karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-22 02:38:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-11-18 19:18:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1789
Toisinsyöjä kirjoitti:
Täydellisen off-topic otsikkoon nähden, mutta menköön:
Tasa-arvo on myös olemassa koska YK:n ihmisoikeuksien julistus ja monet Suomen allekirjoittamat kansainväliset sopimukset.

Kyllä minulla vapaaehtoisesti lapsettomalla vaan on tarve miettiä asioiden tilaa oman kuolemani jälkeen - ehkä myös siksi, että jos kuoleman jälkeen jotain onkin, niin minä pidän todennäköisimpänä jälleensyntymää ja siltä kantilta katsoen joudun mahdollisesti itse sitten (joskin toisessa kehossa) kokemaan tekojeni seuraukset ennen pitkää. Ja sen vuoksi olenkin hyvin nirso ja helposti boikotoiva kuluttaja. Esimerkiksi en koskaan osta mitään pörssiin listatun yrityksen tuotetta tai palvelua, jos tarjolla on listaamattoman yrityksen vastaava palvelu. Pidän nimittäin tuota glorifioitua vedonlyöntiä joka palkitsee joukkoirtisanomisista pörssikurssin nousulla, yhtenä tuhoisimmista moderneista järjestelmistä.

Ihmisoikeudet eivät todellakaan ole 'länsimaisia' arvoja, vaan YK:n ihmisoikeuksien julistuksen on yhdessä laatinut aikamoinen joukko maita tältä planeetalta. Niinpä se onkin ainoa 'ylikulttuurinen' mittapuu mitä meillä on.

Mutta sitten on kyllä sellainen erinomaisen vastenmielinen asia kuin kulttuurirelativismi, joka kehitettiin vasta globalisaation myötä tarkoituksenaan antaa tekosyy tehdä kauppaa sellaisten ihmisoikeushelvettien kanssa, jotka pitäisi laittaa kauppasaartoon ja muuhun boikottiin, kuten tehtiin apartheid-ajan Etelä-Afrikalle aikoinaan. Olipa hyvä että apartheid kaatui ennen kuin globalisaatio tosissaan pääsi käyntiin, sillä kulttuurirelativismin mukaan sekin pitäisi hyväksyä, se kas kun kuului osana Etelä-Afrikan kulttuuriin.

Jos kaikki pitää hyväksyä kulttuurirelativismin nimissä, sitten tulee vaatia myös maineen ja laillisuuden palauttamista kaikille näillekin kulttuurillisille ilmiöille:
- Orjuus. Kuuluu olennaisena osana arabikulttuuriin ja oli esimerkiksi Saudi-Arabiassa aivan laillista peräti vuoteen 1962 saakka. Arabit ne afrikkalaisia eurooppalaisille aikoinaan myivät...
- Sati, eli tuo viehättävä hindutapa jossa poltetaan leski elävältä miehensä hautaroviolla. (Koskee siis tietysti vain naisia, miesleski ottaa uuden puolison.)
- Pääkallonmetsästys ja ihmissyönti. Tyynen meren alueella näillä on nimeomaan eräillä alueilla suuri kulttuurillinen ja hengellinen merkitys
- Ja pitää lakata nillittämästä sitten myöskään kaikista ympärileikkauksista, olivatpa ne sitten tyttöjen tai poikien sellaisia

Ihmisoikeudet ovat minulle se tärkein mittapuu, koska YK:n ihmisoikeuksien julistus EI ole länsimaiden yksin laatima. Ja minun puolestani kaikki kulttuurit jotka eivät pysty sisältä päin muuttumaan ihmisoikeuksia kunnioittaviksi ansaitsevat hävitä tältä planeetalta.

Antiikin aikaan Roomalaisethan olivat kovin suvaitsevia, kaikki saivat noudattaa omaa uskontoa ja kulttuuria kunhan tottelivat keisaria. Mutta roomalaisillakin oli rajansa: Baalin palvonnan he hävittivät tyystin, siis sen missä uhrataan vastasyntyneitä poikalapsia Baalille elävältä polttamalla.

Kulttuurirelativismin katsannon mukaan siihenkään ei olisi saanut puuttua...


Mikä tekee yksisarvisista yhtään parempia kuin julkisista yhtiöistä? Esimerkiksi Überia on syytetty taksiyrittäjien pistämisestä ahtaalle. Ymmärrän toki logiikan, mutta julkisesti vaihdetut yhtiöt mahdollistavat varojen jakamisen kaikille halukkaille pelkän harvojen yksityisomistuksen sijaan. Tähän perustuen pyrin itsekin keräämään tuottoja säästöön jonka avulla olisi varaa jäädä 25-30 vuoden päästä eläkkeelle.
Julkisesti vaihdettujen yhtiöiden toimintaan pystyy tietysti vaikuttamaan sillä tavalla, että sijoittaa niihin yhtiöihin, mitkä investoivat omiin hyviksi näkemiisi asioihin - nyt tosin ongelmaksi saattaa tulla yhtiön taloudellinen kannattavuus.

YK:n ihmisoikeusjulistusta eivät aikanaan allekirjoittaneet muun muassa itäblokin maat. Sen lisäksi islamilaisen maailman vastaava - Kairon julistus (koska YK:n julistus on liian länsimaalainen) - pyrkii palauttamaan sharian mukaiset ihmisoikeudet. YK:n julistus tältä kantilta katsoen kuvastaa länsimaista kulttuuria, eikä "luo" sitä.

Vihervasemmistolainen kulttuurirelativismi missä kaikki pitää hyväksyä koska se on jonkun kulttuuri, ei ole mistään kotoisin (se itseasiassa on jopa YK:n ihmisoikeusjulistuksen vastaista). Kulttuurirelativismi on tosin omiaan ymmärtämään miksi eri kulttuureista tulevilla on vaikeuksia sopeutua toiseen kulttuuriin. Vastahan Iltalehdessäkin oli taas juttu Saudi-arabiassa joukkoraiskatuksi joutuneesta brittinaisesta, joka tyhmyyksissään meni kertomaan tapauksesta poliisille - ja nyt sitten itse odottaa jopa 9 vuoden vankeustuomiota avioliiton ulkopuolisesta seksistä - kertoo lähinnä siitä, että länsimaisilla on vaikeuksia sopeutua islamilaiseen kulttuuriin, mikä tietysti toimii myös toisin päin.

Tasa-arvo ei ole olemassa koska ihmisoikeusjulistus niin sanoo. Ajatus, että moraali johtuisi jostain korkeammista voimista on vain uskovaisten (mitä toki olet itsekin) kuvitelmaa. Esimerkiksi Suomessa naiset saivat äänioikeuden 40 vuotta ennen kuin YK:n ihmisoikeusjulistus tämän naisille takasi. Eihän naisten äänioikeus tuo mitään varsinaista lisäarvoa, mutta se on asia mitä suomalainen yhteiskunta piti tärkeänä jo ennen Suomen itsenäistymistä.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-18 23:55:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-02-08 19:12:46
Viestit: 5305
isoisä, virallinen logiikka sanoisi tuohon, että ne tiikerit ja pantterit on laihoja koska ne LIIKKUU riittävästi. juoksee saaliinsa kiinni. Samalla logiikalla kasviksilla ei voi laihtua, koska kasvit eivät juokse karkuun.

_________________
Our way is not the best way. Our way is merely another way.
Vapaa ohjelmisto, vapaa yhteiskunta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-19 07:28:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-12-10 00:36:50
Viestit: 94942
Mutta kasviksia pitää sentään kasvattaa, kuokkia päivät pitkät niska limassa ja varpaat mudassa...

Päämäärätietoisesti lapsettomana olen Toisinsyöjän kanssa samoilla linjoilla, kyllä maailman tulevaisuus on tärkeää, vaikka juuri minun lapseni eivät tänne jälkeeni jääkään. Luulenpa, että todellakin eestään löytää sen minkä taakseen jättää.

Miksi kukaan ei juurikaan julkisesti puhu tuotantoeläinten kohtelusta? On vain tämä vegaanihuuto siitä, että mitään eläinperäistä ei saa syödä. Miksei mouhuta tehotuotannon tuottamasta kärsimyksestä tuotantoeläimille? Lihansyönnin etiikassa on todella paljon parantamista, mutta se ei tarkoita, että se pitää lopettaa kokonaan. Aina tätä äärestä ääreen rientämistä...

Ja mitä on "syödä paljon lihaa", mistä mainitaan juttujen yhteydessä? Paljonko on noiden puhujien mielestä paljon? Kuvittelevatko he, että lihansyöjä on semmoinen ihminen, joka syö puolikkaan lehmää päivässä? voisi joskus luulla niin, kun lukee noita juttuja. Olen melkein lakannut niitä lukemasta, koska ne ärsyttävät liikaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-19 10:12:54 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Leenuliinutiinu kirjoitti:
Kyllä, kyllä. Maailman voi pelastaa niin monella tapaa.

Voiko?

Maailman voi selittää pelastavansa monella tapaa, mutta maapallo ei taida välittää selityksistä pätkääkään.
IRL perustuu ikävästi tosiasioihin, ja jos haluaa ottaa sen huomioon, ne KAIKKI on otettava huomioon ja vähintäin vertailtava.

Se että hankkii itselleen sen hyvän mielen selitämällä, on vain oman itsen pelastusta. Ei maailman.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-19 12:25:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1789
els kirjoitti:
Leenuliinutiinu kirjoitti:
Kyllä, kyllä. Maailman voi pelastaa niin monella tapaa.

Voiko?

Maailman voi selittää pelastavansa monella tapaa, mutta maapallo ei taida välittää selityksistä pätkääkään.
IRL perustuu ikävästi tosiasioihin, ja jos haluaa ottaa sen huomioon, ne KAIKKI on otettava huomioon ja vähintäin vertailtava.

Se että hankkii itselleen sen hyvän mielen selitämällä, on vain oman itsen pelastusta. Ei maailman.


Lainasin ihan vain kompatakseni elsiä.

Ongelmahan on se, että kaikkeen voidaan lyödä "hyvän mielen merkki" mikä paitsi vapauttaa moraalisista velvoitteista, myös kertoo siitä, ettei myöskään elämäntapoja tarvitse oikeasti lähteä muuttamaan. Eiväthän nuo merkit ole kuin poliittisia ja/tai kaupallisia tarkoitusperiä varten. Suurin osa "ympäristö" tai "eettisten" asioiden vastustajista vastustaa vain sitä politikointia, ei eettisiä tai ympäristöasioita.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-19 16:29:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
Mohmelo kirjoitti:
els kirjoitti:
Leenuliinutiinu kirjoitti:
Kyllä, kyllä. Maailman voi pelastaa niin monella tapaa.

Voiko?

Maailman voi selittää pelastavansa monella tapaa, mutta maapallo ei taida välittää selityksistä pätkääkään.
IRL perustuu ikävästi tosiasioihin, ja jos haluaa ottaa sen huomioon, ne KAIKKI on otettava huomioon ja vähintäin vertailtava.

Se että hankkii itselleen sen hyvän mielen selitämällä, on vain oman itsen pelastusta. Ei maailman.


Lainasin ihan vain kompatakseni elsiä.

Ongelmahan on se, että kaikkeen voidaan lyödä "hyvän mielen merkki" mikä paitsi vapauttaa moraalisista velvoitteista, myös kertoo siitä, ettei myöskään elämäntapoja tarvitse oikeasti lähteä muuttamaan. Eiväthän nuo merkit ole kuin poliittisia ja/tai kaupallisia tarkoitusperiä varten. Suurin osa "ympäristö" tai "eettisten" asioiden vastustajista vastustaa vain sitä politikointia, ei eettisiä tai ympäristöasioita.


Tämä oli just mun pointti. Maailmaa parantavat täysin päinvastaisilla perusteilla perustellut asiat... ja ihmiset. Se, mikä nähdään hyvänä ja eettisenä nyt, onkin pitemmällä aikavälillä ehkä huono juttu, koska kaikkea ei osata ennustaa tai ennustetaan väärin.

Ja kyllä minua kiinnostaa missä maailma on 40 vuoden kuluttua, vaikka omat jälkeläiset eivät silloin jatka elämäänsä, tuskin itsekään olen olemassa. En vain usko enää siihen, että kasvissyönti pelastaa maailman, vaikka se pelastaisi ehkä muutaman ihmisen, väliaikaisesti. Koska en usko kenenkään olevan täysin oikeassa, suhtaudun suopeasti yrityksiin tehdä asioille jotain. Intiassahan niitä köyhiä kasvissyöjiä on eikä siellä niin kovin hyvin mene... (Intian kasviksissa sanotaan olevan niin paljon hyönteisiä, että proteiinintarvekin tulee jollain tapaa tyydytetyksi! Mitenköhän on nykykasvimyrkkyjen aikakautena?) Tasa-arvoisesta köyhyydestä huolimatta Intia on yksi epätasa-arvoisimmista yhteiskunnista edelleen olemassaolevine kastijärjestelmineen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-19 18:52:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1789
Leenuliinutiinu kirjoitti:

Tämä oli just mun pointti. Maailmaa parantavat täysin päinvastaisilla perusteilla perustellut asiat... ja ihmiset. Se, mikä nähdään hyvänä ja eettisenä nyt, onkin pitemmällä aikavälillä ehkä huono juttu, koska kaikkea ei osata ennustaa tai ennustetaan väärin.

Ja kyllä minua kiinnostaa missä maailma on 40 vuoden kuluttua, vaikka omat jälkeläiset eivät silloin jatka elämäänsä, tuskin itsekään olen olemassa. En vain usko enää siihen, että kasvissyönti pelastaa maailman, vaikka se pelastaisi ehkä muutaman ihmisen, väliaikaisesti. Koska en usko kenenkään olevan täysin oikeassa, suhtaudun suopeasti yrityksiin tehdä asioille jotain. Intiassahan niitä köyhiä kasvissyöjiä on eikä siellä niin kovin hyvin mene... (Intian kasviksissa sanotaan olevan niin paljon hyönteisiä, että proteiinintarvekin tulee jollain tapaa tyydytetyksi! Mitenköhän on nykykasvimyrkkyjen aikakautena?) Tasa-arvoisesta köyhyydestä huolimatta Intia on yksi epätasa-arvoisimmista yhteiskunnista edelleen olemassaolevine kastijärjestelmineen.


Niin, siis onko kyse lainkaan asioista, mitkä olisivat minkäänlaisella tähtäimellä hyviä. Jostain kumman syystä kaikki ympäristön kannalta positiivinen näyttää hyödyttävän ensisijaisesti liike-elämää (mikä ei tietenkään tarkoita etteikö yhteisiä intressejä voisi olla) ja ajaa pienviljelijöitä pois markkinoilta, mikä kertonee siitä kenen ehdoilla ympäristöä kehitetään.

Tasa-arvosta keskusteltaessa keskitytään aivan liikaa siihen, että kuinka suuret tulot eniten tienaavilla on, kun olennainen asia on heikkotuloisempien hyvinvointi.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-19 20:31:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Mohmelo kirjoitti:
Niin, siis onko kyse lainkaan asioista, mitkä olisivat minkäänlaisella tähtäimellä hyviä. Jostain kumman syystä kaikki ympäristön kannalta positiivinen näyttää hyödyttävän ensisijaisesti liike-elämää (mikä ei tietenkään tarkoita etteikö yhteisiä intressejä voisi olla) ja ajaa pienviljelijöitä pois markkinoilta, mikä kertonee siitä kenen ehdoilla ympäristöä kehitetään.

Nyt opn sitten minun vuoroni lainata mohmeloa. Näin se menee :)

JOS haluaisi olla eettinen, niin ensimmäinen mikä poistuisi ruokalistalta olisivat kaikki ulkomaiset kasvikunnan tuotteet. Niiden kuorma per kalori on ihan älytön, puhutaan sitten vedenkulutuksesta, fossiilisten polttoaineiden kulutuksesta tai eläinten kärsimyksestä (milloin missäkin ekosysteemissä). Mutta kukapa sellaisista pikkuasioista välittäisi, kunhan asiat saa selitettyä...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-20 12:12:32 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
http://www.kiss.fi/uutiset/ilmiot/steph ... yta-134721

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-20 15:02:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
Kasvissyönti kotimaisilla raaka-aineilla... Mitä se olisi? Viljat, poislukien vehnä, sitä ei juuri kotimaisena ole kuin eläimille. Syötvää sekin olisi, mutta ei kelpaa alhaisen sitkon vuoksi. Juurekset kuten porkkana, peruna, nauris, lanttu. Kesällä salaatit, kurkut, pavut ja kesäkurpitsat ja syksyllä tomaatit ja kaalit. Omenat. Kyllähän hedelmätuotantoa voisi lisätä, mutta kalliiksi ruoka käy. Talvella kasvihuoneissa tuotetut kasvikset eivät ole kovin kestävän kehityksen mukaisia, eivät ainakaan vielä.

Talviaikaan kotimaisten kasvisten käyttö on melkoisen vaikeaa ellei sitten keskity perunaan, porkkanaan ja lanttuun. Pakastaminen lienee paras keino säilöä kasvikset, jolloin satokautta voi pitkittää. Kuinka energiatehokkaita pakastimet nykyään ovat? Lienee parempi vaihtoehto kuin lennättää Espanjasta tänne tuoreita kasvihuoneissa kasvatettuja kasviksia.

Ehkä tällaista keskustelua on jo käytykin täällä, mutta en muista. Kuinka hyvin siis edes teoriassa suomalaisilla tai läheltä tuoduilla elintarvikkeilla voi elää? Vieläpä sellaisilla, joita ei ole "kasvatetttu sähköllä" tai tehomaataloudella, joka taas itessään on jutun aihe.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-20 16:06:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1789
Leenuliinutiinu kirjoitti:
Kasvissyönti kotimaisilla raaka-aineilla... Mitä se olisi? Viljat, poislukien vehnä, sitä ei juuri kotimaisena ole kuin eläimille. Syötvää sekin olisi, mutta ei kelpaa alhaisen sitkon vuoksi. Juurekset kuten porkkana, peruna, nauris, lanttu. Kesällä salaatit, kurkut, pavut ja kesäkurpitsat ja syksyllä tomaatit ja kaalit. Omenat. Kyllähän hedelmätuotantoa voisi lisätä, mutta kalliiksi ruoka käy. Talvella kasvihuoneissa tuotetut kasvikset eivät ole kovin kestävän kehityksen mukaisia, eivät ainakaan vielä.

Talviaikaan kotimaisten kasvisten käyttö on melkoisen vaikeaa ellei sitten keskity perunaan, porkkanaan ja lanttuun. Pakastaminen lienee paras keino säilöä kasvikset, jolloin satokautta voi pitkittää. Kuinka energiatehokkaita pakastimet nykyään ovat? Lienee parempi vaihtoehto kuin lennättää Espanjasta tänne tuoreita kasvihuoneissa kasvatettuja kasviksia.

Ehkä tällaista keskustelua on jo käytykin täällä, mutta en muista. Kuinka hyvin siis edes teoriassa suomalaisilla tai läheltä tuoduilla elintarvikkeilla voi elää? Vieläpä sellaisilla, joita ei ole "kasvatetttu sähköllä" tai tehomaataloudella, joka taas itessään on jutun aihe.


Hyvä kysymys. Tokihan aina on jonkin verran kauppaa käytykin ulkomaille, mutta huomioiden, että Suomi asutettiin viime jääkauden jälkeen n. 8000 vuotta sitten, ja siitä ajasta on eletty kesät talvet kotimaisilla raaka-aineilla 7950 vuotta, olettaisin asian olevan mahdollista.

Tarkkasilmäinen lukija saattaisi kyseenalaistaa kasvissyönnin (veganismin, ei siis perinteisen maito-muna-kasvissyönnin) kestävänä kehityksena.

Ja kyllähän kasvikset jokseenkin hyvin säilyvät viileäsäilytyksessä. Joutuvathan ne kolmisen kuukautta tulemaan laivassakin toiselta puolelta maailmaa. Viljelijät myyvät varastojaan pitkin talvea - minkä lisäksi maakellarit kylmäkellareina eivät kuluta juurikaan energiaa.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-20 16:37:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Leenuliinutiinu kirjoitti:
Talviaikaan kotimaisten kasvisten käyttö on melkoisen vaikeaa ellei sitten keskity perunaan, porkkanaan ja lanttuun. Pakastaminen lienee paras keino säilöä kasvikset, jolloin satokautta voi pitkittää. Kuinka energiatehokkaita pakastimet nykyään ovat? Lienee parempi vaihtoehto kuin lennättää Espanjasta tänne tuoreita kasvihuoneissa kasvatettuja kasviksia.

Et ole taaskaan tosissasi, ethän?

Meillä talvirehut ovat enimmäkseen linjalla sipuli - porkkana - idut - hapankaali - kaali - punajuuri - peruna - kurkkurelish - omena - kiinankaali (joo, kasvihuoneviljelty, muttei hassumpaa). Kotimaista omenaa olisi tänä vuonna voinut hyvin kuivattaa vaikka koko talven tarpeisiin, jos olisi ollut tarvetta (tuoreena sitä riittää kaupassa tyypillisesti jouluun saakka), vaikka meillä ne menivätkin siideriksi (ja tämä ilman ainuttakaan omaa omenapuuta). Koristeeksi löytyy hiukan espanjantomaattia ja kurkkua, mutta noilla perussalaattiaineilla pärjäisi ihan hyvin ilmankin. Ja aika monesta niistä saa eläinrasvalla varsin kelvollisia lämminruokiakin.

Pakkasessa on hiukan marjoja (enimmäkseen siellä on lihaa, luita ja muita räippeitä, kun ne tuppaavat tulemaan isommissa erissä), mutta tyrnit ja pihlajanmarjat säilyvät hienosti myös viinassa, jokamikä ei vaadi lisäenergiaa ja jossa vitamiinit (tai siis se ainokainen, C) säilyy ihan hyvin. Sienet (kutus aika vähäistä) olen kuivattanut pannuhuoneessa, kuten joitain yrttejäkin.

Pavut ja herneet säilyvät kuivana vuosikausia, tuovat idätettynä kesän keittiöön, ja antavat idätettyna & hapatettuna mukavia asioita myös suolenmutkaan.

Karpille nuo riittävät hyvin lihan, lihankaltaisten, luulienten, eläinrasvojen, voin, munien, juustojen ja rasvamaitotuotteiden kanssa sekä täysipainoiseen että ainakin täkäläisiä suita miellyttävään elämään, talvellakin. Kesällä vihreistä kaupasta, pihalta ja tienvierustoilta löytää tietysti vielä paljon lisää maukasta; sellaistakin joiden maku on jo unohdettu kun kaikki on pitänyt kantaa maailman toiselta puolelta ja takuuvarmasti vain tehotuontikauppapuutarhoista.

Fennokarppausta olen kokeillut itsekin (vaikka tällä hetkellä korkeintaan 90% kaloreista tulee sieltä), mutta fennovegaaneita ei ole eksynyt lähistölle vieläkään, kyselyistä huolimatta...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-20 22:14:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-23 12:29:49
Viestit: 10345
Mutku.
Onko rypsipossu kasvisruokaa?
Onko kukaan nähnyt rypsipellossa possuja aterioimassa?
Vaikkapa tammikuussa?
Nih.

Tää ei nyt tähän liity, tuli vaan mieleen...

_________________
Kuva

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)