Oho, iForm on selvästi ajan hermoilla:
Ny forskning: Därför ska du hellre äta mättat fett
Växtoljor är farligare för hjärtat än mättat fett, fastslår en ny stor studie. Lainaa:
En stor amerikansk studie, som nyligen publicerades i den läkarvetenskapliga tidskriften British Medical Journal, visar att det är större risk att dö i hjärt-kärlsjukdom om du äter omättade växtoljor som t ex vindruvskärnolja, solrosolja och andra växtoljeprodukter framför mättat fett från t ex smör och grädde.
Växtoljorna sänker visserligen kolesterolvärdet, men den nya studien slår alltså fast att de också minskar livslängden – stick i stäv mot vad näringsexperterna trott.
– Det är ännu ett bevis på att mättat fett inte ska ersättas med växtoljor, som innehåller rena omega-6-fleromättade oljor, säger läkaren Arne Astrup, professor och chef för Institutet för idrott och näringskunskap på Köpenhamns universitet till I FORM.
Omega-6 är boven
Äter man för mycket omega-6 ökar man risken för inflammation, som bl a ligger bakom blodproppar. Det lömska med omega-6 är att man lätt får för mycket utan att veta om det, eftersom många av oljorna smyger sig in i all den färdiga maten.
– Stek i smör, eller välj t ex kallpressad ekologisk rapsolja, som innehåller omega-3, eller en god olivolja, som är rik på omega-9, råder Arne Astrup.
Samtidigt som den nya studien pekar ut omega-6 som boven när det gäller hjärthälsan, frias det mättade fettet från alla misstankar.
– Idag vet vi att mättade fettsyror har många olika hälsoeffekter. Mörk choklad, ost och ägg är neutrala i förhållande till hjärt-kärlsjukdomar eller skyddar mot dessa, medan det råder fler tvivel kring kött, säger Arne Astrup.