AJCN: Total Red Meat Intake of ≥0.5 Servings/d Does not Negatively Influence Cardiovascular Disease Risk Factors: A Systemically Searched Meta-Analysis of Randomized Controlled TrialsKostdoktorn: Ny meta-analys: Kött verkar INTE öka risken för hjärtsjukdomLainaa:
Ihminen on syönyt lihaa miljoonía vuosia, joten meidän pitäisi olla siihen hyvin sopeutuneita. Monet uskovat silti yhä sellaiseen absurdiin teoriaan, että lihansyönti voisi aiheuttaa sydäntaudin kaltaisia sairauksia.
Heikko tutkimusnäyttö tämän näkemyksen puolesta koostuu kirsikoita poimimalla valituista havainnointitutkimuksista (tilastotutkimuksista), jotka eivät voi osoittaa syy-seuraussuhdetta. Tämä heikko tutkimusnäyttö on lisäksi ristiriitaista. On esimerkiksi käynyt ilmi, kun kaikki tutkimukset lyödään yhteen, että Aasiassa runsaasti lihaa syövillä on selvästi vähemmän sydäntautia, mikä on selvästi ristiriidassa teorian kanssa.