THL on virittelemässä
vaaliteemaa diabeteksen ympärille. Tukeeko tämä teema sitten Puskaa ja Kepua, niin se tullaan näkemään. Jos tukee, niin voidaan kysyä, onko oikein, että valtion laitos sotkeutuu eduskuntavaaleihin. Päämoderaattorina toimii professori
Jaana Lindström, jonka 2006 tehtyä
väitöskirjaa "Prevention of type 2 diabetes with lifestyle intervention - emphasis on dietary composition and identification of high-risk individuals" tullaan ilmeisesti käyttämään kampanjan pohjana. Lindströmin tutkimuksen rahoittajina on ollut Oulun ja Itä-Suomen yliopistot ja erilaisia lääketeollisuuden tukemia säätiöitä sekä pari lääketehdasta kuten Novo Nordisk. Lindströmin mukaan diabetekseen sairastuneiden ruokavalio poikkesi terveinä pysyneiden ruokavaliosta. Diabeetikot söivät ennen sairastumistaan vähemmän hiilihydraatteja ja enemmän rasvaa kuin henkilöt, jotka eivät sairastuneet. Eli, koko tutkimus tukee samaa vähärasvaisuuden ideologiaa kuin Pekka Puskan Pohjois- Karjala-tutkimus. Näillä masinoiduilla tutkimuksilla on siten kasvatettu uusi puskalaisten sukupolvi. Lähes 10 vuotta vanhalla jutulla lähdetään sotimaan taivaspaikasta eduskunnassa, kun ei ole muuta esittää, ja tämäkin ontuu todella pahasti. Aina unohdetaan näiden juttujen kohdalla se, että kyseessä on opinnäyte, jossa kuviot ovat oikein, eikä totuudella ole niin väliä.
Tutkimus ei kerro mitään olennaista vaan on enemmänkin törkeänlaatuinen manipulaatio. Tutkimus ei käsittele vähähiilihydraattista ruokavaliota lainkaan, vaikka julkisuuteen annettaan tämän hässäkän yhteydessä sen suuntainen käsitys. On aina tiedetty, että jos yhdistää rasvan ja hiilihydraatit, niin huonosti käy. Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttää rasvaa pääasiallisena polttoaineena. Silloin rasva ei aiheuta mitään ongelmia. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Rasvalla taas ei ole mitään vaikutusta insuliiniin. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Pelkkää rasvaa syömällä ihminen laihtuu, mikä on fysiologinen fakta. Mutta, jos ravinto sisältää vaihtelevan määrän hiilihydraattia, niin tämä yhdessä rasvan kanssa lihottaa ja aiheuttaa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu, vaikka söisi rasvaa. Kun tässä esitetyssä tutkimuksessa toinen ryhmä syö vähemmän hiilihydraattia kuin toinen, niin sillä ei ole mitään merkitystä, sillä hiilihydraatteja pitää rajoittaa riittävästi ennen kuin asiat muuttuvat terveyden suuntaan. Kun julkisuudessa pelataan pelkillä mielikuvilla, niin helposti tästä saa otsikot, että vähähiilihydraattinen ruokavalio aiheuttaisi diabetesta, MOT. Voi vain kysyä, miksi tässä maassa ei tehdä kunnollista tutkimusta vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksesta diabetekseen. Ilmeisesti tulos pelottaa.