Leenuliinutiinu kirjoitti:
Kyllä, kyllä. Maailman voi pelastaa niin monella tapaa.
Tunnen juurikin lapsettomia kasvissyöjiä. Olen kyllä kritisoinut joskus heidän tapaansa lennellä excursioille muihin maihin... vaikka kritisoivat autoilua. Jokainen me teemme valintojamme ja jokainen niitä voi myös kritisoida. Hyvä kun edes mietitään näitä asioita!
Minä kun olen lapseton, niin olen säästynyt monelta vaikealta valinnalta lapsien suhteen. Ei tarvitse miettiä heidän kohdallaan rokotuksia, ei ruokavaliota, kertakäyttövaippoja eikä autoilua. Ja minusta olisi paljon parempi maapallolle, että useampikin olisi lapseton. Tosin tämä meidän kulttuurimme siitä kärsisi, mutta kuka sanoo, että meidän kultuurimme tulisi säilyä ja joku toinen ei?
Yksi aihe johtaa aina toiseen eikä loppua näy. Ruokavaliossa on eettisiä pointteja, jotka johtavat siihen, että olisi paras, jos nääntyisemme nälkään ja vain vahvimmat säilyisivät. Se, että syömme hyönteisiä, ei ratkaise väestöongelmaa, vaikka ruokaa riittäisikin. Maata ja tilaa ei riitä. Vettä ei riitä. Tai aina jotain ei riitä.
Se, että valtio alkaa lobata vaikkapa kasvisruokavaliota terveyden yli eettiseen näkökulmaan vedoten, on melko heikosti perusteltua.
Ei itseasiassa aivan noinkaan. Valtion kannattamat asiat perustuvat demokratiassa yhteiskunnan arvoihin, ja valtaosa yhteiskunnalista keskustelua onkin arvokeskustelua, eikä niinkään faktakeskustelua. Tasa-arvokin on olemassa vain siksi, että yhteiskunnassa arvostetaan tasa-arvoisuutta, eikä esimerkiksi anarkismia.
Länsimaisia arvoja kannattavat tietysti kannattavat länsimaisen kulttuurin säilymistä. Ymmärrän lapsettomien "moraalisen rappion" koska lapsettomilla ei ole tarvetta miettiä asioiden tilaa oman kuolemansa jälkeen, on "kulttuuri" ja "ihmisoikeudet" on verrattain helppo nähdä yhteismitallisina.
Koska ihmisoikeudet ovat länsimaisia arvoja, ei väestönkasvultaan ongelmallisia kehitysmaita ole pommitettu maan tasalle ympäristön pelastamiseksi.