karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:09:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-08-16 20:53:17 
Poissa
K2Karppi
K2Karppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-24 18:06:21
Viestit: 2487
Paikkakunta: USA
Hei,
tunnetaanko Suomessa naita crockpotteja ? Mika lie suomeksi? Alyttoman kateva! Laitoin eilen 10 tunniksi lihaa, lanttua, porkkanoita, kaalia ja nesteeksi Guinnessia ja vetta hautumaan. Hyvaa tuli ja oli kiva kun toista tullessa ruoka oli valmista.

Mulla on ollut tuollainen melkein 6-litrainen jo kauan, ja nyt ostin uuden reseptikirjan inspiraatioksi ja kaivoin vimpaimen esiin. Olisi kiva jos olisi pienempi esim. 2 litran, kun meita on vain mina ja 5-vuotias.

Eli resepteja varastan, kehittelen, muutelen karpimmaksi. Jos kella on niin kertokaa, ja muutenkin olisi kiva kuulla kokemuksia ja vinkkeja.

_________________
__________________________________
Karppaan tänään. Siina kaikki.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-16 22:31:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-16 08:41:17
Viestit: 2657
Olihan noita sodan jälkeen nimellä sähkövuoka. Ei meidän perheessä, taisi olla hellattomissa alivuokralaisbokseissa suosittu...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-16 23:19:45 
Poissa
K2Karppi
K2Karppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-24 18:06:21
Viestit: 2487
Paikkakunta: USA
Tulkitsen tuon niin etta naita ei ole Suomessa markkinoilla eika kaytossa. Ikava juttu, on todella kateva. Tyossakayvan aidin paras kaveri! Nakee myos usein nakee juhlissa kaytettavan, esim. glogi-tyyppisille juomille, pataruoille, tms.
Kayttaa myos paljon vahemman sahkoa kuin uunissa hauduttaminen.

Mutta jos tasta vimpaimesta on yleisesti tuo asenne etta ei meilla ollut tuota vaan niilla koyhilla, niin tuskimpa se sitten menis kaupaksikaan, oli miten hyva tahansa... :lol:

_________________
__________________________________
Karppaan tänään. Siina kaikki.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-17 00:05:29 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

Liittynyt: 2006-09-09 04:42:13
Viestit: 1686
Paikkakunta: Lentokentän vieressä
tahtoo tuommosen. sillähän saa tehtyä kakut ja kaikki. kun siellä uudessa kodissa ei ole uunia.....saiskohan täältä meren keskeltäkin jostakin tuommosen? intialaiset vois myydä.....

_________________
ENKELIT OSAAVAT LENTÄÄ, KOSKA NE OTTAVAT ITSENSÄ KEVYESTI.

http://es.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-17 00:07:04 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-29 19:36:47
Viestit: 4476
Paikkakunta: Helsinki
Ilmankos kuulosti niin tutulta. Iltalehdessä oli aiheesta vähän aikaa sitten:

Lainaa:
Ihmevuoka
25.6.2007 13:13

Jotkut esineet kertovat ajasta niin, ettei sitä ymmärrä enää ilman selitystä. Sähkövuoka on sellainen esine, ja selitys tulee tässä - mikäli joku vuoan ullakolta leipäkoneen ja videonauhurin vierestä löytää.

Vuoka oli pyöreä ja siinä oli ikkunallinen kansi, johon johti sähköjohto suoraan pistorasiasta. Keskellä oli tappi kakkuja varten. Kun lapsia pullollaan olevien helsinkiläistalojen pikkuhuoneistoista levisi porrashuoneeseen tai siis rappuun silakkalaatikon tuoksu, se tuli usein sähkövuoista.

Sähkövuoka oli alivuokralaisen rosterikeittiö, hella ja liesi yhtaikaa, ahtauden sivutuote. Ei läheskään kaikilla asukkailla ollut kylpyhuonetta eikä keittiötäkään.

Sähkövuoalla syntyi kansallisruoan lisäksi kakkukin. Lenkkimakkarakin vuokaan sopi mainiosti, eivätkä kaikki luopuneet vuoasta asuinväljyyden kasvettuakaan. Mökillähän vuoka oli aivan mainio vielä 1960-luvulla, jolloin kansalaisilla alkoi olla mökkejä eikä vain herrasväellä huviloita.

Vielä yksinkertaisempi, mutta varmasti vaarallisempi tapa kypsentää lenkki oli upottaa kaksi metallikappaletta makkaran molempiin päihin ja johtaa metalliin sähköä. Makkara kärähti nopeasti, eikä se ollut pelkkä teekkarien tempaus, vaan konstit olivat oikeasti monet, kun nälkä oli suurempi kuin tila.

_________________
Kysyessäsi apua, muista kertoa millä tyylillä karppaat jotta voimme parhaiten antaa vertaistukea.
Jos ymmärrät keken, oot varmasti käsittännä viärin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-18 12:50:10 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-06-18 12:35:04
Viestit: 1
Taitaap crockpot olla yhtä kuin haudutuspata. Crocpot-patoja saa nykyään ainakin osoitteesta http://www.haudutuspata.fi ja samalta saitilta löytyy reseptitkin. Voit laittaa ainekset aamulla pataan ja palata työpäivän jälkeen valmiille päivälliselle.. Kokkaaminen on suurin piirtein yhtä työlästä kuin kahvinkeitto. Karpaajan moccamasteri, suosittelen!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-20 00:21:20 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Jos ei haluu taas uutta sähkövimpainta huusholliin, niin savinen Römertopf on sit se juttu. Lasittamaton kannellinen vuoka liotetaan puhtaassa vedessä niin, että huokoset kyllästyvät. Sen jälkeen siinä haudutetaan ruoka. Lopputulos sangen mehevä. Mulla oli joskus, nyt ei taida olla muodissa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-20 08:21:20 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Mulla on Kiinasta ostettu pieni, savinen slow cooker. Kätevä paitsi hitaisiin lihoihin myös esim joulun riisipuuroon. Seuraavaksi kokeilen tattariin! Silakkalaatikko ei olekaan tullut mieleen.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-20 09:34:37 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2011-05-03 14:08:57
Viestit: 24
Hassua kun juurikin viime viikolla etsiskelin netistä karppausreseptejä Crockpotille. Mulla itselläni on ollut tällainen:

http://www.verkkokauppa24.com/kenwood-h ... 89962.html

jo pari vuotta ja oon edelleenkin todella tyytyväinen siihen. aamulla tarvikkeet pottiin ajastus ja illalla on ruoka valmista kun tulen töistä. =D>


Täältä löytyy ainakin jotain reseptejä jos Englannin kieli taipuu:

http://www.lowcarbfriends.com/bbs/recip ... ecipe.html

:)

_________________
Karppielämä aloitettu 3.5.2011


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-06 14:13:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-09-25 17:43:22
Viestit: 215
bassetti kirjoitti:
Täältä löytyy ainakin jotain reseptejä jos Englannin kieli taipuu:

http://www.lowcarbfriends.com/bbs/recip ... ecipe.html

:)

Tuolla oli mielenkiintoisen yksinkertainen resepti:
Jwhitaker kirjoitti:
crockpot ham
place a canned Ham (like Hostess or similar)in crockpot and add enough Diet Coke to cover and cook all day on low.Great taste!!!

_________________
TeroF kuvallinen ruokapäiväkirja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-16 15:17:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-05-16 09:50:20
Viestit: 156
Nostetaanpa vanha aihe framille. Ostin Akateemisen alesta halpaan hintaan (5,90) mainion näköisen keittokirjan: Catherine Atkinsonin The Slow Cooker Cookbook. Ohjeet näyttävät selkeiltä, herkullisilta ja monipuolisilta, ja joka reseptin alaosassa on valmiiksi lasketuna mm. hiilarit ja sokerit per annos! Mukana on jopa jälkiruokareseptejä (eivät kovin karppeja, mutta kertovat jotain kirjan monipuolisesta otteesta slowkokkaamisen), joten ei kun mukaan kirjakassiin siis.

No ainoa ongelma on, että mullahan ei siis ole tuollaista slow cookeria eli haudutuspataa. :mrgreen: Kirjaa ja nettisivuja selattuani olen nyt kyllä kovasti innostunut hankkimaan sellaisen, koska sen verran kokkia minussa on, että tiedän masiinaa kokeilemattakin, että hiljaa hymyillen syntyy kaikkein paras ruoka, ja tuollainen haudutuspata tekee se energiaa säästäen ja ilman vaaraa pohjaanpalamisesta. Vaan ennen hankintaa minulla olisi muutama kysymys, joihin ehkä löytyy vastauksia karppilammen slowkokkaajilta:

- Onko jokin malli osoittautunut erityisen hyväksi tai huonoksi? (alla linkit muutamiin malleihin)

- Patoja on eri kokoisia. Olen yhden hengen talous, mutta tykkään kestitä välillä ruokavieraita. Onko ehdotuksia padan kooksi? Onko iso pata huono juttu, jos tekeekin vain esim. puolikkaan annoksen? Noista padoistahan ei juuri haihdu kosteutta, joten pohjaanpalamisen ja kuivumisen vaaraa ei pitäisi olla. Minkä kokoisia teillä on ja millaisessa taloudessa? Ottaisitteko nyt isomman vai pienemmän?

- Pitkään hauduttamalla syntyy ihanaa ruokaa, mutta mitä pitkä haudutus tekee ruoan ravintoarvoille? Haudutanko ne olemattomiin? Resepteissä haudutusaika on tosiaan luokkaa 3 - 8 tuntia.

Suomesta saa näköjään ainakin tällaisia:
Crock-Pot (http://www.haudutuspata.fi)
Pitokokki (http://www.eratukku.fi/ulkoilu/pitokokki-slowcooker-haudutuspata-p-860.html)
Ruokahaudutin (http://www.ruokahaudutin.fi/)
Ja ilmeisesti myös monilla tunnetuilla kodinkonemerkeillä (esim. Tefal) on myös omat patansa.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-16 17:32:33 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Minä olen päätynyt maksimissaan neljän tunnin haudutteluun. Pitkä haudutus kai ei tee proteiineille hyvää, mutta pääasiassa siksi että minusta maku kärsii jos hauduttaa tuon yli. Padan tilavuus meillä on noin 1 litra, ostin sen muutamalla kolikolla Pekingistä 15 vuotta sitten. Sähköistetty osa on peltiä, sen sisälle upotettava varsinainen pata keramiikkaa. Hyvin on palvellut. Eniten teen siinä puuroja kuopukselle, mutta myös hitaita liharuokia. Minusta tuo koko on ollut näppärä, sillä isommat liharuoat laitan sitten ihan pataan ja n. 110-asteiseen uuniin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-16 17:51:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-09-16 19:16:24
Viestit: 771
Paikkakunta: Oulu
Mulla on myös tuollainen haudutuspadan tapainen kaapissa Cordon Bleu, tai jotain sinne päin, tilavuudeltaan ehkä noin kolme litraa. En muista milloin olisin viimeeksi käyttänyt.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-17 12:21:19 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Meillä Römertopf ei toiminut ollenkaan. Rasvoittui niin että mitään huokosia enää ollut auki. Ruoka vain tarttui ja kuivui pintaan kiinni, mahdoton pitää puhtaana. Lasi-Pyrex, lasitettu keramiikka, emaloitu rautapata, peltivuoat ja kokkipadat toimivat.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-18 14:46:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-05-16 09:50:20
Viestit: 156
Kiitos kommenteista! Hmmm, tätä täytyy nyt vielä miettiä. Voi olla että minullekin kävisi niin, että alkuinnostuksen jälkeen iso ja tilaa vievä kapine jäisi vähälle käytölle. Valurautaisia ja keraamisia patoja mulla jo on, ja hyvin toimivat miedossa uunissa hauduttamisessa, joten ehkä tuolla sähkölelulla saatava lisäetu on... hmm, aika olematon. Ja ehkäpä käytän näin säästyneet rahat jo kauan himoitsemaani tajine-pataan! :mrgreen:

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-18 19:12:12 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2010-02-06 19:33:54
Viestit: 62
Paikkakunta: Pohjois-Amerikka
Mulla on lahjaksi saatu Crockpot. Itse kaytan sita lahinna luuliemien keittamiseen. Ajastettuna sen kylla uskallan jattaa kotiin itsekseen porisemaan, kun lahden salille tai lenkille tai ruokakauppaan.

Olen havainnut saman kuin Mirka, eli liha (ainakaan kana) ei tykkaa liian pitkasta keittoajasta, tulee kuivaa ja mautonta. Enimmakseen olen keitellyt noita kananraatoja, ehkapa nauta tai possu kestaisi hauduttamista pitempaan? Kananraadot nakkaan aamulla pataan ja parin kolmen tunnin jalkeen siivoilen lihat pois, luut takaisin pataan ja jatkan keittamista. Illalla sitten siiviloin liemen ja teen sopan, yleensa sipulia, porkkanaa, selleria, bataattia ja kikherneita. Seka mita nyt siita kanasta on jaljella.

Crockpotin mukana tuli keittokirja, mutta tunnustan etten ole viela ainuttakaan "oikeaa" reseptia kokeillut, vaan naita omia viritelmia ainoastaan... :oops: Pitaisi kai antaa sillekin kirjaselle mahdollisuus, ehkapa sielta loytyisi uusi helppo arkiruoka?

Nyt virittelemaan Crockpotia valmiiksi, kalkkunanraato odottaa...

_________________
"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
Sir Winston Churchill


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-18 20:14:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-06-04 23:14:58
Viestit: 76
Paikkakunta: Vantaa
Olen pottaaja myöskin! Helpottaa huomattavasti työlounaiden tekoa, jotain halpaa lihaa pala sinne ja antaa muhia. Ei possu mun mielestä ainaskaan kuivu, ei sitä toisaalta 10 tuntia tarviikkaan pitää. Oiskoha 3h ollu highllä kokonainen broileri.

Luuliemet ja muutkin liemet keittelen myöskin potalla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-05-11 18:51:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-01-13 08:46:11
Viestit: 204
Paikkakunta: Vaasa
Innostuin tilaamaan Amazon.co.uk:sta haudutuspadan kun veljeni on sitä niin kauan hehkuttanut. Veli oli tehnyt jänispaistia padassa. Jänis oli hyvää, mutta niin oli porkkanatkin, jotka ei ollu lötköjä vaan ihania kypsiä mutta silti purtavia neljän tunnin haudutuksen jälkeen:) nam.
Mitään kummempaa raporttia minulle ei siitä vielä ole, ehdin kokeilla sunnuntaina.
Ostin tuollaisen Crockpot SCCPBPP605 n 80€. Suomessa ei ole ihan sama malli myynnissä, mutta saman kokoinen (5,7l) maksaa 199€.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-16 17:58:29 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-09-27 13:05:44
Viestit: 14
Nostellaas tätä kun sain upouuden padan :) Onko hyväksihavaittuja reseptejä, joita voitte suositella? Tuo maustaminen on hieman haasteellista, niin olis kiva saada suht hyvin kuvailtuja ohjeita :roll:

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-25 18:53:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-01-18 14:10:01
Viestit: 2579
Paikkakunta: Utsjoki
Mites näissä on toi hommeli, miten helposti ylikuumenee? tulipalovaara?

mulla on paljon lihaa joka vaatisi mielellään pitkän haudutuksen, mutta kun työpäivien jälkeen ei sille ole aikaa. Pitää olla hetivalmis ruoka. Niin kun ne päivät on sitten 7-17 niin onko se pata sitten päällä koko tuon ajan? vai saako ajastettua?

_________________
-Logis-

Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)