karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-05-13 02:26:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-05 14:06:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-07-29 18:39:17
Viestit: 992
Alkoi tässä kiinnostaa semmoinen asia, että paljonkos lapsiperheillä menee ruokaan rahaa kuukaudessa? Ja mikä katsotaan kohtuullisiksi menoiksi? Millä summalla ostaessa syö "todella hyvin" ja minkä verran maksaessa pääsee "hyvin halvalla"? Onko olemassa joku yleinen kriteeri siitä, minkä summan per pärstä saa ruokaan laittaa, esim. jos vaikka haetaan joitain tukia? Lasketaanko pesuaineet ja hygieniatuotteet erikseen?

Olisi myös mielenkiintoista kuulla teidän muiden perhekokoonpanoja ja summaa, joka menee ruokaan kuussa. Myös se, että onko summa mielestänne suuri/pieni/kohtalainen kiinnostaa. Ja kuinka pysytte selvillä siitä, paljonko rahaa on mennyt? Ja kuinka budjetti pitää? Säästövinkkejä siis myös kehiin!

Vai oisko tää pitäny laittaa suljetummalle puolelle, onko tämä niin "intiimi" asia..? :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-06 14:30:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-07-29 18:39:17
Viestit: 992
Huhuu? Kait te nyt ruokaa ostatte 8)

Mulla ei oo ihan tarkkaa käsitystä, että paljonko mulla menee ruokaan rahaa, mutta noita bonustiedotteita lukiessa ja kuukausimenoja katsellessa kuvitt
elisin, että summa on n.400e/kk. Sisältäen siis vaipat, pesuaineet ja muut hygieniatuotteeit. Perheeseen kuuluu siis minä ja kaksi lasta. Tiedän, että voisin enemmän säästää, joten tuo on varmaankin paljon.

Mulla on melkeen pakko ostaa lähikaupan pikkukaupasta vähän kerralla ja usein, kun ei oo autoa. Tällöin tulee tehtyä myös heräteostoksia kun käy usein kaupassa. Valinnanvara ei myöskään ole suuri. Ostan myös puolivalmisteita (pakasteperunasuikaleita tai keittoaineksia) kun en yksinkertaisesti jaksa kuoria niitä pottuja jne :oops:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-06 14:55:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-18 15:53:15
Viestit: 1886
Enpä ole ikinä ihan kuiteista laskenut mutta näppituntumalta sanoisin että viikossa menee 150€ ja siinä on sitten kaikki taloustavarat, saippuat, vaipat yms. Meitä siis 2 aikuista ja 1 kiinteitä syövä lapsi ja 1 pääasiassa korvikkeella elelevä vauva. Ja kissa löytyy jolle vielä hiekat ja ruuat. Molemmat muksut kertisvaipoissa. Meillä yleensä viikonloppuisin kokolihaa, kerran viikossa yleensä tuoretta kalaa ja loppupäivinä jotain suht perusruokaa jauhelihasta, makkarasta, kanasta.

Tää on aika mukava budjetti ja sitten kun olen taas hoitovapaalla niin varmaan tippuu 100 euroon viikossa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-06 15:14:24 
Poissa
kukkka
kukkka
Avatar

Liittynyt: 2011-03-20 13:33:11
Viestit: 1483
Vihtori kirjoitti:
Onko olemassa joku yleinen kriteeri siitä, minkä summan per pärstä saa ruokaan laittaa, esim. jos vaikka haetaan joitain tukia? Lasketaanko pesuaineet ja hygieniatuotteet erikseen?


Toimeentulotuen perusosa (könttäsumma joka lasketaan jokaiselle talouden henkilölle menoksi aina) jakautuu seuraavasti:
Ruokamenot 49%
Vaatteet 9%
Informaatiomenot (lehdet, puhelin, netti ym.) 20%
Vähäinen terveydenhuolto 3%
Muut menot (puhtaus, hygienia, harrastusmenot ym.) 19%

Esim. yksinhuoltajalle jolla on kaksi alle 10v. lasta näihin menoihin lasketaan meneväksi 1102,47e/kk
Eli ruoan osuus olisi n. 540e/kk
Yksinasuva aikuinen kuluttaa laskennallisesti ruokaan 477,26e/49% eli 233,86e/kk

Meillä menee tällä hetkellä (huhtikuun) bonustiedotteen mukaan n. 600e kaikkinensa s-ryhmään. Eli siihen on laskettu myös muut kuin ruokaostot (hygienia, vaipat, jotain lapsen hankintoja, ym. muuta päivittäistavaraa), ehkä ruokaa on n. 400e tuosta summasta. Katon kaupassa mitä ostan, mutta ei oo vielä pennejä laskeskeltu. Nyt tulot tippuu kotihoidontuelle, että pennit vaan kehiin sitten.
Ja siis meitä on minä, mies, lapsi ja koira.

_________________
"to dream is a gift / to love is divine / to dream is to be / to live is to shine"
Rimpula 6/12 Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-06 18:52:26 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
:roll: Joo, samoissa mennään ku PG:lläkin. Itekin kyylään S-ryhmän bonustiedotteesta menoja ja kauhistelen, että miten voi mennä kauppaan niin paljo rahaa kuussa. Ja se vuoden summa se vasta järkyttävä onkin! :shock: Meillä samoin minä, mies ja lapsi (ja kissa, syöhän sekin kaupan muonia mutta käy ulkona tarpeillaan onneksi). Meillä kyllä ihan oikeesti maksaa sekin, kun mies ostaa tupakkaa ja kaljaa. Tupakat ei oo ihan halvimmasta päästä ostettavia. Mutta sehän se tämän lystin nyt maksaa että minkäs teet. Itepä tietää. Meillä menee kahviakin aika paljon, kun mies keittelee täysiä pannullisia termariin töihin. Samoin leikkeleitä ja Oivariinia menee miehellä eväisiin jatkuvalla syötöllä. Nehän on semmoista, mitä ei sinänsä kotiruokailussa tarvi niin hirveän paljon. Ja leipäähän menee eväissä kanssa sitten paljon.

Omalta osaltani paisutan ostossummaa ostamalla usein lehtiä. Jos on uusia kiinnostavia lehtiä, saatan ostaa parikin kerralla. :oops: Voisin kai olla ilmankin. Mutta kun on aika vähissä nää harrastukset meikäläisellä. S-ryhmälle menee kyllä meiltä aika paljon noita piha- ja puutarhatarvikkeitakin, mutta nehän nyt näkee erittelystä aika hyvin kun me käydään ruokakaupassa kuitenkin pääasiassa ihan S-marketissa. Jonkin verran käydään kuitenkin myös Prismoissa ja niistä ostetaan ruoan lisäksi muutakin.

Mä en oikein usko, että meillä hevillä päästäis viikko alle satasella. :?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-06 21:20:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-07-08 22:35:22
Viestit: 3370
Meitä on kaksi aikuista, 1 vuosikas lapsi ja koira. Me ollaan yleensä siirretty S-tilille ruokarahaa 600 euroa kuussa. Kaikki menee ja taitaa mennä vähän ylikin, koska s-tilille tulee myös bonarit ja yleensä nekin menee. Lisäksi joskus tehdään jotain pieniä ostoja omilta tileiltä.. Eli toisin sanoen, ihan vitun paljon menee rahaa ruokaan ja muuhun. Toi summa siis sisältää pesuaineet, shampoot, suihkusaippuat, satunnaiset vaippapaketit (tähän asti on kestoiltu aika ahkerasti, mutta nyt on sekin jäämässä.. ainakin näin kesäaikaan en jaksa niitä kusivaippoja..), vessapaperit jne, jne ja joskus tulee toki Prismasta ostettua jotain käyttötavaraa, kukkaa, sukkaa.. eli ei ne rahat ihan kaikki ruokaan mene, mutta suurin osa varmasti. Kyllä se kummasti toi yksikin perheenjäsen lisäsi tuota kauppalaskun loppusummaa, kun pienelle pitää olla koko ajan (monipuolista) ruokaa varattuna, ennen muinoin sitä on välillä eletty melkein pyhällä hengelläkin. Ja koiraan menee myös ihan kiitettävästi, me kun ostellaan kohtuu kalliita pakastelihoja sille, kun ei oo ollut aikaa/mielenkiintoa perehtyä mihinkään esim. Kennelrehuun, mistä varmaan saisi edukkaammin. Meillä tosiaan koira syö lihaa ja itse tehtyä "koirapuuroa", raejuustoa, piimää, koulutusnakkeja, maksalaatikkoo, välillä herkkupaloja.. meneehän niihin joo. Syö myös nappulaa, mutta se iso säkki kestää ikuisuuden eli se on hyvin satunnainen meno.

Meillä ei mee rahaa tupakkaan ja harvemmin alkoholiin, ennen muinoin mies osti satunnaisen kaljapäkkinsä ns. omista rahoista eikä verottanut ruokatiliä. Nyt kun ollaan kaikki samassa katastrofissa, niin vingutetaan kaikki sieltä ruokatililtä ja sitten loppukuusta kattellaan, pitääkö vielä ostaa sit lisää omalta tililtä.. Yleensä se kuun vika viikko onkin vähän sellaista taiteilua, että saatais se raha riittämään. Ja miehen tilipäivä on siis kuun vika, ja yleensä silloin jo syöksytään kauppaan tekemään isot ostokset.. Ruokaa me ostetaan osittain periaatteella "mitä mieli tekee", mutta kyllä me ostetaan punalappuja, vertaillaan kilohintoja, harkitaan monen tavaran kohdalla, jätetään monesti jotain ostamatta, ostetaan tosi harvoin mitään kalliita lihoja, harmillisen harvoin kalaa, kun se on muka niin kallista (vaikka monet broilerijutut taitaa olla suurin piirtein samoissa kilohinnoissa). Ja siis ihan liikaa ostetaan just jotain broilerinfileitä, jotka on kalliita. Varsinkin maustamattomat.

Varmaan viikoittain puhutaan siitä, että pitäisi alkaa tarkemmin katsoa, mitä ostaa ja jättää kaikki turha ostamatta. Mullahan meni esim. vielä viime vuoden puolella ihan törkeitä summia suklaaseen.. :oops: :lol: Mut ei me siltikään olla vielä millekään säästökuurille alettu, koska ruoka nyt vaan on niin hyvää. :P Mut jos mä oikeasti saisin ostaa kaikkea sitä mitä haluan, niin varmaan vielä tuplaantuis toi ruokalasku! :roll: Ostaisin paljon enemmän luomua ja testailisin uusia reseptejä, joihin ostaisin ties mitä aineksia välittämättä yhtään, mitä maksaa.. Ehkä sit vielä joskus sekin on mahdollista..

Mut siis meidän rahat menee asuntoon, autoon ja ruokaan. Oikeastaan mihinkään muuhun ei jää penninlatia. Jos tässä esim. joku sairastuisi tms, niin sit joutuisi jo vähän miettimään varmaan uusiksi lähinnä ton ruokapuolen. Tällä hetkellä me ei todellakaan matkustella, ei osteta vaatteita kuin ihan viimeisessä hädässä, tytön jutut pyritään hankkimaan kirppareilta, ei käydä leffoissa, ei ulkona syömässä.. Ei tehdä niin kuin yhtään mitään. Mies ajaa autolla töihin ja minä möllötän kotona. Ehkä kerran kahdessa kuussa ajellaan mummolaan, josta tulee yhteensä n. 140 kilsaa ylimääräistä ajoa. Noh, mies kyllä harrastaa koiran kanssa ja siihen menee vähän bensaa sekä harrastemaksuja, mutta niitä pystyy talkootyöllä alentamaan. Mutta onhan tää vähän tällaista kituuttamista, mutta siis valintoja, valintoja. Me kyllä pystyttäis hilaamaan ruokakuluja vähän alespäin, mutta ei oo tosiaan vielä ollut motivaatiota. Mun mielestä meillä menee liikaa ruokaan rahaa. Mut onhan ruuan hinta noussut aivan sikana. Monen tuotteen kohdalla oon järkyttynyt, kun muistan vielä mitä ne maksoi joskus vuosi, pari sitten.

Me muuten käydään yleensä Prismassa, mutta nyt oli sittarissa eurolla vaikka mitä ja käytiinkin siellä, niin alle satasella irtosi kolme isoa kassillista ruokaa. Prismasta oltaisiin saatu vain kaksi. Vaihtaisin mielelläni asiakkuuteni sittariin, koska täällä ainakin on sittari minusta laadukkaampi ja monipuolisempi kuin Prisma. Esim. heviosasto oli nyt sittarissa huumaavan hieno! Ja Prismassa se on tappavan tylsä... Ehkä johtuu vain siitä, kun käydään siellä aina? Harmi vaan, että plussasysteemi on aivan täysin paska, mutta bonareista on sentään jotain hyötyä.

_________________
Pikkukarppi 05/12


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-06 23:12:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-12-22 13:55:30
Viestit: 420
Paikkakunta: pirkanmaa
En ole ihan kärryillä miedän ruokabudjetista. Ennen (kun sain palkkaa tai ä-rahaa) ei tarvinnut kamalasti miettiä, mitä kaupasta ostaa. Toki olin silloinkin "valveutunut" kuluttaja ja vertailin hintoja yms. Nyt kh-tuella muutaman kuukauden kituutettuani (miehen tulot lisäksi) olen tajunnut, että meillä onkin mennyt kauppaan aika paljon rahaa. Ei tuo mun saama raha riitä yhtään mihinkään. Joka kuukausi nyt kh-tuella on pitänyt miehenkin kukkarolla käydä kauppamenoissa. Aiemmin mä ostin ruoat pääosin ja mies vain silloin, jos se sattui yksin kauppaan jostain syystä. Nyt pitää olla harva se viikko olla ruinaamassa ruokarahaa ja ujuttamassa omiakin laskuja miehen maksettavaksi. Mekään ei "käydä missään eikä tehdä mitään" kuin tosi harvoin. Lähinnä lasten kanssa jossani hoplopissa välillä ja kesällä särkänniemessä kertaalleen.

Lidlissä ollaan nyt asioitu niiltä osin kuin sieltä saa. Muut ostetaan K-ryhmästä (sittari tai supermarket). Lidlissä kyllä on kassalla aina pienempi loppusumma isommasta ruokamäärästä kuin Citymarketissa. Varmaan suhteessa Lidl 70e/sittari 100e (vähintään). Villi veikkaus on kanssa noin 150e viikossa kauppaan. Satanen ei ihan riitä. Tuossa on siis mukana kaikki muutkin päivittäistavarat. Vaippoja tosin en usein osta kun on nyt kestoiltu pääosin 5kk iästä tuon nuoremman kanssa. Nyt tosin ostin pari pakettia tarjouksesta kesäksi, ettei sukulaisreissulla tarvii miettiä kestojen pesua ja säilytystä. Perheessämme on siis 2 aikuista ja lapset 2v ja 7v.
Loppuvuosi pitäisi vielä kituuttaa näin ja vuoden alusta sitten palaan taas töihin. Voi kyllä aikansa ottaa, että pääsee balanssiin kun tili on nollilla aina ennen seuraavaa kh-tukea/lapsilisää. Ennen oli mulla jotenkin pakkomielteenä, etten päästä tiliä alle tonnin. Nyt tuo tonnikin tuntuu järjettömän isolta summalta (jos olisi tilillä siis, eihän se muuten iso raha ole nykyhinnoilla).


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-07 09:22:07 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Tosi paljon meillä samaa ku piirulla ja Nyysnääsillä. Ja siis noi lasten vaatteet ja kengät, huokaus. Siis itellehän on tullut tosi vähän hommattua nyt kun oon vaan kotona, mieskään ei vaatteilla koreile :lol: iteltä on toi paklaamispuoli jääny myös aika vähälle (voi morjens ku ennenmuinoin saatoin ostella Sokokselta ja Emotionista Kaneboa ja muuta törkeen kallista... :roll: no, enpä oo semmosta kaipaillu nykyään), hiuksiin saatto palaa aiemmin tyyliin 150 euroo kerta ja lyhyen tukan kanssa niitä kertojakin oli kyllä aika tiheään - oon vaihtanut kampaajaa ja hiustyyliä ja nykyään meillä menee koko perheen hiusten leikkauksiin 50-70 euroa parin kuukauden välein. Oon jättänyt värjäykset pois ja kasvattanut oman värin ja ihmeen kauan ollut ihan tyytyväinen. Aiemmin piti olla kuukauden välein uus väri suurin piirtein. :roll: Nyt oon tilannu raidat seuraavalla kerralla. :)
Ostan ihonpesuaineet naapurin rouvalta, joka kauppaa Avonia. En osta kuin niitä, mitkä on tarjouksessa. Suihkusaippuat on ok mutta esmes kosteusvoiteet on kauheita muovimyrkkyjä puolalaisen kemianteollisuuden keittoliemistä. Ei oo tullu käytettyä niitä muutamiakaan mitä tuli kokeeksi ostettua. Jos tarviin naamarasvaa, ostan apteekista.

Mut noi lasten kengät, huokaus. Etsin ja etsin just pieniä feikki-crockseja tuloksetta ja tilasin sit lopen oikeat. Hyväthän ne on, mutta maksavat melkein saman ku aikuisten crocksit. Suurin osa vaatteista on meilläkin käytettynä ostettuja. Mutta kun kenkienkin kanssa on niin tuurissaan, että sattuuko löytymään. Ostan kyllä etukäteen jemmaan aina jos vaan kohdalle osuu.

Oon ostanut osan meidän huonekaluistakin käytettyinä, kirjavitriinit esmes.

Nuukailen kohtuudella. Ostan uutta vaan alesta tyypillisesti. Silti musta tuntuu että me eletään leveesti enkä koe että erityisemmin pihtailtais. Enkä oo joutunut vasten tahtoani jättämään ostamatta mitään. Koko ajan on meneillään pyrkimys että mahdollisimman paljon tehtäis ruokaa itte, tavallista ja edullista arkiruokaa. Tyyliin jauhelihakeittoa. :)

Mun vanhemmat osaa omavaraistalouden musta tosi loistavasti. Ostavat aika vähän leikkeleitä tms. ja syövät paljon itse kasvatettua, kalastettua ja metsästettyä. Niillä se on tottumus/harrastus.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-09 21:25:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-01-18 14:10:01
Viestit: 2579
Paikkakunta: Utsjoki
ei mitään hajua. Kaikki menee mitä tulee :P Meillä ei pysty kukkarolla äänestämään kauppaa, voi valita kahdesta kalliista vähän halvemman. Toki kun kyseessä on k-ketjun kauppa, esim. Pirkka-tuotteethan on saman hintasia. Mutta se mihin palaa rahaa on polttoaine, mulla on 70km per suunta työmatkaa ja diesel maksaa jotain 1,65e meilläpäin. Arsesta :/

Meillähän olen tyhmä, jos ostan kaupasta lihaa, kun sitä poroa olisi niin paljon kuin jaksaa syödä. Tosin nyt oonkin skarpannut ja ollaan syöty pakastinta tyhjäksi. Ei meidän kaupassa oikeen oo mitään hyvää lihaa ees myytävänä. Nuorgamin kaupoissa on paljon kaikkea hyvää possujuttua tuoreena kun norjalaiset käy shoppaamassa. Työkaverilta ostin viime vuonna kokonaisen karitsan. Lohta ja muuta kalaa tulee ihan tarpeeksi kun mies ja appiukko kalastaa. Mut pitäs vielä vaan enemmän pyrkiä niitä käyttämään. Muistais vaan ottaa sulamaan.

Ruokamenoja oon selvästi saanut pienennettyä sillä että en vaan mee kauppaan :D sillä on pärjättävä vielä päivä tai kaks mitä kaapeissa on :P ja yleensä siellä ihan kiitettävästi onkin jemmassa. Ja oon päättäny että nyt en ostele just kaikkea mitä tarvii ehkä kerran johonkin. Sopii pärjätä ilman. Ja oon opetellut käyttämään tarkasti kaiken mitä ostan, kun aiemmin saattoi sitä sun tätä pilaantua jääkaappiin...

Ja just tuossa yks päivä kävin suihkussa ja mietin että en ees muista koska viimeksi oon ostanu vaikkapa suihkushampoota. Joskus etelänreissulla ostin pari putelia jotain kivaa kun meidän kaupan valikoma kyllästytti. Niin nyt taitaa sitä olla vieläkin jäljellä. Kun ei sitä tarvi ko ihan vähän jos sitäkään. Usein vetäsen itseasiassa ihan shampoolla hiustenpesun lomassa kainalot ja nivuset. Eipä se kummempia vaadi.

Siteitä en tarvi, ko on kuppi. Tosin ei oo menkkojakaan. Vaipat oli kestoja, nyt yövaippa pojalla (jäämässä just pois, kop kop) on kertsi mutta neki ostan Norjasta, siellä maksaa sellaset ihan ok halpisvaipat 4e/pkt. Siinä on jotain ööh 45 vaippaa. Riittää tosi kauan.

_________________
-Logis-

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-10 11:46:15 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-10-01 17:52:16
Viestit: 59
Herkullinen kysymys, minä kun pidän kirjaa vähän kaikesta.

2013 meillä on mennyt ruokakauppaan keskimäärin 750e kuukaudessa. Sillä ruokitaan kaksi aikuista, kolme poikalasta (koululaisia) ja pari kissaa + 3-4 hoitolasta päivittäin. Karppeja meistä on vain minä. Summa sisältää wc-paperit yms. mutta ei vaatteita, lehtiä eikä sen sellaisia.

Nyt olen muutaman kuukauden laittanut huvikseni ylös kuinka paljon meillä menee lihaan rahaa (sen hinta nousee jatkuvasti), siihen näkyy menevän keskimäärin 150e kuukaudessa. Ostan kaiken jauhelihan ja broilerin Lidlistä. Hirveä saamme jonkin verran, kalaa syödään harvoin kun ei se muulle perheelle maistu. Ja jos nippelitieto kiinnostaa, niin voihin meillä menee keskimäärin n. 15e kuukaudessa.

Kesällä saadaan iso osa kasviksista ja vihenneksista omasta maasta. Kaikki marjat kerään itse, mansikoita joudun ostamaan. Teen ruuat alusta alken itse, paitsi nyt kesällä vähän laiskottelen. Kaikki jauhot ja hiutaleet ostan luomuna, mutta muuten luomua aniharvoin. Olen aika hintatietoinen ja käyn viereisessä kaupassa ekan vaihtoehdon sijaan jos tiedän säästäväni parikin euroa.

Sitä en osaa sanoa onko käyttämämme summa paljon vai vähän, mielestäni syödään kuitenkin ihan hyvin, on juustoa, leikkeleitä, ja joskus herkkujakin, tykkään leipoa. Mutta ruuan hinta on noussut todella paljon, vuodessa on meidänkin ruokalasku kasvanut lähes 100e kuukaudessa vaikka ruokaa kuluu lähes sama määrä kuin ennen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-10 14:15:19 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Noussut on joo. Joidenkin tuotteiden kohdalla sitä aina henkäisee kauhusta/ihmetyksestä. :roll: Niinku joku kahvikin. Muistatteko niitä aikoja ku sai paketillisen parilla eurolla? :roll: Ja sit jogurttihyllyllä kanssa alkaa huimata kun kattoo mitä semmoset normi sokerijogurtit maksaa. Niihin ne tekee noita hintalisiä selvästi semmosilla erityisruokavalioratkaisuilla, tyyliin Eila laktoositon ja muuta vastaavaa. :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-12 07:21:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-21 14:03:54
Viestit: 1013
^ Muistelenko omiani vai onko kahvin hinta nyt vähän tippunut? Minusta kahvipaketti maksoi johonkin aikaan (siis tyyliin vuosi tai pari sitten) 6 euron luokkaa (!!) mutta nyt on K-kaupassa Pirkka kahvi usein tarjouksessa 2,99 e/pkt ja Juhla Mokka muutaman kymmenen senttiä enemmän. Jotka siis on samaa p*skaa eri paketissa :lol:

Meillä menee varmaan ihan liikaa rahaa ruokaan, käydään niin usein kaupassa. Koko ajan puhutaan että pitäisi suunnitella ruokalista edes muutamaksi päiväksi kerrallaan ettei tarvisi joka päivä käydä kaupassa muttei vielä olla saatu aikaiseksi :oops: Varmasti menee yli 100 euroa viikossa ruokakauppaan, vaikka lapsi 7,5 kk elää vielä pääasiassa tissimaidolla ja suurin osa sen syömästä kiinteästä ruuasta on samaa kuin itsekin syödään eli ei osteta kaupasta soseitakaan. Ja kertiksiä menee suunnilleen paketti kuussa eli kestoja käytetään enimmäkseen. Tupakkaa ei polta kumpikaan eikä kaljaakaan juuri juoda, joskus saunajuomana ykköstä :lol: Kunhan kohta jään hoitovapaalle niin pitää ihan tosissaan alkaa sitä ruokalistaa suunnittelemaan.

_________________
Poika 10/12


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-06-12 12:09:10 
Poissa
rysäkeppi
rysäkeppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-12 07:59:53
Viestit: 1299
.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kohtuulliset ruokamenot?
ViestiLähetetty: 2013-07-08 11:51:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-26 14:16:40
Viestit: 1198
tähtiketo kirjoitti:
2013 meillä on mennyt ruokakauppaan keskimäärin 750e kuukaudessa. Sillä ruokitaan kaksi aikuista, kolme poikalasta (koululaisia) ja pari kissaa + 3-4 hoitolasta päivittäin. Karppeja meistä on vain minä. Summa sisältää wc-paperit yms. mutta ei vaatteita, lehtiä eikä sen sellaisia.


Mielenkiintoista nähdä samanlaisen perheen ruokalaskua kuin mekin olemme. :) Meillä ruokapöydässä on kaksi aikuista ja kolme omaa lasta, joista yksi on jo ihan aikuisen kokoinen koululainen. Lisäksi 3-4 hoitolasta päivittäin. Ruokaan menee varmaankin 700-800 €/kk, summa ei sisällä ruuan lisäksi mitään muuta.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)