els kirjoitti:
mattila kirjoitti:
... Tämä on se kriittinen ero: Fogelholm ei valehtele meille, vaan itselleen, jonka jälkeen hän kertoo samat valeet meille totuuksina, koska on päässään tehnyt niistä totuuksia...
Kuten sanottua autuaita ovat tietämättömät. Ja joo, uskoa toki saa ihan mitä haluaa.
Itse kuitenkin varoisin näitä, niin sapuskointien kuin ihmistenkin osalta...
Kysymys: oletko koskaan ollut henkilökohtaisesti tekemisissä arvon professorin kanssa? Hän ei suinkaan ole tyhmä.
En ole henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta kun Fogelholm sanoo, että ei usko VHH:n olevan pitkällä aikavälillä parempi kuin VT:n, minä uskon häntä - että siis hän ei oikeasti uskoisi toisin ja vain väittäisi muuta. Tietysti jos on jollain tasolla osoittaa, että on toisin, niin siitähän saataisiin hieno skuuppi.
Sinänsä pidän kyllä yksityiskohtien tasolla Fogelholmia taitavana poliitikkona, joka kääntelee nuo asiat niin kuin hänelle parasta on. Samalla tavalla tietenkin uskon, että poliittisesti aktiiviset henkilöt sekä esittävät asiat tarkoin itselleen hyödyllisiksi että uskovat itse olevansa oikealla asialla. Kannattaa myös muistaa, että älykkäät ihmiset ovat taitavampia selittämään itselleen, minkä takia heidän näkemyksensä on oikea, vaikka todistusaineisto puhuisi sitä vastaan. (Fogelholmin uravalinta puhuu myös tämän puolesta. Akatemiauraa isommat rahat saisi jonain tirehtöörinä kansainvälisessä agribisneksessä. Fogelholmin verotietojen pohjalta mies ei ainakaan saa mitään erityisen huomattavia sivutuloja.)
Käytännön tasolla, mikä minusta on olennaista, tämä tarkoittaa, että Fogelholmin päätä on (lähes) mahdotonta kääntää, mikä tekee hänestä erityisen vaikean ja haitallisen tyypin. Nuo huijarit sen sijaan sanovat ihan mitä tahansa, mitä heidän rahoittajansa pyytävät heitä sanomaan. Tämä tekee heistä täysin merkityksettömiä, sillä päätäntävalta on jossain muualla.