Lainaa:
Vastuu on ihan mun itseni kontolla, ja vaati vahvuutta tehdä tämä ratkaisu
Juu, näinhän se menee. Itse sairastan keliakiaa, ja sekin vaatii vahvuutta pysyttäyä erossa ruoasta, josta tulee sairaaksi, kyllähän se tuoreen ruisleivän tuoksu esim.on hyvä ja tuo tuoksumuistoja lapsuudesta asti..erittäin tunteisiin vetoava juttu.. On kuitenkin kumma juttu, että keliakian hoidossa on päivänselvää, että pitää rajoittaa ruokavaliota. Tehdä siis toisin kuin on aina oppinut tekemään, eikä ainakaan omalla kohdallani se ole ollut ongelma ensimmäisen parin-kolmen viikon jälkeen, varsinkin kun huomasi edut mitä gluteenittomuudesta tuli paremman fyysisen ja sitä kautta psyykkisenkin olon myötä. Tiedän kyllä henkilöitä joilla myös keliakia, eikä ruokavalion muuttaminen gluteenittomaksi ole kumminkaan meinannut vuosienkaan yrittämisen jälkeen onnistua, joko siksi, että lähiympäristö ei pidä kyseistä sairautta sairautena vaan nirsoiluna ja toisaalta siksi, että esim hoitohenkilökunta (=lääkäri) on ohjeistanut henkilöä väärin, että vältettäviä viljoja ovat kotimaiset viljat, näin ollen ulkomaan reissuilla voi hyvin syödä sitä vehnäpullaa kun se ei ole kotimaista.

No, tuossa tapauksessa vastuun siirto asiakkaalle oli kyllä jotenkin epäammattimaista lääkärin taholta.
Siis tämän pitkän vuodatuksen jälkeen edelleen ihmettelen sitä että miten voi olla niin vaikeaa ohjeistaa sokerille yliherkkää ihmistä olemaan syömättä sokeria tai sokeristuvia ruokia (tärkkelyksiä)??? Kun se olis se helpoin tapa pitää itsestään huolta. Eihän pähkinäallerginenkaan voi pähkinöitä syödä. Tää tietysti on vaikeaa joillekin, kun haitat eivät ole välittömästi henkeäuhkaavia, ihan niin kuin keliakiassakin, haitat tulevat viiveellä, joskus vuosikymmenien päästä, tai lisäsairauksien muodossa. Mutta tästä kokokuvasta ja niistä lisäsairauksista ei useinkaan potilaalle kerrota, että mitä seuraa pitkässä juoksussa siitä, että ne sokerit on aina vaan tapissa. Saatika lääkkeiden mahdolliset haittavaikutukset pitkässä juoksussa. Mutta ei se taida olla lääkäreiden intresseissä, pelkäävät mokomat varmaan jäävänsä työttömiksi, jos ihan oikeesti ohjeistaisivat.
