karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 09:36:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-03-05 13:24:44 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Ravitsemustieteilijästä turhin trendi on... .

Paljastus: show
sokerittomuus!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-05 13:41:22 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Minä taas ajattelen, että hyvin vähäsokerinen ruokavalio on hyvä, kunhan sokeria ei korvaa makeutusaineella.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-05 18:56:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2016-10-23 17:47:59
Viestit: 126
Miten kukaan ravitsemustieteilijä voi väittää tuollaista? :shock:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-05 19:36:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Koska on itse sokerinarkkari?

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-05 21:13:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
"Mutta ravintokemiaan perehtynyt ei voi kutsua raakakakkuja sokerittomiksi."

Niin, siksi me kutsumme sitä vähähiilihydraattiseksi. Kaikkihan riippuu määristä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-05 22:10:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
THIS IS MADNESS.

Okei. Älä sitten usko tiedettä, jonka mukaan karppaus on parempi kuin VT. Usko niihin tuhansiin tutkimuksiin, joita oli oikeasti 20 ja niistäkin merkittävimmät huonoja tai suorastaan vilpillisiä. Älä kyseenalaista. Mutta. Jos nyt kuitenkin mitään liikkuu korvien välissä, niin nykyään ei voi olla ymmärtämättä, että sokeri on haitallista. Kukaan ei suosittele syömään sokeria (paitsi jos on sokeriteollisuuden desantti). WHO suosittelee rajoitusta jo alle 5E%:iin päivässä, mikä tarkoittaa käytännössä sokeriteollisuuden tuotteiden lähes täydellistä eliminoimista ruokavaliosta. Siinä jos syödään vuoden mittaan muutamat synttärikakut, niin sen jälkeen ei sokeria paljoa voikaan syödä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-05 22:11:16 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Olen jokseenkin varma että juuri ravintokemiaan perehtyneet tahot ovat sallineet
ja itse aiassa suorastaan kehittäneet nimikkeen sokeriton jos jonkinlaisiin tuotteisiin.

Esimerkistä käy vaikikapa sokerittomat etikkapunajuuret, joita marketti tarjoaa.
Niissä sokeriton tarkoittaa tasan ja vain lisättyä sokeria - kuten niin monessa muussakin tuotteessa.
Itse silti ostan vain saman elintarvikepuulaakin makeuttamattomia punajuuria,
koska ravintokemiaan perehtyneen nimitystahon mukaisesti sokeriton tuossa tarkoittaakin keinomakeutettua,
ja vain makeuttamaton on ilman lisättyjä makeusaineita.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-05 22:49:25 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Mikä on HaPa?

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-05 22:56:03 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15270
jussi kirjoitti:
Mikä on HaPa?


Eikös kaikki tiedä sen jo? 8) Tässä uusille selitys: viewtopic.php?f=13&t=11348&start=90

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-05 23:27:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
els kirjoitti:
Olen jokseenkin varma että juuri ravintokemiaan perehtyneet tahot ovat sallineet
ja itse aiassa suorastaan kehittäneet nimikkeen sokeriton jos jonkinlaisiin tuotteisiin.

Esimerkistä käy vaikikapa sokerittomat etikkapunajuuret, joita marketti tarjoaa.
Niissä sokeriton tarkoittaa tasan ja vain lisättyä sokeria - kuten niin monessa muussakin tuotteessa.
Itse silti ostan vain saman elintarvikepuulaakin makeuttamattomia punajuuria,
koska ravintokemiaan perehtyneen nimitystahon mukaisesti sokeriton tuossa tarkoittaakin keinomakeutettua,
ja vain makeuttamaton on ilman lisättyjä makeusaineita.


Sokeriton tarkoittaa nimenomaan sokeritonta: sisältää enintään 0,5g sokeria per 100g tai 100ml tuotetta. Näin ollen esimerkiksi punajuurta ei saa kutsua sokerittomaksi missään olosuhteissa. On olemassa myös termi "ei lisättyä sokeria" (myös "sokeroimaton"), johon pitää sitten liittää ilmoitus, että sisältää luontaisesti sokeria (sikäli kun sisältää yli sen 0,5%, kuten esim. punajuuri sisältää).

Makeuttamaton ei ole varsinainen ravitsemusväite, mutta tietenkään ei saa makeuttamattomaksi kutsua jos tuote on makeutettu.

https://www.evira.fi/globalassets/elint ... uodot_.pdf

Minun mielestäni nuo väitteet ovat ihan asiallisesti tehtyjä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-06 07:43:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Täytyypä katsoa seuraavan kerran luinko sen sokeroimattoman väärin sokerittomaksi.
Kotona kun on (ja tulee olemaankin) vain makeuttamattomia : )

Ps. Kemiaa tuntevat ravitsemusihmiset ovat omanlaistaan väkeä. Tai ehkä vaan tavallisia, palkansaajia?
Tulokset sokerin vaarallisuudesta riippuvat nimittäin siitä, kuka maksaa tutkimuksen. Ja tieteeksi sitäkin kutsutaan.

Kuva

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-06 17:07:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ No mutta sehän kävi liukkaasti (kuvan poistaminen netistä) :)

Siinä vain kerrottiin kuvana,
miten elintarviketeollisuuden rahoittamissa tutkimuksissa 83% ei löydetty sokerijuomien lihottavuutta,
kun taas elintarviketeollisuuden rahoista riippumattomissa tutkimuksissa 83% sokerijuomat korreloivat lihomiseen...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-08 07:49:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-10-14 21:57:51
Viestit: 918
H.P.:
Lainaa:
Tontonton-ruokavalio voi tuoda avun ja voit sitä kokeilla, kunhan lupaat, ettet lisää stressitasojasi. Harva turhaan noudatettu tontonton-ruokavalio on stressitön.


Nyt ne ovat keksineet, että mikä tahansa rajoitus (paitsi rasvan) aiheuttaa stressiä eli hyi hyi rajoittajat!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-08 08:16:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Eli tuosta mulle ainakin tulee kuva että stressi on huono juttu, jopa niin että stressi on hyvin, hyvin paha juttu, siis ihan muutenkin kun laihduttamisen tai sen estymisen kannalta. Eli stressiä pitäis kaikin keinoin välttää, se kyllä taitaa olla ihan loogistakin, ihan omasta kokemuksesta, monen vuoden pahasta stressistä kärsineenä, kroppa on sekaisin, on masennusta ja huonoa nukkumista..kaikenlaista pientä. muoks siis tuota stressin osuutta ei haluttaisi korostaa tuolla vaan vähän kuin sivulausessa ilmaistiin, eli sen osuudesta sairastumisiin ym tiedetään varmaan huomattavasti enemmän kuin mitä meille kerrotaan jottei koko kansa panikoituisi, stressiä kun on ihan valtavasti on henkilö sitten työelämässä, työttömänä, opiskelijana tai jopa pieni lapsi..sokeri tietty vaan ruokkii elimistön stressiä, mutta sitäkään ei haluta sanoa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-08 10:02:07 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15270
Lainaa:
Harva turhaan noudatettu tontonton-ruokavalio on stressitön.


Tuossa annetaan ymmärtää, että tontonton on aina turhaan noudatettu, paitsi keliaakikoilla.

Entäs jos ei noudata sitä turhaan? En ole keliaakikko. Minulla tontonton ei aiheuta stressiä, vaan helpottaa sitä. Ehkä siksi, että se on vienyt tusinan vaivoja pois eli minulla se toimii.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-08 10:53:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
En ole keliaakikko, mutta harva asia on ollut yhtä suotuisa kuin päätös jättää gluteeni pois,
katsotaan asiaa sitten stressin tai yleisen hyvinvoinnin kannalta :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-08 12:08:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Mul on keliakia, ja ole siis tonton, myös lähes sokeriton ja aikajoin olen ollut myös maidoton..mutta mun stressin aiheuttajat ei pitkässä juoksussa ole ollenkaan olleet ruoasta johtuvia vaan ihan monen sattuman (paljon kaikenlalaista negaatiota elämässä, asioita joille en vaan ole mahtanut mitään ja joille en edellenkään voi tehdä mitään) summana. Kuinkahan paha tilanne oliskaan jos en noudattaisi tuota tonton-ruokavaliota..epäilen etten tässä välttämättä heiluisi. Mutta kaikenkaikkiaan stressin vaikutus elimistössä on merkittävä, ja ruoalla voi vaikuttaa sen määrään osittain, kuten liikunnallakin. Mutta joskus sitä vaan - elämä on...kaikki kun ei ole meistä itsestä tai omista tekemisistä kiinni. :wink:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)