karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-28 18:37:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-08-01 12:20:18 
Poissa
sintti
sintti

Ei sovi ei, ainakaan minulle.

Olen nyt reilu 9 kuukautta yrittänyt totutella kroppaani <150Hh/vrk, mutta ei toimi. Väsyttää, tulokset laskee, ei kulje. Olen kokeillut myös reilusti alempia määriä, esim. alle 50hh ja jopa senkin alle, mutta pistää vaan entistä apaattisemmaksi. Eikä kokeilut ajoitu pariin päivään, vaan yleensä viikko - kuukausi ollaan aina testattu erilaisia hiilarirajoja.

Nyt kun olen nostanut hiilihydraatit >200hh/vrk, niiin taas kulkee!

Tosin valkoista viljaa, sekä sokeria en edelleenkään syö, enkä mitään muutakaan teollista paskaa. Täysjyvätuotteita, lihoja, marjoja, hedelmiä, kasviksia ja LUOMUNA KAIKKI, sekä superfoodeja täydennykseen, niin toimii.

Näin kai luokittelisin itseni hyväkarppaajaksi, koska kaikki hiilarit tulee hyvistä lähteistä.

Olen kyllä kokeiluni perusteella tullut siihen tulokseen, että sohvaperunoille vähähiilarinen tyyli voi sopia, sekä kevyesti liikkuvalle, mutta jos tosissaan urheilee, niin ei toimi.

Itse henkilökohtaisesti urheilen ja raskaita, sekä monipuolisia lajeja kamppailulajeista salitreeniin ja tarzanlenkkeihin metsissä ym, että keho vaan tarvii hiilareita, jotta voi treenata kovaa! Näin se mulla on, enkä näe enään mitään syytä yrittää totuttaa kroppaani vähempiin määriin, kun se ei sitä hyväksy.

Kaikenlisäksi kroppa on paljon slimmimpi, ja vatsa toimii paremmin, eikä ole mitään epämääräisiäa ummetuksia, eikä muitakaan vaivoja.

Toinen ÄRSYTTÄVÄ piirre vähillä hiilareilla, sekä runsaalla rasvalla mentäessä oli se, että se TODELLAKIN sotki minun nälänsäätelymekanismini. En enään tuntenut nälkää, huomasin vasta liian myöhäisessä vaiheessa, kun rupesi heikottamaan ja vituttamaan, että heillurei, sehän johtuikin vain nälästä! Nyt kun syön taas hyviä hiilareita kohtuudella, niin nälänsäätelykin toimii ja se ilmoittelee hyvissä ajoin kurnivalla vatsalla, että koska pitäisi taas tankata.

Runsaalla rasvalla ja vähillä hiilareilla järjestelmä ei toiminut, kuten sen piti.

Lähtökohtaisesti hiilarit kyllä ajoittuvat aamuun, sekä treenin jälkeiseen sapuskaan, muuten suosin proteiini+rasva+niukkahiilarisia aterioita.

Mitä muut aktiivisesti urheilevat ja treenailevat miettivät? Kertokaahan omat kokemuksenne.

//Otsikkoa päivitetty

ViestiLähetetty: 2010-08-01 12:23:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, ei kulje.

ViestiLähetetty: 2010-08-01 12:32:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mies ei huomaa mitään eroa. Minä taas väsähdän hiilareista täysin.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-08-01 13:50:06 
Poissa
voipallo
voipallo

Kun keho oppii käyttämään kunnolla rasvaa, ei ongelmia.

Pelasin viitisen vuotta rugbya vähin hiilarein (alle 50g päivässä) treenasin kuutena päivänä viikossa, juoksua, painoharjoituksia, kahvakuulaa, kontaktitreenejä, pelejä ja muuta sellaista.
Joskus tankkasin Lidl:n hedelmäsokerisuklaalla, tai marjarahkalla, usein en millään. Tankkauksesta tuntui joskus olevan apua, toisinaan taas ei. Voi olla että taustalla oli muitakin tekojöitä kuin hiilarit. En enää usko pätkääkään urheilupiirien hiilaripuheisiin, rasvaa näppärästi käyttävä keho ei mössöä tarvitse, päinvastoin.

Nykyisin kuntoillessa en kaipaa minkäänlaista tankkausta, fillaroin pari viikkoa sitten sata kilsaa syömättä, siis koko päivän ennen sitä, tai sen aikana ja hyvin kulki. Sama juttu kahvakuulaillessa, ei tosiaankaan mitään sokerin tarvetta.

http://sportsnutritionvlog.com/ Matt Lovell on mainio heppu Englannista joka on saanut hyviä tuloksia karppituntumalla, ohjannut menestyksekkääseen painonpudotukseen treenikauden aikana ja vammoista toipuvia urheilijoita. Moni maajoukkuepelaaja kiittelee Mattia uransa pituudesta ja kunnostaan.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-08-01 14:41:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vähän turhan huomiohakuinen otsikko. Olisit laittanut vaikkapa "VHH ei sovi minulle". Itse en ole huomannut mitään eroa sen parin viikon - kuukauden adaptaation jälkeen. Tuona aikana alkoi pari kertaa heikottamaan kovemman liikunnan yhteydessä.

ViestiLähetetty: 2010-08-01 16:16:21 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Itse näkisin paremmaksi vaihtoehdoksi täsmätankkauksen hiilareilla ennen treeniä. Kulkee vauhdikkaampikin harjoitus mukavasti, ja hiilarikuorma ei silti kasva liian isoksi. On ainakin itselleni ollut toimiva vaihtoehto nimenomaan tosi kovien treenien yhteydessä. Mulla kulkee perustreeni rasvapolttoisena ilman mitään lisiä, mutta sellaisiin pari tuntia kestäviin verenmaku suussa -mäkijuoksuintervalleihin kaipaan jotain hiilarilisää antamaan vauhtia. :)

ViestiLähetetty: 2010-08-01 17:44:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Joo olen vähän samansorttista huomannut. Tosin mun karppailu on muutenkin enempi harrastus kuin elämäntapa. Ilman hiilareita treeni kyllä kulkee ihan ok (pitäiskin muuten testata tuota hiilaribuustia ennen treeniä, että meniskö vielä paremmin!), mutta treenin jälkeen mulle sopii kyllä ottaa vähän hiilaria, niin jaksaa suihkusta kotia asti ruokaa laittamaan. En oikein oo vielä päässyt perille, että millainen hiilari sopisi parhaiten, toistaiseksi kokeillut marjoja, hedelmiä ja manteleita. Mihinkään maltoihin en usko. Mantelit tuntuu olevan aika jees, saa hyviä rasvoja ja vähän prodeakin samalla. Viljoihin en kyllä koske, kulkee koko elämä paljo paremmin ilman, mutta muuten en ole niin nökönuuka hiilareista. Sokerimössöt ja potut on kanssa minimissä, mutta juureksia, marjoja, quinoaa ja joskus jopa tuoreita tai kuivattuja hedelmiäkin menee, luomuna.

ViestiLähetetty: 2010-08-01 21:06:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

4-5 viikossa aktiivista jumppaa onnistuu vhh:lla oikein hyvin. Silloin tällöin otan kourallisen pähkinöitä noin tuntia ennen jumppaa, mutta useimmiten pärjään ilman. Zumba, fit, bodypump tai salillakäynti onnistuvat mielestäni yhtä hyvin kuin entisessä vähärasvaisessa ja paljon hiilareita sisältäneessä elämässäni. Toki tästä kaikesta on vasta 6 viikon kokemus, joten suurimman osan ajasta olen joutunut myös taistelemaan kuumuuden rasittaman kehon kanssa - onneksi salilla on melko hyvä ilmastointi.

ViestiLähetetty: 2010-08-02 13:51:45 
Poissa
kilometrikarppi
kilometrikarppi

Eikös se ollu jonkun lajin olympiavoittaja joka veti VHH:lla.

Eli joo, tosiaan "hiukan" harhaanjohtava ja huomionhakuinen otsikko. VHH ja urheilu eivät sopineet sinulle, kaikille ei sovi VT ja urheilu.

:roll:

02/2012 päättynyt painonseurantapäiväkirja: Kesäkilojen karkotus
02/2012 aloitettu liikuntapäiväkirja: Sentit jäävät salille

ViestiLähetetty: 2010-08-02 14:01:41 
Poissa
sintti
sintti

Varmaan johtuu urheilulajeista yms.
Itse olen huomannut, että vauhtilenkkejä ei oikein saa vedettyä ilman pientä hiilaritankkausta, mutta sitten taas tasavauhtiset peruskestävyyslenkit (90-120 min.) menee ihan jees jopa 30-40hh/vrk.

ViestiLähetetty: 2010-08-03 16:18:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mä uskon, että urheilulajilla on vähemmän vaikutusta kuin sillä, että kaikki ihmiset on erilaisia ja kaikkien kroppa toimii hieman omalla tavallaan. Vertaa esim sellaisiin ihmisiin, jotka voivat syödä karkkia ym sokeria ja ovat silti hoikkia, minkä taas pitäisi olla täysi mahdottomuus jos uskoo karppiguruihin.

ViestiLähetetty: 2010-08-03 17:09:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Henrica kirjoitti:
Mä uskon, että urheilulajilla on vähemmän vaikutusta kuin sillä, että kaikki ihmiset on erilaisia ja kaikkien kroppa toimii hieman omalla tavallaan.

Niin, minua voi velttouttaa vaikkapa estrogeenidominanssi. Ikinä en ole kyllä saanut fillaria vähillä hiilareilla kulkemaan kuin, no, alamäkeen.

ViestiLähetetty: 2010-08-03 18:14:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Et, Allu24, kertonut paljonko rasvaa ja proteiinia söit. Itse saan lähes rajattoman energialatauksen raskaisiin voimatreeneihin neitsyt kookosöljystä (sisältää pitkäketjuista rasvaa). Kokeileppa toimiiko. Aloita varovasti jotta maha ei mene sekaisin.

Reipas

ViestiLähetetty: 2010-08-03 18:16:49 
Poissa
voipallo
voipallo

Kroppa oppii oikeasti rasvapolttoiseksi joka helpottaa urheilua kummasti.

Nopeita hiilareita käytetään maailmalla palloilusarjoissa nykyisin paljonkin ja moni kohtuullisen vähähiilarista ruokavaliota, valitettavasti usein myös aika lowfattia (olen kyllä kuullut valmentajien kehuvan suklaata ja maininneen ettei rasvaa kannata pelätä, no joo), vaihtokopissa on usein nopeitten hillereitten haribobileet ennen peliä ja puoliajalla.

Itse pelasin ja pudotin painoa samaan aikaan, voitimme kaksi mestaruutta ja Suomen cupin pelivuosinani, vaikka rugbyn taso ei Suomessa kova ole, sai joukkueessa pysyäkseen treenata ihan kunnolla.
Totta hemmetissä välillä hedelmäsokerisuklaan jälkeen tuli sellainen olo, että voisi juosta seinän läpi, mutta pointtini oli, ettei hiilaripommia olisi tarvinnut välttämättä, pelasi pari peliä käytännössä nollahillerein ja hyvin meni (80 minuuttia kiivasta taistelua :D ja vaarallisia tilanteita).

Tiedän englantilaisen maajoukkuepelaajan joka veti peruskuntojakson -no carbs with supplements, laihtui kahdeksan kiloa ja pääsi MM-kisoihin, ylipaino oli hepun ongelma.

Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, jotkut jopa niitä onnellisia läpipaskoja, jotka voivat syödä donitseja ja mäkkärisafkoja lihomatta ( :smt013 ), mutta ketjun otsikkoon vastaan että, bollocks.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-08-04 06:16:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pelkkä hiilareihin tuijottamien ei tässä auta. Täytyy huolehtia myös, että saat riittävästi rasvaa (ja protskua tietty). Et kertonut mitä painat ja syöt mutta mikäli harrastat raskasta liikuntaa tarvitset vhh:lla kunnon rasvaa ainakin tuollaiset 150-200 grammaa päivässä.

Kyllähän se väsy tulee jos ei saa tarpeeksi energiaa.

FF

ViestiLähetetty: 2010-08-04 08:41:41 
Poissa
sintti
sintti

Annetaan nyt omia kokemuksia VHH:n vaikutuksesta treeniin.

Oma mielipiteeni on, että VHH sopii treenaamiseen enemmän kuin hyvin. Käyn tällä hetkellä salilla 3-4 kertaa viikossa ja kun salille menen, siellä ei pahemmin painoihin nojailla vaan vedetään raivolla noin 1h 45min. Tämän lisäksi teen viikolle 1-2 juoksulenkkiä tuntemuksen mukaan. Näillä lenkeillä/lenkillä alku on suht rauhallista, mutta lopussa pusketaan kunnolla eikä hissutella.

VHH:lla ollessani salitreeni kulkee samalla teholla koko ajan eikä ns. "seinää" tule vastaan niin helposti. Vaihtelua treenin sujuvuudessa totta kai välillä on etenkin, jos tekee 2 salipäivää putkeen.

Kroppa on karppaukseen yhdistettynä tiukemmassa kunnossa koskaan, tosin treenaankin kovempaa kuin koskaan. Vatsalihakset näkyy ja etenkin käden verisuonet sykkii välillä liiankin kanssa. Olo on slimmi ellei syö liikaa. Tätä varten pyrin jakamaan ateriat melko tasaisesti päivälle.

Hiilareita on ole koskaan tarkasti laskenut, mutta luulen niiden pyörivän siinä 50g paikkeilla. Aamulla syön monesti Nallen kuntokaurapuuron, leseillä, soijarouheella, täysmaidolla ja hunajalla höytettynä, mutta muuten ateriat ovat vähähiilarisia. Tällä viikolla karsin aamupuuron väliaikaisesti pois.

Jos nyt jotain negatiivista treenistä ja karppauksesta niin se, että hiki lentää like never before. Hiki valuu sääriä ja olkapäitä myöden ja tukka on märkä kun suihkusta tullessa kun kunnolla paahtaa :D

Näin aterioin, näin treenaan, tämän verran painan

ViestiLähetetty: 2010-08-04 10:39:52 
Poissa
sintti
sintti

Suurinpiirtein makrojakauma on ollut tällainen (Huom. Karkeahko arvio)

Rasvaa >200g
Hiilihydraatit >100g
Proteiinia ~200g

Pituus 186cm ja painoa noin 80kg.

Parhaiten mun kropalle sopii, että hiilareita tulee päivästä riippuen 100-200g, mielellään yli 150g, ja kaikki vain hyvistä lähteistä!

ViestiLähetetty: 2010-08-04 10:48:17 
Poissa
sintti
sintti

Manitoba, jos viittit, niin laitapa lista sun esimerkkisyömisistä per päivä, niin otan vähän mallia.
Näytät treenaavan sen verta kovaa, että tästä saisin hyvän esimerkin.

Itsekin siis käyn painimassa 2-3 krt / viikko, siihen päälle 1-2 lenkkiä + 1-2 punttia.

ViestiLähetetty: 2010-08-04 12:39:49 
Poissa
sintti
sintti

allu24 kirjoitti:
Manitoba, jos viittit, niin laitapa lista sun esimerkkisyömisistä per päivä, niin otan vähän mallia.
Näytät treenaavan sen verta kovaa, että tästä saisin hyvän esimerkin.

Itsekin siis käyn painimassa 2-3 krt / viikko, siihen päälle 1-2 lenkkiä + 1-2 punttia.

Linkki omaan ruoka- ja treenipäiväkirjaan löytyy meikän allekirjoituksesta, joten niitä kun tarkastelee saa varmaan aika hyvän kuvan miten ruokailut eri treenipäivinä sujuvat.

Lisäystä vielä tuohon omaan ruokailuun sen verran, että en ole pahemmin laskenut kaloreita vaan pyrkinyt ruokailun tasaisuuteen. Oma tuntemus on, että kalorit ovat miinuksella jonkin verran tällä treenauksella. Se on tosin tarkoituskin, sillä halu erittäin timmiin kuntoon on myös erittäin kova :)

Näläntunne on sen sijaan ollut jo pitkään täysin tuntematon käsite. Maha ei kurni vaan koko ajan on sama tunne oli syönyt eli ei tai oli vuorokaudenaika mikä tahansa.

Näin aterioin, näin treenaan, tämän verran painan

ViestiLähetetty: 2010-08-04 23:14:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pakko nyt kommentoida vaikka en "hurjasti" treenaakaan. Mutta niinä harvoina kertoina kun on tullut tehtyä jotain pitkäkestoisempaa ei oo ollut juurikaan ongelmia. Kesäkuun lopussa fillaroin 80 mailia (ei siis mitään repimistahtia vaan tasainen 15 mph suunnilleen) ja puoltatoista banaania lukuunottamatta ravitsin itseni karpisti ilman sen suurempaa väsymistä tai voimain ehtymistä.

Ainoa mikä mulle tapahtuu kyllä (muutoksena hiilariaikoihin) on täydellinen simahtaminen sitten liikunnan loputtua. Kotimatkalla minibussissa ei silmät pysyneet varttia kauempaa auki ja meikä veti siellä iltalepiä :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00