karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 14:24:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 145 46 47 48 49237 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-04-12 19:36:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-08-28 16:29:05
Viestit: 6049
Mä kerkisin syödä Januviaa n 3v. Samalla meni insuliinia. En toki silloin muutenkaan tiennyt mistään mitään.
Kun karppaus alkoi syksy 2013, sain täältä karppilasta ekat tietoni Januviasta. Kiitos siitä. Olin tosi järkyttynyt koska olen käynyt läpi sen helvetillisen haimatulehduksen.
Kun oli kontrolliaika lääkärille, olin karpannut vain pari kk. Kerroin jättäneeni Januvian pois ja inskaa vähentänyt roimasti. Samalla kysyin suoraan, miksi hän määräsi mulle Januviaa vaikka on ollut haimatulehdus?
Vastaus oli : öö, tuota voihan sen Januvian nyt antaa olla pois.
Eli se asia sivuutettiin :(

_________________
Santikka murisee ja rähisee, mutta usein myös hymyilee :smt006


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-12 23:17:01 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Kyllä forumista on selkeästi hyötyä. Monia asioita olen täällä lukenut ja sitten googletellut muuallakin verkossa. Insuliinin tiesin jo sairastuessani voimalliseksi ja sitä kautta varsinkin lisättynä lääkkeenä mahdollisesti vaaralliseksi, joten siihen en suostunut, vaikka lääkäri ehdotti, kun hänellä oli kiire saada mun sokerit alas. Menihän ne sitten kuitenkin alas karppaamalla. Nyt on metformiinin alasajo käynnissä, mutta aikaisemmasta omakohtaisesta ihmiskokeesta viisastuneena aion tehdä sen hitaasti. januvian lopettaessani lopetin myös metformiinin ja silloin se oli liian aikaista, Meni kolmisen kuukautta niin paino alkoi hivuttautua ylöspäin, samoin verensokerit. Metformiini vaikuttaa kilppariin jotenkin haitallisesti, siksi yritän saada annosta pienennettyä, mahdollisesti myöhemmin kokonaan pois. Nyt on puolet annoksesta vähennetty, seuraavaksi yritän uutta tablettikokoa jolloin tippuisi taas 1/3. Tohtori Tolonen suosittelee Berberiiniä metformiinin tilalle, mutta melko kallista ja mietin siinä sitä annostusta. Onkohan kenelläkään kokemuksia siitä? Vaikutusmekanismi on aikalailla identtinen metformiiniin, mutta haittojen pitäisi olla vähäisemmät. Jos on tietoa, niin mielelläni otan vastaan.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 07:43:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
1. Elämäntapamuutokset: tiukka LCHF-ruokavalio, mielellään täydennettynä pätkäpaastoilulla (liikunta on hyvä lisä, joskin sen vaikutus on pienempi).
2. Metformiinilääkitys, jos se on verensokerin hallinnan vuoksl tarpeen (lähes kaikki lääkärit käyttävät tätä ensisijaisena lääkkeenä).
3. GLP-1-analogi, jos lisälääkitystä tarvitaan (esimerkiksi Victoza).

Tietääkö joku tästä pätkäpaastojutusta jotain? En ole mielestäni kuullut siitä ennen diabeteksen hoidossa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 08:31:53 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Pätkäpaasto ei käsittääkseni LCHF ruokavalion yhteydessä ole sen kummempi juttu kuin että esimerkiksi aamiaisen voi jättää väliin eli ei enää ole sitä mantraa että diabetikon pitää syödä vähintään ne kolme ateriaa päivässä. Itsellä se toimii lähinnä niin että lchf kahvi ei nosta inskoja eli se matalan inskan osuus päivän tunneista jatkuu. Mutta varmaan se sopiiko kyseinen juttu johtuu myös siitä miten se oma insuliiniresistenssi voi, jos paaston jatkuessa verensokerit jatkavat nousuaan niin silloin moni sen joutuu katkaisemaan syömällä jotain. Silloin tietysti voi kokeilla tiukempaa hiilarirajoitusta joka voisi insuliiniresistenssiä pienentää. Eli minä koplaan yhteen tiukan lchf ruokavalion ja pätkäpaaston silloin kun oma inskatuotanto riittää hiilarirajoituksella pitämään sokerit aisoissa. Liikunta ei tietysti ole pahaksi.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 09:00:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Mitä eroa on Januvialla ja Janumetilla? Voiko jälkimmäinen aiheuttaa jotain haimaongelmia? Janumetissa näyttäis pakkauselosteen mukaan olevan sekä sitagliptiinia että metformiinia, Januviassa käsittääkseni vain sitagliptiinia. Mutta ne haitat, onko Janumetilla samat haimahaitat kuin Januvialla?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 09:05:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-03-17 14:39:14
Viestit: 1874
suopursu kirjoitti:
Tietääkö joku tästä pätkäpaastojutusta jotain? En ole mielestäni kuullut siitä ennen diabeteksen hoidossa.

Tätä tarjoaisin ensihätään....

How to Reverse Type 2 Diabetes Naturally

mlv kirjoitti:
jos paaston jatkuessa verensokerit jatkavat nousuaan niin silloin moni sen joutuu katkaisemaan syömällä jotain

Täydellisessä vesipaastossa verensokeri laskee taatusti ja niin myös kehon insuliinitaso(insuliiniresistenssi)...on kokemusta, mutta suosittelen varovaisuutta! Se vaatii nimittäin aikamoista osaamista ja oman kehon kuuntelemista...

_________________
Kaikenlaista pohdintaa terveys/sairausriskeistä....

SANIN LUUPPI


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 10:23:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
liljankukka kirjoitti:
Mitä eroa on Januvialla ja Janumetilla? Voiko jälkimmäinen aiheuttaa jotain haimaongelmia? Janumetissa näyttäis pakkauselosteen mukaan olevan sekä sitagliptiinia että metformiinia, Januviassa käsittääkseni vain sitagliptiinia. Mutta ne haitat, onko Janumetilla samat haimahaitat kuin Januvialla?


Januvia = sitagliptiini
Janumet = sitagliptiini + metformiini

Vähän joka toisella valmistajalla on näitä valmistepareja, eli joku gliptiini ja sitten se sama + metformiini, kun 'hoitoa on tarvis tehostaa.' Ja onhan sitä aina tarvis, sillä ellei ruokavalioon puututa, niin pahemmaksihan se tilanne koko ajan menee.

Lukaisin juuri erinomaisen ja karmean kirjan nimeltään Tappavat Lääkkeet. Kirjoittaja toteaa, että jos hän sairastuisi tyypin 2 diabetekseen, kokeilisi ensin ruokavalio+liikunta komboa taudin hallintaan ja jos se ei auttaisi, niin ainoa lääke mitä suostuisi ottamaan on metformiini. Se keksittiin jo 1950-luvulla ja se on ainoa tyypin 2 diabeteksen lääke josta on todella todistettu että se vähentää sydän- ja verisuonitautiriskiä diabeetikoilla. Sen pahin haitta on että osa potilaista saa siitä vatsavaivoja.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 11:27:40 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
LCHF on siitä hyvä lääke diabetekseen ettei sillä ole muita kuin hyviä sivuvaikutuksia, varsinkin jos muistaa syödä tarpeeksi.
Pätkäpaastoilla voi monella tavalla, esimerkiksi Colting jättää aamiaisen pois. Myös Ann Fernholm on kirjoittanut pätkäpaastosta ja sen suotuisasta tehosta juuri verensokerien ja insuliinitasojen normalisoitumisen kautta.
http://ettsotareblod.se/varfor-ar-periodisk-fasta-bra-for-kroppen/

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 12:56:39 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Toisinsyöjä kirjoitti:
...jos hän sairastuisi tyypin 2 diabetekseen ...ainoa lääke mitä suostuisi ottamaan on metformiini...Sen pahin haitta on että osa potilaista saa siitä vatsavaivoja.

Niin, ja vatsavaivatkin liittyvät yleensä hoidon aloitukseen, ovat useimmiten tilapäisiä ja ne voidaan minimoida ottamalla metformiini aterioiden jälkeen.

Pitkäaikainen metformiinihoito saattaa lisäksi aiheuttaa B12-vitamiinin imeytymisen heikkenemistä, mistä voi seurata hermo-oireita ja anemiaa. Jos on käyttänyt metformiinia yli 10 vuotta ja saa näitä oireita, kannattaa tarkistuttaa aktiivisen B12- vitamiinin pitoisuus seerumissa (S -B12-TC2). Mahdollinen puutos hoituu B12-vitamiinipistoksilla, ellei ravinteikas karppausruoka ravintolisällä täydennettynäkään riitä sitä hoitamaan.

Metformiini on esimerkki siitä, että vanha lääke voi olla parempi kuin pussillinen uusia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 13:00:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Hikikomori kirjoitti:
Metformiini on esimerkki siitä, että vanha lääke voi olla parempi kuin pussillinen uusia.


Tuossa Tappavat Lääkkeet kirjassa kirjoittaja antaa neuvoksi, että mitään uudempaa lääkettä ei pitäisi suostua syömään, vaan vain niitä vähintään 10 vuotta vanhoja.

Toisaalta kirjassa on aika hieno kaavio siitä, miten lääkeyritysten voitot ovat kasvaneet verrattuna kaikkien pörssiyritysten keskiarvoon ja jo tuossa 1980-luvun puolivälissä lääkeyritysten voitot ampaisivat paljon suuremmiksi kuin se pörssiyritysten keskiarvo. Ja suoranaisella huijauksella ja rikollisuudellahan se on aikaan saatu, eli jos nyt oikein tiukkana ollaan ja valmisteissa on valinnanvaraa myös sieltä vanhemmasta päästä, niin todella varman päälle pelaava suostuisi ottamaan vain ennen vuotta 1985 kehitettyjä valmisteita...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 13:11:45 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Olen kuullut että metformiinilla ja kilpirauhasongelmilla voisi olla yhteyttä, varmaankin pidemmän käytön yhteydessä, onko kellään tuosta tietoa? Vatsavaivat ovat todella pieni ohimenevä vaiva, yleensä aloitetaan pienemmin annoksin ja kun elimistö alkaa tottumaan, annostusta nostetaan, jos tarvis. Itse olen tekemässä nyt päinvastoin. Ajan metformiinia hitaasti alas.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 14:29:57 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Esimerkiksi Matti Tolonen on siitä kirjoittanut:

Kilpirauhanen: Diabeteslääke metformiini voi pahentaa vajaatoimintaa

Mikään läääke ei ole täysin vailla sivuvaikutuksia. Timo Kuusela ei ole turhaan hylännyt metformiinia. Minäkin olen luopunut siitä, vaikka tämä onkin edellyttänyt vähän suurempaa tarkkuutta tiukan LCHF-ruokavalion noudattamisessa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-13 22:24:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Itse en koskaan syönyt metformiinia, vaikka sitä minulle kirjoitettiin ja vaadittiin käyttöön. Löysin tutkittuani kaikkea tarkkaan VHH:n heti, kun sain diaknoosin.
Pitkä sokerini on ollut niin hyvä, että päätin ola ilman metformiinia ja muita lääkkeitä joita ensi lääkärin tapaamisella minulle tarjottiin. Aloin samantien diaknoosin saatuani tutkia tautiani, ja olen siitä nyt todella onnellinen. 2007 sain diaknoosin, ja nyt edelleen normaalit pitkäsokerit ilman lääkkeitä.

Olen niin onnellinen!!!!!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-14 07:50:55 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Suopursu, sulla kävi hyvä onni, kun heti diagnoosin saatuasi löystit karppauksen niin ei tarvinnut lähteä lääkityslinjalle. Hieno homma!

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-14 08:56:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Hienoa suopursu, tähän vois sanoa, että kyllä internetistä ja asioiden itse tutkiskelusta on hyötyä, vaikka jotkut hoitohenkilökunnasta välillä kovinkin sanoin arvostelevat ihmisten tapaa tutkia netin kautta omia vaivojaan ja jotkut jopa tekevät yhtä päteviä (tai parempiakin :wink: )diagnooseja kuin lääkärinsä. Saatika että netin kautta kyllä löytää vertaistukea sekä neuvoja joita lääkärit eivät tiedä tai eivät kerkiä ottamaan selvää.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-14 09:11:10 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Tuommoinen onnistuu, jos saa sen diagnoosin aika pian. Mulla kävi köpelömmin, aika pahaksi ehti ensin. Niin ollaan yksilöitä, mutta olkaa tosiaankin lääkkeettömät iloisia, sehän se paras tapa on.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-14 09:25:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Juu, mutta "väärin sammutettuhan tämä virallisesti on".
Vastuu on ihan mun itseni kontolla, ja vaati vahvuutta tehdä tämä ratkaisu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-14 09:26:48 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Kyllä täällä on useampi tuttu päässyt inskoistakin useamman käyttövuoden jälkeen lääkkeettömäksi, riippuu paljon siitä onko sitä omaa insuliinituotantoa jäljellä niin että se riittää rajoitetuille hiilareille.

Paras neuvo minusta olisi sekä esidiabeetikoille että meille kakkosille verensokerimittarin hankinta niin että itse tosiaan näkee miten eri ateriavaihtoehdot toimii. Ja sillä rahalla mitä lääkkeet ja terveyskeskuskäynnit maksaa, ostaa niitä liuskojakin itse jos ei muuten saa, aika nopeasti sen oppii mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Ja muistaa että vaikka fruktoosi ei verensokerimittarissa näy, se mittaa vain glukoosia, niin fruktoosi nostaa inskat ylös tehokkaasti ja sitenkin ylläpitää insuliiniresistenssiä.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-14 09:42:35 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
suopursu kirjoitti:
Juu, mutta "väärin sammutettuhan tämä virallisesti on".
Vastuu on ihan mun itseni kontolla, ja vaati vahvuutta tehdä tämä ratkaisu.

Täsmälleen näin. Ja varsinkin täällä Pohjanlahden itärannalla.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-14 11:59:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-08-28 16:29:05
Viestit: 6049
Mä olen lääkkeetön nyt. Mä itse pikkuhiljaa tiputin insuliinin määrää. Alkoi tuleen kamalia hypoja. Silti mulla on sokerimittari koko ajan käytössä. On hyvä mittailla, jos syö sellasta ruokaa/ yhdistelmää, mistä ei oo varma nostaako sokereita. Hoitaja narisi mulle kun liuskoja haen, että mitä ihmettä sinä mittailet kun et enää insuliiniakaan käytä :lol:
Mutta eihän ne hoitajat, ainakaan täällä, muutenkaan tiedä mistään mitään.

_________________
Santikka murisee ja rähisee, mutta usein myös hymyilee :smt006


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 145 46 47 48 49237 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)