Leenuliinutiinu kirjoitti:
Talviaikaan kotimaisten kasvisten käyttö on melkoisen vaikeaa ellei sitten keskity perunaan, porkkanaan ja lanttuun. Pakastaminen lienee paras keino säilöä kasvikset, jolloin satokautta voi pitkittää. Kuinka energiatehokkaita pakastimet nykyään ovat? Lienee parempi vaihtoehto kuin lennättää Espanjasta tänne tuoreita kasvihuoneissa kasvatettuja kasviksia.
Et ole taaskaan tosissasi, ethän?
Meillä talvirehut ovat enimmäkseen linjalla sipuli - porkkana - idut - hapankaali - kaali - punajuuri - peruna - kurkkurelish - omena - kiinankaali (joo, kasvihuoneviljelty, muttei hassumpaa). Kotimaista omenaa olisi tänä vuonna voinut hyvin kuivattaa vaikka koko talven tarpeisiin, jos olisi ollut tarvetta (tuoreena sitä riittää kaupassa tyypillisesti jouluun saakka), vaikka meillä ne menivätkin siideriksi (ja tämä ilman ainuttakaan omaa omenapuuta). Koristeeksi löytyy hiukan espanjantomaattia ja kurkkua, mutta noilla perussalaattiaineilla pärjäisi ihan hyvin ilmankin. Ja aika monesta niistä saa eläinrasvalla varsin kelvollisia lämminruokiakin.
Pakkasessa on hiukan marjoja (enimmäkseen siellä on lihaa, luita ja muita räippeitä, kun ne tuppaavat tulemaan isommissa erissä), mutta tyrnit ja pihlajanmarjat säilyvät hienosti myös viinassa, jokamikä ei vaadi lisäenergiaa ja jossa vitamiinit (tai siis se ainokainen, C) säilyy ihan hyvin. Sienet (kutus aika vähäistä) olen kuivattanut pannuhuoneessa, kuten joitain yrttejäkin.
Pavut ja herneet säilyvät kuivana vuosikausia, tuovat idätettynä kesän keittiöön, ja antavat idätettyna & hapatettuna mukavia asioita myös suolenmutkaan.
Karpille nuo riittävät hyvin lihan, lihankaltaisten, luulienten, eläinrasvojen, voin, munien, juustojen ja rasvamaitotuotteiden kanssa sekä täysipainoiseen että ainakin täkäläisiä suita miellyttävään elämään, talvellakin. Kesällä vihreistä kaupasta, pihalta ja tienvierustoilta löytää tietysti vielä paljon lisää maukasta; sellaistakin joiden maku on jo unohdettu kun kaikki on pitänyt kantaa maailman toiselta puolelta ja takuuvarmasti vain tehotuontikauppapuutarhoista.
Fennokarppausta olen kokeillut itsekin (vaikka tällä hetkellä korkeintaan 90% kaloreista tulee sieltä), mutta fennovegaaneita ei ole eksynyt lähistölle vieläkään, kyselyistä huolimatta...
_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Tyyli täällä, kliksEi eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)