Fogelholm kiistää insuliiniteorian ja sanoo, ettei insuliinia pitäisi ajatella niin paljon. Lisäksi toimittajalta ovat menneet käsitteet sekaisin. Ei edes Fogelholm ole voinut noin sanoa maitotuotteista.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005391678.htmlLainaa:
Fogelholm on kuitenkin myös osittain eri mieltä mielipidekirjoittajan ruokavaliosta. Joidenkin teorioiden mukaan insuliini on kaiken pahan alku ja juuri. On paljon ruokia, jotka kohottavat insuliinipitoisuutta, esimerkiksi vaalea vilja. Fogelholm kuitenkin huomauttaa, että insuliini on mörkö, jota varotaan jopa liikaa. Esimerkiksi maitotuotteet sisältävät insuliinia, mutta myös paljon proteiinia.
– Ehkä onkin niin, että insuliinia ei pitäisikään ajatella niin paljon. Maallikko ajattelee näin, että sitä tulisi vältellä kaikin tavoin, mutta insuliiniteoria on kakkostyypin diabeteksen kannalta huomattavan yksinkertaistettu, Fogelholm sanoo.
Tämän jutun suuri ansio on siinä, että se paljastaa millainen maallikko lääketieteessä Fogelholm on. Tai sitten hän puhuu kyynisesti ihmisten terveydestä välittämättä vasten parempaa tietoaan.
Tällainen veikko sitten laatii terveille ihmisille tarkoitetut maatalousministeriön ravitsemusohjeet, joita Käypä hoito -suositusten ja Diabetesliiton mukaan diabeetikoidenkin tulee noudattaa. Sopivat mielipiteet omaava agronomitaustainen henkilö maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnasta on näin de facto asetettu kaikkien lääketieteilijöiden yläpuolelle päättämään maamme esidiabeetikoiden ja diabeetikoiden ruokavaliosta. Tulokset diabeteksen ehkäisyssä ja hoidossa ovat sen mukaiset.