karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 17:04:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 146 47 48 49 50237 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-04-14 12:28:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Lainaa:
Vastuu on ihan mun itseni kontolla, ja vaati vahvuutta tehdä tämä ratkaisu


Juu, näinhän se menee. Itse sairastan keliakiaa, ja sekin vaatii vahvuutta pysyttäyä erossa ruoasta, josta tulee sairaaksi, kyllähän se tuoreen ruisleivän tuoksu esim.on hyvä ja tuo tuoksumuistoja lapsuudesta asti..erittäin tunteisiin vetoava juttu.. On kuitenkin kumma juttu, että keliakian hoidossa on päivänselvää, että pitää rajoittaa ruokavaliota. Tehdä siis toisin kuin on aina oppinut tekemään, eikä ainakaan omalla kohdallani se ole ollut ongelma ensimmäisen parin-kolmen viikon jälkeen, varsinkin kun huomasi edut mitä gluteenittomuudesta tuli paremman fyysisen ja sitä kautta psyykkisenkin olon myötä. Tiedän kyllä henkilöitä joilla myös keliakia, eikä ruokavalion muuttaminen gluteenittomaksi ole kumminkaan meinannut vuosienkaan yrittämisen jälkeen onnistua, joko siksi, että lähiympäristö ei pidä kyseistä sairautta sairautena vaan nirsoiluna ja toisaalta siksi, että esim hoitohenkilökunta (=lääkäri) on ohjeistanut henkilöä väärin, että vältettäviä viljoja ovat kotimaiset viljat, näin ollen ulkomaan reissuilla voi hyvin syödä sitä vehnäpullaa kun se ei ole kotimaista. :shock: No, tuossa tapauksessa vastuun siirto asiakkaalle oli kyllä jotenkin epäammattimaista lääkärin taholta.

Siis tämän pitkän vuodatuksen jälkeen edelleen ihmettelen sitä että miten voi olla niin vaikeaa ohjeistaa sokerille yliherkkää ihmistä olemaan syömättä sokeria tai sokeristuvia ruokia (tärkkelyksiä)??? Kun se olis se helpoin tapa pitää itsestään huolta. Eihän pähkinäallerginenkaan voi pähkinöitä syödä. Tää tietysti on vaikeaa joillekin, kun haitat eivät ole välittömästi henkeäuhkaavia, ihan niin kuin keliakiassakin, haitat tulevat viiveellä, joskus vuosikymmenien päästä, tai lisäsairauksien muodossa. Mutta tästä kokokuvasta ja niistä lisäsairauksista ei useinkaan potilaalle kerrota, että mitä seuraa pitkässä juoksussa siitä, että ne sokerit on aina vaan tapissa. Saatika lääkkeiden mahdolliset haittavaikutukset pitkässä juoksussa. Mutta ei se taida olla lääkäreiden intresseissä, pelkäävät mokomat varmaan jäävänsä työttömiksi, jos ihan oikeesti ohjeistaisivat. :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-14 13:28:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
^^Kysehän tässä on käypähoidosta, jonka mukaan niin lääkäreiden kuin hoitohenkilökunnan on toimittava. He eivät kaiketi voi toimia muuten, mutta silti minulle oli ihmetys miten ilkeästi he voivat käyttäytyä.

Itselläni tämä karppaus on helppoa, ei ole mitää suuria mielitekoja hiilareihin. Varmasti johtuu siitä että olen ottanut kantaakseni vastuun omasta terveydestä.
En ole mitenkään jääräpää mielestäni, vaan olen ajatellut että jos oikeasti tämä ei pelaa, niin sitten on mahdollisuus siirtyä lääkkeisiin. En mielestäni häviä mitään, sillä lääkkeethän eivät paranna diabetestä, vaan hoitavat sen tuomia seurauksia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-14 13:36:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ Muuten olen samaa mieltä, muttei kukaan pakota lääkäriä toimimaan Käypähoidon mukaan.
Heillä on täysi oikeus käyttää potilaskokemuksiaan ja omaa päätään työssään.

Se, että yhteisö sulkee toisinajattelijat nopeasti pois piiristä, on toinen juttu.
Eikä kenestäkään ole kiva jäädä pois sosiaalisista kuvioista
... varsinkaan tai ainakaan silloin kun kyseessä ei ole oma tauti.

Joten, kuinka ollakaan, kaikki tietämäni karppilääkärit ovat ensin itse sairastuneet,
ja vasta sen jälkeen rohjenneet nousta tutkainta vastaan.
Eli ihan samanlaisia ovat kuin me kaikki muutkin...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-15 15:58:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Kyllä sen diabeteksen ehtii saada kuriin, vaikka diagnoosista olisi jo aikaa. Oman diagnoosini sain 2003 ja vasta 2011 vuodenvaihteessa löysin karppauksen. Siitä lähtien enemmän tai vähemmän ketoosissa. Lääkkeet jätin vuoden 2011 aikana. Aika tiukkaa karppia se kyllä vaatii. Tämä ei tosin ole yhtään vaikeaa, kun toisessa vaihtoehdossa on liikalihavuus, sokeus, masennus ja jalkojen amputointi...

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-16 14:13:38 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Diabeteslääkkeellä yhteys sydämen vajaatoimintaan (Iltalehti 16.4. 2015)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-16 22:50:27 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tutkimus:
Lainaa:
CONCLUSIONS:
Short-term fasting dramatically lowered overnight fasting and 24 h integrated glucose concentrations. Carbohydrate restriction per se could account for 71% of the reduction.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-17 15:42:49 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Korkea verensokeri vahingoittaa verisuonia sekä kemiallisesti että mekaanisesti. Erik Edin kirjoittaa Matfrisk-blogissaan jälkimmäisistä vaurioista:

Högt blodsocker påverkar blodtryck och kärlskador

Lainaa:
Käsitteellä diabeteksen luonnollinen kulku viitataan komplikaatioihin, joita perinteisesti hoidetut diabeetikot tavalliseti saavat - termi on luultavasti kehitetty epäonnistuneen hoidon puolustelemiseksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-17 20:29:56 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tyypin 2 diabetestä ei aina ymmärretä eteneväksi sairaudeksi (Iltalehti 17.4. 2015)

Minä ainakaan en ymmärrä. Oman T2D:ni eteneminen pysähtyi kuin seinään ryhdyttyäni hoitamaan sitä tiukalla LCHF-ruokavaliolla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-18 06:44:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-08-28 16:29:05
Viestit: 6049
Ja voi kun alkoi ärsyttään.
Ei tarvitse pelästyä kun lääkäri ehdoittaa pistohoidon aloittamista. Just.
Sittenhän voi "turvallisin" mielen vetää sitä pullaa yms paskaa. Ja kuinka moni diabeetikko, joka tuon lukee, ajattelee että no eihän se pistohoito voi pahaksi olla. Aletaan pistelemään ni voi syödä edelleen "normaalisti".
Ja kun ne lääkärit eivät voi mitenkään kertoa, että millaisella ruokavaliolla se sokeri pysyy aisoissaan. Vaikka hyvin tietävät.
Eli insuliinia vaan ja rasvaton ruoka kera puuron ja herkkujen :cry:

_________________
Santikka murisee ja rähisee, mutta usein myös hymyilee :smt006


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-18 07:47:06 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
En tiedä kumpi on pahemi, etteivät kerro ruokavliohoidosta vaikka tietävät, vaiko se etteivät oikeasti tiedä?
Olen hiljattain tavannut sen verran monta siviilissä muuten ookoo lääkäriä,
jotka todellakaan eivät tiedä, että veikkaisin näiden olevan edelleen ikävän yleisiä.

Pimitys on ihan uskomaton.
Ja pimitys yhdistettynä jatkuvaan hiljaiseen sakinhivutukseen saa aikaan sen, ettei näistä haluakaan tietää.

Ei se ole lääkärien vika vaan systeemin.
Mutteivät lääkärit tästä tilanteesta myöskään kärsi. Potilaat ovat tämän systeemin pahin urhi.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-18 08:41:20 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3464
Työpaikalla on kaksi ykköstyyppiläistä. Toinen pärjää hyvin pienillä inskamäärillä, mutta silti kärsii jatkuvista hypoista. No, toista nyt sitten alettiin "hoitamaan" tehostetusti, on seurannoissa ja kaikkea muuta paskaa. Hänellä ei edes yritetä päästä mataliin sokereihin, koska ne jatkuvat hypot kuulemma rasittaa sydäntä enemmän. Eli tyyliin jatkuvasti yli suositusten sokerit mielummin, kuin satunnaisia hypoja sekaan.

Molemmat "tietävät kaiken" sairaudestaan, joten en ole edes yrittänyt vihjailla mitään. Mukavia ihmisiä, mutta defenssit on sitä luokkaa ettei viitsi edes yrittää.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-18 09:16:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Olen myös joskus törmännyt asenteeseen, että on sitten parempi itselle pitää omana tietonaan, kuin ottaa vastaan ...skaa, helpompi työpailla tms.olla jatkossakin ;) Ja juu, mä kans ihmettelen hoitohenkilökunnan (ml. lääkärit) tietämättömyyttä varsinkin tästä, että 2diabetesta eritoten voisi hoitaa ruokavaliolla, ja sen pitäisi olla se ensisijainen hoitomuoto, näinhän tehtiin vielä joskus 70-luvulla. Ilmeisesti nuo hoitohenkilöt on niin hyvin "koulutettu" näihin "uuden polven" ja muihin lääkkeisiin ja osa varmaan pelkään jotain käypähoitosuositus-ristiriitaa ettei vaan tule keltään sanomisia. Lääkärit saattaa nimittäin olla vähän puun ja kuoren välissä näissä asioissa, vaikka jossain vastauksessa els sanoikin, että käypähoitosuositukset eivät ole pakollisia hoito-ohjeita, niin siten monet hoitohenkilöt ne mieltää. Jos esim. on kyseessä hoitovirhe-epäily, olettaisin, että ensimmäisenä tsekataan, onko käypähoitosuositusten mukaiset ohjeet annettu potilaalle.

Sitten on ihan toinen juttu, josta olen aiemminkin sanonut, että kun puhutaan ihmisen syömisestä, on ihan mielestäni todella ihmeellistä, että esim. allergisille tai keliakiaa sairastaville voidaan sanoa, että sitten tätä ja tätä ei saa syödä, jotta pysyy terveenä, mutta 2-diabetikolle ei...vaan onhan se toisaalta niinkin, että jos kaikki 2-diabeetikot alkais vhh:lle ja karttelis alkajaisiks vaikka vaan leipää, vois leipomoteollisuus olla pian ihmeissään ja taas tulis lisää työttömiä Tai jos ne kaikki vielä välttelis eineksiäkin, vois äitien tekemät olla kans kohta työttömänä. Ensimmäinen toimenpide teollisuudessa kun on aina yt, ja väen vähennys, ei osata ajatella, että mitäs muuta me voitais tehdä ja myydä. Onko myymissämme tuotteissa jotain "vikaa" kun asiakkaat ei niitä halua, ja tämä pätee kyllä muuhunkin teollisuuteen kuin vain eineksiin ;).


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-18 10:08:36 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Täällä on hyvin pitkälle ulkoistettu ruokavaliohoito ravintoterapeuteille ja diabeteshoitajille eli lääkärit eivät periaatteessa uskalla astua kyseisen koulukunnan varpaille ja terapeuttejahan kouluttaa lääkeyhtiöt ja mukana myös Elintarvikevirasto viralliserheellisine suosituksineen eli kyllä se paljon täällä Ruotsissakin on potilaan omassa aktiivisuudessa se ruokavaliohoidon toteutus, sitten löytyy näitä edistyneempiä lääkäreitä, mutta ei niitä joka terveyskeskukseen riitä. Onneksi nyt löytyy hyvää tietoa D2 hoidoista sekä ruotsiksi että suomeksi kirjoista ja blogeista ja nopeasti se verensokerimittari kertoo mikä ruoka pitää sokerit tasaisena. Kaikkein parashan olisi jos sitä sokeri- ja fruktoosikuormaa vähentäisi jo esidiabesvaiheessa eli kun sokerit aloittavat nousun, silloin insuliiniresistenssin saisi kuriin nopeammin eikä hiilarirajoituksen ehkä tarvitsisi olla niin tiukka loppuelämän ajaksi.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-18 16:21:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Lainaa:
hiilarirajoituksen ehkä tarvitsisi olla niin tiukka loppuelämän ajaksi.


Itellä on kokemusta siitä, että kun hiilarirajoitusta höllentää...taas kertynyt kiloja ja sitä myöden varmaan myös esidiabeteksen uhka edelleen on päällä, ehken jopa pahentunut, jospas kevään/kesän vihannesten parempi tarjonta auttais palaamaan "ruotuun". Olettaisin, että kyllä aika tarkkana saa olla koko loppuelämän, jos vaan vähänkin on taipumusta lihomiseen ja/tai jos ei opettele liikkumaan runsaanlaisesti, joka vähän helpottaa hiilareiden poltossa. Eli kun kerran tuon ins.resistenssin on hankkinut ei sitä kovin helposti pysty pois kääntämään, muuta kuin niitä hiilareita (tiukastikin, yksilöllistä kyllä tietenkin) rajoittamalla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-18 16:58:18 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
FDA Panel Recommends New CV Safety Warnings on Onglyza and Nesina DPP-4s (Diabetes in Control 17.4. 2015)
Lainaa:
For saxagliptin (Onglyza), 14 of 15 panelists from the Endocrinologic and Metabolic Drugs Advisory Committee voted to update the label, primarily on the increased risk for heart failure. The panel also wanted to see information on the trend toward higher all-cause mortality. One panel member voted to withdraw the drug from the US market


FDA:n lääketurvallisuuslautakunta päätti, että Onglyza-pakkauksiin liitettävä varoitus sydämen vajaatoimintariskistä. Yksi jäsenistä olisi halunnut vetää lääkkeen kokonaan Yhdysvaltain markkinoilta.

Diabeteksen ruokavaliohoitoon ei tällaisia riskejä liity.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-19 08:06:03 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tuore australialaistutkimus puoltaa kananmunien käyttöä tyypin 2 diabeetikoiden ruokavaliossa. Kahdella munalla päivässä ei ollut vaikutusta sv-tautien riskitekijöihin. Munat tekivät kylläisiksi eikä niihin kyllästytty. Munat sopivat tutkijoiden mukaan parantamaan tyypin 2 diabeetikoidenkin ruokavalon ravinteikkuutta.

Two Eggs a Day Shows Some Benefit for T2D Patients (Diabetes in Control 17.4. 2015)

Lainaa:
Previous studies and current guidelines do not provide a clear message as to the whether eggs are safe and suitable as a dietary protein source for people with T2D with a high risk for CVD complications. This study showed there were no significant differences in circulating HDL, LDL, TC, or TGs between the high- and low-egg diet groups. The high-egg diet group also showed a significantly greater food-acceptability score and scored their diet with less hunger and greater satiety after breakfast; this suggest that a high-egg diet does not result in boredom and may likely improve nutritional management in patients with T2D.

Practice Pearls:
•This study compared the health effects of a high-egg diet (2 eggs/day for 6 days/wk) with a low-egg diet (<2 eggs/wjk).
• The high-egg diet group showed no significant difference in their lipid panel at 3 months, compared to the low-egg diet group.
•Test patients showed a greater satiety after breakfast and greater food-acceptability in the high-egg diet, suggesting that a high-egg diet can be used to help improve nutritional management.


The effect of a high-egg diet on cardiovascular risk factors in people with type 2 diabetes: the Diabetes and Egg (DIABEGG) study –a 3-mo randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2015; 101: 705-713.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-19 08:53:57 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
els kirjoitti:
En tiedä kumpi on pahempi, etteivät kerro ruokavaliohoidosta vaikka tietävät, vaiko se etteivät oikeasti tiedä?


Juridisessa katsannossa harkittu rikos on tuottamuksellista pahempi. Riippuen siitä kumpi on kyseessä, tyypin 2 diabeetikoiden taluttaminen virallisen hoitojärjestelmän toimesta ennenaikaiseen hautaan (ruokavaliohoidon avulla saavutettavissa olevaan remissioon verrattuna) kymmenien tuhansien insuliinipistosten ja ikävien päätetapahtumien kautta rinnastuu joko murhaan tai kuolemantuottamukseen. Siinä sivussa rullataan veronmaksajat.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-19 09:25:00 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Erik Edlund kirjoittaan diabeetikoiden insuliinin ali- ja yliannostukseen liittyvistä syömishäiriöistä. Ratkaisu niihin on LCHF-ruokavalio.

Insulin och ätstörningar?
Lainaa:
Den här mekanismen gäller för både diabetiker typ 1 och typ 2, de förra injicerar sitt insulin, de senare producerar det själva som svar på en kolhydratrik mat. Både under- och överanvändning av insulin ger effekter som, enligt mig, kan leda till eller kallas ätstörningar. I det förra fallet blir följden onormal viktnedgång och i det senare övervikt och fetma.

En logisk åtgärd är att äta enligt LCHF, mat som hos diabetiker typ 1 inte kräver mycket mer insulin än det som fodras för att hålla lagom glukagonnivå och för diabetiker typ 2 inte överstimulerar insulinproduktionen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-19 21:08:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Hikikomori kirjoitti:
els kirjoitti:
En tiedä kumpi on pahempi, etteivät kerro ruokavaliohoidosta vaikka tietävät, vaiko se etteivät oikeasti tiedä?


Juridisessa katsannossa harkittu rikos on tuottamuksellista pahempi. Riippuen siitä kumpi on kyseessä, tyypin 2 diabeetikoiden taluttaminen virallisen hoitojärjestelmän toimesta ennenaikaiseen hautaan (ruokavaliohoidon avulla saavutettavissa olevaan remissioon verrattuna) kymmenien tuhansien insuliinipistosten ja ikävien päätetapahtumien kautta rinnastuu joko murhaan tai kuolemantuottamukseen. Siinä sivussa rullataan veronmaksajat.



Virallinen Insuliinimurhaaja, hmm ei ihan tittelist viel. Joku Orwelilainen virastonimi pitäis keksii ensiks, hmm... aaa "Terveyden ja hyvinvoinnin laitos" joo toi on hyvä ja sitten osastot ja tittelit ja tietty hiili neutraali "memory hole"...

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-21 10:50:56 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Uuden metatutkimuksen mukaan tyypin 2 diabeteksen seulonta ei paranna 10 vuoden elonjäämisennustetta. Tämä jos mikä osoittaa, että diabeteksen nykyinen hoito on täysin tehotonta.

Erik Edlund: Metastudie visar att diabetikervård är tandlös

Type 2 diabetes screening does not improve mortality rates (Clinical Advisor 14.4. 2015)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4732 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 146 47 48 49 50237 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)