karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 03:41:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1696 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 147 48 49 50 5185 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-03-18 10:26:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2018-08-24 21:30:31
Viestit: 747
Koskas me perustetaan se pehos-tila ry?
Esimerkillä johdetaan, kolhoosissakin.

_________________
Centimo 80 Aviation


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 10:43:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Minun esimerkkini ekologisesta elämäntavasta on seuraavaa:

Olen vapaaehtoisesti lapseton (ks. edellisen viestini motto: ylikansoitus on kaikkien ympäristöongelmien taustasyy)
Lennän keskimäärin kerran per 10 vuotta.
Kuljen kaikki kulkemiseni julkisilla kulkuneuvoilla.
Käytän kirjastoa sen sijaan että ostaisin kirjoja.
Syön sitä lihaa suomalaisen 1970-luvun kulutuksen verran
Ostan suurimman osan vaatteistani kirpputorilta ja melkoisen osan myös huonekaluista, astioista yms.
En ole koskaan omistanut auton ohella myöskään kahvinkeitintä, televisiota, sohvaa, leivänpaahdinta, pesukonetta, tiskikonetta, mikroaaltouunia tai älypuhelinta.

Tein taannoin HS:n hiilijalanjälkitesti, joka on hyvä sikäli että esimerkiksi se ei kysy vain "syötkö lihaa?" vaan myös millaista lihaa ja kuinka usein jne. Siinä sain tuloksen "ympärisrtöguru." :D

Minä siis johdan jo nyt esimerkilläni ilman, että minun pitiäisi irtisanoutua työstä josta pidän kovasti ja ruveta tekemään jotain mitä en halua tehdä ja vielä niin, että muuttaisin paikkaan joka vaatii autoilua ja jossa kaikki kyttäävät toisiaan koko ajan (=haja-asutusalue). Mielenterveysongelmillakin, joita minulle moisesta seuraisi, on varmasti hiilijalanjälkensä...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 11:00:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2016-10-23 17:47:59
Viestit: 126
pikkukalaksi<3 kirjoitti:

????? missä todellisuudessa elät? Mistä luuulet ruokasi tulevan? Lähikaupasta? Kuka sen tuottaa? Jos halutaan syödä mitään suomalaista ruokaa, niin täällä pöndellä on asuttava muitakin kuin niitä jyväjemmareita. Mut hei, voidaanhan me ostaa kaikki ruoka jostain vinkuintiasta.... Ne ovat ihan yhtä paskoja tutkimuksia joissa todetaan, että kaupunki asuminen olisi jotenkin tehokkaampaa tai että kulutus olisi vähäisempää, kuin nämä rasvaa mollaavat läpyskät. Juuri tuollaisten aivan käsittämättömien lauseiden takia, suurin osa meistä maalla asuvista pitää vihreitä todellakin luonnosta vieraantuneina ituhippeinä. Täällä metsä on ainoa paikka mihin voit vaivatta kävellä, kaikki muu on automatkan päässä. Julkiset kulkevat niin harvoin ja niin rajattuihin suuntiin, ettei niille voi laskea yhtään mitään. (ovat siis lähinnä koulukuljetuksia). Se on helppo huudella autottomuuden puolesta jos julkiset kulkevat enemmän kuin kaksi kertaa päivässä.

Missähän todellisuudessa itse elät??? Viestisi oli asiaton ja henkilökohtaisuuksiin menevä, mutta ihan jäävuoren huippuna, ei ole millään lailla minun vikani, jos ei asuinpaikkakunnallasi kulje riittävästi julkisia (samam kaikille muille asiasta valittaville), huvittavaa syyllistää siitä muita, ja kuten sanoin, epäekologista on maalla asuminen jos yksityisauto on niin "pakollinen" kuin väitetään. Mitenhän siellä maalla sitten elettiin ennen henkilöauton keksimistä / yleiseen käyttöön tuloa, ihmetyttää... :roll: Ja tuossa lausahduksessasi nyt ei ole mitään järkeä: "Jos halutaan syödä mitään suomalaista ruokaa, niin täällä pöndellä on asuttava muitakin kuin niitä jyväjemmareita" - ne muut maalla asuvat kuin maanviljelijät / karjatilallisethan eivät mitään ruokaa tuota, joten tuo on täysin epälooginen väite, ja näitä muita on suurin osa maaseudulla asuvista nykypäivänä. Mutta juu, vaikea keskustella ihmisen kanssa joka ei asialliseen keskusteluun kykene, joten jätän yrittämisen tähän.

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ilmastonmuutoksen ja ekologisten kysymysten osalta asioista pitäisi puhua rehellisesti esim. ruuan verotuksen osalta ja tässä vähän verotusehdotuksia ja muutama muukin kuin veroihin liittyvä:

Tärkein asia koko planeetan osalta: Pitää voida puhua siitä, että KAIKKI ympäristöongelmat johtuvat ylikansoituksesta ja se puolestaan johtuu naisten puuttuvista ihmisoikeuksista, mitä tulee lisääntymisterveyteen. Maailman suurimpia ympäristörikollisia ovat kaikki tahot, jotka haluavat pienimmässäkään määrin rajoittaa naisten oikeutta ehkäisyyn ja aborttiin, oikeutta päättää itse avioitumisestaan, sekä iästä milloin että kenen kanssa ja omasta lapsiluvustaan.

Tästä ei saa lainkaan puhua ilmastokongresseissa, koska uskonto ja kulttuuri (= miesten oikeus käyttää naisia siitoseläiminä). Naisten puuttuvat ihmisoikeudet tässä asiassa ovat tärkein syy ylikansoitukseen ja siten myös kaikkiin ympäristöongelmiin. Esimerkki: Nigeriassa on tällä hetkellä maailman suurin väestönkasvu ja siellä nainen tarvitsee aviomiehen luvan saadakseen lääkäriltä ehkäisyvälineitä.

Tärkein Suomen osalta on tämä, sillä pölyttäjähyönteisten kuoltua meistä kaikista tulee kannibaali-karnivooreja:
Rypsin viljely ja käyttö sekä sokerijuurikkaan viljely Suomessa pitäisi yksiselitteisesti kieltää, koska niiden viljely vaatii pölyttäjähyönteisiä tuhoavia neonikotinoideja.

Ja sitten lisää sekalaisia ehdotuksia:

Kaikelle kaukaa tuodulle ruualle erityisvero sen kuljettelusta.
Riisille ekstravero, koska sen tuotantotapa on erinomaisen hiilidioksidirunsas. (se kasvatuksen alkuvaihe vedessä muistaakseni)
Kaikelle maahan tuotavalle ruualle, joka tulee alueilta joilla viljelyn vuoksi kaadetaan sademetsiä ja TAPETAAN niiden hakkuita vastustavia aktivisteja kovalle ekstraverolle tai kokonaan kieltoon.
Kaikelle tuontirehulle ekstravero - eritoten se Etelä-Amerikan soija, ks. edellinen kohta.
Kanojen ja sikojen pakottaminen täysvegaaneiksi on lopetettava (seurausta ammoisesta hullun lehmän tauti -paniikista), sillä se on eläinrääkkäystä ja lisäksi siat voivat hyödyntää ihmisten ruokajätettä tehokkaasti.
Verohelpotuksia jokaiselle, joka siirtyy laidunlihan kasvatukseen luonnonlaitumilla: WWF:lläkin on metsälaidunprojekti. Laidunliha on hiilinielu.

Ja miten voi olla laillista ajaa ympyrää suurikulutuksisilla autoilla vain jotta nähdään kuka tekee sen nopeimmin ja lisäksi vielä laillista lentää katsomaan sitä meininkiä toisilta mantereilta?

Valtava ekstravero kuljettelulle silloin kun se on sitä, että Atlantista pyydetty kala kuljetetaan Thaimaahan perattavaksi ja pakastettavaksi ja sieltä sitten takaisin Eurooppaan myytäväksi.

Isompi meteli siitä, että 200 maailman suurinta yritystä tuottaa kolmanneksen kaikista hiilidioksidipäästöistä. Enemmän huomiota yrityksiin, vähemmän kuluttajiin!

Että näistä voisi vaikka aloittaa.

Ja kaikkein paras olisi aloittaa siitä, että lähettäisit noita ehdotuksiasi niille jotka asioista päättävät / niihin vaikuttavat! Ei tällaiselle keskustelupalstalle, jonne kirjoittelu ei sinänsä mihinkään vaikuta ;)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 11:08:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2016-10-23 17:47:59
Viestit: 126
Martti Syväniemi kirjoitti:
Vaaleissa voi toimia seuraavasti:
1) Äänestä 'oman' puolueen ehdokkaista sellaista, joka vastustaa lihan verottamista.
2) Jos suosikkipuolueen ehdokkaista kukaan ei vastusta lihan verottamista, anna puolueelle näpäytys ja äänestä kakkossuosikkiasi.
3) Äänestä kakkossuosikin sellaista ehdokasta, joka vastustaa lihan verotusta.
4) Jos et näin löydä sopivaa ehdokasta, jätä ääni tällä kertaa (ja vain tällä kertaa) käyttämättä. Näpäytys sekin on.

Näin toimien teet mahdollisimman suuren vaikutuksen ihmisten terveyteen. Kovin pienen, mutta suurimman mahdollisen tässä pelissä.

Ja äänestämättä jättämällähän se maailma pelastuu, toki. :roll: Voi pyhä yksinkertaisuus...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 11:12:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
rosetta_lia kirjoitti:
Ja kaikkein paras olisi aloittaa siitä, että lähettäisit noita ehdotuksiasi niille jotka asioista päättävät / niihin vaikuttavat! Ei tällaiselle keskustelupalstalle, jonne kirjoittelu ei sinänsä mihinkään vaikuta ;)


Minua ei tällä hetkellä omassa elämässäni kiinnosta minkäänlainen aktivismi. Niinpä vaikutan äänestämällä ja kulutusvalinnoilla.
Kaikki jotka haluavat ryhtyä aktivisteiksi saavat vapaasti ryöstöviljellä sen ehdotukset-viestini sisällön, olkaa hyvät vaan.
Jos tuon kaltainen aktivismi on sinulle mieleen, ole hyvä ja tee se itse. Saat vapaasti käyttää viestini ehdotuksia.

Tämä on keskustelupalsta, mikä tarkoittaa sitä, että täällä keskustellaan. :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 11:48:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2016-10-23 17:47:59
Viestit: 126
^ Toki on, mutta kun tuo viestisi sisälsi niin paljon ihan konkreettisia politiikkaehdotuksia, niin ajattelin niistä olevan enemmän hyötyä muualla kuin täällä, ja sinulla näyttäisi olevan myös aika paljon yksityiskohtaista tietoa joistakin asioista joista kaikista itselläni ei välttämättä niin paljon ole (kuten nuo rehu- ja jäteasiat ym), niin ehkä osaisit niistä argumentoida minua paremmin ko. taholle. Mutta katsotaan, ehkä vielä ryöstöviljelenkin ;) (Itse otan yhteyttä relevantteihin tahoihin aina jos ja kun koen sen tarpeelliseksi, en oikeastaan koe sitä aktivismiksi sinänsä, vaikka joku muu voisi, vaan minulle se on ennemminkin ns. kansalaisvelvollisuus.)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 12:09:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Minä olen ehtinyt yli puolen vuosisataa kestäneen elämän aikana olla vaikka kuinka aktiivinen monellakin tavalla aikoinaan, nyt voin ihan hyvällä omallatunnolla elellä omaa pientä elämääni ja vaikuttaa lähinnä kulutusvalinnoilla ja äänestämällä, sekä sitten mahdollisesti myös tietoa jakamalla.

Kansalaisvelvollisuus on minun näkemykseni mukaan vain se äänestäminen. Myös hengellinen vakaumukseni on sellainen, etten halua osallistua saastaisiin asioihin, kuten politiikkaan sellaisena kuin se nykymuodossaan on, muuten kuin äänestämällä. :wink:

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 12:42:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2018-08-24 21:30:31
Viestit: 747
Toisinsyöjä kirjoitti:
Minun esimerkkini ekologisesta elämäntavasta on seuraavaa:

Toi on aika tiukka.

Toisinsyöjä kirjoitti:
Minä siis johdan jo nyt esimerkilläni ilman, että minun pitiäisi irtisanoutua työstä josta pidän kovasti ja ruveta tekemään jotain mitä en halua tehdä ja vielä niin, että muuttaisin paikkaan joka vaatii autoilua ja jossa kaikki kyttäävät toisiaan koko ajan (=haja-asutusalue). Mielenterveysongelmillakin, joita minulle moisesta seuraisi, on varmasti hiilijalanjälkensä...


En mä nyt tuota johtamiseksi sanoisi, ei meillä riitä käytetyt tuohon, Ikea kamat ei kestä, mutta cool tapa elää, tosi monk juttu, toi on oikeastaan aika enemmän.
vanha-pohjoiskorealismia?

Muuttaa minne? lopettaa töitä? en nyt ihan ymmärrä miten tuo liittyy yhdistyksen perustamiseen tai jäsenyyteen, olisitko sä tosissaan muuttamassa jonnekkin pellon laidalle laskemaan niitä, tää on niin tätä, valittaa jaksaa perhosista mutta mitään ei halua asialle tehdä. Ihan oikeesti, 99% jäsenistä olisi kaupunkilaisia, hyvät säännöt jotka mahdollistavat myös määrätä hallinto kulut minimiin, jäsenet voi käydä peltonsa laidalla katsomassa, sopimus hortonomit ja toukan kasvattajat sijoittavat sinne pellolle niitä toukkia ja taimia / siemeniä vaikka droneilla EU Maaseutu nyt tuilla.
Mitä enemmän jäseniä, sen enemmän painoarvoa sanomisilla (vähän niinku diabetes liitto) sitten hyvä tiedotus kamppanja käyntiin, perhoset on kauniita, ja -pääkallon kuva- kuollaan, -mustaa savua kuva-, ilman niitä.
Lehdistö mukaan, sisarjärjestöjä muihin maihin ja se on siinä, johan ne perhos myrkyt kielletään.
Ei siinä minua tai sinua johdossa kaivata ketään pelottelemassa, alkuun vaan auttaa.

Ei meidän kummankaan edes tarvitsisi liittyä, saatetaan vaan sopiva porukka kasaan, katsotaan että joku käynnistää perustamis kokouksen, paperit valmiina pöydällä, ja ennen kokouksen päättymistä poistuu takavasemmalle, nimettöminä ilman jäsenyyttä.

_________________
Centimo 80 Aviation


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 12:45:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ai sori, ymmärsin termin väärin. Luulin että pitäisi muuttaa jonnekin itse kasvattamaan karjaa. :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 13:05:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2018-08-24 21:30:31
Viestit: 747
joo ei

_________________
Centimo 80 Aviation


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 13:18:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
En ole vielä toipunut yhdistystoiminnan yliannoksesta, jonka koin ennen burnouttia vuosituhannen vaihteessa (15 vuotta putkeen kolmen yhdistyksen hallituksessa, parin yhdistyksen kirjanpitäjänä tai tilintarkastajana jne.). Ainoa yhdistys, jonka jäsen olen ja haluan olla on yksi noilta ajoilta, jonka perustajajäsen olen. Että eipä kiinnosta lähteä olemaan aktiivinen siinäkään suhteessa. Olen ehtinyt olla yhdistystoiminta-aktiivi parin kokonaisen ihmiselämän määrän jo tämän yhden elämän aikana. Katsotaan toiset parikymmentä vuotta toipumista, niiin saattaisin ehkä mahdollisesti jopa harkita.

Mutta hyvä idea, toivottavasti mukaan löytyy niitä, joilla toipuminen yhdistystominta-yliannoksesta ei ole vielä kesken.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 13:54:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
rosetta_lia kirjoitti:
ei ole millään lailla minun vikani, jos ei asuinpaikkakunnallasi kulje riittävästi julkisia (samam kaikille muille asiasta valittaville), huvittavaa syyllistää siitä muita, ja kuten sanoin, epäekologista on maalla asuminen jos yksityisauto on niin "pakollinen" kuin väitetään.


Kulta pieni. Ei tarvitse asua maalla, jotta tarvitsee omaa autoa. Minun postinumerollani asuu n. 4000 ihmistä neliökilometrillä ja edestäni kulkee n. 10 bussilinjaa, mutta sattuneesta syystä linjat eivät mene ihan täydellisesti. Autoilullani muutenkin maksetaan sinun julkinen liikenteesi. Sinänsä täytät kyllä täydellisesti stereotyyppisen vihreän roolin tuolla omahyväisellä ja yksisilmäisellä vittuilulla kaikkien muiden elämiä kohtaan.

Tuosta kaupunkiasumisesta muuten. Kaupungissa asuminen sinänsä on ekologisempaa kuin maalla asuminen, mutta kaupungissa asuvat eivät keskimäärin elä ekologisemmin kuin maalaiset. Tähän syitä on aivan valtavasti ja kokonaisuus on ihan mielettömän kompleksinen. Koskee sikäli myös muita asioita, että kaikki on monimutkaista ja yksinkertaisten vastausten antaminen kertoo lähinnä älyllisestä epärehellisyydestä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 14:05:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kyllä. Tarvitsee asua maalla (tai sellaisella alueella jonka taajamienkin joukkoliikenne on heikkoa) jotta tarvitsee omaa autoa. Tavarankuljetukseen voi vuokrata pakettiautoa edullisella tuntihinnalla. Mutta jos kovin mukavuudenhaluinen, tarvitsee sitä autoa myös hyvällä joukkoliikenteellä varustetuissa taajamissa.

Kantakaupungin asukkaan haluaisin tietullit kaikelle muulle yksityisautoilulle, kuin tavarankuljetuksille. Kovennettuna, jos viiden hengen autossa istuu vain yksi ihminen. (Katselkaapa henkilöautoja ruuhka aikoina: Yleensä vain yksi ihminen autossa ja useimmiten mies, naiset kansoittavat julkisia kulkuneuvoja.)

"Linjat eivät mene ihan täydellisesti" on ehkä naurettavin selitys yksityisautoilulle, jonka ikinä olen kuullut tilanteessa, jossa edestäsi kulkee 10 bussilinjaa. Olisit vaan sanonut rehellisesti niin kuin asia on eli:
"Edestäni kulkee 10 bussilinjaa, mutta koska mikään niistä ei vie minua tismalleen ovelta-ovelle ja täsmälleen haluamanani aikana, käytän mieluummin omaa autoa."

Koko julkisen liikenteen pointti on, että kun se on JOUKKOliikenne, niin se sopeutuu JOUKKOON, eli pitää olla valmis kävelemään vaikka välillä edes 100 metriä tai odottamaan bussia varttitunti. Vinkki: Netistä löytyy reittioppaita useimpien paikkakuntien julkiselle liikenteelle ja jos VAIVAUTUU tutkimaan niitä, pääsee useimmiten lähes ovelta-ovelle (voi joutua vaihtamaan kulkuneuvoa kyllä) ja jotakuinkin haluamaansa aikaankin.

Ja hei, jos on vaan kivaa omistaa auto siksi että on kivaa omistaa auto, niin ei sillä tarvitse ajaa joka päivä. Voi käyttää enimmäkseen joukkolikennettä ja käyttää autoa vain esim. lomareisuilla, tavarankuljetukseen tms.

Hauskaa ja positiivista muuten se, että on kasvisruokabuumi-ketjussa päästy aivan muihin ympäristöystävällisen elämän perusteihin kuin ruokavalio. :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 14:27:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
mattila kirjoitti:
Kulta pieni.


Kas kun et tytötellyt. Väheksyvämpää tapaa aloittaa vastaus on vaikea löytää.

Vinkki: Älä sano keskustelupalstalla mitään, mitä et kehtaisi töissä sanoa esimiehellesi, niin voit olla aika varma siitä että käyttäydyt hyvin. :wink:

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 15:01:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47651
Paikkakunta: HomeSweetHome
rosetta_lia kirjoitti:
Ja tuossa lausahduksessasi nyt ei ole mitään järkeä: "Jos halutaan syödä mitään suomalaista ruokaa, niin täällä pöndellä on asuttava muitakin kuin niitä jyväjemmareita" - ne muut maalla asuvat kuin maanviljelijät / karjatilallisethan eivät mitään ruokaa tuota, joten tuo on täysin epälooginen väite, ja näitä muita on suurin osa maaseudulla asuvista nykypäivänä. Mutta juu, vaikea keskustella ihmisen kanssa joka ei asialliseen keskusteluun kykene, joten jätän yrittämisen tähän.

Maatalossa on monenikäistä väkeä joten joitakin palveluita olisi varmaan hyvä olla lähellä sen viljelijän lisäksikin.
Ne viljelijätkään kun eivät ole robotteja vaan ihan ihmisiä perheineen ja tarpeineen.

Ja vaikka kaupungit näyttävät ekologisilta, kaupunkiasujat sekä käyttävän enemmän fossiilista energiaa että tuottavat enemmän jätettä per asukas kuin haja-asutuksilla asuvat, noin niinkuin ihan käytännössä. Varmaan siksi että itse kukin ihmispolo tulee kuluttaneeksi enemmän kaikenlaista silloin kun se kaikki on käden ulottuvilla, ja kaupungissa käden ulottuvilla on huomattavasti paljon enemmän myös kaukaa kuskattuja tavaroita ja jalosteita, jotka ovat todellisia ekotuhlareita joka suhteessa. Tämä ihan maasta ja uskonnosta ja sukupuolesta riippumatta.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 15:09:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Yksi positiivinen asia löytyy kaupunkiasukkaan taloyhtiössä: Olen ollut tyytyväinen siihen miten tietyn minimikoon ylittävissä taloyhtiöissä on nykyään velvoite tarjoilla lasin-, metallin- ja muovinkeräys niiden tavallisempien paperi/kartonki/sekajäte lisäksi. Vaikka ostan hyvin vähän pakattuja elintarvikkeita, on hämmentävää miten sekajätepussi pienentyi kolmannekseen aiemmasta kun nyt voin lajitella muovijätteen erikseen.

Tätä ennen ei ollut muovinkeräystä missään lähimaillakaan ja lasin- ja metallinkeräyspäniköille oli kilometrin kävelymatka. Silloinkin lajittelin lasin/metallin, mutta niitä tuli sitten varastoitua kotona aina sen aikaa, että jonain vapaapäivänä tein kävellen erikseen sen roudausreissun. Nyt saa lajiteltua roskakatokseen suht kaiken.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 15:14:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47651
Paikkakunta: HomeSweetHome
Maaseudun asukkaalla on toisaalta helpommin tilaa, johon noita varastoi pitempääänkin vaikka yksin, joten en ole varma onko sekään erityinen etu kaupungille. Eikä taloyhtiössä tarvita kuin yksi sotkija, ja kaikki nuo systeemit menevät sekaisin. Puhumattakaan siitä, että haja-asutuksen tiloissa ja tonteissa kompostointi käy kätevimmin ihan itse, ja taas maabakteerit ja hiilikierto pysyy paremmin juuri siellä missä pitääkin.

Nimmarilla "Oma-aloitteista kompostointia takana jo kolmatta vuosikymmentä..."

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 15:56:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Meillä ei onneksi ole sotkijoita, joskin kartonkipänikkää kun katsoo, niin huomaa ettei ole pahvilaatikoiden litistystä kaikille opetettu. Harvemmin pursuilee kuitenkaan, mutta jouluntienoona kyllä.

Joulusta tuli mieleen perheemme ekoteko jo varmaan ainakin 15 vuotta sitten: Emme anna joululahjoja lainkaan, paitsi lapsille - mutta kaksi veljenpoikaani ovat jo kohta kolmekymppisiä, että se mieluisin joululahja heillekin on joulukortti setelillä. Paitsi että poistui turha tavaranhankinta, poistui myös stressi kivojen/sopivien lahjojen löytämisestä kullekin, olemme kaikki olleet sangen tyytyväisiä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 16:19:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47651
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Hyvä jos teillä on noin : )
... mutta maaseudun/kaupungin vertailussa tuolla ei taida olla mitään merkitystä?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-03-18 17:46:36 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93708
Millähän niitä Helsingin kerrostaloja lämmitetään? Meillä on maalämpö ja lienee melko ekologinen. useampi asunto sillä lämpiää + käyttövesi.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1696 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 147 48 49 50 5185 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)