Ruotsissa on Karoliinisen sairaalan diabetesvastaanotto tehnyt lastensuojeluilmoituksen siitä, että 9-vuotias tyypin 1 diabeetikkolapsi on syönyt vähähiilihydraattista ruokaa.
Andreas Eenfeldt: ”Diabetesvastaanotolla minua ei kuunneltu, vaan tehtiin ilmoitus sossuun”Lainaa:
9-vuotiasta kehotetaan syömään 500 grammaa juureksia joka aterialla, jotta aivot toimisivat.
Vanhoista ravitsemusdogmeista johtuen diabeetikot tulevat säännöllisesti huonosti hoidetuiksi Ruotsissa. Diabeetikot sairastuvat tarpeettomasti yhä pahemmin ja usein heitä pyritään estämään parantamasta omaa vointiaan.
Seuraava on yksi pahimmista esimerkeistä, joista olen kuullut. Äiti onnistui auttamaan 9-vuotiasta tyypin 1 diabetikkolastaan voimaan paremmin syömällä vähemmän hiilihydraatteja. Mistä tästä lapsen auttamisesta seurasi? Karoliinisen sairaalan disabetesvastaanotto teki hänestä lastensuojeluilmoituksen!
Kun ilmoitus todettiin aiheettomaksi - kaikki asianosaiset koulun terveydenhoitajaa myöten näkivät kuinka paljon paremmin lapsi voi - diabetesvastaanotto jatkoi kapuloiden heittämistä rattaisiin.
Diabetesvastaanoton ravitsemusterapeutti lähetti koululle kirjeen, jossa ilmoitettiin, että lapsen täytyy syödä vähintään puoli kiloa juureksia ateriaa kohti "jotta varmistetaan aivojen riittävä glukoosinsaanti". Se, että lapsi voi paremmin kuin koskaan, ei merkitse heille mitään.
Tämä on tositarina Ruotsista vuonna 2014. Tarina, johon jokin tv:n tutkivaa journalismia edustava ohjelma voisi tarttua.
Ihmekö tuo, jos Ruotsin ravitsemusterapeutit eivät tiedä rasvanpolttotilassa olevan ihmisen aivojen toimivan ketoneilla paremmin kuin glukoosilla ja että rasvapolttoisen ihmisen aivojen ketonien lisäksi tarvitseman muutaman glukoosigramman maksa vaivattomasti tekee glukoneogeneesissa jostain muusta kuin hiilihydraateista, minkä vuoksi aivojen takia ei tarvitse syödä gramman grammaa hiilihydraatteja.
Eihän sitä näytä tietävän meilla ravitsemusterapeutteja opettava apulaisprofessori
Ursula "Huostaanotto" Schwabkaan. Kuten ei sitäkään, että karppausruoka on
ravinteikkaampaa kuin virallisterveellinen hiilarimättö.
Jos aivot välttämättä tarvitsevat 30 grammaa hiilihydraatteja ateriaa kohden, niin miten on mahdollista, että
epileptikkolapsia hoidetaan menestyksellisesti alle 20 grammaa päivässä sisältävällä ketogeenisella ruokavaliolla? Ja vielä mennään lehdessä kehua retostelemaan. Eivätkö nämä lääkärit tajua pelätä, että joku ravitsemusterapeutti voi tehdä lastensuojeluilmoituksen?
Ruotsin sosiaalihallituksen diabetesruokavalio-ohjeistuksessa sanotaan kyllä, että "äärimmäisen vähähiilihydraattisella ruokavaliolla" olevien terveydentilaa ja ruokavalion vaikutuksia tulee seurata ja neuvoa heitä ruokavalion koostamisessa. Ohjeistuksessa ei sanota, että heidät pitäisi pakottaa luopumaan "extrem låghydratkostista".