| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Kivikauden mies ei ollut vegaani http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=30&t=70990 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2016-12-07 09:53:04 ] |
| Viestin otsikko: | Kivikauden mies ei ollut vegaani |
Kivikauden miehen ruokavalio riippui täydellisesti siitä, mitä lähiruokaa oli tarjolla. Hesarin toimittajan kauhuksi kivikauden mies ei kuitenkaan edes Välimeren runsaan kasvillisuuden seuduilla ollut vegaani eikä syönyt nyhtökauraa. Lainaa: Nyt tutkitulla alueella varhaiset ihmislajit herkuttelivat myös kaloilla, äyriäisillä, liskoilla, linnuilla, sammakoilla ja nisäkkäillä, kuten aiemmat tutkimukset antavat olettaa. He myös käyttivät tulta ruokansa kypsentämiseen. Kaikkein leimallisin piirre kivikauden ruokavaliossa ei kuitenkaan ollut runsas eläinperäinen ravinto vaan ruokavalion hurja monipuolisuus, tutkijat summaavat. HS: Luolamiesten ruokavalio ei ollutkaan niin proteiinipainotteista kuin on luultu |
|
| Julkaisija: | els [ 2016-12-07 10:01:22 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kivikauden mies ei ollut vegaani |
Hassusti sanottu tuo monipuolisuus. Ihminen, lajina, on omnivoori ja ihmisen ruokavalio, lajina, kattaa paljon. Sen sijaan yksittäinen ihminen on voinut elää hyvin yksipuolisella ruoalla. Ja, mikä tärkeämpää, kokonainen heimo on voinut elää sukupolvein ajan hyvin yksipuolisella ruoalla. Se ainoa, mikä on aina ennen modernia aikaa ollut homman nimi, on ollut paikallisuus. Suomeksi: aina ennen ihmisen sisällä on ollut bakteerikanta, joka on sopeutunut juuri siihen ruokaan, jota on kyseisessä maailmankolkassa saatavilla - koska se on elänyt sekä ihmisessä että sen sapuskassa ennen syöntiä. Tämä linkki on katkennut nykyisessä tyylissä, monipuolisuussuosituksineen. Jokaisen kivikautista ruokaa jäljittelevän sapuskan ensimmäinen sääntö on paikallisuus. |
|
| Julkaisija: | karpaasi [ 2016-12-07 11:08:26 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kivikauden mies ei ollut vegaani |
Ylipäätään sen kaltainen monipuolisuusajattelu on vallalla, että joka päivä tulisi syödä koko maailman kirjo kaikkea, mikä ei ollut mahdollista vielä 1980-luvullakaan. Näyttää painonhallinnan kannalta olevan hyväksi alituisen vatkaamisen sijaan vetää pitkää ja tasaista vetoa. Mitä yksitoikkoisempi on päivärytmi ja rutiini sen parempi kehon signaalien kannalta. |
|
| Julkaisija: | Motion [ 2016-12-10 09:23:50 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kivikauden mies ei ollut vegaani |
Toi kannattaa lukea, alottaa vaikka luvudta joks alkaa lähellä sivu 100, luku kilpparit. Human Brain Evolution: The Influence of Freshwater and Marine Food http://www.imd.inder.cu Cuubalsisessa kirjastosta. https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... siMeXBjJJw Advance search *pdf site: |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|