Jussi Valtonen on oikeilla jäljillä:
http://www.hs.fi/sunnuntai/a14508434229 ... mail-shareLainaa:
Uuden tutkimuksen mukaan Yhdysvaltain myydyin mielialalääke onkin tehoton ja haitallinen, kirjoittaa Jussi Valtonen kirjailijapuheenvuorossaan. Finlandia-voittajan mielestä tieteen autonomian romuttaminen voi vaarantaa oman ja lastemme terveyden
Lainaa:
Yksi esimerkki: neljätoista vuotta sitten julkaistiin lääkeyhtiön rahoittama tutkimus paroksetiini-mielialalääkkeestä. Tutkimustulosten mukaan paroksetiini oli ”yleisesti hyvin siedetty ja tehokas hoito nuorten masennukseen”. Lääkkeestä tuli yhtiön suosituimpia tuotteita ja myydyin mielialalääke koko Yhdysvalloissa.
Viime elokuussa arvostettu British Medical Journal julkaisi samasta aineistosta uuden analyysin. Siinä päädyttiin täysin päinvastaiseen tulokseen: lääkeyhtiöstä riippumattomien tutkijoiden mukaan lääke ei tehonnut edes lumehoitoa paremmin mutta moninkertaisti vakavien haittojen riskin.
Mitään uutta tietoa ei ollut hankittu; toinen tutkijaryhmä vain penkoi samaa aineistoa uudelleen. Täsmälleen samasta aineistosta saattoi siis päätyä päinvastaisiin johtopäätöksiin.
On selvää, että molemmat tulokset eivät voi olla samaan aikaan totta.
Ajatus saattaa tuntua epämukavalta. Tämähän nimittäin tarkoittaisi, että olemme tiedonjanossamme täysin niiden armoilla, jotka aineistoa penkovat. Ja että meitä voisi halutessaan vedättää kuten haluaa.
Sitä se onkin, koska niin tarkoittaakin, ja niin voikin.
Mahdollisimman korkeatasoinen, puolueeton tiedeyhteisö voisi varjella meitä näiltä ongelmilta. Siksi tutkimuksen riippumattomuutta on tärkeä suojella.
Neuropsykologina Valtonen nostaa esimerkiksi mielialalääkkeen. Statiinit olisivat hyvä esimerkki myös. Niin, ja sitten meillä on "tieteen"ala, missä autonomian puute on vähintään yhtä paha kuin lääketutkimuksessa: ravitsemus/elintarvie"tiede".