Iso-Britannian suurin ja nopeimmin kasvava vhh-foorumi
Diabetes.co.uk on antanut netissä vuoden ajan tyypin 2 diabeetikoille tarkoitettuja ohjeita vhh-ruokavalion noudattamisesta. Se on vähentänyt kansallisen terveyspalvelun (NHS) lääkekuluja jo neljä miljoonaa puntaa, raportoi foorumin johtaja eilen. Suomen Diabetesliitto, Sydänliitto, THL ja Itä-Suomen yliopiston ravitsemusyksikkö ja professori Mikael Fogelholm ja monet muut "viralliset tietoviisaat" ovat vastustaneet vhh-ruokavaliota väittäen sen muka olevan vaarallinen ja ettei sitä muka ole tutkittu.
Diabetes.co.uk:n ilmainen vähähiilidydraattinen (vhh) ohjelma Low Carb Program käynnistettiin vuosi sitten marraskuussa 2015. Kesäkuussa 2016 yhteisö raportoi pilottitutkimuksessaan 120 000 tyypin 2 diabeetikon vaihtaneen ruokavalionsa vähähiilihydraattiseksi. Kymmenessä viikossa 80 prosenttia pudotti painoaan, joka kymmenennen paino aleni vähintään 9 kg. Veren sokeritasapaino koheni yli 70 prosentilla noudattaneista, ja joka viides kykeni luopumaan synteettisistä lääkkeistään.
Nyt vuoden kuluttua ohjelman alusta vhh-ruokavalio on auttanut jo yli 160 000 diabeetikkoa, raportoi yhteisö tällä viikolla. Ohjelmaan liittyy yhä enemmän diabeetikkoja, ja samalla heidän kuntonsa ja sokeritarapainonsa kohenee ja lääkekustannukset vähenevät.
"Tulokset ovat olleet vakuuttavia ja tämä ratkaisu toimi todella tyypin 2 diabeteksessa”, sanoi Arjun Panesar, foorumin perustaja ja ohjelman teknillinen johtaja Birminghamissa pidetyssä EHI Live –tapahtumassa, jossa hän julkisti alustavia ohjelman tuottamia kustannussäästöjä. ”Aiomme ehdottaa diabeteksen hoitosuositusten päivittämistä”, hän lisäsi
Vhh-ruokavalio vähentää diabeetikkojen tarvitsemien lääkkeiden määrää, ilmenee raportista. Edellä esietty arvio neljän miljoonan punnan suotuisista säästöistä on varovainen, Panesar sanoi. Ohjelmassa diabeetikot perehdytetään vhh-ruokavalion teorian ja käytäntöön, jotta ihmiset osaavat itse soveltaa niitä itsehoidossa.
Diabetes.co.uk on ensimmäinen ja suurin yhteisö Isossa-Britanniassa, jossa ihmiset voivat avoimesti jakaa keskenään omakohtaisia kokemuksiaan ja keskustella elämästään diabeteksen kanssa ja vhh-ruokavaliosta, vaikka se ei kuulukaan vielä virallisiin diabeteksen hoito-ohjeisiin. "Alati lisääntyvä lääketieteellinen näyttö osoittaa, että tyypin 2 diabetes voidaan jopa parantaa ruokavalion ja muiden elämäntapamutosten avulla", julisti Panesar.