisaalla runsaasti lihaa ja juustoa. Siniset alueet todistavat, että ei ole yhtä tehokasta ruokavaliota – niitä on useita. 7.Älä juo liikaa lehmänmaitoa: sinisillä alueilla on käytetty jogurtteja, piimää, voita ja juustoa. Maito on saatu useimmiten lampaista ja vuohista, paitsi Smoolannissa. 8.Syö kalaa – tai juustoa: rannikolla kala on ollut tärkeä osa ruokavaliota, mutta monet siniset alueet sijaitsevat vuorilla. Kalan sijasta niillä on syöty jogurttia, piimää ja juustoja, jotka on saatu heinää laiduntavista eläimistä. 9.Anna vatsan levätä yöllä: suurin osa päivän energiasta saadaan lounaalla. Kun raskainta ateriaa ei syö illalla, vatsa saa levätä melkein puoli vuorokautta. 10.Syö yhdessä muiden kanssa: sinisillä alueilla ateria on yhteinen tilanne, johon perhe ja ystävät kokoontuvat. Jos tuon perusteella jotain voi ennustaa, niin pätkäpaastoileva sosiaalinen karppi on pitkäikäinen. Sitä rypsiöljyä ei muuten tietääkseni Okinawalla, Ogliastrassa, Ikariassa tai Nicoyassa käytetä lainkaan. |
|
| Julkaisija: | artoheikki [ 2016-09-27 19:06:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Tuskin edes oliivipuita tarttee myrkyttää siinä mitä rypsiä pitää tuholaisia vastaan. |
|
| Julkaisija: | iso isä [ 2016-09-27 19:21:21 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Mitä tule pitkäikäisyyteen, niin tri Wallance:n mukaa kaikilla pitkäikäisillä kansoilla on yksi yhteinen nimittäjä He kaikki asuva vuorten rinteellä ja ottavat käyttövetensä kirkkaista paljon mineraaleja sisältävistä puroista/joista. Toinen yhteinen nimittäjä, ja kolmas sitten viellä perään. Eivät varmasti käyttäneet rypsiöljyä, eikä ( valmistautukaa järkyttymään! ) RUISTA! |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2016-09-27 20:26:14 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Sokeriteollisuuden kiero veto: Rasvasta leivottiin terve |
Etteivät syöneet ruista?!? Ilman ruista EI voi pysyä hengissä . |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|