Asiantuntija varoittaa: Valmistajat heikentävät elintarvikkeiden laatua ja nostavat hintojaLainaa:
Vähän aikaa sitten puhututti shrinkflaatio eli tuotepakkausten pienentyminen. Nyt esiin on noussut ilmiö nimeltä cheapflaatio.
Cheapflaatio-termi tulee englanninkielen sanasta ”cheap” eli halpa ja inflaatiosta, joka tarkoittaa hintojen nousua.
Cheapflaatio tarkoittaa, että elintarviketuotteen reseptiä muutetaan niin, että jokin ainesosista vaihdetaan halvempaan ja usein huonolaatuisempaan vaihtoehtoon. Samaan aikaan tuotteen hinta kuitenkin nousee.
Kuluttaja siis menettää kahdesta päästä, sekä hinnasta että laadusta.
Eihän meillä
Lainaa:
Helsingin yliopiston elintarvikemarkkinoinnin lehtori Jenniina Sihvosen mukaan Suomessa cheapflaatiota ei ole vielä tutkittu laajemmin.
Hän muistuttaa kuitenkin, että suomalaisten luotto elintarvikealan toimijoihin ja elintarvikkeiden turvallisuuteen ja valvontaan on keskimäärin muita eurooppalaisia korkeampi.
– Jos tuote säilyy turvallisena, terveellisenä ja maukkaana, niin en näkisi, että cheapflaatio on kovin huolestuttava asia. Ja ymmärrän toisaalta sen, että valmistajien ei myöskään kannata avata koko reseptiikkaansa kilpailijoille.