karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 15:34:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-06-16 10:10:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
http://www.hs.fi/kotimaa/a1466040591658

Lainaa:
LAPSILLA oli tulehduksellisia suolistosairauksia vuonna 2003 jopa kolme kertaa enemmän kuin vuonna 1987, havaitsi lääkäri Pieta Lehtinen väitöstutkimuksessaan. Se tarkastetaan Tampereen yliopistossa perjantaina.

Kehitys on todettu muissakin tutkimuksissa. Kahden vuoden takainen väitöstutkimus totesi, että tulehduksellisia suolistosairauksia oli Suomessa vuonna 2008 kolminkertaisesti vuoteen 1993 verrattuna. Tutkimus koski koko väestöä.

Se havaitsi myös, että haavaisen paksusuolitulehduksen esiintyvyys kasvoi neljänneksen vajaassa 10 vuodessa 2000-luvulla.

TULEHDUKSELLISIIN suolistosairauksiin kuuluvat haavainen paksusuolitulehdus ja Crohnin tauti. Ne lisääntyvät myös muualla Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Australiassa ja osassa Aasiaa.

Sairaudet on liitetty elämäntapoihin kuten runsaaseen rasvan ja sokerin käyttöön, D-vitamiinin vähäiseen saantiin, asumiseen pohjoisessa sekä kaupunkimaiseen ympäristöön.

Lehtinen pitää selvänä, että sairauksien yleistyminen liittyy ainakin osittain elinympäristöön, mutta ympäristötekijöiden merkitys tunnetaan vielä huonosti. Hän selvitti niistä neljä:

Kuinka kaukana koti on meren rannasta tai paperitehtaasta? Onko kotikunnan vesijohtovedessä paljon kemikaaleja? Työskenteleekö vanhempi maatilalla? Onko kotikunnassa paljon lapsia?

LÄHES 2 000 alle 18-vuotiasta sairastui tutkimusjakson aikana tulehdukselliseen suolistosairauteen. Lehtinen lähetti terveydentilaa koskevan kyselyn sekä heille että joukolle samanikäisiä terveitä.

Ympäristötekijöistä ei tullut selvyyttä. Tautia on enemmän alueilla, joilla on vähän lapsia, mutta syy voi olla pohjoisuudessa, sillä taudin ilmaantuvuus on suurinta Lapissa.

Moni kertoi liitännäissairauksista kuten niveltulehduksista. Sairastuneet pojat myös kasvoivat terveitä hitaammin ja olivat heitä lyhyempiä ja hoikempia.

Elämänlaatua sairaus heikensi selvästi varhaisaikuisuudessa. Lehtinen tiedusteli sitä muutamalla kysymyksellä, ja kaikkiin tuli sairastuneilta huonompi vastaus kuin terveiltä: yleinen vointi ja mieliala olivat kehnompia kuin terveillä, ja sosiaalinen kanssakäyminen vähäisempää.

Fakta
Ripuli on yleinen oire
Tulehduksellisten suolistosairauksien syytä ei tunneta eikä niitä siksi osata ehkäistä.

Haavaisen paksusuolitulehduksen pääoire on viikkoja jatkuva ripuli. Löysiä ulosteita tulee useita kertoja päivässä ja lisäksi lähes aina verta.

Crohnin taudin oireita voivat olla vatsakivut, ripuli tai ummetus, väsymys, laihtuminen ja kuume.

Sairauksia hoidetaan lääkkeillä ja leikkauksilla. Lasten taudit näyttävät olevan ärhäkämpiä kuin aikuisten.


Kun hylätään lajityypillinen runsasrasvainen ja paikallinen ruokavalio, menee muutama sukupolvi ja jo lapsesta asti monet viheliäiset sairaudet alkavat kiusata. Niiden viheliäisten sairauksien lisäksi nämä lapset tullevat sairastumaan entisiin saman väärän ruokavalion perinteisempiin sairauksiin kuten sokeritautiin, syöpiin ja alzheimeriin. Näitä lapsia rasittaa myös parille edelliselle medikalisoidulle sukupolvelle syötetty lääkekuorma. Lisää rahaa terveydenhoitojärjestelmään ei ole ratkaisu, koska terveydenhoitojärjestelmä perustuu väärille lähtökohdille.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 10:20:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Mahdollisia syitä on aika runsaastikin...

Fruktoosi (tuhoaa suolinukkaa vahvoina pitoisuuksina)

Vahvat sokeriliuokset - siis virvoitusjuomat JA täysmehut - tyhjään vatsaan juotuna tuhoavat suolinukkaa, syynä osmoosi-ilmiö. Ja kun syö karkkia tyhjään vatsaan, on lopputuloksena tietysti myös vahva sokeriliuos...

Karrageeni - tuhoaa suolinukkaa

Moderni mutanttivehnä - sisältää kymmeniä aivan uusia proteiineja, joiden turvallisuutta ei ole koskaan testattu niin eläimillä kuin ihmisilläkään
- parhaillaan meneillään olevaa 'syötetään sitä noin vain koko planeetalle' -testiä lukuunottamatta

Ne elintarviketeollisuuden käyttämät kemikaalit, joita EI tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa lainkaan, koska ne on lobattu määritelmiltään 'käsittelyaineiksi' tai 'tuotannon apuaineiksi' tai ne joita käytetään pakkausten sisäpinnan pinnoitukseen, jolloin niitä ei myöskään tarvitse mainita tuoteselosteissa.

(Havaitsin itse juuri, että vatsa menee lievästi sekaisin vähälaktoosisista ja laktoosittomista maitotuotteista. :shock: Suhtautuisin siis suurella epäilyksellä ihan mihin tahansa ruoka-aineeseen, jota on millään tavoin teollisesti muunneltu. Ainoa poikkeus tästä on maitotuotteiden pastörointi, mutta jos kaikki maitotuotteet saisi raakamaidosta tehtynä, niin sinne sitten suuntautuisi valinta.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 11:00:31 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15270
Noiden vakavampien suolistosairauksien lisäksi on moninkertainen määrä niitä sairauksia, jotka luokitellaan vain "ärtyneen suolen oireyhtymäksi" tai "koliikiksi", mutta joissa on, sanoisinko rampauttavia oireita, kuten niin kovia monen tunnin suolistokipuja, että silmissä mustenee ja oksentaa kivusta.

Kun ei lääkäri keksi parempaa syytä, eikä tarkempia tutkimuksia tehdä, niputetaan kaikki "oireyhtymiksi". Nämä tapaukset jäävät sitten raportoimatta.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 11:04:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
Ja osa noista heijastuu suoraan pääpään terveyden romahtamiseen, joista sitten mennään psykiatrisen kioskille ja syitä ei ikinä selvitetä, koska ne nähdään vain psykosomaattisina.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 11:08:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
(Havaitsin itse juuri, että vatsa menee lievästi sekaisin vähälaktoosisista ja laktoosittomista maitotuotteista. :shock:

Näitä on joukkoruokailussa aika vaikea välttää, samoin kuin siemenöljyjä. Tiedän monen saavan siemenöljyistä nivelongelmia - tässäkin jutussa mainittiin nivelongelmat suolistosairauksien liitännäissairautena.

Muita mahdollisia syitä mitä tulee mieleen: vääränlainen suoliston bakteerikanta ja rasvaliukoisten vitamiinien puute. Suoliston bakteerikantaa eivät auta ainakaan keisarileikkaus, äidinmaidonkorvikkeet, Piltti-tyyliset steriloidut säilykelastenruuat eikä ne laktoosipoistetut maitotuotteet. Tiedän monen myös joutuvan jo hyvin varhaisella iällä antibioottikuurille.

Rasvaliukoisten vitamiinien suhteen en ole vielä ymmärtänyt, miten niitä voi saada tarpeeksi ilman eläinrasvaa ja sisäelinten syöntiä. Vaikka esim. porkkanassa periaatteessa on paljon A-vitamiinin esiaste beetakaroteenia, olen huomannut porkkanaraasteen menevän sellaisenaan lapsen elimistön läpi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 11:13:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
meli kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
(Havaitsin itse juuri, että vatsa menee lievästi sekaisin vähälaktoosisista ja laktoosittomista maitotuotteista. :shock:


Näitä on joukkoruokailussa aika vaikea välttää, samoin kuin siemenöljyjä. Tiedän monen saavan siemenöljyistä nivelongelmia - tässäkin jutussa mainittiin nivelongelmat suolistosairauksien liitännäissairautena.


Mistä syystä olenkin tyystin lopettanut kaiken joukkoruokailun. Työpaikan Amica teki sen virheen että ruokien tuoteselosteet ovat katsottavissa netistä, jos joku ruoka nimen perusteella vaikka houkuttaisikin, niin kyllä se ruokahalu äkkiä kaikkoaa ihan vaan lukemalla mitä ruokiin laitetaan. Noin karkeasti ottaen 3-5 E-koodia per ruoka ja lähes aina pääruuissa on lisättyä sokeria, kaikki rasva on rypsiä tai muuta biodieseliä.

Joukkoruokailun välttäminen ei ole vaikeaa ollenkaan, eväiden mukaan ottaminen kas kun ei ole kovin vaikeaa. Päiväkoti- ja koululapsia kyllä käy sääliksi, eikös se ollut niin että päiväkotiin ja kouluun ei SAA ottaa omia eväitä? Jotta asiaan saataisiin muutos, pitäisi varmaan perustaa se uskontokunta, jolle siemenöljyt, lisäaineet, sokeri ja teollisesti muunnetut valmistusaineet ovat saatanasta. :(

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 11:25:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Joukkoruokailun välttäminen ei ole vaikeaa ollenkaan, eväiden mukaan ottaminen kas kun ei ole kovin vaikeaa. Päiväkoti- ja koululapsia kyllä käy sääliksi, eikös se ollut niin että päiväkotiin ja kouluun ei SAA ottaa omia eväitä? Jotta asiaan saataisiin muutos, pitäisi varmaan perustaa se uskontokunta, jolle siemenöljyt, lisäaineet, sokeri ja teollisesti muunnetut valmistusaineet ovat saatanasta. :(

Tietääkseni vegaanieväät saa viedä, mutta voita ja täysmaitoa ei. Siitä huolimatta, että vegaaniruokavaliokaan ei ole virallisesti lapsille suositeltavaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 11:28:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Taitavat melkein kaikki saada muutaman antibioottikuurin ennen kouluaikaa.
Se yhdistettynä hyvin ravinneköyhään ja runsaasti PUFAa ja sokeria sisältävään vt-pakkosyöttöön
riittää varmaan selittämään tämän kehityksen?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 11:46:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
els kirjoitti:
Taitavat melkein kaikki saada muutaman antibioottikuurin ennen kouluaikaa.
Se yhdistettynä hyvin ravinneköyhään ja runsaasti PUFAa ja sokeria sisältävään vt-pakkosyöttöön
riittää varmaan selittämään tämän kehityksen?


Käsittääkseni näin.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 12:28:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
Toisinsyöjän listasta puuttui yksi asia, joka mainitaan rivien välissä jopa tuossa artikkelissa: pohjoiseen mennessä tauti yleistyy. Mikä muu yleistyy pohjoiseen päin mennessä? Oikea vastaus: D- VITAMIININ PUUTOS. Se on juurikin näitä rasvaliukoisia vitamiineja, jota tosin saa myös auringonvalosta kesällä keskipäivän aikaan.

Yhdistettynä aiemmin mainittuihin tekijöihin on sairastuvuus taattua.
Eikä muuten ole mikään mukava ja helppo sairaus. Liitännäiset iskevät ajan myötä.

PS. On muuten eräs toinenkin sairaus, joka yleistyy pohjoiseen päin mennessä... mutta ei enää Lapissa. Sydän- ja verisuonisairaudet. Siihenkin tutkimukset ovat osoittaneet D-vitamiinilla olevan osansa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 12:40:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Olen oppinut katsomaan D-vitamiinintarvetta (kuten myös C:n) ihan vain sen kulutuksen valossa:

Kroppa käyttää D-vitskua inflammaation taltuttamiseen, eli mitä enemmän inflammaatioruokaa syö, sitä suurempi se D-vitamiinin tarve on. Toisaalta jos ei syö inflammaatioruokaa, niin se tarvekaan ei ole mitenkään määrättömän valtava.

Niinpä 'tauti yleistyy pohjoiseen mennessä' on melko epätarkka selitys siitä mitä tosiasiassa tapahtuu. Pitäisi olla: 'inflammaatiotaudin puhkeaminen näkyväksi ongelmaksi asti yleistyy kun inflammaatiota taltuttavan D-vitamiinin saanti on vähäisempää.'

Sinänsä se ja sama miksi se D-saanti on vähäinen: Burkha-tyylisesti täyshunnutetuilla naisilla on myös d-vitamiinivajetta jopa tuolla etelässä. Jos siis syö viljoja, kasviöljyä, sokeria jne. täytyy sitä d-vitamiinia saada sitten suuria määriä taltuttamaan niiden aiheuttamaa inflammaatiota.

Itse olen sillä kannalla, että mikään määrä d-vitamiinia ei auta, korkeintaan lievittää, se mikä auttaa on inflammaatiota aiheuttavan ruuan syömättä jättäminen.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-16 12:42:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Toisinsyöjä kirjoitti:
Itse olen sillä kannalla, että mikään määrä d-vitamiinia ei auta, korkeintaan lievittää, se mikä auttaa on inflammaatiota aiheuttavan ruuan syömättä jättäminen.

Tällä erää toisinsyöjä ehti ensin.
Suomen D-vaje saadaan parhaiten aikaiseksi ylenpalttisella täysviljaruokakulttuurilla. Ja rypsillä

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-06-17 15:00:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
Aivan. Kuten sanottu, yhteisvaikutuksia.

Samoin muuten tuo tarvittavan kuidun määrä kasvaa, kun suolistosta täytyy saada kuljetettua massaa pois. Sen sijaan rasva toimii hyvin apukuljettajana ja ulos tulevan ruokamassan määrä on pienempi, kun se ruoka oikeasti "sulaa" kehossa. Onhan se selvää, että jos lastia on enemmän, tarvitaan kuljetusautojakin enemmän.

Tuli vain mieleeni.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-08-07 14:09:41 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-08-07 13:51:09
Viestit: 1
Tätähän ei joidenkin mielestä saisi sanoa, mutta uskon, että autoimmuunisairauksien lisääntymisen taustalla on rokotteiden apuaineiden kehittyminen ja lisääntyminen. Nykyiset adjuvantit ovat huomattavan tehokkaita, joten itse kallista rokotetta tarvitaan vähemmän. Teho kuitenkin perustuu immuunisysteemin aktivointiin, siis aiheutetaan mahtava puolustusreaktio elimistössä. Ongelma on siinä, että kun samaan aikaan rokotteen kanssa elimistöön tulee myös muita aineita, joiden tehoa adjuvantti myös vahvistaa, kohdistuu herkistyminen myös näihin.

Valmistajien ei tarvitse ilmoittaa rokotteen valmistusprosessissa käytettäviä aineita, eli vaikkapa sitä, että rokotteen viruksen "kypsyttämisessä" käytetään kananmunia tai maitoa. Kuitenkin näiden jämiä voi olla rokotteessa. Jos rokotettavalla sattuu olemaan geneettinen alttius allergioiden puhkeamiseen tai allergeenia on rokotteessa paljon, rokotteen tehokas adjuvantti + allergeenin jämät = allergia kyseiselle aineelle.

Moni varmasti epäilee tätä ideaa, mutta on olemassa vahvoja viitteitä siitä, että siinä on perää. Esimerkiksi pähkinäallergia oli käytännössä tuntematon vielä vähän yli sata vuotta sitten. Joissakin ensimmäisissä rokotteissa käytettiin pähkinäöljyä, jonka jälkeen pähkinäallergian ilmaantuvuus räjähti. Tästä ei tietääkseni ole kirjoitettu suomeksi verkossa lainkaan, mikä on aika hämmästyttävää.

Tämä on oma käsitykseni lisääntyneiden allergioiden ja autoimmuunitautien synnystä. Asiaa olisi varsin helppo tutkia, jos rokotevalmistajat avaisivat valmistusprosessin aineet myös aiemmilta vuosilta, jolloin allergioiden puhkeamista voitaisiin verrata uusien rokotteiden käyttöönottoon väestössä. Mutta en pidätä hengitystäni odotellessa...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-08-07 19:58:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Jollen ole aivan väärässä, ensimmäiset ravitsemussuositukset annettiin vuonna 1987. Sattumaako?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-08-20 11:47:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-12-10 00:36:50
Viestit: 94942
Rokotteet ja antibiootit ovat asioita, joista ei saa puhua. Statiineista saa puhua, samoin ruokasuosituksista saa puhua, mutta niistä karppilammessa. Joten hyvä hyvä, pullapotamus =D>


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-08-21 09:29:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-05-21 17:19:17
Viestit: 6872
Keskustelussa on aiheena Lasten Suolistosairaudet, mutta tuonpa niin sanottuna
aikuisenakin :roll: oman näkökantani esiin, kun itselläni autoimmuunisairautena
tuo ärtyneen suolen oireyhtymä siis on. Sairaus on lihas ja sidekudossairauteni
myötä tullut ja toisinaan se vaivaa enemmän, toisinaan vähemmän. Viimeiset
puolen vuotta minua se on vaivannut taustalla niin, että tiedän kyllä miltä tuntuu
kun vatsa on päivittäin sekaisin eli suomeksi sanottuna, useamman kerran viikossa
kuralla. :( Joskus saattaa ripulia olla päivittäinkin ja siinä samalla kuitenkin käyn
työssä, hoidan hommat kotona, käyn kaupassa ja niin edelleen eli tarkkaan pitää
katsoa, mitä suuhun laittaa ja ravinnoksi valmistaa. Apua olen saanut lchf - ruokavalion
myötä, niin tähän vaivaan kuin muihinkin, mutta koko ajan suolisto-ongelmat seuraavat
mukana, ummetusta ei minulla ole koskaan mutta toisin päin kyllä. :roll:

Maitotuotteita välttelen, mutta juustoa käytän " paljon " erilaisia juustoja, voita
ruuanlaittoon ja voita syön muutenkin. Voi sinänsä ei lisää suolen nopeutta eli
ripulia vaan sopii minulle, samoin juusto, kasviksia syön keitettyinä enimmäkseen
ja gratiineita. Hapankaalia lähes päivittäin, joka on aivan upea maitohapatettu
tuote, en koskaan luovu hapankaalista :) Monet suolistosairaudet ehkä ja varmaankin
voitaisiin välttää, mutta ei niiden ravintosuositusten mukaan toimimalla joita THL suomalaisille
tarjoaa.

_________________
Haasteet tekevät elämästämme mielenkiintoista ja niiden voittaminen
tekee elämästä tarkoituksellista :smt049 :smt049


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)