| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Pätkäpaastoilu 5:2 on vanha keksintö http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=30&t=70927 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2016-11-28 15:59:47 ] |
| Viestin otsikko: | Pätkäpaastoilu 5:2 on vanha keksintö |
http://www.hs.fi/kotimaa/a1480048775211 Lainaa: Kristinuskossa paastopäiviksi tulivat keskiviikko ja perjantai. Eräänlainen 5:2-dieetti. Keskiviikon paasto hiipui pois ajat sitten. Perjantain paastosta muistuttaa se, että torstaisin kouluissa ja työpaikkaruokaloissa on hernekeiton kanssa pannaria, paaston alla syödään reilummin. Paastoilua on myös ramadan-paasto, jota jutussa ei mainita. |
|
| Julkaisija: | Toisinsyöjä [ 2016-11-28 16:18:46 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pätkäpaastoilu 5:2 on vanha keksintö |
Mutta nämä uskonnolliset paastot - ramadan nimenomaan toimii hyvänä esimerkkinä tästä - eivät välttämättä ole terveellisiä ollenkaan. Ramadanin aikana ei saa edes juoda vettä päivällä ja nestehukka - varsinkaan paaston yhteydessä - ei kyllä ole mitään terveellistä meininkiä. Lisäksi käytännössä se päivän paasto on sitten ikään kuin "lupa" syödä täysin tolkuttomia määriä yön aikana, saati sitten Ramadanin päättävässä Id-juhlassa. Lihominen onkin todennäköisempää kuin minkäänlainen terveellisyys tai painonpudotus. Uskonnolliset paastot ovat nimenomaan uskonnollisia ja korkeintaan sivutuotteena voi ehkä mahdollisesti tulla jotain terveysvaikutuksia. Toinen hyvä esimerkki on ortodoksien pääsiäispaasto: Kiellettyä on kaikki se, mitä karppi pitäisi terveellisenä ja sallittua on enimmäkseen vain hiilihydraattipuputus. |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2016-11-28 22:16:07 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pätkäpaastoilu 5:2 on vanha keksintö |
Niin, pidättäytyminen paaston aikana ruuan lisäksi kaikista juomista on suurin ero ramadan-paaston ja 16:8 -pätkäpaastoilun välillä. Pätkäpaastoilussa saa paaston aikana juoda kalorittomia juomia. Lisäksi ramadan-paastossa päivittäisen paaston pituus (päivän sarastuksesta auringonlaskuun) vaihtelee riippuen sekä maantieteellisestä sijainnista (leveysteesta) että siitä, mihin kohtaan kalenterivuotta ramadan-kuukausi kulloinkin osuus, eikä se ainä täytä pätkäpaastoilun normeja (vähintään 16 tuntria). Ramadan-paasto on kauempana 16:8 -pätkäpaastoilusta kuin kristinuskon traditioon kuulunut keskiviikon ja perjantain paastoaminen 5:2 -pätkäpaastoilusta. |
|
| Julkaisija: | karpaasi [ 2016-11-28 22:19:46 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pätkäpaastoilu 5:2 on vanha keksintö |
Lapsena ollessa oli täälläkin monesti naurettu ohje laihduttajalle, että ei syödä kuuden jälkeen illalla. Sehän on noissa vanhoissa ketjuissa suuri vitsi, mutta se oli aikaa ennen näitä pätkiä ja pitkiäkin paastoja. Sehän on käytännössä sama asia. |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2016-11-28 22:24:35 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pätkäpaastoilu 5:2 on vanha keksintö |
^Niin, jos aloittaa 16-8 -pätkäpaastoilussa paastojakson päivällisen jälkeen. |
|
| Julkaisija: | Toisinsyöjä [ 2016-11-29 09:28:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pätkäpaastoilu 5:2 on vanha keksintö |
Se kristillinen keskiviikko+perjantai paastokaan ei ollut mikään ei-syödä-mitään paasto, vaan samoin kuin ortodoksien pääsiäispaastossa, suht kaikki karppi ja terveellien ruoka on kielletty, mutta hiilihydraatteja syödään vapaasti. Nimenomaan liha on ollut kiellttyä ko. paastossa, mikä on johtanut sellaisiin hilpeisiin kiertelykeinoihin, että majava luetaan kalaksi ja kani linnuksi. Ei se kyllä minulle miksikään 5:2 paastoksi muutu, jos ihminen kahtena päivänä viikossa syö vähemmän rasvaa ja prodea mutta sen sijaan enemmän hiilihydraatteja. Ja samaan läjään voi heittää Thaimaalaisen theravada-buddhalaisen luostarin ruokameningin: Munkit kerjäävät ruokansa ja sääntö on, että kastiketta tms. ei saa koskaan olla kuin korkeintaan 1/3 riisin määrästä. Juhlapäivinä johtaa järjettömän riisimäärän syömiseen, että saisi syötyä niitä kastikkeitakin haluamansa määrän (Tämä on yhden munkkina jonkin aikaa viettäneen länkkärin kirjasta peräisin). Että joo, paastoksi nimitetty uskontosyistä tehty eri ruuista tai syömisestä kieltäytyminen näyttäisi sisällön osalta keskittyvän kovin usein karpin kannalta terveellisiksi katsottujen ruoka-aineiden välttelyyn ja niiden korvaamiseen viljoilla yms. rotanruualla. Siis näin maanviljelyskansoilla. Alkuperäiskansoilta, jotka harrastavat edelleen metsästäjä-keräilijä meininkiä löytyy sitten helpommin ihan 'oikeaakin' paastoamista. |
|
| Julkaisija: | els [ 2016-11-29 09:38:05 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pätkäpaastoilu 5:2 on vanha keksintö |
Itse asiassa jopa uskonnollista paastoa voi noudattaa tosissaankin eli ravinnon määrää vähentäen, ja yllättäen sekin toimii ihan yhtälailla kuin pakanapaastot. Se pitää vain tehdä nk oikeasti. Kaiketi tuo on ihan sama kuin sen uskon ja uskonnon (tai jopa ravitsemustieteen) kanssa. Nekin ovat silloin jotain ihan muuta kuin vain sääntöjen kiertelyä ja porsaanreikien hakua. |
|
| Julkaisija: | Toisinsyöjä [ 2016-11-29 09:52:01 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pätkäpaastoilu 5:2 on vanha keksintö |
Kaipa se on omasta itsestä kiinni, keskikaikainen ke+pe ei ollut mitenkään vapaaaehtoista kenellekään, joten sinänsä sen ymmärtää sen kiertelyn. Eniten luultavasti riippuu siitä, onko usko todella jotain sisäsyntyisesti innostavaa, vai pakko johon ajaa sosiaalinen paine ja mahdollisten rangaistusten pelko. Minulla on ortodoksikaveri, joka pitää pääsiäispaaston karkki- ja sokerilakon muodossa, perusteluna se että moinen paasto on oikeasti kieltäymystä, kun taas lihasta yms. kieltäytyminen ei kirpaise. Niinpä valitsee sen mikä kirpaisee. Kertoili myös sitten tutustaan, joka piti mediapaastoa ennen pääsiäistä, myöskin ajatuksella että valitaan sellainen paaston kohde joka "sattuu" eniten. Kyllä nämä molemmat em. paaston kohteet voisivat olla terveellisemmät nykypäivänä, kuin eläinkunnan tuotteiden vähentäminen eli se perinteinen. |
|
| Julkaisija: | Piikki [ 2016-11-29 13:29:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pätkäpaastoilu 5:2 on vanha keksintö |
Oma pätkäpaastoni pyrkii olemaan pari kertaa vuodessa raamatullinen 40 vrk ilman tippaakaan viinaa. Siinä koetellaan luonnetta ja selviää samalla onko hartioiden välissä pää vai pulloteline. Samaan syssyyn selviää ohjaako toimintaa aivot vaiko pikkuaivojen karpalon kokoinen mielihyväkeskus. Usko alkaa siitä mihin tieto loppuu. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|