Kun mä aloitin oman karppaukseni, niin join paljon Fun-light ja O'light mehuja sillä seurauksella, että mulle tuli niistä vatsa kipeäksi. Yhteyden näihin juomiin ja vatsakipuihin huomasin vähän myöhemmin ja siirryin juomaan ihan normaalia vettä. Aspartaami on myrkyllistä elimistölle ja siitä löytyy googlettamalla tietoa pilvin pimein. Koska en ole koskaan ollut mikään makean ystävä, niin minulle ei ole tehnyt tiukkaa totutella makeuttamattomiin tai vain vähän normisokerilla makeutettuihin vaihtoehtoihin. Täytyykö kaikein oikeasti olla niin hirvittävän makeaa, kysyin vain. Kermavaahdon makeutan 1 tl normaalia vaniljasokeria ja se on ihan sopiva makeus.
Light-tuotteiden on huomattu aivan samalla lailla lihottavan kuin sokerituotteidenkin ja ne laittavat metabolian sekaisin. Itse juon lasillisen light limua iltaisin. Jotkuthan juo noita aspartaami Pepsejä ja limuja kaksikin 1,5 litran pullollista päivässä.
Olen ihmetellyt valmiiden salaattikastikkeiden sokerimääriä. Kyllä vinaigrette ainakin minun keittiössä syntyy kokonaan ilman sokeria.