karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-28 16:40:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-01-20 10:38:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-09-25 21:42:58
Viestit: 122
Olipas kiva kuulla Logotar että teillä on päiväkodissa kuitenkin noinkin joustava suhtautuminen asiaan. Ja muutenkin ois kiva kuulla miten lähtee ruokahommat sujumaan. Meillä ei vielä muutamaan vuoteen ole päiväkotiin meno luultavasti ajankohtasta, mutta jossain vaiheessahan se on edessä ja nyt jo välillä tulee mietittyä että mitenkä ruokahommat olis sitten järkevin hoitaa, joten kiva kuulla kokemuksia ja ideoita.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-20 14:14:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-01 15:14:16
Viestit: 1392
Paikkakunta: Porvoo
pupsis kirjoitti:
Aika pitkään jo. Onhan täällä nykyään kouluissa kasvisruokapäiviäkin, jolloin lihaa syövätkään lapset ei saa muuta kun kasvisruokaa. Nää on näitä vihreiden ajamia juttuja.
Mä en oikein ymmärrä ku mä olin koulussa (90-luvulla) niin meilläkin oli lihattomia päiviä, kuten pinaattilettupäivä tai mannapuuropäivä ja kerran vuodessa nälkäpäiväkin jolloin oli pelkkää riisiä ja näkkäriä ilman levitettä (kouluruokailusta säästyneet rahat laitettiin nälkäkeräykseen ja meikä kärsi niinä päivinä migreenistä...). Niin mitenkäs toi uus kasvisruokapäivä nyt eroaa noista? Pinaattiletut vissiin kiellettiin lisäaineiden takia, mutta tuskin se koulujen kasvisruoka kuitenkaan yhtään sen monipuolisempaa ole :lol:

Mua ahistaa jo valmiiks, että pitäis joskus oma lapsi viedä päiväkotiin. Olin vuonna 2004 päiväkodissa töissä ja siellä kyllä oli pienten puolella (1-3v) tarjolla kevytmaito sekä oivariini. Sitä vanhemmille tarjottiin vaihtoehtona rasvatonta maitoa sekä keijua, eli saivat valita mitä olivat tottuneet käyttämään. Ovatko ajat nyt oikeasti muuttuneet tuosta, että ihan pienillekin pelkkää rasvatonta? :shock:

_________________
Poika 09/12, Tyttö 02/15

Ruokapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-20 14:47:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-01-18 14:10:01
Viestit: 2579
Paikkakunta: Utsjoki
tuo meidän päiväkoti on muutenkin tosi joustava. Esim aukioloajat muuttuu sen mukaan miten mä olen töissä? Jos mun pitää ite viedä lapset aamulla niin tulevat puoli tuntia normaalia aiemmin töihin. Ja saan vaihtaa hoitopäiviä päivän varoitusajalla jos työvuorot muuttuvat.

Tuolla ei kai varsinaisesti ole pienten ryhmää erikseen. Tai ehkä nyt on jotenkin erillään kun muuttivat suurempiin tiloihin.

Rasvaton maito on ainoa mihin saa tukea, siksi käytetään sitä.

_________________
-Logis-

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-20 23:04:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-14 07:19:19
Viestit: 2089
Paikkakunta: Porvoo
Kalmari kirjoitti:
pupsis kirjoitti:
Aika pitkään jo. Onhan täällä nykyään kouluissa kasvisruokapäiviäkin, jolloin lihaa syövätkään lapset ei saa muuta kun kasvisruokaa. Nää on näitä vihreiden ajamia juttuja.
Mä en oikein ymmärrä ku mä olin koulussa (90-luvulla) niin meilläkin oli lihattomia päiviä, kuten pinaattilettupäivä tai mannapuuropäivä ja kerran vuodessa nälkäpäiväkin jolloin oli pelkkää riisiä ja näkkäriä ilman levitettä (kouluruokailusta säästyneet rahat laitettiin nälkäkeräykseen ja meikä kärsi niinä päivinä migreenistä...). Niin mitenkäs toi uus kasvisruokapäivä nyt eroaa noista? Pinaattiletut vissiin kiellettiin lisäaineiden takia, mutta tuskin se koulujen kasvisruoka kuitenkaan yhtään sen monipuolisempaa ole :lol:

Mua ahistaa jo valmiiks, että pitäis joskus oma lapsi viedä päiväkotiin. Olin vuonna 2004 päiväkodissa töissä ja siellä kyllä oli pienten puolella (1-3v) tarjolla kevytmaito sekä oivariini. Sitä vanhemmille tarjottiin vaihtoehtona rasvatonta maitoa sekä keijua, eli saivat valita mitä olivat tottuneet käyttämään. Ovatko ajat nyt oikeasti muuttuneet tuosta, että ihan pienillekin pelkkää rasvatonta? :shock:


Nykyään kasvisruokapäivä tarkoittaa jotain soijapihvejä, "jauhelihakastiketta" soijarouheesta tai jotain muuta yhtä suomalaista ja ällöä. Ja jostain syystä pinaattilettupäivää tai puuropäivää ei kouluissa lasketa kasvisruokapäiväksi :roll: .

Ainakin porvoon päiväkodeissa maitona on rasvaton maito eikä muuta ole tarjolla. Omaa maitoa ei saanut viedä ainakaan viime vuonna, kun esikko oli dagiksessa. Leivän päällisenä oli jotain keijua, mistä lapsi oli saanut puistatuksia ja hoitajat oli miehelle ihmetelleet, että eikö teillä käytetä mitään leivän päällä kun lapsi oli niin järkyttynyt. Poika kun ei niinkään siitä leivästä perusta vaan nuolee voit päältä ja syö juustot ja rehut, sit tulee aina "täyttöä" hakemaan.
Mä olin niuho ja sanoin hoitajille et poika juo sitten vettä ruuan kanssa, kun ei me harrasteta mitään värjättyä vettä. Niuhotin myös sokerin ja hillon laittamisesta puuron päälle ja kielsin ne. Olisin vienyt omia keräämiä mustikoita puuron päälle laitettavaksi, mutta sekään ei kelvannut. Ilmoittivat etteivät voi "hygienia" syistä ottaa vastaan mitään kotoa tuotua ja lepsillekin kuulemma tulisi pahaa mieltä kun yksi saa ja muut ei.

_________________
Raskauskilojen karistusta karppaamalla ja imettämällä.

Pojat 07/09 ja 06/11.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-21 17:38:52 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-04-10 22:35:48
Viestit: 33
Meillä on päiväkodissa tiukka linja. Edelliselle päiväkodille riitti laktoosi-intoleranssista oma sana, mutta täällä ei. Olin sitten ilkeä ja kävin lääkäristä saman tien hakemassa tytön maitoallergiatodistuksen. Tyttö on kyllä jo kotona siedätetty maidolle, kestää laktoositonta ja tavallistakin, jos se vaan on suoraan lehmästä. Hyvä puoli tässä oli se, ettei heillä kuulemma ole tarjota murojen kanssa soijamaitoa (jippii, tytön ei siis tarvitse syödä murojakaan) ja sen tilalta tyttö saa enemmän kasviksia.

Ihmettelin aluksi suuresti, että molemmat lapset olivat nälkäisiä mun tullessa kotiin iltapäivällä oman koulupäivän jälkeen. Toinen söi kotona välipalaa, jonka tein valmiiksi jääkaappiin ennen lähtöä ja toinen söi kuitenkin päiväkodissa toisenkin lämpimän ruoan ennen neljää. Silti sain viiden aikaan ruokkia molemmat. Kun kyselin, mitä siellä syödään, en ihmetellyt enää. Perunaa, perunaa, makaronia, perunaa, puuroa. Nyt, kun mies on kotona eikä pienempi syö päiväkodissa kuin kerran päivässä, ovat lapsetkin olleet tyytyväisempiä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-24 20:23:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-09-25 21:42:58
Viestit: 122
Täytyy vaan elää siinä toivossa että asiat muuttuvat, mutta valitettavan hitaasti. Kuulostaa tosi ahdistavalta tuo jos ei saa edes omaa maitoa ja voita viedä... No ruokajuomana voi toki juoda vettä, mutta keijua leivälle.. Yäk!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-02-16 17:45:42 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-12-13 14:59:25
Viestit: 2
Paikkakunta: Espoo
Se rasvattomien/vähärasvaisten maitotuotteiden käyttö johtuu eu:n maksamasta "koulumaitotuesta" eli päiväkodit ja koulut saavat rahaa jokaisesta litrasta maitoa ja jogurttia yms. Myös joistain juustoista saa sitä tukea. Niissä ehdoissa on määritelty ylärajat sekä rasvalle että sokerille. Sen takia päiväkodeissa on siirrytty myös noihin maustamattomiin maitotuotteisiin enemmän kun Suomesta ei saa rasvatonta valmiiksi maustettua jogurttia jossa ei olisi liikaa sokeria. Vaihtoehdoksi jää siis maustamaton johon lisätään itse hilloa tai hedelmäsosetta tai sitten keinomakeutettu tuote. Eli kannattaa kysellä sieltä päiväkodeista kumpi vaihtoehto on käytössä ja tarvittaessa pitää vähän metakkaa jos lapsille syötetään keinomakeutettuja tuotteita. Tosin esikoisen päiväkodin keittäjä kertoi, että suurin osa siitä maustamattomasta jogurtista ja hedelmäsoseesta päätyy biojätteeseen, koska se on sokerijogurtteihin tottuneiden lasten mielestä pahaa. Ja onhan rasvaton maustamaton jogurtti oikeesti aika hapanta... Mä siis otin kunnon kierrokset viime syksynä, kun mukulalle oli varattu keinomakeutettua jogurttia aamupalaksi, kun muilla oli muroja. Keittiöstä sitten selvitettiin että maustamatonta ostetaan 5 kilon pöntöissä ja keinomakeutettua käytetään jos tarvitaan pienempiä määriä. Ja perusteluna siis tuo koulumaitotuki.

Meidän erityinen esikoinen 2v7kk on siis kuntouttavassa päivähoidossa ja syö päiväkodissa aamupalan ja lounaan. Meidän ihana lääkäri kirjoitti lääkärintodistukseen että rasvalisä alipainon takia välttämätön ja äiti antaa tarkemmat ohjeet. Lisäksi soseruoka. Eli juomana on punainen maito, samoin puuro keitetään punaiseen maitoon. Voin hankkiminen ei päiväkodin puolesta onnistu millään lääkärintodistuksella, koska kaupungilla on voin ja kuohukerman tilaaminen tukusta estetty (olishan se kauheaa jos joku keittiön täti hairahtuisi vt-polulta...). Eli mä siis vien oman voipaketin kotoa ja sitä lisätään reilu ruokalusikallinen puuroon ja lounaaseen. Voi lisätään kuitenkin vasta avustajan toimesta ryhmässä, keittiöhän ei moisiin aineisiin kajoa... [-X Ja leipää ei siis syö kun on se soseruoka ja salaatista piti erikseen taistella. Soseutettua ruokaa syövälle lapselle kun se salaatti kuuluu myös vaikka se kuinka olisi jonkun mielestä hankalaa. :evil:

Mutta siis koko sepustuksen pointtina lyhyesti. Kysykää mitä ne mukulat siellä päiväkodissa syö, kysykää myös että miksi. Jos on epäkohtia niin olkaa aktiivisesti yhteydessä päiväkotiin/ päiväkodin keittiöön ja tarvittaessa myös valmistuskeittiöön. Olkaa yhteydessä myös muihin vanhempiin. Suurimmalle osalle vanhemmista tulee suurena yllätyksenä että heidän lapsensa syövät ala-arvoista sapuskaa monta kertaa päivässä. Se ruoka ei ole edes virallisterveellistä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-19 12:17:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-03-25 09:53:25
Viestit: 1278
Paikkakunta: Korpikuusen kannon alla.
Eräässä päiväkodissä lapsille tarjolla tällainen ateria:

Lihapyöryköitä ja perunamuusia pikkuporkkanoiden ja kastikkeen kera.

Ruokavalio: Vähälaktoosinen

Ainesosat: Perunamuusi 160 g: vesi, peruna, voi, perunahiutale, maitojauhe, suola.
Lihapyörykät 80 g: suomalainen sianliha, suomalainen naudanliha, vesi, sipuli, soijaproteiinivalmisteet, vehnäkuitu, kananmuna, kasviöljy, sianrasva, korppujauho (vehnä), perunajauho, perunahiutale, soijaproteiinihydrolysaatti, suola, mausteet (mm. paprika, valkopippuri), glukoosi. Lihapitoisuus 51 %.
Kastike 70 g: vesi, muunnettu vehnätärkkelys, sipuli, kasvirasva, kuohukerma, tomaatti, soijakastike (soijaproteiinihydrolysaatti), lihaliemijauhe (maissiproteiinihydrolysaatti, suola, hiivauute, sokeri, naudanlihauute, aromit, maltodekstriini, porkkanauute), sinappi, väri (E 150c), mausteet (mm. korianteri, inkivääri, valkosipuli, chili).
Porkkana 40 g.
Annoksen suolapitoisuus 0,8 %.

http://www.saarioinen.fi/tuotteet/tuote ... OTEID=3112

Ja näin koska iso keittiö ei tee viikonlopuilla ruokaa. Eli jee jee, en tahdo laittaa lastani vuoropäiväkotiin, en vaikka luulntavasti työllistyttyäni joskus teen erittäin sekavaa vuorotyötä..

_________________
http://www.iherb.com ja alennus ensitilaajalle koodilla: KOT994!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-19 11:50:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-10-28 03:15:18
Viestit: 117
Paikkakunta: Vantaa
Esikoisen aloitettua päiväkodin 1v9kk vein täysmaitoa pitkän aikaa. Nyt, kun pojat aloitti syksyllä kanssa niin uudessa päiväkodissa ei moista sallittu :evil: No, tein kompromissin... keskimminen ei juo ollenkaan maitoa päiväkodissa (kielsin rasvattoman antamisen ;) ). Nuorimmalle vein monta kuukautta korviketta, joka kuitenkin varmaan parempi vaihtoehto kuin tuo rasvaton. Jääkaappikamaa ei meidän päiväkotiin saa viedä.

_________________
Tyttö 01/07
Poika 03/09
Poika 07/10


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-19 18:32:54 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2822
Oletteko te koskaan kysyneet miksi nain pienille ei anneta taysrasvaista? taalla sita suositellaan ainakin 5 v ikaan asti. :shock: :?

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.
(Dr Vince Quas)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-20 11:07:01 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-10-28 03:15:18
Viestit: 117
Paikkakunta: Vantaa
Mä olen kysynyt ja perustellut kantaani, mutta Vastassa on vastaus, että rasvaton on ainoa mitä saavat tilata päiväkoteihin, koska se on yleisen suosituksen mukainen maito. Jos suositukset vaihtuis niin vaihtuis maitokin...

_________________
Tyttö 01/07
Poika 03/09
Poika 07/10


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-20 13:46:05 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2822
Talvi79 kirjoitti:
Mä olen kysynyt ja perustellut kantaani, mutta Vastassa on vastaus, että rasvaton on ainoa mitä saavat tilata päiväkoteihin, koska se on yleisen suosituksen mukainen maito. Jos suositukset vaihtuis niin vaihtuis maitokin...


Eli just sama vastaus mita ma sain kun oon kysellyt eiko maksullisen kouluruuan kaakkujalkiruuan tilalle vois saada hedelmavaihtoehtoa #-o #-o #-o

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.

(Dr Vince Quas)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-08-03 13:02:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-21 16:01:35
Viestit: 232
Paikkakunta: Vantaa
Vähän ahdistaa :cry: Lapset aloittaneet päiväkotiharjoittelun ja saavat rasvatonta maitoa, flooraa ym. jaskaa siellä. Kasviksia aika vähän tarjolla, hedelmiä ei kait ollenkaan (en ole nähnyt). Saas nyt nähdä mutta täytyy ainakin yrittää sitten päivällinen koostaa (töistä väsyneenä) laadukkaaksi. Ahdistaa kyllä laittaa lapset hoitoon :(

_________________
Enemmän tai vähemmän karppina 9.9.05 alkaen.
-Anna ruuan olla lääkkeesi ja lääkkeen ruokasi- Lääketieteen isä Hippocrates


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-08-08 21:13:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-03-25 09:53:25
Viestit: 1278
Paikkakunta: Korpikuusen kannon alla.
Ei ihan liity päivähoitoon, mutta en nyt löytänyt parempaakaan ketjua.

Olin koulutuksessa terveelliseen välipalaan liittyen, iltapäivä ja aamupäivätoiminnassa olevien työntekijöiden koulutus siis.

Ravitsemusterapeutti painotti maitoa (rasvaton) hyvänä proteiinin lähteenä, lihavalmisteita joka välissä sekä täysjyväviljaa leipänä. Perusolettamukset oli, ettei lapset syö kasviksia ja että maustamattomaan jugurttiin voi laittaa mieluusti sokeria.

Alkuun hän painotti että liikaa suolaa lasten ruuassa. Minusta tämä oli ristiriidassa sitten hänen ehdotuksiinsa terveelliseen välipalaan.

Tehtäväksi saimme koota viisi terveellistä välipalaa ryhmän kanssa. Ryhmän jäsenet EI pystyneen keskustelemaan kun pohdin ajatuksiani varovaisesti ääneen. Olivat sitä mieltä että täytyy itsekkin ottaa jugurtti (maustettu, sokeria paljon) töihin syötäväksi ennen kauppaan menoa.

_________________
http://www.iherb.com ja alennus ensitilaajalle koodilla: KOT994!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-28 20:07:36 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
joo. ahistaa.
ne varmaan pitää mua hulluna ja skitsona sekä tekee lastensuojeluilmon, ku avaan suuni huomenna päiväkodissa...

_________________
iHerb-koodi: PEL872
(karppaus aloitettu 4/2007)
1. päiväkirja: viewtopic.php?f=11&t=26625
2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-30 05:36:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-03-25 09:53:25
Viestit: 1278
Paikkakunta: Korpikuusen kannon alla.
Tsemiä!
-itse kerroin kaiken avoimesti poikani mentyä päiväkotiin (tosin se lysti loppui lyhyeen, tarvitsi olla vain 1kk). Sanoin myös sen, että asioista pitää keskustella ensin perheen kanssa ja että vähähiilihydraattinen ruokavalio EI ole peruste lastensuojeluilmoitukselle ja että neuvolassa olemme keskustelleet terveydenhoitajan kanssa avoimesti.

Ole rauhallinen, perustele TEIDÄN perheen näkemys asioista ja painota, kuinka teillä on tieto ja taito hoitaa asiat hyvin. Älä hermostu tätien tietämättömyydestä. Ole cool!

_________________
http://www.iherb.com ja alennus ensitilaajalle koodilla: KOT994!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-30 06:28:56 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
Pilli_16 kirjoitti:
Alkuun hän painotti että liikaa suolaa lasten ruuassa...


Miten voikin olla et jos sanot et on liikaa sokeria lasten ruuissa niin se ei ole lainkaan huono asia? :roll:

Meillä pysyi tytön paino suht kurissa on meni päviäkotiin ja oli siellä joka toinen viikko, mut pankki räjähti kun meni eskariin, eli kouluruuan pariin ja vieläpä iltapäiväkerhoon.
+5kg 4kk:dessa niinkin pieneen varteen...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-30 09:57:19 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
^piinis - voi kääk. eli jotain vikkaa siinä ruoassa on TODELLA!!!

joo. pitää pysyä rauhallisena ...
onneksi mulla nyt koulu alkaa yleensä 8 ja mies sitten ehkä vie pojat joskus vasta 8 jälkeen. mä voin sitten vähän jotain kasviksia pilkkoa sekä mantelileipää palaset; sen verran että hiukan edes tulee jotain järkevää vatsaan.

esitietolomakkeissa oli kysely lapsen t avoista ja tottumuksista ja meidän vanhempien toiveista:
yksi kysymys kuuluu: "kuinka tärkeänä pidät lapsesi ruokailua?" - öh!? ...
kirjoitin jo ISOILLA että TÄRKEÄNÄ, ja aion jatkaa riipustamista kunhan tää silmätulehdus on ohi.

_________________
iHerb-koodi: PEL872
(karppaus aloitettu 4/2007)
1. päiväkirja: viewtopic.php?f=11&t=26625
2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)