els kirjoitti:
Olen jokseenkin varma että juuri ravintokemiaan perehtyneet tahot ovat sallineet
ja itse aiassa suorastaan kehittäneet nimikkeen sokeriton jos jonkinlaisiin tuotteisiin.
Esimerkistä käy vaikikapa sokerittomat etikkapunajuuret, joita marketti tarjoaa.
Niissä sokeriton tarkoittaa tasan ja vain lisättyä sokeria - kuten niin monessa muussakin tuotteessa.
Itse silti ostan vain saman elintarvikepuulaakin makeuttamattomia punajuuria,
koska ravintokemiaan perehtyneen nimitystahon mukaisesti sokeriton tuossa tarkoittaakin keinomakeutettua,
ja vain makeuttamaton on ilman lisättyjä makeusaineita.
Sokeriton tarkoittaa nimenomaan sokeritonta: sisältää enintään 0,5g sokeria per 100g tai 100ml tuotetta. Näin ollen esimerkiksi punajuurta ei saa kutsua sokerittomaksi missään olosuhteissa. On olemassa myös termi "ei lisättyä sokeria" (myös "sokeroimaton"), johon pitää sitten liittää ilmoitus, että sisältää luontaisesti sokeria (sikäli kun sisältää yli sen 0,5%, kuten esim. punajuuri sisältää).
Makeuttamaton ei ole varsinainen ravitsemusväite, mutta tietenkään ei saa makeuttamattomaksi kutsua jos tuote on makeutettu.
https://www.evira.fi/globalassets/elint ... uodot_.pdfMinun mielestäni nuo väitteet ovat ihan asiallisesti tehtyjä.