karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 21:41:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1195 196 197 198 199237 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-10 00:26:19 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
”Kohulääkäri Antti Heikkilä: Nykästä saatettiin hoitaa väärin”

https://hymy.fi/uutiset/kohulaakari-ant ... aa-vaarin/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-10 00:42:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-01-28 17:54:44
Viestit: 1112
Joulupukki kirjoitti:
Muistan Hirvoskan tehneen saman tempun joka 5. vuosi. Ja ainakin viimeiset 15 vuotta sitä on tehty karppaamalla. Että en nyt ihan hirveesti tästä ylläty, paitsi että tällä kertaa Heikkilä saa siitä propsit. No, ei sekään paha ole.

Joo Anitalla on ollut ongelmia lihomisen kanssa koko aikuisikänsä. Hänellä on aineenvaihdunta joka innostuu hiilihydraateista heti, kuten meillä monilla. Tosiaan karppausta on lady harjoitellut enenkin, ehkä Antin ohjet oli helpompi toteuttaa. Silloin 60 luvulla hän oli pieni ja pirtsakka, liikuimme Anitan sekä naapurinsa poikien kanssa Jyväskylän lavatanssipaikoissa.

_________________
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-10 07:46:06 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Mä oon hiljaa mielessäni ihmetellyt sitä Matin insuliinihoitoa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-10 19:56:44 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Sarah Hallberg LowCarbDenver2019-konferenssissa: ketoruokavaliolla saa tyypin 2 diabeteksen paremmin remissioon (ainakin kahden ensimmäisen vuoden ajaksi) kuin erittäin nukkaenergiaisella VLCD-ateriankorvikekuurilla tai lihavuusleikkauksella.

https://twitter.com/dawnnoe2/status/1104400272447569920


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-10 20:22:23 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Eric Westmanin yhteenveto ketoruokavaliota koskevasta näytöstä:

https://twitter.com/IMWHorvitz/status/1 ... 0388787200

https://twitter.com/IMWHorvitz/status/1 ... 2266500096

https://twitter.com/IMWHorvitz/status/1 ... 4641064960


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-10 21:00:10 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2823
Tama artikkeli juuri julkaistu https://www.sciencemag.org/news/2019/03 ... d-medicine

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.
(Dr Vince Quas)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-10 21:16:17 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
^Hesarikin tuosta kirjoitteli:

https://www.hs.fi/tiede/art-20000060312 ... W8-4UAOetw

Lääketeollisuus haluaisi, että tyypin 2 diabetesta ryhdyttäisiin ehkäisemään lääkityksellä. Parempi vaihtoehto on syödä sellaista ruokaa, joka ei aiheuta sitä.

Esidiabeteksesta pitää puhua ja esidiabeetikot tulisi löytää, mutta ensisijaisen intervention tulisi olla vähähiilihydraattinen ruokavalio, ei diabeteslääkkeiden määrääminen.

Esidiabetikoiden tehokas seulonta ja vhh-ruokavaiolsuositus heille olisi keino, jolla diabetesepidemia saataisiin taklatuksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-11 13:48:09 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Vertaistuesta iso hyöty masennuksesta kärsiville tyypin 2 diabeetikoille: riski joutua sairaalahoitoon pieneni 70 prosenttia ja akuutin hoidon tarve 50 prosenttia.

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oc ... 62331.html

Lainaa:
The importance of peer support in helping people with type 2 diabetes manage their condition has been highlighted by a US study suggesting it reduces the risk of being hospitalised by 70%.

Peer support also reduced the need for emergency medical care by 50% in people with type 2 diabetes and depression.

The findings from the University of Alabama at Birmingham researchers were based on people with type 2 diabetes and mild to severe depression.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-11 22:21:24 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tyypin 2 diabeteksen remissio ja Freestyle Libre olivat teemoina brittien diabetesliiton Diabetes UK Professional Conferencessa viime viikolla.

Keinoista saada tyypin 2 diabetes remissioon oli tietenkin esillä vain Roy Taylorin promoama erittäin niukkaenergiainen kitukuuri eli ateriankorvikkein toteutettava VLCD. DiRECT-tutkimuksen tuloksia esiteltiin.

Sitä parempaa keinoa, ketoruokavaliota, ei käsitelty.

Diabetes.co.uk, jonka low carb-ohjelmassa suuri määrä ihmisiä on saanut tyypin 2 diabeteksensa remissioon, tyytyy diplomaattisesti oleman olevinaan tyytyväinen siitä, että teollisuuden sponsoroima diabetesliitto Diabetes UK jo myöntää, että tyypin 2 diabetes on mahdollista saada remissioon.

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/ma ... 77837.html


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-12 10:07:57 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Ilta-Sanomat: Munuaissairaus löytyy lähes puolelta kakkostyypin diabeetikoista – tunnista oireet

Lainaa:
Myös kovan rasvan välttäminen ja pehmeiden rasvojen käyttö sekä ravintokuitujen lisääminen kannattaa.


Hohhoijaa. Hiilareiden rajoittamista ei tietenkään mainita. Omankin kokemukseni mukaan ketodieetillä kuitenkin HbA1C:n saa terveen tasolle ja elinmuutokset pysähtymään.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-12 10:53:02 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Potilaan lääkärilehti: Väitöstutkimus kehitti uusia keinoja insuliiniresistenssin tunnistamiseen


Nyt ollaan tutkittu oikeaa asiaa. Ainoa keino taklata diabetesepidemia on insuliinitresistenssin mahdollisimman aikainen tunnistaminen plus oikeat - hiilareita rajoittavat - ruokasuositukset insuliiniresistenteille.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-12 11:23:18 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Ja sitten vielä muistuttaa että se aikaisemmin niin terveelliseksi mainostettu ja vieläkin diabeetikoille suositeltu hedelmäsokeri eli fruktoosi on myös pahis, jos mittailee itse niin muistettava että fruktoosi ei mittauksissa näy mutta aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja rasvamaksaa eli siksi se hedelmäpuolikin on pidettävä kurissa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-12 11:43:01 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
^Fruktoosin suositteleminen diabeetikoille oli/on samanlainen fatal error kuin oli margariinin suositteleminen silloin kun margariineissa vielä on runsaasti teollisia transrasvoja.

Kaikkien fatal erroreiden äiti on kuitenkin hiilari- ja siemenöljypainotteisen ruokavalion suositteleminen esidiabeetikoille ja diabeetikoille. Se varmistaa heidän sairastumisensa ja pysymisensä lääkityksellä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-12 15:38:31 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tässä BMJ:n jutussakin ylistetään ultraprosessoiduilla pussikeitoilla ja pirtelöilä toteutettua kitukuuria tyypin 2 diabeteksen remissioon saattajana. Ei tietenkään sanaakaan siitä paremmasta vaihtoehdosta (ketoruokavaliosta).

https://www.bmj.com/content/364/bmj.l1128


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-12 16:00:39 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
23andMe myymään geenitestiä tyypin 2 diabetekseen sairastumisalttiuden selvittämiseen. Jos altistavien geenien löytyminen johtaa diabetesta ehkäisevän ketoruokavalion omaksumiseen, testi voisi olla jopa hyödyllinen.


http://www.pmlive.com/pharma_news/23and ... it_1281222


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-12 19:33:51 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
StopDian kännykkäsovellus on hyödytön diabeteksen torjunnassa, koska lähtökohtana oleva ajatus, että diabetesta torjutaan rukiilla, rypsillä ja rääkillä, on väärä. Olisivat tutkineet sitä kuinka huonosti se ehkäisi diabetesta eikä sitä kuinka hyvin se on pysynyt käyttäjiensä käytössä.

https://twitter.com/StopDiaFinland/stat ... 1489717249


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-12 20:55:24 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Timon kunto on erittäin OK: "Ei tunnu miltään"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-13 08:58:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
StopDiaan viitaten... tuo virallisterveellisten keskinäinen selkääntaputtelu ja yleinen positiivisuus on ällöttävää, kun tulokset ovat luokkaa 1%:n parannus 10 miljoonan investoinnilla... Samaan aikaan kun joku Virta saa 10000% parannuksen nettonegatiivisella investoinnilla (so. säästöt ovat jo muutamassa vuodessa suuremmat kuin investoinnit).


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-13 11:20:41 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kuten edellä oli puhetta, länsi-virginialainen sairaala on auttanut tyypin 2 diabetespotilaitaan saamaan tautinsa remissioon ketoruokavaliolla ja kokemuksista on kirjoitettu kollegoille ohjeet.

Jennifer Calihan kirjoittaa asiasta Diet Doctor-blogissa:

A protocol to reverse type 2 diabetes in a hospital setting


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabeteskatastrofi
ViestiLähetetty: 2019-03-13 11:48:42 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Timo Kuuselan asiantuntevat kommentit tuoreesta väitöstutkimuksesta:

http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskus ... 712#p49712

Lainaa:
Hyvä, kun insuliinia tutkitaan. Se onkin yksi Turun PET keskuksen painopiste.

Jo toista vuosikymmentä sitten uuden diabeteslääkkeen (ns glitatsolit) vaikutuksia glukoosin soluunotossa selvitettiin Turussa. Lääkevaikutus perustui glukoosimolekyylin viemiseen”kädestä pitäen” Glut-järjestelmän kautta soluun. Sattui vain niin, että Amerikoissa havaittiin rosiglitatsoli-molekyylin aiheuttavan sydänongelmia. Vuosien miettimiseen jälkeen lääke poistettiin markkinoilta. Sukulainen pioglitatsoli oli vähän vaarattomampi ja mm Hgissä täysin kokematon lääketieteen kandidaatti ohjattiin tekemään väitöskirja, jossa pioglitatsolilla piti olla hoitovaikutusta rasvamaksaan.

Turussa väiteltiin myös nuorien tai vähän vanhempien keski-ikäisten terveydestä hyvin ohjeistetun ”Turun mallin mukaan”.
No tuohon ikään mennessä noin puolella tutkituista todettiin metabolisen oireyhtymän kehitykseen viittaavana mm vyötärön ympäryksen kasvua, paastosokerin ja verenpaineen nousua.

Tuoreessa väitöstyössä käytettiin PET ja MRI:n ohella metabolomiikkaa nyt jo pitkälle kehitetyn suomalaisen Nightingalen menetelmillä.

Kirjasta löytyy kehon energia-aineenvaihdunnan kertaamiseen runsaasti aineistoa pikkupiirteitä myöten. Glykolyysi (glukoosin energiakäyttö) ja sitrunahappokierto saavat tilaa. Onneksi beetaoksidaatiokin mainitaan (rasvahappojen energiakäyttö). Nyt nimittäin on tullut tavaksi painottaa, miten ihminen elää sokerista (glukoosi) ja kovin sitä ravitsemukseen on tuputettu.

Eräs ”himourheilija” (Christer Sundqvist) salli blogissaan nimettömäksi jääneen asioista luennoineen biokemistin ihmetellä, onko opetuksesta jätetty toinen puoli pois turhana eli juuri rasvahappojen energiakäyttö. Samaa olen myös ihmetellyt pitkin talvikautta vaan laiskana en ehtinyt mainitsemaan.
On nimittäin niin, että elämää aloitteleva ihminenkin syö keto(geenisen)ravitsemuksen opein rintamaitoa imiessään. Kun pitäisi aloittaa lajinmukainen elämä syömisineen, monenmoista pukinsorkaa on jo tarjottu, minkä huomaa (lue kuulee) parhaiten lähestyttäessä kaupan kassaa ja sinne aseteltuja makeistarjouksia työntörattaista tavoittelevan ulottuville.

Kyllä väitöskirjassa kerrotaan, mikä insuliinin tehtävä on. Suomeksi, se lukitsee rasvat kudokseensa verensokerin ollessa koholla ja yrittäessään palauttaa verensokeria ”laillisiin lukemiin”. Samalla kiihtyy ylimäärä glukoosin rasvoiksi muuttaminen.
No siitähän lihoo! Niinpä. Luonto on sikälikin hurja ja omapäinen, että talletettu rasva koostuu paljolti täysin tyydyttyneistä ”kovista” rasvoista ja niiden rasvahapoista (palmitiihihappo ,16:0 ja steariinihappo, 18:). Mutta niiden käyttö kahden hiilen pätkinä AsetylCoA:n muodostukseen ATP-tuotannossa käy tanssin kepeydellä. Ja niitä riittää rasvakudoksessa. Energiapitoisuus ja suhteellinen keveys ovat myös mainittavia ”matkaeväitä”.

Mutta hei!
Alentunutta insuliinivaikutusta kudoksessa tutkittiin.

Niin on tehty jo pitkään. Miksi todella tanssitaan jatkuvasti samoilla jalansijoilla.
On nimitäin niinkin, että eräs keskeinen julkaisujen tekijälistassa mainittu henkilö (prof. Juhani Knuuti) on asettunut valvomaan tieteen puhdasoppisuutta sen sijaan, että osoittaisi todellista tutkijan rohkeutta käyttämällä haltuunsa uskottuja välineitä sen selvittämiseen, mikä todellinen syy on ryöstäytyneiden kansantautien takana. Tutkimukseen halukkaita nuoria riittää. Ohjaajan rooli on mahtava ja todellinen kunnia syntyy asioiden asenteettomasta selvittelystä.

Mutta kuitenkin: sydämelliset onnittelut väittelijälle pitkäkestoisen tutkimustyön loppuun saattamisesta. Tästä eteenpäin vastuu on itsellä. Varovaisuutta siinäkin mutta rehellisyyttä.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1195 196 197 198 199237 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)