Kiemura kirjoitti:
Itse en siitä huolimatta suostu uskomaan, että liikunnasta olisi vain nollatuloksia diabeetikoilla. En ole diabeetikko, mutta ruokavalio sekä liikunta yhdistelmänä vaikuttaisi ihan maalaisjärjellä ihmiselle luontaiselta terveyttä edistävältä yhdistelmältä.
Siinähän se tulikin. Vahva usko, jolla lyödään varsinkin ilman omaa kokemusta.
Diabeteksen ja liikunnan yhteyttä on tutkittu paljon, eikä se sittenkään ole toiminut,
sen enempää kuin virallisesti suositeltu diabeetikkojen ruokavaliokaan.
* Jos diabeetikoille kustannettaisiin personal trainer, liikunta tuskin olisi hietöntä. Se ei kuulu paradigmaan, jossa virallisella puolella nimenomaan korostetaan hengästymiseen asti liikkumista.
* Jos tai kun diabeetikoille kustannetaan ravitsemusterapeutti, hän ei missään tapauksessa määrää VHH'ta. Sekään ei kuulu paradigmaan.
Ilman oikeaa ruokaa liikunnasta ei ole kuin homeopaattista hyötyä. Sitten kun sapuska on kunnossa, voidaan ehkä miettiä jo peeteetäkin, jos kuorolaulu, pitsinnypläys, larppaus, marjastus, martat, viininmaistelu, puutarhanhoito, nikkarointi, rempat, rasvamonttuhommat, talkoot, naapurin lapset, politiikka, kirjastokäynnit, vapaaehtoistyö, työmatkaliikunta (ja ne tuhat muuta vaihtoehtoa) eivät vielä sitten terveempänäkään oikein iske.
Uskon että omien oireittesi takia tiedät jo itsekin ruoan merkityksen /ystävällinen vino-hymy/ Ja joo, joskaan en ole diabeetikko, niin sinun verrokkisi olen. Ja joo, allergikolla on erilaisia päiviä. Mutta jooei, vasta yli 10 karppikokeiluvuoden jälkeen opin, että se allergikon päivien erilaisuus liittyy ainakin minulla vain ja ainoastaan ruokaan. Opettelu vei aikansa, eikä vastaus ollut se mitä oletin, mutta nyt, terveenä tai siis ainakin oireettomana karppina voin sekä uida että hiestyä ja jopa pyöräillä töihin ongelmitta. Mikään näistä ei onnistunut aiemmin, eikä mikään onnistu nytkään paitsi silloin kun ruokapuoli on kunnossa.
... mutta sitä et ehkä tiedä, millaiseen ruokavalioon rakas valtiomme oihjastaa nimenomaan diabeetikkoja?